VAK-lainsäädännön uudistuksilla haetaan turvallisuutta

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on uudistamassa vaarallisten aineiden kuljetuksia (VAK) koskevaa lakia. Uudistuksen tavoitteeksi kerrotaan kuljetusten turvallisuuden parantaminen, mahdollisten ympäristövahinkojen torjuminen sekä edellytysten luominen uudelle liiketoiminnalle.

LVM:n mukaan uudistus selkeyttäisi ja yhtenäistäisi nykyistä vanhentunutta sekä osin epäselvää sääntelyä, ja parantaisi näin koko yhteiskunnan turvallisuutta. Voimassa oleva laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta on vuodelta 1994. Lakia on muutettu useaan kertaan sen voimaantulon jälkeen, minkä lisäksi kuljetusalan toimintaympäristö on muuttunut 30 vuodessa huomattavasti.

Lausunnoille lähetetyn lakiluonnoksen tavoitteena on luoda yhtenäinen kokonaisuus tie-, rautatie-, alus- ja ilmakuljetusten vaatimuksista sekä sujuvoittaa sääntelyä muun muassa poistamalla säädösten tulkinnanvaraisuutta ja täsmentämällä viranomaisten valtuuksia. LVM:n mukaan tavoitteena on myös saattaa VAK-kuljetuksia koskevat säädökset vastaamaan paremmin perustuslain asettamia vaatimuksia. Luonnoksessa on myös huomioitu VAK-kuljetuksia koskevat kansainväliset sopimukset ja EU:n lainsäädäntö.

Konkreettisia muutoksia uudessa lakiluonnoksessa esitetään muun muassa VAK-kuljetusten valvontaan ja lain rikkomista koskeviin seuraamuksiin. Lisäksi luonnoksessa esitetään muutoksia VAK-kuljetusten säilyttämistä koskevaan sääntelyyn, muun muassa tilapäiseen säilyttämiseen tarkoitettujen alueiden ja VAK-ratapihojen osalta. Lakiluonnoksessa viranomaisilta vaadittaisiin jatkossa VAK-valvontasuunnitelmat. Liikenne- ja viestintävirasto toimisi viranomaisvalvonnan koordinaattorina. Lisäksi Liikenne- ja viestintävirastolle annettaisiin valtuudet antaa määräyksiä teknisluontoisista asioista.

Luonnos vaarallisten aineiden kuljetuksia koskevasta laista lähetettiin lausunnoille kesäkuussa ja lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 2. elokuuta.

Latausyhteistyö käynnistymässä

Kolme suurta hyötyajoneuvovalmistajaa Volvo Group, Daimler Truck ja Traton Group (muun muassa Scania ja MAN) ovat allekirjoittaneet ei-sitovan sopimuksen raskaille hyötyajoneuvoille tarkoitetun latausverkoston asentamisesta ja ylläpidosta.

Latausverkostohankkeen tarkoituksena on luoda Eurooppaan 1 700 tehokasta latausasemaa, jotka olisi toteutettu lataamaan raskaita ajoneuvoja ilmastoneutraalisti toteutetulla sähköllä. Sopimuksen osapuolet ovat investoimassa hankkeeseen 500 miljoonaa euroa ja sen on määrä käynnistyä ensi vuonna. Valtateiden ja logististen solmukohtien äärelle sijoitettavien latausasemien olisi määrä olla valmiina viiden vuoden kuluttua.

Hanke toimii alkusysäyksenä latausasemien kasvulle. Tarve nähdäänkin suureksi, sillä Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen ACEA:n mukaan tehokkaiden julkisten latausasemien tarve Euroopassa vuonna 2025 on noin 15 000 asemaa ja vuoteen 2030 mennessä jopa 50 000 asemaa.

DB Schenker ostaa Vähälä Yhtiöt

DB Schenkerin oma verkosto laajenee yrityskaupan myötä koko Suomeen. Vähälä Yhtiöt Oy:n koko osakenta siirtyy Schenker Oy:lle, ja Vähälä Yhtiöt jatkaa konsernin tytäryhtiönä.

