Scanian Kesäkoukku 2021 on valmis

Scania Suomi on jatkanut nyt jo perinteeksikin selvästi muodustuvaa Kesäkoukku-sarjaa uudella autolla. Tänä vuonna esitelty 2021-mallinen Kesäkoukku näyttää jälleen, mitä tarkoittaa täysin valmis ratkaisu. Tähän kokonaisuuteen ei tarvitse oikeastaan lisätä kuin kuljettaja, digikortti, nimi kylkeen ja runsaasti keikkaa.

Viime vuoden Scania Suomen Kesäkoukku-sarjaa päätettiin maahantuojan toimesta jatkaa tänäkin vuonna, ja uudelle koukkuautolle asetettiin suunnittelun alkuvaiheessa lähinnä kolme kulmakiveä: uusi V8-moottori, uusi G33CM-vaihdelaatikko ja Scanian oma karjapuskuri. Loput annettiin ammattitaitoisen suunnittelu- ja toteutustiimin käsiin, jota tuttuun tapaan luotsasi Scania-kauppias Daniel Ljungqvist. Myös niin sanottua kenttää kuunneltiin, sillä erityisesti ulkoasun osalta pidettiin myös ideakilpailu, johon ehdotuksia tuli kaukaisimmiltaan aina Italiasta saakka.

Hevosvoimalukemaa ei tarvitse sen kummemmin tihrustella keulamaskista, sillä se tehdään heti selväksi. Ja V8:lla mennään.

Lopulta mustaa ja valkoista yhdistelevään kuosiin päädyttiin moottoriurheilu- ja autotaidetta tekevän Art By Antero -taiteilijanimen ajatusten pohjalta. Voitokas suunnitelma kävi Scanian osalta vain pieniä täsmennyksiä läpi, ja lopullisen teippauksen suunnittelusta vastasikin taiteilija itse. Viimevuotisen auton perusteella yleisö odotti ehkä jälleen värikästä autoa, mutta vaihtelu tunnetusti virkistää, ja tämänkertainen Scanian Ivory Whiteä ja Ebony Blackia yhdistelevä ulkoasu on kerännyt jo runsaasti myönteistä palautetta niin Scanian oman väen kuin suuren yleisönkin taholta. Teippauksen suoritti Teippi-Z, ja toteutuksessa on otettu tulevan asiakkaan nimen sijoittelu huomioon niin ovessa kun kattokorotuksen sivussakin: nyt tässä näkyvä #kesäkoukku-teippaus on vaihdettavissa yrityksen nimeen.

Koukkulaitteeksi valittiin Multiliftin 24-tonninen Ultima ULT24SL.61 Performance-paketilla.

Tekniikkapuolella autoa voisi kuvailla varsin kattavaksi kokonaisuudeksi. Kuten alussa mainittiin, vinkkelikone oli yksi perusvaatimuksista, ja sille paikalle tilattiin uuden sukupolven 660-hevosvoimainen DC16. Vaihteistona toimittaa puolestaan G33CM-uutuus, ja vetotapa on 8×4*4 puikkoperillä. Perusakseliväli on 3950 millimetriä, ja oikeastaan sanomattakin selvää on tässä tapauksessa se, että ilmajousilla mennään kauttaaltaan.

Päällirakenteen osalta koukkulaitteeksi valittiin Multiliftin 24-tonninen Ultima ULT24SL.61 Performance-paketilla. Tämä varustelutaso tuo mukanaan pikanopeuden lavanvaihtoliikkeelle, pikakippauksen, patentoidun kipin pikalaskun myös tyhjällä lavalla, automaattiohjauksen ja liikkeen päätyvaimennukset.

Yhteistyöllä tehty kokonaisuus on monen tekijän ja yrityksen summa.

Kesäkoukun ohjaamoksi valikoitui tällaiseen käyttöön ja tällaiseen autoon soveltuvimmaksi arvioitu R-ohjaamo, tarkemmin sanottuna CR20H eli Highline. Mukaan otettiin V8-paketti muistuttamaan siitä, missä luokassa liikutaan, ja asumis- tai ainakin taukomukavuutta tuovat kahvinkeitin, mikroaaltouuni, tilavat säilytyskaapit ja itsensä voi oikoa 800 milliä leveälle alapedille.

