St1 tuo valikoiduille St1- ja Shell-asemille myyntiin 100-prosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista valmistetun HVO-dieselin. HVO-diesel on vetykäsiteltyä kasviöljyä, joka soveltuu kaikkiin dieselautoihin ja -moottoreihin.
Uutuusdieselin korkea setaaniluku ja premium-lisäaineistus varmistavat St1:n mukaan puhtaan palamisen ja moottorin toiminnan täydellä teholla. HVO:n käyttö vähentää lähipäästöjä huomattavasti ja kasvihuonekaasupäästöjä jopa yli 90 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna.
HVO-diesel on jo saatavissa valikoiduilla asemilla ja syksyn aikana myynti laajenee kaikkiaan 30 St1- ja Shell-asemalle, painottuen Etelä- ja Länsi-Suomeen. Jatkossa verkostoa suunnitellaan laajennettavaksi kysynnän mukaan.
”Tuomme markkinoille HVO-dieselin, koska uusiutuvan dieselin kysyntä on voimakkaassa kasvussa erityisesti B2B-sektorilla. Niin yritykset kuin julkisen puolen toimijatkin kehittävät omia vastuullisuusohjelmiaan ja niissä logistiikan päästövähennyksillä on merkittävä rooli. HVO-dieselillä vastaamme myös vuosittain kiristyviin uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteisiin ja sen käyttö on tärkeä välivaihe siirryttäessä synteettisten polttoaineiden käyttöön”, linjaa St1:n myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Reinekari.
Uusiutuvan dieselin käytöllä on monia etuja. Sen avulla voidaan vähentää paikalliseen ilmanlaatuun vaikuttavia lähipäästöjä, jotka ovat haitallisia terveydelle. Lisäksi autoilija voi pienentää merkittävästi omaa autoilun hiilijalanjälkeään verrattuna perinteisen raakaöljystä valmistetun dieselin käyttöön. HVO-dieselin entistäkin korkeampi, yli 70:n setaaniluku tuo enemmän tehoa ja se on myrkytön, rikitön ja hapeton eikä sisällä aromaattisia yhdisteitä. Myös HVO:n kylmäominaisuudet ovat hyvät: kesälaatu -10/-10 ja talvilaatu -30/-30 astetta.
Cargoteciin kuuluva Hiab tiedottaa tehneensä sopimuksen yhdysvaltalaisen vaihtolavalaitteita USA:n kierrätystoimialan markkinalle valmistavan Galfabin hankkimisesta.
Yrityskauppa laajentaa Hiabin vaihtolavalaitteiden valikoimaa, kun Galfabin tarjonta otetaan mukaan Hiabin Yhdysvaltojen maanlaajuiseen myynti- ja palveluverkostoon. Galfabista tulee osa Hiab Demountables, Forestry & Recycling Cranes -divisioonaa. Divisioonaan kuuluvat Multilift-tuotemerkillä myytävät koukku- ja keinukippilaitteet, Jonsered-kierrätysnosturit ja Loglift-puutavaranosturit.
Galfabin kerrotaan olevan erityyppisten kuormankäsittelylaitteiden johtava suunnittelija ja valmistaja, joka tunnetaan Yhdysvalloissa ennen kaikkea vaijerityyppisestä vaihtolavalaitteestaan. Yrityksen perusti vuonna 1992 Galbreathin perhe, ja Don Galbreathin suunnitteleman vaihtolavalaitteen lisäksi se tarjoaa myös muita tuotteita kuten jätepuristimia, lavoja ja muita kuormatiloja. Sen pääkonttori ja tärkein tuotantolaitos sijaitsevat Winamacissa, Indianassa, mutta Galfabilla on toimipaikat myös Phoenixissa, Arizonassa ja Houstonissa, Texasissa. Yritys työllistää tällä hetkellä noin 100 henkilöä.
Forestry & Recycling Cranes -divisioonan Senior Vice President Pauliina Kunvik kuvailee Galfab-kaupan olevan hieno uutinen uusille ja nykyisille asiakkaille.
”Galfabin tuotevalikoima, mukaan lukien Yhdysvalloissa laajasti käytössä oleva vaijerilaite, otetaan mukaan Hiabin Yhdysvaltojen maanlaajuiseen myynti- ja palveluverkostoon. Yhdessä olemme Yhdysvaltojen toiseksi suurin kierrätystoimialan vaihtolavalaitteiden toimittaja. Galfabin tuotevalikoima täydentää tarjontaamme ja auttaa esittelemään Multilift-tuotteita uusille asiakkaille.”
Galfabin perustaja suhtautuu asiaan niin ikään innostuneesti.
”Kumppanuus yhdistää kaksi yritystä, joilla on merkittävät brändit toimialalla. Galfab ja Multilift tunnetaan laadusta ja kestävyydestä, ja yhdessä ne ovat vielä vahvempia”, sanoo Don Galbreath.
Yrityskaupan myötä Hiabin tuotanto Yhdysvalloissa laajenee. Yhtiöllä on jo aiemmin Waltco-takalaitanostimien kokoonpanoyksikkö Streetsborossa Ohiossa.
