DAF Trucks laajentaa valikoimaansa uusilla ajoneuvokokoonpanoilla, joihin kuuluu muun muassa 8×4-tasakuorma-auto, jossa on teliveto ja ohjaava taka-akseli. Hollantilainen kuorma-autovalmistaja tuo markkinoille myös 10 tonnin etuakselin, jonka se on kehittänyt ja valmistanut itse, sekä täysin uuden 7,5 tonnin teliakselin. Uusilla tuotteilla DAF kertoo pyrkivänsä erityisesti vahvempaan asemaan maansiirtopuolella.
”2018 oli historiallinen vuosi DAF:lle”, markkinointi- ja myyntijohtaja ja DAF Trucksin johtoryhmän jäsen Richard Zink kertoo. ”Vuoden lopussa olimme Euroopan toiseksi suurin kuorma-autovalmistaja, ja markkinaosuutemme raskaiden ajoneuvojen luokassa oli 16,6 %. Olimme markkinajohtaja seitsemässä maassa, valmistimme ennätykselliset 67 000 kuorma-autoa ja olimme jälleen kerran suurin tuontimerkki Euroopan suurimmalla kuorma-autojen markkina-alueella Saksassa. Lisäksi DAF on ollut kiistaton markkinajohtaja vetoautojen segmentissä Euroopassa jo useiden vuosien ajan.”
Yrityksellä on suunnitelmat kasvaa myös tulevaisuudessa. ”Tämän vuoksi pyrimme olemaan yhä varteenotettavampi haastaja tasakuorma-autojen ja rakennusajoneuvojen segmentissä”, Zink jatkaa. ”Tässä segmentissä DAF:lla on huomattavaa kasvupotentiaalia. Meillä on kattava valikoima raskaaseen käyttöön tarkoitettuja alustoja ja akseleita, tehokkaita voimansiirtoja ja mukavia ohjaamoja. DAF tarjoaa parhaat kuorma-autot kaikkiin käyttötarkoituksiin.”
Uusia akseleita
DAF on kehittänyt ja valmistanut omia akseleita vuodesta 1958 lähtien. Akselit on suunniteltu täysin yhteensopiviksi yrityksen omiin alustamalleihin, ja nyt valikoimiin tulee uusia tuotteita.
Uutuutena 10 tonnin etuakseli
DAF tuo tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla saataville CF- ja XF-malleihin uuden 10 tonnin etuakselin nykyisten 7,5, 8 ja 9 tonnin etuakseleiden lisäksi. Uudelle akselille löytyy käyttöä erityisesti ajoneuvoista, joiden etuosa on raskaasti kuormitettu – näin on esimerkiksi silloin, kun nosturi on sijoitettu heti ohjaamon taakse. Uudessa 10 tonnin etuakselissa on parabolinen jousitus kolmella lehtijousella. Se estää ylikuormitusta osakuormituksella. Uusi 10 tonnin etuakseli on saatavilla CF- ja XF-mallien versioihin, joissa on yksi etuakseli ja PACCAR MX-11- tai PACCAR MX-13 -moottori.
Uusi 7,5 tonnin teli ykköspyörillä
DAF esittelee myös täysin uuden 7,5 tonnin telin yksikköpyörillä. Telissä on uudistettu painevalettu akselikotelo, joka lisää valmistajan mukaan jäykkyyttä ja kestävyyttä entisestään. Painoa on kuitenkin onnistuttu vähentämään 10 kiloa. Staattista kuormakapasiteettia on lisätty 25 prosentilla 26 tonniin, DAFilta tiedotetaan. Tällä on merkitystä etenkin silloin, jos kuorma on hetken aikaa takimmaisen akselin varassa kuormauksen ja kuorman purkamisen aikana.
Uusi 7,5 tonnin teli soveltuu käytettäväksi tasakuorma-autoissa rakennusalan kevyemmissä töissä, kuten vaihtolavakuljetuksissa tai ajotyypeissä, joissa kuorma-auton takaosaan on sijoitettu nosturi. Uusi teli on saatavana myös CF- ja XF-mallien vetoautoversioihin, jolloin hyötyjä näkynee puoliperävaunulavettien vetämisessä tai yli 44 tonnin yhdistelmäpainoissa.
Teliveto CF- ja XF-malleihin
DAF tarjoaa valikoiman telivetoja 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin CF- ja XF-kuorma-autoihin, joilla ajetaan säännöllisesti maastossa tai jotka tarvitsevat hyviä pito-ominaisuuksia.