Kuvauspäivänä päälle otettiin CMT:n konelava ja nyyttiä kyytiin Liebherrin 14-tonnisen koneen muodossa.

Auto on tietenkin nyt myynnissä, ja kiinnostusta hetivalmiiseen pakettiin on jo esiintynyt. Tarjouksia voi laitella Danielille, ja tarkempi esittely autosta ilmestyy seuraavassa Raskas Kalusto -lehdessä.

Aurora Botnian neitsytmatka elokuun lopussa

Wasaline on saanut vahvistuksen Aurora Botnian toimittamisesta Rauma Marine Constructions (RMC) -telakalta elokuun loppuun mennessä.
 
Wasalinen uuden aluksen, M/S Aurora Botnian, neitsytmatka tapahtuu lauantaina 28. elokuuta kahdella lähdöllä Vaasasta – aamulla ja iltapäivällä – ja yhdellä Uumajasta aamupäivällä.
                                                                                                                            
Linjalla tällä hetkellä liikennöivä, vuonna 1981 valmistunut ja vuodesta 2013 tätä reittiä seilannut M/S Wasa Express jää pois reitiltä 27.8. ja aluksen vaihdon yhteydessä tuona perjantaina ei ole liikennettä.
M/S Aurora Botnian luovutus tapahtuu 25. elokuuta Vaasassa. Tapahtuma lähetetään suoratoistona, jotta kaikki asiasta kiinnostuneet voivat osallistua siihen. Linkki suoratoistoon löytyy Wasalinen verkkosivuilta.
 
Liput neitsytmatkoille 28. elokuuta tulevat myyntiin torstaina 19.8 kello 12:00. Neitsytmatkoja voi vain ostaa Wasalinen kotisivujen kautta, ja ne sisältävät Wasalinen mukaan paljon muutakin kuin itse matkan. Lipun lisäksi matka sisältää saaristolaispöydän ja luvassa on myös kuplivia juomia ja matkamuisto sekä muita yllätyksiä.

Uuden aluksen tilaaja on Kvarken Link -yhtiö, jonka Vaasan kaupunki ja Uumajan kunta omistavat. Liikennöintiä suorittaa Wasaline, ja alus on rakennettu Rauma Marine Constructions -telakalla. Aluksen viimeisiä valmistumiskuukausia ovat vaivanneet muutamat myöhästymiset, sillä liikennöinti piti aloittaa alun perin vappuna 2021. Yhtä kaikki, nyt alus näyttää valmistuvan uuteen aikamääreeseen mennessä.

Laiva on suunniteltu ja rakennettu varta vasten Merenkurkun liikenteeseen. Aurora Botniassa on kaksi rahtikantta, ja se ottaa 800 matkustajaa sekä 1500 autometriä. Myös ympäristöasiohin on panostettu. Kyseessä on hybridialus, joka käyttää kahta polttoainetta ja myös akkuvoimaa. Pääpolttoaine on nesteytetty maakaasu LNG, ja aluksessa on mahdollista käyttää myös biokaasua. Investoinnin hinnaksi on laskettu noin 110 miljoonaa euroa.

Power Truck Show toteutuu

Vallitseva koronatilanne on herättänyt epävarmuutta Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueelle kuuluvassa Härmässä järjestettävän Power Truck Shown toteutumisesta. Tänään tulleen tiedotteen mukaan tapahtuma voidaan järjestää.

Aluehallintovirasto on julkistanut ennakkotiedotteen Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kokoontumisrajoituksista 13.8.2021 alkaen. Power Truck Show -organisaatio tiedottaa, että Power Truck Show järjestetään edelleen 13.-14.8.2021 Alahärmässä, Powerparkissa.

Organisaatio kertoo saaneensa Aluehallintovirastolta vahvistuksen, että tapahtuma voidaan edelleen järjestää. Aluehallintoviraston tiedotteessa sanotaan, että suurempia tilaisuuksia voidaan järjestää ilman henkilömäärärajoitusta, jos turvallisuus voidaan varmistaa noudattamalla THL:n ja OKM:n hygienia- ja turvallisuusohjetta.