Tulli on aloittanut pilotin tavaraliikenteen rajanylityksen automatisoimiseksi Suomen ja Norjan rajalla, Kivilompolon rajanylityspaikalla.
Pilottiprojektissa on tavoitteena kokeilla uusia teknisiä ratkaisuja turvallisen kaupallisen liikenteen sujuvoittamiseksi. Arviolta loppuvuoteen kestävän kokeilun tarkoituksena on tuottaa toimivia malleja tulevaisuuden logistiikkaratkaisuiksi.
Kokeilussa on käytössä logistiikan digitalisointiin tähtääviä ratkaisuja tiedonkulkuun, kuljetuksen tietojen tunnistamiseen sekä nopeutettuun rajanylitykseen. Niitä testataan Norjasta Suomeen passitusmenettelyssä saapuvissa kuljetuksissa. Tullin mukaan älykkäät teknologiat mahdollistavat tavaran turvallisen liikkumisen ja tehokkaan rajanylityksen.
”Tulli haluaa olla mukana kokeilukulttuuria edistävissä hankkeissa, jotka auttavat meitä tehostamaan työtämme ja edistämään tavarakaupan sujuvuutta. Tavoitteena on, että pilotin jälkeen ratkaisu on monistettavissa laajemmin rajanylityspaikoille”, taustoittaa tullipäällikkö Juha Heikkilä.
Kivilompolon pilotissa mukana ovat Suomen tullin lisäksi muun muassa Norjan tulli sekä teknisten ratkaisujen toimittajat Vediafi, Caverion ja MarshallAI. Tullin pilotti on osa laajempaa CaaS-yhteistyöhanketta (Corridor as a Service), jossa tehostetaan lohikuljetusten vientiprosessia Norjasta Aasian markkinoille. Pilotti tehdään Vediafin kehittämällä alustalla, jota käytetään logistiikan palvelujen kehittämiseen ja automatisointiin. Ratkaisuun liittyy aluksi nopeutettu rajanylitys, kuljetuksen reaaliaikainen seuranta sekä tehostettu viestintä Tullin ja kuljettajan välillä.
Tulli kokeilee CaaS-alustaa tiedonkulun tehostamiseksi tulevissa rajanylityksissä. Sitä hyödyntävät kuljetusyrityksen käyttämä, Vediafin kehittämä ABC-sovellus (Automated Border Crossing), MarshallAIn Tullille kehittämä ylitystapahtuma-järjestelmä sekä MarshallAIn konenäköratkaisu. Näiden on tarkoitus mahdollistaa etukäteen saatujen, tulliselvitykseen tarvittavien tietojen nopea vertailu rajanylityspaikalla. Kuljetuksen saavuttua rajanylityspaikalle kamerat lukevat kuljetuksen tiedot ja välittävät ne tullivirkailijalle. Jos tiedot ovat kunnossa, kuljettaja saa luvan jatkaa matkaa. Järjestelmän kerrotaan myös mahdollistavan tarkempien tietojen kysymisen tai kuljettajan muun ohjeistamisen.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset olivat nousseet loppukesään mennessä yhdeksän prosenttia vain vuoden sisällä.
Merkittävimmäksi tekijäksi osoitetaan polttoainekustannusten kasvua, mikä vie SKAL:n mukaan toimialalta kykyä investoida ja vastata liikenteen päästövähennystavoitteisiin. Yritysten kun tulisi nyt voida investoida uusiin ratkaisuihin kuten vähäpäästöisempään kalustoon, vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja digitalisaatioon, mutta kasvavat kustannukset syövät yritysten investointikykyä. Yhdistys vaatii tilannetta helpottamaan hallitusohjelmassakin linjattua ammattidieseliä.
”Polttoaineveroa korottamalla raskaan liikenteen päästöt eivät vähene. Päästövähennyksiä ei synny yrityksiä kurjistamalla, vaan antamalla yrityksille tilaa investoida puhtaampiin ratkaisuihin”, kommentoi toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.
Kulujen nousun ohella alaa huolestuttaa poliisin määrärahoihin uutisoidut yli 36 miljoonan euron leikkaukset. SKAL korostaa, että ammattitaitoinen ja riittävä raskaan liikenteen poliisivalvonta tien päällä on välttämätön, koska se on yhdistyksen mukaan tehokkain keino puuttua harmaan talouden ilmiöihin kuten ylikuormiin ja laittomaan liikenteeseen.
”Osaavia poliiseja on poistunut tien päältä määrärahaleikkausten ja eläköitymisen myötä. Leikkausten sijaan nyt tulisi panostaa entistä enemmän poliisin osaamiseen ja riittäviin resursseihin”, linjaa puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Lotus Demolition Oy lupaa yrityksen kehittämän SkipUp-lavajärjestelijän lisäävän työmaan turvallisuutta ja leikkaavan logistiikan päästöjä ja kustannuksia.
SkipUp-lavajärjestelijän idea on yksinkertainen: standardilavojen väliin asetettava lisälaite, jonka avulla kaksi tai kolme lavaa voidaan pinota päällekkäin. Näin saadaan aikaan kokonaisuus, jonka kerrotaan vähentävän kuljetusten päästöjä ja kustannuksia jopa puolella. Työmaan vähentyneen ajoneuvoliikenteen lisäksi SkipUp parhaimmillaan kolminkertaistaa lavojen varastointikentän kapasiteetin.