Schenker Oy ja Vähälä Logistics Oy:n omistajat Ville Vähälä, Tiina Salonen ja Janne Vähälä ovat 23.7.2021 allekirjoittaneet kauppakirjan Vähälä Yhtiöiden koko osakekannan myymisestä Schenker Oy:lle. Vähälä Yhtiöihin kuuluvat Vähälä Logistics Oy ja sen täysin omistamat tytäryhtiöt Lauri Vähälä Oy, Kiitoterminaali Oy ja Oritkarin Huoltokorjaamo Oy. Kaupan osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

Vähälä Yhtiöt on vuonna 1937 alkunsa saanut suomalainen perheyritys, joka tarjoaa kotimaan maakuljetuspalveluita Keski- ja Pohjois-Suomessa DB Schenker -verkoston kumppanina. Yritysten yhteistyö on alkanut vuonna 1956.

Vuonna 2020 Vähälä Logistics Oy:n liikevaihto oli noin 57 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa oli noin 280. Vähälä Yhtiöistä kerrotaan, että yritys on edistänyt omalla toimialueellaan ympäristön kannalta tehokasta kuljetustoimintaa investoimalla kaasukäyttöiseen ja täyssähköiseen jakelukalustoon sekä pitkiin HCT-ajoneuvoyhdistelmiin. Vähälä Yhtiöiden oma kalusto on Euro6-luokkaa ja uusimmissa kiinteistöissä hyödynnetään maalämpöä.

”Tämä yrityskauppa vahvistaa DB Schenkerin asemaa Suomessa”, sanoo Petteri Nurmi, DB Schenkerin toimitusjohtaja Suomessa. ”Kauppa turvaa DB Schenkerin aseman kotimaan ja kansainvälisen kuljetustoiminnan kärkinimenä Suomessa. Meille tarjottiin mahdollisuus varmistaa DB Schenkerin kotimaan kuljetusverkoston rakenne Keski- ja Pohjois-Suomessa ostamalla Vähälä Yhtiöt, joiden vastuulla näiden alueiden kuljetustoiminta verkostossamme on ollut.”

”Logistiikka-ala on muuttunut voimakkaasti viimeisten vuosien aikana ja Vähälä Yhtiöiden elinkaari on tullut päätökseensä. Yhtiömme on hyvässä kunnossa ja näen, että sen tulevaisuuden ja kehittymisen kannalta myyminen DB Schenkerille on tässä vaiheessa oikea ratkaisu”, kommentoi Vähälä Yhtiöiden toimitusjohtaja Ville Vähälä. ”Uskon, että jatkossa Vähälä Yhtiöillä ja sen ammattitaitoisella henkilökunnalla on erinomaiset menestymisen mahdollisuudet osana DB Schenker -konsernia ja myös yhtiön asiakkaille avautuu tulevaisuudessa entistä kattavammat logistiikkapalvelut.”

Vähälä Yhtiöt jatkaa toimintaansa Schenker Oy:n tytäryhtiönä. Yrityskaupan toteutuminen edellyttää Suomen kilpailuviranomaisten ja Saksan valtion hyväksyntää.

DB Schenker on yksi maailman johtavista logistiikkapalveluiden tarjoajista noin 74 200 työntekijällään yli 2 100 toimipisteessä yli 130 maassa. DB Schenker tarjoaa saman katon alta maa-, lento- ja merikuljetukset sekä kattavat toimitusketjun hallinnan ja sopimuslogistiikan palvelut.

MAN päivittää peilittömäksi

MAN lanseerasi viime vuonna uuden kuorma-autosukupolven ja esittelee nyt uusia ominaisuuksia, jotka tekevät uusista TGX-, TGS-, TGM- ja TGL-malleista valmistajansa mukaan entistäkin turvallisempia, käyttäjäystävällisempiä, taloudellisempia sekä digitaalisempia.

MAN OptiView -näköjärjestelmä, MAN CruiseAssist -kuljettajaa avustava järjestelmä, lisäsäästöt polttoaineessa jopa 3,7 %, sekä MAN Now – verkon kautta tehtävät ohjelmistopäivitykset – ja uudet digitaaliset palvelut ovat muutamia uusia innovaatioita, jotka saapuvat uusiin MAN-kuorma-autoihin vuoden 2021 lopulla ja alkuvuodesta 2022.