Yksi esimerkki näistä on SR1132T, 19 tonnin teliveto, jossa on yksi alennusvaihde, lehtijouset sekä levy- tai rumpujarrut. Sitä käytetään kevyissä 8×4-betoniautoissa, ja se on erityisen suosittu Britanniassa ja Irlannissa.
Raskaampiin käyttökohteisiin DAF tarjoaa 21- ja 26-tonniset versiot, joissa on yksi alennusvaihde. Yhdellä alennusvaihteella varustetussa SR1360T-telivedossa on levyjarrut ja ilmajousitus. Sitä voidaan käyttää kolmi- ja neliakselisten vetoautojen ja tasakuorma-autojen kanssa.
DAF:n valikoimaan kuuluu myös 21- ja 26-tonninen napavälityksellä varustettu HR1670T-teliveto, joka voidaan varustaa ilmajousituksella tai lehtijousilla. Mallissa on rumpujarrut. Tämä yhdistelmä sopii raskaan käytön lisäksi myös maasto-olosuhteisiin.
Käytettävissä on vähintään kymmenen vetopyörästön välityssuhdetta (3.46:1–7.21:1 riippuen telistä), millä on tärkeä merkitys polttoainetaloudellisuudelle. Harvavälitteiset vetopyörästön välityssuhteet tuottavat matalampia kierrosnopeuksia optimaalisen polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.
DAFilta muistutetaan, että käyttökustannukset on pyritty saamaan mahdollisimman alhaisiksi, ja niinpä telin akselikoteloiden öljy on vaihdettava vain kolmen vuoden tai 450 000 kilometrin välein.
Alustavalikoimaa laajennettu
Uusien akselien lisäksi DAF laajentaa valikoimaansa uusilla akselikokoonpanoilla.
Uudet CF- ja XF 8×4 -mallit, joissa on teliveto ja ohjaava taka-akseli
DAF:in yksikkö- ja paripyörällisten neliakselisten kuorma-autojen valikoimaan on myöhemmin kuluvan vuoden aikana tulossa uusi FAW-malli. FAW on neliakselinen CF- tai XF-tasakuorma-auto, jossa on tridem-akseli. Se koostuu joko alennusvaihteisesta SR1360T -telivedosta tai napavälitteisestä HR1670T-telivedosta, joissa on ohjaava taka-akseli.
Uuden 8×4 FAW -alustan tekninen kokonaispaino on 37 tonnia. Alustassa on ohjaava taka-akseli, ja kääntösäde on noin 7,8 metriä. Uusi alusta soveltuu vaikkapa kippilaitekäyttöön, päällirakenteeseen, jossa on takana nosturi, tai nosturin ja vaihtolavalaitteen yhdistelmään.
XF FTM: 8×4-vetoauto, jossa on tridem-akseli
Raskaaseen kuljetuskäyttöön tarkoitettua vetoautoa, joka perustuu XF-mallin uusimpaan sukupolveen, ei ole vielä esitelty kansainväliselle ammattilehdistölle. FTM on 8×4-vetoauto, jossa on paripyörällinen SR1360T- tai HR1670T-teliveto ja ohjaava taka-akseli, jotka muodostavat yhdessä tridem-akselin. Vankkatekoinen XF soveltuu hyvin erikoiskuljetuksiin, joiden yhdistelmäpainot voivat olla jopa 120 tonnia. Yhden etuakselin ja kolmen taka-akselin yhdistelmä tarkoittaa, että akselikuormituksia voidaan hyödyntää täysimääräisesti ilman lakisääteisten rajoitusten ylittämistä.
XF FTM -mallin alustan akseliväli on 4,65 metriä, ja se on rakenteeltaan suhteellisen kompakti. Mallin tekninen kokonaispaino on 41 tonnia. Näistä ominaisuuksista on merkittävää hyötyä ohjattavuuden sekä vetopöydän sijainnin ja lavettien kaulan usein rajallisen ulottuman kannalta.
XF FTM on neliakselinen vetoauto, joka on saatavana useissa kokoonpanoissa. Yksi esimerkki näistä on versio, jossa on 8 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 21 tonnin napavälitteinen HR1670T-teliveto. Se soveltuu ihanteellisesti 34 tonnin kokonaispainolle. Toisessa XF FTM -versiossa on 9 tonnin tai uusi 10 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 26 tonnin teliveto napavälityksellä. Kummankin mallin vetopöydän enimmäisnettokuormitus on joko noin 24 tai 31 tonnia.
