DAF CF Electric -vetoautoja on ajatettu asiakaskäytössä Hollannin ja Saksan suunnalla kuuden auton voimin vuoden 2019 ajan. Kilometrejä autoihin on kertynyt yhteensä yli 150000, ja toimivuudesta vakuuttunut valmistaja aloittaa rajoitetun sarjavalmistuksen. Niin sanottu kakkosvaiheen auto on kojelaudaltaan ja ohjelmistoltaan nyt käytössä oleviin testiautoihin nähden kehitetympi, mutta perusasiat ovat edelleen yhteneväisiä.
”Olemme nyt päässeet pisteeseen, jossa voimme aloittaa CF Electricin myynnin rajoitetuissa määrin”, kertoo DAF:in johtokunnan jäsen ja markkinoinnista ja myynnistä vastaava Richard Zink. ”Kyse on muutamasta kymmenestä yksiköstä vuositasolla. Jotta voimme taata täydellisen laadun, tuotanto täytyy aloittaa hallitulla tavalla. Samalla voimme rakentaa huoltoverkostoamme askel askelelta. CF Electric tulee aluksi saataville Alankomaissa, Belgiassa ja Saksan Nordrhein-Westfalenin alueella. Paikallisista akkulatausmahdollisuuksista ja jälleenmyyntiverkostosta riippuen myyntiä muissa Euroopan osissa tullaan harkitsemaan.”
Testiasiakkaat ovat käyttäneet autoja päivittäisessä jakeluajossa ja parhaimmillaan viikon jokaisena päivänä ja vuorokaudenajasta riippumatta. Alkuvaiheessa asiakkaat käyttivät 100 kilometrin kertalatauksella ajettavaa toimintasädettä säästeliäästi, mutta sittemmin monet ovat laajentaneet auton käyttöä välilatauksin 250 kilometrin päivittäisille kilometrimäärille. Tämä on Zinkin mukaan mahdollista helposti, sillä oikeilla latauslaitteilla täysi lataus saadaan jo hieman yli puolessa tunnissa.
Suuret DAF-asiakkaat eli Jumbo, Simon Loos, Tinie Manders Transport ja Rhenus Group ovat toimineet ensimmäisinä testiasiakkaina. Tinie Mandersilla CF on ollut kovimmalla käytöllä, kelaten mittariin jo 30 000 kilometriä. Auto onkin liikenteessä seitsemän päivää viikossa aamukuudesta keskiyöhön. Matkat ovat yleensä lyhyitä, ja tapahtuvat Eindhovenin alueella. ”Auto on ollut luotettava”, kertoo Eveline Manders, yrityksen apulaisjohtaja. ”Sähköauton käyttäminen tarkoittaa ajattelutavan muuttamista ajaessa ja reittisuunnittelussa. Pitää olla varma, että reitti sopii autolle, eikä toisinpäin. Akkujen lataus lastauksen ja purun aikana on varmistettava, ja kun tämä otetaan huomioon, sähköajoneuvo voi olla mahtava ratkaisu kaupunkijakeluun.”
Jakelun lisäksi DAF ja VDL ovat tuomassa käyttöön myös sähkövoimaan perustuvaa jätepakkaria kaupunkialueen jätteidenkeruuseen.
DAF CF Electric
DAF CF Electric on täyssähköinen 4×2-puoliperäveturi. Se on suunniteltu kaupunkialueiden jakelutehtäviin yksi- tai kaksiakselisilla perävaunuilla, ja kokonaismassa on suurimmillaan 37 tonnia. Auto perustuu DAF CF:n perustalle, ja sähköinen voimalinja luottaa VDL:n E-Power-teknologiaan. Moottorina on 210-kilowattinen sähkömoottori, joka saa energiansa 170 kilowattitunnin litium-ioni-akustolta. Keskimääräinen toimintamatka on noin 100 kilometriä.
Tekniset tiedot:
Vetoauton paino: 9 700 kg
Sähkömoottori: 210 kW
Vääntö: 2,000 Nm
Akkukapasiteetti: 170 kWh
Toimintamatka täysin ladattuna: 100 km
Akkujen pikalataus 35 minuutissa