”Tiedämme, että asiakkaidemme liiketoiminta ei ole koskaan pysähdyksissä, joten me MAN:lla emme myöskään koskaan lopeta tuotteidemme parantamista. Siksi olemme tehneet uudesta MAN-kuorma-autosukupolvesta yhä taloudellisemman, turvallisemman ja innovatiivisemman sekä kohdistamme huomiomme yhä enemmän asiakkaidemme ja kuljettajien jokapäiväisen toiminnan yksinkertaistamiseen, ja samalla meistä tulee yhä luotettavampi ja asiantuntevampi kumppani”, sanoo MAN-kuorma-autojen myynnistä ja asiakasratkaisuista vastaava johtaja Göran Nyberg.  

Uudistuksista puhuttaessa, visuaalisesti huomio kiinnittyy perinteisten sivupeilien puuttumiseen. Uusi, lisävarusteinen, perinteiset sivupeilit korvaava MAN OptiView -näköjärjestelmä, joka on tilattavissa lokakuusta alkaen, toimii täysin kameroilla, sisältäen sekä etu- että sivukamerat. A-pilarissa sijaitsevat kaksi korkearesoluutioista näyttöä sekä keskellä sijaitseva mediajärjestelmä näyttävät mitä kuorma-auton ympärillä tapahtuu. Kuljettaja voi valita useita erilaisia näkymiä, jotka kaikki eliminoivat kuolleet kulmat, parantavat näkyvyyttä ja ennen kaikkea parantavat muiden tiellä liikkuvien turvallisuutta. Kääntymisavustin on myös integroitu näyttöjärjestelmään.

Uusi törmäysavustin antaa myös enemmän turvaa kaistaa vaihdettaessa. Aikaisempaan kaistanvaihtoavustimeen verrattaessa uudessa järjestelmässä on laajennettu toiminto, joka avustaa välittömästi sivuttaisohjauksella, mikäli järjestelmä havaitsee mahdollisen törmäystilanteen. Uusi MAN CruiseAssist -toiminto tuo uuden muodon kuljettajan sähköiseen avustamiseen. Sitä voidaan käyttää TGX- ja TGS-mallien ohjaamisen avustamiseen, jarruttamiseen ja kiihdyttämiseen niin moottoritiellä ajettaessa kuin kaupunkiliikenteen ruuhkassakin. Kuljettajan täytyy toki pitää vielä kädet ohjauspyörässä mutta järjestelmä avustaa ja helpottaa kuljettajan ajamista ja parantaa turvallisuutta. Molemmat järjestelmät ovat olleet saatavilla TGX- ja TGS-malleihin heinäkuusta 2021 alkaen. Sekä törmäysavustin ja kaistanvaihtoavustin sekä kääntymisavustintoiminnot, jotka ovat jo nyt saatavilla TGX- ja TGS-malleihin, tulevat saataville TGM-malliin lokakuusta alkaen.

Uusi MAN Individualin toimittama kääntymisavustin, joka toimii kameroilla ja sisältää myös varoitustoiminnon, tuo lisäturvallisuutta ja se voidaan asentaa myös vanhempiin kuorma-autoihin myös jälkikäteen.

Taloudellisuuspuolella uusia säästöjä pyrkii tarjoamaan uusi dynaaminen väännönohjausjärjestelmä, joka on saatavilla heinäkuusta alkaen. Lisäksi aerodynamiikkaa on hiottu poistamalla perinteiset sivupeilit, sekä GM- ja GX-ohjaamoiden uudelleenmuotoillun aurinkolipan myötä.

MAN-kuorma-autoihin tulee saataville myös verkon kautta tehtävät ohjelmistopäivitykset sekä uusia ominaisuuksia veloituksettoman MAN Driver App -sovelluksen kautta, jotka vaikuttavat myös taloudellisuuteen. MAN Perform -sovelluksen kautta voidaan analysoida kuljettajan ja ajoneuvon suorituskykyä. Sovellus päivitetään uusilla ominaisuuksilla loppuvuodesta 2021 ja alkuvuodesta 2022, jolloin saataville tulevat mm. automatisoidut ajoneuvojen käyttöasteraportit ja kuljettajien ajoraportit sekä mahdollisuus integroida lisää ajoneuvon suorituskykytietoa.