PTS-järjestäjät tiedottavat toimineensa alusta asti kyseisen ohjeen mukaisesti, sekä toimittaneensa terveysturvallisuussuunnitelmat paikalliselle viranomaiselle. Power Truck Show on ulkoilmassa järjestettävä tapahtuma ja yleisö pääsee levittäytymään erittäin laajalle näyttelyalueelle.

Tapahtumassa on voimassa vahva maskisuositus.

Yleisöä ja näytteilleasettajia on tiedotettu ja tullaan tiedottamaan turvallisuusasioista. Järjestävä organisaatio toivoo, että kaikki toimivat omalta osaltaan siten, että tapahtuma on kaikille turvallinen.

Nokialta uusi Hakka Truck Trailer -perävaunurengas

Uusi Nokian Hakka Truck Trailer on premium-luokan perävaunun rengas vaativimpiin kuljetuksiin. Se tarjoaa valmistajansa mukaan enemmän kilometrejä, erinomaisen pidon ja matalan vierintävastuksen, jotta kuljetukset olisivat varmoja, mukavia ja taloudellisia.

Noikan Raskaat Renkaat tiedottaa, että uuden Nokian Hakka Truck Trailer -perävaunun renkaan esittelyn myötä premium-luokan ominaisuudet ovat nyt tarjolla jokaiselle akselipaikalle.

“Me kutsumme renkaan pidon, vierintävastuksen ja kestävyyden suhdetta ’maagiseksi kolmioksi’, jossa yhden ominaisuuden parantaminen usein heikentää jotakin toista”, kertoo Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Teppo Siltanen. ”Uusi Nokian Hakka Truck Trailer -rengas on onnistuttu sijoittamaan tässä kolmiossa ihannekohtaan, jossa kaikki kolme ominaisuutta ovat huippuluokkaa ilman kompromisseja.”

Hyvän perävaunurenkaan tärkeys on kaikkein ilmeisintä vaarallisten aineiden, nesteiden tai massatavaran kuljetuksissa. Painava perävaunu vaikuttaa koko ajoneuvoyhdistelmän ajettavuuteen, jolloin perävaunurenkaiden pito, vakaus ja luotettavuus ovat kriittisiä vaatimuksia, Nokialta muistutetaan. 

”Esimerkiksi maitokuljetukset tiloilta asettavat renkaille suuria vaatimuksia, koska säiliö on raskas ja viimeiset kilometrit ajetaan usein välillä mutaisiksi tai lumisiksi muuttuvilla sorateillä”, Siltanen sanoo. ”Sama pätee hakekuljetuksiin.”

Myös lainsäädännöllä on entistä suurempi vaikutus perävaunurenkaisiin. ”Energiatehokkuuden ja matalan melutason vaatimukset tiukkenevat maailmanlaajuisesti”, Siltanen kertoo. ”Monissa Pohjoismaissa vaaditaan myös jokaiselta renkaalta 3PMSF-merkintää talvikuukausien aikana.”

Nokian Hakka Truck Trailer -rengas täyttää tiukimmatkin vaatimukset polttoainetaloudellisen vierintävastuksensa, matalan melutasonsa ja 3PMSF-merkintänsä ansiosta.

Siltasen mukaan myös taloudellisuutta on pidetty silmällä suunnitteluvaiheessa. “Renkaan kilometritulos on oma luokkaansa”, Teppo Siltanen sanoo. ”Pitkä ja huoleton käyttöikä merkitsee helpompaa renkaiden hallintaa ja pitkällä tähtäimellä matalampia kokonaiskustannuksia.”

Nokian Renkaat on lanseerannut myös yhteensopivan Nokian Noktop Hakka Trailer -pinnoitteen yhdessä renkaan kanssa. “Nokian Hakka Truck Trailer -renkaan tukeva runkorakenne soveltuu hyvin uudelleenpinnoittamiseen”, Teppo Siltanen muistuttaa. “Alkuperäistä pintakuviota vastaava Nokian Noktop Hakka Trailer -pinnoite varmistaa, että renkaan suorituskyky pysyy yhtä hyvänä toisellakin käyttökierroksella.”

