DB Schenker laajentaa kuljetuspalveluitaan Etelä-Pohjanmaalla. Uusi terminaali otetaan käyttöön tammikuussa 2025.
DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle. Kiinteistön rakennustyöt käynnistyvät maaliskuussa 2024 ja uusi terminaali otetaan käyttöön tammikuussa 2025. Terminaali-investointi on suuruudeltaan noin 10 miljoonaa euroa ja se jatkaa DB Schenkerin voimakasta investointitahtia Suomessa.
6,1 hehtaarin suuruiselle tontille rakennettavan terminaalikiinteistön kokonaispinta-ala on lähes 6 000 neliömetriä. Kokonaisuudessaan uusi terminaali kattaa 5 000 neliömetriä lämmintä terminaalitilaa ja 1 600 neliömetriä lämmittämätöntä, ulkohallina hyödynnettävää lastaustilaa. Uuden terminaalin käyttöönoton yhteydessä DB Schenker luopuu nykyisistä Seinäjoen Roveksentiellä sijaitsevista toimitiloistaan.
Uusi terminaali tehostaa DB Schenkerin kuljetuksia kotimaassa ja monipuolistaa yhtiön vienti- ja tuontikuljetusten tarjontaa pohjanmaalaisille yrityksille. Modernit toimitilat parantavat kappaletavara- ja pakettilähetysten läpimenoaikoja ja helpottavat muun muassa pitkän tavaran käsittelyä. Logistisesti optimaalinen sijainti valtatie 19:n välittömässä läheisyydessä tarjoaa erinomaiset tieyhteydet eri puolille Suomea.
”Etelä-Pohjanmaan alue on tärkeä osa suomalaista elintarvike-, teknologia-, metalli- ja konepajateollisuutta. Uuden terminaalin avulla pystymme käsittelemään entistä suurempia tavaravirtoja ja siten tukemaan pohjanmaalaista ja suomalaista vientiteollisuutta. Monipuolinen ja kattava, koko Euroopan laajuinen kuljetusverkostomme on jatkossa entistä lähempänä asiakkaitamme”, sanoo Harald Knaapinen, DB Schenkerin Suomen maakuljetuksista vastaava johtaja.
”DB Schenkerin investointi on tärkeä uutinen Seinäjoelle ja laajasti koko alueelle. Se vahvistaa entisestään Seinäjoen vetovoimaa, täällä toimivien yritysten kilpailukykyä ja myös roolia alueen logistisena keskuksena”, toteaa Seinäjoen kaupungin kehitysyhtiö Into Seinäjoki Oy:n asiakkuusjohtaja Jukka Pajunen.
Uusi terminaalikiinteistö hyödyntää energiatehokkaita ja ekologisia ratkaisuja, kuten aurinkoenergiaa, maalämpöä, automatisoitua LED-valaistusjärjestelmää ja ilmatäytteisiä tiivisperätaskuja. Suuri osa terminaalin energiankulutuksesta pystytään kattamaan itse tuotetulla aurinko- ja geoenergialla, joita täydennetään tarvittaessa vihreällä tuulisähköllä. Lisäksi uudessa terminaalissa huomioidaan niin jakeluautojen kuin raskaan kaluston sähkölataustarpeet.
DB Schenker työllistää Seinäjoella suoraan ja yhteistyökumppaneiden kautta lähes 100 työntekijää. Uuden terminaalin rakennushankkeen toteuttaa kokonaisvastuurakentamissopimuksen mukaisesti seinäjokinen Rakennus K. Karhu Oy.