Uuden MAN-kuorma-autosukupolven digitaalinen tarjonta kasvaa myös MAN Driver App –sovelluksen uusien ominaisuuksien, kuten poikkeamatoimintojen ja vaurioraporttien sekä MAN huoltopaikojen etsintätoiminnon ja tiiviiden käyttöohjeiden kautta. Sovellus tarjoaa lisäksi suosituksia taloudelliseen ajamiseen, nyt myös kahdeksalla uudella kieliversiolla, sekä Performance service -palvelun yhteydessä on mahdollisista saada yksityiskohtaista tietoa kuljettajan ajotavasta. Kuljettaja pystyy ajamaan ja käyttämään uusia MAN-kuorma-autoja yhä vaivattomammin ja samalla kuljetusyritykset hyötyvät kaluston taloudellisuudesta.

Valion ja St1:n yhteisyritys alkaa valmistaa biokaasua lannasta

Ruokatalo Valio ja energiayhtiö St1 ovat perustamassa yhteisyrityksen, jonka on tarkoitus tuottaa maitotilojen lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa biokaasua pääasiassa raskaan liikenteen polttoaineeksi.

Perustettavan yhtiön biokaasutuotannon tavoite on 1 000 GWh (1 terawattituntia) vuoteen 2030 mennessä, mikä olisi kolmasosa Suomen fossiilittoman liikenteen tiekartan biokaasutarpeesta. Biokaasun käytöllä raskaassa liikenteessä voidaan Valion mukaan saavuttaa huomattava päästövähenemä. Edellytys kuitenkin on, että kaasukäyttöinen kuljetuskalusto yleistyy Suomessa merkittävästi.

Valion ja St1:n yhteisyritys tulee tekemään biokaasua pääasiassa lehmänlannasta, mutta sitä voidaan jalostaa myös muista maa- ja elintarviketeollisuuden sivuvirroista. Biokaasun tuotannossa on Valion mukaan käytännössä kaksi erilaista vaihtoehtoa. Ensimmäinen vaihtoehto on, että biokaasua tuotetaan yksittäisellä maatilalla tai muutaman maatilan yhteisellä biokaasulaitoksella. Toinen vaihtoehto on, että biokaasua tuotetaan isommalla biokaasulaitoksella, johon lanta tuodaan lähialueen maatiloilta. Valion ja St1:n yhteisessä hankkeessa molempien vaihtoehtojen kerrotaan olevan mahdollisia. Valio ja St1 ovat arvioineet, että ensimmäisessä vaiheessa vuosikymmenen puolenvälin tienoilla biokaasua tuotettaisiin 2−3 keskittymässä.

St1 tulee jakelemaan yhteisyrityksen biokaasun pääsääntöisesti oman maanlaajuisen asemaverkostonsa raskaan liikenteen tankkauspisteistä. Valio ja St1 aikovat siirtyä käyttämään lantabiokaasua entistä enemmän myös omassa logistiikassaan.

Kun lannasta tehdään biokaasua, lannan biologisesta hajoamisesta syntyvät metaanipäästöt ilmakehään vähenevät. Maidon hiilijalanjälki pienenee Valion mukaan parhaimmillaan neljänneksen, kun huomioidaan sekä maatalouden että liikenteen päästövähennykset.

”Valion tavoitteena on maidon hiilijalanjäljen nollaaminen vuoteen 2035 mennessä. Lannan käyttö liikennepolttoaineena on yksi ilmasto-ohjelmamme tärkeimmistä kädenjälkitoimenpiteistä. Tarkoitus on, että maitotilat pääsevät mukaan biokaasun tuotantoon matalalla kynnyksellä. On selvää, että tuotannon pitää olla kannattavaa liiketoimintaa myös maitotilojen näkökulmista”, Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme taustoittaa.

L-varusteltu Actros

Mercedes-Benz kertoo avanneensa Actros-malliston suurimman ja varustelluimman L-version tilauskirjat ja autojen sarjavalmistus on käynnistymässä marraskuussa.

Erityishuomiota mainitaan kiinnitetyn kuljettajan ajomukavuuteen, ajamisen turvallisuuteen, liitettävyyteen ja auton käyttöajan aikaisten kokonaiskulujen hallintaan. Kaukoliikenteeseen tarkoitettua L-mallia valmistetaan kolmella hyttivaihtoehdolla – StreamSpace, BigSpace ja GigaSpace, joiden ääni- ja lämpöeristystä ja käyttömukavuutta kehutaan edelleen parannetun. Kuljettajan istuin on 40 milliä aikaisempaa matalammalla, ja autoon saa lisävarusteena erityisen kirkkaat led-ajovalot.