Raskas Kalusto 5/2021

Alkusyksyn lehdessä ollaan vielä tiukasti kesän kannassa kiinni, ja satoa on kertynytkin esimerkiksi puunajosta ilmajousitetulla Actrosilla, Scanian ajovalmiin G450 -nosturiauton esittelyllä ja Holmströmien uuden, Suomen ensimmäisen uuden mallin FM-Volvon tarkastelulla. Multapuuhissa uskollisesti palvelevaa SR300-Sisua äimistellään Säkylässä ja evijärveläisen kuljetusyrittämisen keskiötä kierretään Iso-Pellisten juttusilla. Koeajossa – tai koejaossa – on Renaultin D14 -ratkaisu, ja esittelyssä myös eActrosin ajatusmaailmaa. Scania on 130 vuotta nuori, joten tätäkin asiaa käydään läpi isomman artikkelin voimin. Pari tapahtumaakin on jo mahtunut lenkkiin, ja ulkomaankuulumisia luetaan ranskalaisen custom-Scanian merkeissä. Onhan tuossa runsaasti muutakin, katso koko listaus alta tai sitten ihan siitä lehdestä.

Kalusto ja ihmiset

08 Mersulla puuta

Kara Trans otti puunajoon täysilmajousitetun Actros 3663 L:n.

22 Evijärven punaiset Scaniat

Kuljetusyrittäjät Teemu ja Ari Iso-Pellinen Evijärveltä. 

28 Kolmen sukupolven Sisu

Isotalojen Sisu SR300 tuntuu vain paranevan vanhetessaan. 

40 Maidon ajoa uudella mallilla

Suomen ensimmäinen uusi FM-Volvo lähti maitotuotteiden ajoon. 

46 Paikallista palvelua

Kuljetus V. Kujala Oy Paimiosta on vahvasti paikallinen yritys. 

56 Salman silmien alla

Custom-artikkelissa ranskalaista osaamista ruotsalaisessa autossa. 

82 Kauden avaus

Kankaanpää Custom Show 2021.

88 Himoksen rinteillä

Himos Truck Show 2021.

Koeajot ja esittelyt

34 Työmaalle valmis esittelyauto

Scania G540 ja Fassi F1150. 

52 Ladattuna liikkeelle

Mercedes-Benz eActros on valmiina sarjatuotantoon.

62 Keskiraskas jakelija

Koeajossa Renault D14 4X2 -jakoauto.

68 Vabiksesta Scaniaan

Scanian ensimmäiset 130 vuotta täyteen tänä vuonna.

76 Kasvavaan liikennevirtaan

Ilman latausverkostoa ei ole tehokasta sähköliikennettä.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

80 Keräilykuva 

90 Seuraavassa numerossa

Viikko Härmän convoyhin

Epävirallinen aloitus Power Truck Show -tapahtumalle on torstaina 12.8.2021, kun rekkaconvoy saattueineen suuntaa kohti Härmää. Tietenkin myös muualla Suomessa torstaina tiellä liikkuu runsaasti näyttävää kalustoa, kun PTS-väki suuntaa kohteeseensa.

Perinteinen PTS-rekkaconvoy liikuttaa tällä kertaa arviolta 40 autoa kohti Härmää. Yleisö ja rekkaspottaajat saavat tien päällä pientä esimakua siitä mitä näyttelyssä on mukana tarjolla.

Muun muassa Englannista, Hollannista ja Sveitsistä näyttelyyn tulevat osallistujat saapuvat varhain torstaiaamuna Helsinkiin Vuosaaren satamaan. Norjan, Ruotsin ja Tanskan autot saapuvat Naantalin satamaan. Kaukaisimmat tulijat ovat tänä vuonna Englannista, jotka ovat Coles & Sons ja BH Cecil & Sons. Näille ryhmille kertyy matkaa noin 3 300 kilometriä Härmään. Sveitsistä on myös tulossa useampi auto, joista yksi on ensimmäistä kertaa Power Truck Show’hun tulevan voWa Transporten ”Purple Rain” -teeman mukaan maalattu auto.

Koko komeudessaan convoy on nähtävillä ensimmäisenä Lempäälän Teboil Pirkanhovissa. Sieltä matka jatkuu pitkänä letkana kohti Härmää. Hinausautot K. Sulinko pitää remmiä kasassa pilottiauton saattelemana Lempäälästä lähtien, ja se johdattaa letkaa koko loppumatkan Härmään. Viimeinen pysähdys on Jalasjärvellä Jalastuulessa, jossa convoy kerätään vielä kerran kasaan ja kulkue lähtee loppuetapille kohti Härmää. Niin satamissa kuin pysähdyspaikoilla yleisö voi käydä ihastelemassa tapahtumaan saapuvia rekkoja. 