Uusi XF 8×2 -tasakuorma-auto, jossa on kaksi ohjattua etuakselia
FAX on 8×2-tasakuorma-auto, jossa on kaksi ohjaavaa etuakselia (8 tai 9 tonnia) ja ohjaava takateli (7,5 tonnia) vetävän akselin takana. Tämä versio on jo ollut saatavana CF-mallina ja tulee nyt saataville myös XF-mallina.
Kuten vastaavaa CF-mallia, myös XF FAX -mallia voidaan käyttää jopa 37 tonnin kokonaispainoilla. Sen ohjaava takateliakseli takaa parhaan mahdollisen ohjattavuuden, mistä on hyötyä rakennusmateriaalien kuljetuksessa ja esimerkiksi silloin, kun ohjaamon taakse sijoitetaan raskas nosturi.
Uusi CF 10×4 sekä LF ja CF Construction
DAF tuo markkinoille yhdessä toisen alankomaalaisen yrityksen Estepen kanssa erityisesti raskaaseen maanrakennuskäyttöön suunnitellun 10×4 CF:n, jossa on kaksi ohjattua 10 tonnin etuakselia, hydraulisesti ohjattu 10 tonnin kääntyvä ja nouseva akseli sekä napavälitteinen HR1670T-teliveto ilmajousituksella, ns. ’trippeli’.
Tämän erikoismallin nettohyötykuorma on noin 30 tonnia, ja ajoneuvon kokonaispaino on 49 tonnia. Malli on tarkoitettu ensisijaisesti raskaiden kuormien, kuten hiekan, soran ja kivien kuljettamiseen. Rakenne takaa, että runsaasta akselien määrästä huolimatta 350-litraiselle polttoainesäiliölle on riittävästi tilaa.
DAF tarjoaa myös jatkossa LF- ja CF-malleista Construction-versioita, jotka soveltuvat erityisesti kuorma-autoihin, joilla ajetaan säännöllisesti maastossa. Niissä on erityismuotoiltu puskuri ja säleikkö, 25 asteen lähestymiskulma ja reilu maavara (LF 32 cm, CF 40 cm), mikä tarkoittaa, että niillä voidaan ajaa kaikissa maastoissa. Lisäksi DAF Construction -malleissa on 3 mm paksu jäähdytintä suojaava teräslevy. CF Construction -mallin oven takana oleva askelma ja katon kaide helpottavat lavan tai kuorman tarkastamista.
CF Construction on saatavana 6×4 FTT -telivetona sekä 6×4 FAT- ja 8×4 FAD -tasakuorma-autoina, joissa kummassakin on teliveto ja jälkimmäisessä lisäksi kaksi ohjaavaa etuakselia. CF Construction -mallien TraXon-vaihteistossa on vakiona erityinen maastoajotila, joka optimoi vaihteenvaihto-ominaisuudet vaativissa maastoissa ajettaessa. Vaihteiden vaihto tapahtuu erittäin nopeasti, mikä takaa parhaan mahdollisen pidon korkeilla kierrosnopeuksilla.
LF Construction on saatavana 19 tonnin alustalla. LF Construction -mallissa on DAFin mukaan samat edut kuin muissakin LF-malleissa: alhaisen nettopainon mahdollistama korkea hyötykuorma, ylivoimainen ohjattavuus, erinomainen näkyvyys apukuljettajan oven ylimääräisen ikkunan ansiosta, ohjaamon matala sisäänkäyntikorkeus ja hyvä polttoainetaloudellisuus.
Tehokkaat ja suorituskykyiset DAF-voimansiirrot
10,8-litraisen PACCAR MX-11- ja 12,9-litraisen PACCAR MX-13 -moottorien (nimellisarvot 220 kW / 299 hv – 390 kW / 530 hv) enimmäisvääntömomentti DAF CF- ja XF-malleissa on suurimmillaan kierrosnopeuden ollessa alle 1 000 rpm. Yhdessä uusimman sukupolven automatisoitujen 12- ja 16-vaihteisten TraXon-vaihteistojen kanssa tämä takaa valmistajansa mukaan erinomaisen suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. DAF CF on saatavana myös 6,7-litraisella PACCAR PX-7 -moottorilla, jonka nimellisarvot ovat 172 kW / 234 hv – 239 kW / 325 hv.