Actros L -mallin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa kaista-avustin, etäisyysavustin, MirrorCam-kamerapeilijärjestelmä sekä ABA 5 -aktiivinen jarruavustin jalankulkijatunnistuksella. Valinnaisvarusteina autoon saa S1X-sivuvalvonta-avustimen, joka tunnistaa oikealle puolelle katveeseen mahdollisesti jäävät jalankulkijat ja pyöräilijät sekä kykenee nyt  myös jarruttamaan ja pysäyttämään auton automaattisesti tällaisen vaaran uhatessa. Pysäytystoiminto on käytössä 20 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Toinen uusi valinnaisvaruste on toisen polven ADA 2 -aktiivinen ajoavustin, joka tunnistaa edellä ajavan ajoneuvon sekä kaistamerkinnät ja mahdollistaa osittain autonomisen ajamisen. Järjestelmä sisältää myös hätäpysäytysavustimen.

Teboil laajentaa uusiutuvan dieselin jakeluverkostoa

Kaikille dieselmoottoreille soveltuva Teboil Green+ on sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista valmistettu dieselpolttoaine, jota on saatavilla jo 26 eri D-automaattiasemalta ympäri Suomen.

Teboilin ammattiliikenne- ja koneyrittäjämyynnin johtaja Pasi Lintukankaan mukaan Green+ -diesel on ollut laajalti käytössä etenkin kaupunkiliikenteen linja-autoyhtiöillä, erityisesti pääkaupunkiseudulla ja Porissa.

Teboililta muistutetaan, että hiilijalanjäljen vähentäminen ammattiliikennepuolella ei automaattisesti tarkoita kaluston vaihtamista tai uudistamista. Uusiutuvan Green+ -dieselpolttoaineen käyttämisen kerrotaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä jopa 90 % tavalliseen dieseliin verrattuna. Tuote on rikitön ja hapeton, eikä se sisällä aromaattisia yhdisteitä. Polttoaineen korkea setaaniluku takaa tehokkaan ja puhtaan palamisen sekä hyvän kylmäkäynnistettävyyden. Tuotteen käyttämisen todetaan vähentävän Teboilin mukaan myös lähipäästöjä.

”Tuote soveltuu monien kuntien ja kaupunkien päästövähennystavoitteisiin. Nyt myös yhä useampi yritys seuraa perässä”, Lintukangas kertoo.

Green+ on 100 % uusiutuvista raaka-aineista valmistettu. Tuotteen valmistuksessa on hyödynnetty niin yhdyskuntajätteitä kuin myös teollisuuden prosessitähteitä, ja se täyttää EN 15940 -polttoainestandardin.

Vt 5:n Mikkeli-Nuutilanmäen osuus valmistuu

Valtatie 5:n osuus Mikkelistä Nuutilanmäelle valmistuu tämän viikon aikana ja osuudella päästään ajamaan normaalilla nopeudella. 

Vt 5:n Mikkeli-Nuutilanmäen osuuden päällystyöt on saatu valmiiksi. Osuus sai lopullisen päällysteen viime viikolla ja tällä viikolla on viimeistelty loput työvaiheet: ajoratamaalaukset ja piennartäytöt. Kulkureitit on palautettu normaaleiksi ja nopeusrajoitukset nostetaan lopullisiin nopeuksiin tämän viikon aikana. 

”Tämän kesän työt rakentamisprojektimme osalta etenivät suunnitellun mukaisesti ja asettamassamme aikataulussa. Nyt turvallinen tie voi palvella täydellä kapasiteetilla tienkäyttäjiä”, toteaa Destian työmaavastaava Juho Kolehmainen

Nuutilanmäki-Juva liikenteelle lokakuun lopussa

Nuutilanmäki–Juva -välillä työt jatkuvat täydessä laajuudessa. Vehmaan eritasoliittymässä toukokuun puolivälissä alkaneet työt vaikuttavat edelleen liikenteeseen Mikkeli / Kuopio ja Pieksämäki / Savonlinna -suunnissa. Työt Vehmaan eritasoliittymässä kestävät arviolta elokuun alkuun.

Lisäksi Kettulan Nesteen liittymä säilyy liikenteen käytössä vähintään 2.8.2021 asti. 

Tavoitteena on, että Nuutilanmäen ja Juvan välinen osuus valmistuu liikenteelle lokakuun lopussa.