Lisätietoja aikatauluista

Vuosaaren satamaan saapuu torstaiaamuna 12.8.2021 kello 9.00 autonäyttelyyn osallistuvia kuorma-autoja. Vuosaaren satamaan saapuneet autot lähtevät ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia noin kello 9.30. 

Ruotsista saapuvat näyttelyautot lähtevät Naantalin satamasta torstaiaamuna 12.8.2021 noin kello 9.00 ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia. Ruotsin laivalla tulee autoja Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Kahdesta suunnasta tulevat rekkasaattueet kohtaavat toisensa Lempäälän Pirkanhovissa (Teboil) noin kello 11.30. Pirkanhovissa pidetään pieni tauko, josta matka jatkuu noin kello 12.00 entistä isompana saattueena kohti Jalasjärveä.

Rekkaconvoy kerätään vielä kerran kasaan Jalasjärvellä Neste Jalastuulessa noin kello 14.30-15.00, jossa autoilijat pitävät noin puolen tunnin ruokatauon. Sen jälkeen rekkaconvoy lähtee kohti Härmää ja Power Truck Show’ta.

Kiho ja Sulinko yhteistyössä pitävät reaaliaikaista seurantaa päällä, josta pääset seuraamaan kulkueen etenemistä reaaliaikaisesti. Linkki tähän tarjoillaan myöhemmin.

Aikataulut ovat liukuvia ja niistä tiedotetaan myös Power Truck Show – Official -Facebook-sivuilla.

Renaultin TCK-julkistus näkyi laajasti verkossa

Uusien Renault Trucks T-, T High-, C- ja K-sarjojen esittely keräsi yleisöä ruutujen ääreen heinäkuun alussa. Jos asia ei ole vielä tuttu, aiheeseen voi palata yhä videon kautta. Entä mitä kertoo malliston suunnittelutiimi työstään? Se selviää tässä jutussa.

Renault Trucks Halle du Designin tiimit, johtajanaan Paul Daintree, ovat työskennelleet uusien T-, T High-, C- ja K-sarjojen kehityksen parissa vuodesta 2018 lähtien. Suunnittelu on tapahtunut tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

”Suunnittelijoiden on tärkeää asettaa loppukäyttäjä ajattelun ja päätöksenteon keskiöön”, Renault Trucksin suunnittelupäällikkö Paul Daintree kertoo. 

”Järjestimme yhteistyöistuntoja asiakkaiden kanssa suunnittelustudiossa ja vierailimme kuorma-autojen levähdyspaikoilla sekä asiakkaiden toimipisteissä tapaamassa kuljetusyritysten edustajia ja kuljettajia. Tarkoituksena oli oppia ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja vastata niihin entistäkin paremmin. Tämä suunnittelutiimien kenttätyö yhdistettynä jälleenmyyjäverkostosta kerättyihin tietoihin ja Renault Trucks insinöörien asiantuntemukseen muodosti perustan uuden kuorma-automalliston tyyli- ja mukavuusmuutoksille.”

Rohkea, tyylikäs muotoilu

”Ajoneuvon etuosa on uudistettu, jotta asiakkaidemme omille logoille jne. jää enemmän tilaa”, Paul Daintree sanoo. Etuvalot on uusittu kokonaan LED-tekniikalla, jonka etuna on paitsi parempi valaisuteho, myös se, että ajovaloihin voi mahduttaa entistä enemmän ominaisuuksia pienellä alueella. 

Etuosan mittasuhteet on uudistettu täysin. Kuorma-auton ilme on nyt entistä rohkeampi, siinä on asennetta ja helposti tunnistettava ilme. Myös etusäleikkö on uudistettu, mikä antaa autolle hienostuneemman säväyksen. Alas taitettava säleikkö voidaan muuttaa istuimeksi tai askelmaksi, ja se pysyy samanlaisena kuljettajien suosion vuoksi. Lisäksi etusäleikössä olevaa Renault Trucks -logoa on suurennettu. 