LF-sarjan ajoneuvojen voimanlähteenä toimii joko tehokas nelisylinterinen, 3,9-litrainen PACCAR PX-4-, 4,5-litrainen PACCAR PX-5- tai kuusisylinterinen, 6,7-litrainen PACCAR PX-7 -moottori, joiden nimellisarvot ovat 115 kW / 156 hv – 239 kW / 325 hv. Runsas vaihteistovalikoima kattaa niin manuaaliset, automatisoidut kuin täysin automaattiset vaihteistotkin, joissa on joko 5, 6, 9 tai 12 vaihdetta.
Voimanulosottoja löytyy
Rakennusalalla laaja voimanulosottojen valikoima niin kippilaite-, betoniauto- kuin nosturikäyttöönkin on erittäin tärkeää.
DAF:n valikoimaan kuuluu esimerkiksi moottorin voimanulosotto, jonka sijainti on kello 1:ssa sekä MX-11- että MX-13-moottoreissa. Tämä toimii suoralla pumppukiinnityksellä tai laippakiinnityksellä, ja siinä on jatkuva 800 Nm:n vääntömomentti ja 1 000 Nm:n huipputeho. Se soveltuu erityisesti raskaisiin käyttökohteisiin, kuten betoni- tai jätteenkeräysautoihin.
PACCAR MX-11 -malliin on saatavana voimanulosotto myös suoralla pumppukiinnityksellä, jonka sijainti on kello 11:ssa. Myös se asennetaan suoraan moottoriin, ja sen vääntömomentti on 250 Nm ja huipputeho 400 Nm. Tämä voimanulosotto soveltuu kevyisiin käyttötarkoituksiin, kuten pidennettäviin tukijalkoihin ja kippijärjestelmiin.
Saatavilla on myös laaja valikoima vaihteiston voimanulosottoja kippijärjestelmä-, kompressori- ja nosturikäyttöön. Lisäksi eteen voidaan asentaa epäsuora voimanotto pumppukiinnityksellä. Tämän kevyen voimanulosoton nimellisarvo on 20 kW tai 35 kW, ja se soveltuu koukku- tai kippilaitekäyttöön.
Asennus helpoksi
DAF asentaa tehtaalla valmiiksi muutamia erilaisia korin kiinnitysmoduuleja oikeisiin kohtiin helpottamaan asennusta. Näin päällirakentaja voi asentaa esimerkiksi raskaan nosturin, kippilaitteen tai konttien kuljetusjärjestelmän nopeasti ja tehokkaasti. Lisäksi alustan peräylityksessä on reikäkuvio, joka mahdollistaa takalaitanostimen, nosturin, vetotangon poikittaispalkin tai taka-alleajosuojan nopean asennuksen. Tämä vähentää kustannuksia ja varmistaa kuorma-autojen nopean käyttöönoton.
DAF tarjoaa myös monia vaihtoehtoja päällirakenteen hallintaan ohjaamosta ja päinvastoin. Esimerkiksi moottorin kierrosnopeuden kaltaisia parametreja voidaan hallita päällirakenteesta joko analogisin keinoin tai CAN-väylän kautta.
Palvelut
Kuten muillakin aloilla myös rakennusalalla kuljetusyritysten on voitava luottaa siihen, että ajoneuvojen käyttövalmius on parhaalla mahdollisella tasolla. DAF on kehittänyt tätä varten erityisiä palveluita, kuten DAF MultiSupport huolto- & korjaussopimukset.
DAF Connect -kalustonhallintajärjestelmän avulla kuljetusyrittäjät voivat seurata kalustoansa verkossa milloin tahansa ja varmistaa näin optimaalisen tehokkuuden. Näin myös huoltotyöt voidaan suunnitella ennakoivasti. Toinen hyödyllinen ominaisuus kuljetusyrittäjille on se, että heillä on aina käytössään tarkka yleiskuva siitä, miten kuorma-autoa ja päällirakennetta (voimanulosoton tuntien avulla) käytetään. Tämä voi auttaa alentamaan kustannuksia ja lisäämään käyttövalmiutta.
DAF Transport Efficiency -periaate tarkoittaa myös PACCAR Partsin toimittamien osien parasta mahdollista toimitustasoa. Se toimittaa alkuperäiset DAF-osat ja PACCAR-moottorien osat DAF-jälleenmyyjille. Lisäksi PACCAR Parts tarjoaa tänä vuonna juhlavuottaan viettävän TRP All Makes -sarjan myötä suuren valikoiman yleismallisia osia kuorma-autoihin, perävaunuihin ja päällirakenteisiin, kuten betoniautoihin ja nostureihin. Pelkästään hydraulijärjestelmissä TRP:n valikoima kattaa noin 1 000 erilaista rakennusajoneuvojen järjestelmää.