SKAL: Suomen tulee torjua liikenteen päästökauppa

SKAL ry:n mukaan Komission päästövähennyskeinoihin sisältyvä liikenteen päästökauppa lisäisi myös maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia korottaen isojen, tehokkaiden kuljetusyksikköjemme polttoaineen hintaa. Liikenteen päästöt on mahdollista puolittaa ilman päästökauppaa, joten Suomen on puolustettava koko kuljetusketjumme ja elinkeinoelämämme kilpailukykyä. 

EU:n ilmastopaketin keinovalikoima on laaja, ja se sisältää mm. henkilö- ja pakettiautojen polttomoottoreiden valmistuksen kieltämisen, jotta ko. liikenne olisi päästötöntä vuoteen 2035 mennessä. Myös polttoaineiden verotusta on tarkoitus kiristää. Liikenteen päästökaupan avulla olisi tarkoitus päästä eroon fossiilisista polttoaineista. SKAL linjaa lausunnossaan, että tämä nostaisi nykyisin korkeasti verotetun polttoaineen hintaa heikentäen tavaraliikenteen toimintamahdollisuuksia sekä Suomen tuotanto- ja hintakilpailukykyä. 

Parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan kansallista liikenteen päästökauppamallia. SKAL ry:n kanta on, että valmistelu tulee tässä tilanteessa välittömästi lopettaa. Lisäksi valtiovarainministeriö on uudistamassa liikenteen verotusta esittäen roimaa korotusta dieselveroon. SKAL:n tiedotteen mukaan tämä toisi tavaraliikenteelle maksettavaksi polttoaineveroa nykyisen 700 miljoonan euron lisäksi yli 500 miljoonaa euroa vuodessa. Näin suurta kustannuslisäystä on mahdotonta toteuttaa, järjestö huomauttaa. Myös Komission ehdotuksiin tulee SKAL:n mukaan suhtautua kriittisesti, ja EU:n ilmastopaketin kustannusvaikutukset Suomen tavaraliikenteelle ja talouselämälle on nyt arvioitava huolellisesti. 

”Suomen on puolustettava EU:ssa kansallisia etujaan. Jos menetämme kilpailukykymme, meitä ei pelasta EU:n sosiaalinen ilmastorahasto, joka on tarkoitettu EU:n köyhimpien maiden ihmisten auttamiseen. Keskeisiä päästövähennyskeinoja maanteiden tavaraliikenteessä ovat uusiutuvan dieselin ja vaihtoehtoisten polttoaineiden hyödyntäminen sekä moduuliliikenteen käynnistäminen EU:ssa”, toteaa toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Janne Silvonen Volvo Trucks Suomen sähköisen linjan tuotepäälliköksi

Janne Silvonen on valittu Volvo Trucks Suomen uudeksi sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaavaksi tuotepäälliköksi 12.7.2021 alkaen. Silvonen vastaa jatkossa Volvo Trucksin sähkökuorma-autojen ja niihin liitettävien palveluiden ratkaisuista Suomessa.

Volvo Trucks kertoo panostavansa jatkossa täyssähköisten kuorma-autojen myyntiin, ja haluaa nopeuttaa kuljetusyritysten siirtymistä kestävimpiin kuljetuksiin. Volvon sähkökuorma-automallisto laajeni raskaisiin kuorma-autoihin, kun kolme uutta raskasta sähkökuorma-automallia – Volvo FH, FM ja FMX Electric – julkistettiin aikaisemmin tänä vuonna. Volvo Trucksilla on Euroopassa jo sarjatuotannossa kevyemmät täyssähköiset Volvo FL ja FE Electric -mallit.

Janne Silvonen on koulutukseltaan autoalan insinööri ja viimeistelee parhaillaan YAMK-opintoja Metropoliassa. Hän on toiminut aikaisemmin myös täyssähköisten kuorma-autojen teknisenä asiantuntijana. ”Mahtavaa päästä mukaan Volvon porukkaan, sekä kehittämään Volvon kanssa sähköistä kuorma-automarkkinaa Suomessa ja työskentelemään huippubrändin parissa. Toivottavasti koronatilanne sallii uusien kollegoiden ja asiakkaiden tapaamisen jo pian”, Silvonen summaa.

Uusimmat julkaisut

Kentän täydeltä retrorekkoja – Retro Trucks Lahes 3.5.2025

Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...