”Meillä on hienoja kuorma-autoja, ja olemme todella ylpeitä tästä uudesta mallistosta, joten miksi emme näyttäisi sitä”, Renault Trucksin suunnittelupäällikkö intoili.

Mukavat, käytännölliset sisätilat

Sisätiloissa kuljettajan mukavuus korostuu.

”Mitä ajomukavuuteen tulee, yksi asiakkaidemme toiveista oli henkilöautoa muistuttava ajoasento”, Paul Daintree jatkoi. 

Renault Trucksin uusissa T-, T High-, C- ja K-sarjoissa on uusi, kolmeen suuntaan säädettävä ohjauspyörä, jalalla käytettävä painike ja avaimeton käynnistys. Tämän ansiosta kuljettajien on helppo säätää ajoasentoa oman kehonsa ja mieltymystensä mukaan.

Myös ohjaamossa asuminen on tehty mukavammaksi.

”Päätimme parantaa perusmallisen vuoteen mukavuutta, kasvattamalla patjan paksuutta ja tiheyttä sekä kaksinkertaistamalla jousien määrän. Ihanteellista mukavuutta varten on myös lisätty petauspatja.”

Renault Trucksin uudessa TCK Evolution -mallistossa on myös suuremmat säilytystilat sekä erilliset pidikkeet puhelimille ja tableteille, jonka lähellä USB-latausliitännät ovat. Näkymättömissä oleviin säilytystiloihin sisältyy uusi laatikko, jossa A4-kokoista muistikirjaa tai tablettia voi säilyttää turvallisesti.

Tämän lisäksi sisätilojen kankaita ja värejä on muutettu pehmentämään kontrasteja ja helpottamaan kuljettajan silmien rasitusta kuormittavien ajorupeamien aikana sekä luomaan ohjaamoon täydellisen rauhallinen tunnelma.

”Vaikka aikaisempiakin istuimiamme arvostetaan paljon, käytimme tilaisuuden hyväksi päivittääksemme materiaalit vaihtamalla perinteiset nahkaistuimet kohokuvioituun kankaaseen. Kuten ulkopuolen osalta, olemme ylpeitä Renault Trucksista, joten logolla on kunniapaikka myös istuimissa”, suunnittelupäällikkö Paul Daintree kertoo.

Hyundai XCIENT sai miljoonan täyteen

Hyundai XCIENT -vetykuorma-autot saavuttivat miljoona ajokilometriä Sveitsissä, ja yrityksen mukaan ympäristöystävällinen kuljetuskalusto yleistyy Euroopassa tulevina vuosina vauhdilla.

Hyundain vetykäyttöisillä XCIENT Fuel Cell -kuorma-autoilla on ajettu yhteensä Sveitsissä jo miljoona kilometriä. Nykyinen 46 ajoneuvon kalusto laajenee Sveitsissä 1600 ajoneuvoon vuoteen 2025 mennessä. Hyundai Motor suunnittelee laajentavansa vetykuorma-autojen myyntiä seuraavaksi Pohjois-Amerikan markkinoille.

Täyssähköisillä Hyundai XCIENT Fuel Cell -polttokennoajoneuvoilla on ajettu Sveitsissä yhteensä jo miljoona kilometriä vain 11 kuukautta liikennöinnin aloittamisesta. Kyseisenä ajanjaksona vetykuorma-autot ovat vähentäneet CO2-päästöjä 631 tonnilla. Nykyinen 46 ajoneuvon kalusto on jaettu 25 eri logistiikka-, jakelu- ja elintarvikeyrityksen käyttöön. 

Vetykäyttöisillä kuorma-autoilla on korvattu dieselajoneuvoja, ja Sveitsin esimerkki on ensimmäinen kerta, kun vetykuorma-autoja käytetään suuressa mittakaavassa normaalissa jakelukäytössä. Asiakkaiden antama palaute on kertonut tyytyväisyydestä esimerkiksi XCIENT-mallin suorituskykyyn, lyhyisiin tankkausaikoihin, ympäristöystävällisyyteen sekä pitkään toimintamatkaan. 

”Sveitsiläiset kuljetus- ja logistiikkayritykset ovat vakuuttuneita, että lukuisista vaihtoehdoista juuri vedyllä on parhaat mahdollisuudet korvata perinteisiä käyttövoimia. Vedyn paras etu on sen erinomainen varastointikyky, sillä on tärkeä rooli ekologisen energian aikakaudella”, H2 Mobility Switzerland Association -järjestön puheenjohtaja Jörg Ackermann sanoo. 

