Nykyaikaisessa kuljetusrytmissä autoilla ei ole juuri aikaa odotella varaosia missään päin maailmaa, ja tehostaakseen osatoimituksia Daimler Truck perustaa Saksan Halberstadtiin uuden varaosakeskuksen palvelemaan yrityksen globaalia osatarvetta.
Varaosien maailmanlaajuisen tarjonnan ytimenä jatkossa toimiva Daimler Truckin täysin uusi logistiikkakeskus, Global Parts Center, rakennetaan Halberstadtiin, Saksi-Anhaltin osavaltioon, Saksaan. Tarkoituksena on hioa varaosien toimitusketjua entistäkin nopeammaksi ja sujuvammaksi, ja Daimler Truckilta kerrotaan laitoksen suunnitellun täyttämään asiakkaiden vaatimukset ympäri maailman.
Uusi logistiikkakeskus tulee toimittamaan jopa 300 000 erilaista nimikettä – pienimmästä ruuvista lähtien aina valmiisiin hyttikokonaisuuksiin asti. Toimituksia tehdään lähes 3 000 jälleenmyyjälle yli 170 maassa ympäri maailmaa. Uusinta uutta edustavan säilytys- ja kuljetintekniikan ansiosta kaikki ajoneuvojen osat ovat saatavana välitöntä keräilyä varten sekä automatisoidussa korkeavarastossa että automatisoidussa pienosavarastossa. Rakentamisen on tarkoitus alkaa vuonna 2023, ja käyttöönotto on tarkoitus tapahtua noin kolme vuotta myöhemmin.
Karin Rådström, toimitusjohtaja Mercedes-Benz Trucks: ”Halberstadt ja Global Parts Center ovat tulevaisuudessa avainasemassa: Uuden logistiikkakeskuksen varaosat antavat merkittävän panoksen asiakkaidemme kuorma-autojen ylläpitämiseen ja toimivuuteen, edustaen Trucks You Can Trust -ajatusmaailmaamme.”
Halberstadt GPC tulee olemaan siis Mercedes-Benz-kuorma-autovaraosien keskus maailmanlaajuisesti, ja se hoitaa myös Euroopan Fuso-osien tarpeen. Kolmivaiheisessa logistiikkaprosessissa uusi keskus palvelee noin 20 alueellista logistiikkakeskusta maailmanlaajuisesti Euroopassa, Turkissa, Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, Brasiliassa ja Kiinassa.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa Halberstadtin itäiseen teollisuuspuistoon nousevan uuden rakennuksen bruttopinta-ala on noin 270 000 neliömetriä josta noin 260 000 neliömetriä logistiikkatilaa. Avaaminen luo jopa 450 uutta työpaikkaa. Seuraavien rakennusvaiheiden ja lisätoimintojen käynnistämisen jälkeen määrä kasvaa noin 600 työpaikkaan.
Uusi logistiikkakeskus on suunniteltu alusta alkaen hiilineutraalille toiminnalle: energiankäytössä on luovuttu kokonaan fossiilisista polttoaineista, eli maakaasua tai öljyä ei käytetä. Keskus lämmitetään lämpöpumpuilla, jotka tuottavat lämpöä rakennukseen lattialämmitysjärjestelmien kautta. Suhteellisen matalan lämmitysveden lämpötilan ja järeiden teollisuuslattioiden varastointivaikutuksen vuoksi saavutetaan korkea energiatehokkuus.
Lisäksi Daimler Truckin tarkoituksena on varustaa katot aurinkosähköjärjestelmillä, jotka voivat tuottaa jopa 13 miljoonaa kilowattituntia sähköenergiaa vuodessa. Tämä on enemmän sähköä kuin mitä keskuksessa kulutetaan. Ylijäämäenergia jaetaan muiden Daimler Truck -toimipisteiden saataville Saksassa. Myös työntekijöille järjestetään suuri määrä latausasemia sähköajoneuvoille ja -polkupyörille. Asianmukaiset latausvaihtoehdot tulevat saataville myös kuljetuksia hoitaville sähkökuorma-autoille sitä mukaa kun ne yleistyvät.