Kalusto kasvaa merkittävästi

Hyundai XCIENT Fuel Cell -vetykuorma-auto esiteltiin alunperin vuonna 2019, ja kuluvan vuoden aikana Hyundai esitteli ajoneuvosta ensimmäisen mallipäivityksen. Ulkonäkö- ja suorituskykypäivitysten ohella kuorma-auton saa nyt sekä 4×2- että 6×2-kokoonpanoilla. 

Sveitsiin tullaan toimittamaan mallivuoden 2021 ajoneuvoja 140 kappaletta vielä tämän vuoden loppuun mennessä. Vuoteen 2025 mennessä Sveitsin teillä kulkee jo 1600 XCIENT-vetykuorma-autoa. Vuonna 2019 Hyundai Motor Company aloitti Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) -yhteishankkeen sveitsiläisen H2 Energy -yrityksen kanssa. HHM tarjoaa XCIENT Fuel Cell -vetykuorma-autoja käyttöön perustuvilla leasingsopimuksilla kaupallisille kuljetusyrityksille. Sopimukset kattavat myös vedyn tankkauksen, ja etuna kuljetusyrityksille on se, ettei suuria alkuinvestointeja tarvitse tehdä. 

”HHM suunnittelee laajentuvansa myös muihin Euroopan maihin lähivuosina. Saksa ja Alankomaat ovat todennäköisimmät kohteet, mutta voimakasta kysyntää olisi myös muualta”, Hyundai Hydrogen Mobilityn toimitusjohtaja Mark Freymüller kertoo. 

Hyundai Motor Companyn tavoitteena on myydä maailmanlaajuisesti 110 000 vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2025 mennessä. Samaan aikaan myös muita kuin tieliikennekäytössä käytettäviä ajoneuvoja ja työkoneita valmistava Hyundai Motor Group on asettanut tavoitteekseen valmistaa puoli miljoonaa vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä.

Kuljetusbarometri kertoi toiveikkuudesta

SKAL Kuljetusbarometriin 2/2021 vastanneiden kuljetusyritysten näkymät olivat kyselyn toteuttaneen Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan pitkästä aikaa myönteiset, mutta kustannusten nousu aiheuttaa huolta.

Myönteisistä suhtautumista kertoi, että joka kolmas kuljetusyrittäjä ennusti kesäkaudelta kuljetusmäärien ja liikevaihdon kasvua. Positiivisia odotuksia oli alueellisesti eniten Länsi-Suomessa ja kuljetuslajeittain säiliöliikenteessä, ympäristökuljetuksissa ja vaihtolavakuljetuksissa. Säiliökuljetusten kysynnässä näkyy liikenteen määrän kääntyminen kasvuun ja lisääntynyt teollisuuskemikaalien tarve. Koronatilanteen nähtiin tuovan oman lisänsä kuljetuksiin, kun polttoainetta tarvitaan kotimaan matkailuun, öljyä lämmitykseen ja puutavaraa rakentamiseen ja remontointiin. Myös kotimaisen kaupan noususuhdanne heijastuu kuljetusten kysyntään myönteisesti. 

Joka neljäs kuljetusyritys oli uusinut kuorma-autokalustoaan alkuvuonna, ja lähes joka viides suunnitteli kesälle autokauppoja. Myös perävaunuja uusitaan. Hankinnoissa on kyse lähinnä kaluston uusimisesta, ei määrällisestä kasvusta. Etenkin raskaimmissa kuljetuksissa kalustohankinnat ovat seurausta kuljetusmäärien kasvusta; autojen ja perävaunujen käyttöikä lyhenee kovassa käytössä. Lähes kaikki kalustohankintoja suunnittelevista olivat hankkimassa dieselkalustoa. Nestemäistä kaasua (LNG) hyödyntävää kalustoa on hankkimassa kuusi prosenttia vastanneista, ja sähkökäyttöistä kalustoa prosentti vastanneista.

Kuljetusyrittämisen suurimmat haasteet kulminoituvat toteamukseen ”kustannukset karkaavat käsistä”, joka on SKAL:n mukaan säilyttänyt paikkansa suurimpana haasteena vuodesta 2012 alkaen. Polttoainekustannukset muodostavat työkustannusten jälkeen suurimman osuuden kuljetusyritysten menoista, noin 23 prosenttia. Fossiilisen dieselin polttoainevero on noussut yhdistyksen mukaan viimeisen kymmenen vuoden aikana 63 prosenttia, yli 23 senttiä diesellitraa kohden. Tilanteen vaikeutta kuvaa, että ensimmäistä kertaa kärjen tuntumaan nousi haaste ”asiakkaiden sanelupolitiikka kuljetussopimuksissa”.

Kevään 2021 virkistynyt kysyntä vaikutti siihen, että osaavan työvoiman saatavuus on noussut kolmanneksi haasteeksi. 

Jos nähtiin haasteita, tunnistettiin kuljetusyrityksissä vahvuuksiakin. Suomalaiset kuljetusyritykset rakentavat tulevaisuuttaan kolmen keskeisen tekijän varaan: korkealaatuisen palvelun, osaavan henkilöstön ja läheisten ihmisten antaman tuen. Kolmas vahvuus on pehmeä arvo kovaksi mielletyllä toimialalla. SKAL:n mukaan se kertoo siitä, kuinka suuri merkitys yrittäjän lähipiirillä on pk- ja mikroyritysten menestymiselle. Yleensä vahvuudet olivat hyvin samanlaisia kaikenkokoisissa yrityksissä. Korkealaatuinen palvelu on tärkein vahvuus kaikissa yrityksissä. Läheisten tuki jopa hieman korostuu henkilöstöltään kaikkein suurimpien yritysten vastauksissa. Isoilla yrityksillä on myös paremmat mahdollisuudet ottaa haltuun digitalisaatiota ja päästövähennyskeinoja.

Volvo ja DFDS sähköistävät yhteistuumin

Volvo Trucksin kehitystyö kuorma-autokuljetuksien sähköistämiseksi jatkuu monipuolisesti. Kesäkuussa Volvo Trucks kertoi yhdistävänaä voimansa Pohjois-Euroopan suurimpiin kuljetus- ja logistiikkayhtiöihin kuuluvan DFDS:n kanssa sähköistääkseen raskaat kuorma-autokuljetukset.

Yhteistyön ensimmäisessä vaiheessa DFDS toimittaa täysin sähkökäyttöisellä kuorma-autolla osia Volvon kuorma-autotehtaalle Göteborgin lähelle. Huhtikuussa Volvo Trucks ilmoitti kolmen uuden raskaan täyssähköauton myynnin aloittamisesta. Yksi niistä on Volvo FM Electric, jota DFDS ensimmäisenä yrityksenä käyttää kaupallisessa liikenteessä edellämainittuihin osakuljetuksiin Volvon tehtaalle. Volvo FM Electric tulee aluksi ajamaan yhteensä 120 kilometriä päivässä.

”Tämä täyden skaalan sähköhanke osoittaa konkreettisella tavalla kuinka tosissaan DFDS suhtautuu siirtymiseen sähköiseen liikkuvuuteen ja vastuulliseen ja kestävään kuljetusbisnekseen”, sanoo Niklas Andersson, DFDS:n logistiikkatoimialan johtaja.

Volvon ja DFDS:n yhteistyö mainitaan tärkeäksi askeleeksi Volvo-konsernin fossiilittoman toimitusketjun rakentamisessa.

”Yhteinen tavoitteemme on oppia toinen toisiltamme ja saada syvällisiä ja hyödyllisiä oivalluksia sähköisten kuljetusten kannalta olennaisista aiheista, kuten akun kapasiteetista, reittisuunnittelusta, lataamisesta, kuljettajien kokemuksista ja paljon muusta. Sähkön käyttö on paljon muutakin kuin vain kuorma-auto – se on täydellinen ratkaisu”, luonnehtii Volvo Trucksin johtaja Roger Alm.

Sähköisten kuljetuksien varmistamiseksi DFDS on rakentanut tehokkaan, 350 kW:n latausaseman päätoimipisteeseensä Göteborgiin.

Uusimmat julkaisut

Kentän täydeltä retrorekkoja – Retro Trucks Lahes 3.5.2025

Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...