Lotus Demolitionin toimialapäällikkö Tommi Leppiaho kertoo Skip-Upin alun taustalla olleen yrityksen työmaa, jossa syntyi satoja lavallisia erilaista lajiteltavaa purkujätettä.
”Yksinkertaisesti siinä loppui tila kesken ja hoksasimme, että miksipä ei noita peruspeltilaatikoita voisi pinota useammankin päällekkäin. Siitä se kehitystyö sitten lähti.”
Lavajärjestelijän matka ideasta valmiiksi tuotteeksi oli vaiheikas; Leppiaho kertoo SkipUpista kehitetyn muun muassa yli 150 erilaista prototyyppiä.
”Pitkäjänteisyys oli tässä tapauksessa menestyksen edellytys. Järjestelmän toiminnallisuuksia koestettiin, turvallisuutta kehitettiin ja erityisesti erilaisiin lavatyyppeihin sekä koukkulaitteisiin liittyviä yhteensopivuuskysymyksiä ratkottiin hyvin pitkälti käytännön testien kautta sekä asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta saatuja palautteita kuunnellen.”
SkipUp- järjestelmälle kerrotaan haetun ja myönnetyn useita kansainvälisiä patentteja.
”Tiedän varmaksi, että vastaavaa järjestelmää ei ole keksitty missään muualla. Me aloitimme ihan puhtaalta pöydältä. SkipUp on meidän oma innovatiivinen ponnistuksemme. Laite, jonka kehitystyö tuntui matkan varrella aika ajoin pieneltä kivireeltä, käy ja kukkuu nyt kovaa ja korkealta”, innostuu Leppiaho.
Neste kertoo tuovansa Suomeen palvelun, jonka avulla yritykset ja muut toimijat voivat seurata liikennepolttoaineiden käytöstä aiheutuvia ilmastopäästöjään. Neste MY Hiilijalanjälki -palvelu on ensimmäinen laatuaan Suomessa, ja se auttaa yrityksiä havainnollistamaan päästölaskentaa ja sitä kautta vähentämään päästöjen syntymistä.
Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen kokonaispäästöistä on yli 90 %, ja Suomen kunnianhimoinen tavoite saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä vaatii toteutuakseen kaikkien ratkaisujen hyödyntämistä. Nesteen tarjoama uusi Neste MY Hiilijalanjälki -palvelu tukee yrityksiä omien päästöjen ja päästövähennysten seurannassa sekä kannustaa korvaamaan fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Lisäksi se mahdollistaa luotettavan raportoinnin sekä todentamisen ympäristövaikutuksista ja uusiutuvan dieselin käytöstä yrityksessä.
Nesteen elokuussa 2021 toteuttaman toimialavertailun mukaan esimerkiksi julkisen sektorin, tavaraliikenteen sekä valmistavan teollisuuden aloilla Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineen käyttö on kasvanut nopeasti, kun taas muilla aloilla kasvu on vielä maltillista.
Digitaalisen palvelun avulla esimerkiksi kuljetusyritys voi seurata Nesteen liikennepolttoaineiden kulutusta, kasvihuonekaasupäästöjä sekä uusiutuvalla dieselillä saavutettuja päästövähennyksiä halutulla ajanjaksolla. Palvelu havainnollistaa graafien ja karttapohjien avulla myös kulutuksen ja päästöjen maantieteellistä ja ajallista jakautumista sekä antaa vertailutietoa yrityksen tieliikenteen päästöjen tasosta toimialan sisällä. Palvelun tarjoamia raportointimahdollisuuksia pyritään myöhemmin laajentamaan myös muihin käyttökohteisiin, kuten sähköön ja uusiutuvaan polttoöljyyn, Nesteeltä kerrotaan.
“Yhtenä strategisena ilmastositoumuksenamme on auttaa asiakkaitamme vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä 20 miljoonalla tonnilla vuosittain vuoteen 2030 mennessä. Olemme havainneet päästöjen seurannalle ja raportoinnille merkittävän tarpeen yritysten päästövähennystavoitteiden tukemisessa. Lainsäädäntö asettaa vaatimuksia päästölaskennalle, ja paine päästöjen ymmärtämiseen ja vähentämiseen nousee esiin sekä kilpailutuksissa että kuluttajien suunnalta. On hienoa tarjota vahvasti asiakastarpeesta lähtöisin oleva ratkaisu ilmastotekojen vaikutusten todentamiseksi”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan vastuullisista kumppanuuksista vastaava tiimipäällikkö Heidi Peltonen.
Nesteen tuoreen toimialavertailun avulla selviää, että julkisen sektorin uusiutuvan dieselin käyttö kaikesta dieselin vuosikulutuksesta on yli kolminkertaistunut vuodesta 2019 vuoden 2021 puoliväliin verrattuna. Samalla aikavälillä uusiutuvan dieselin kulutus dieselin kokonaiskulutuksesta on tuplaantunut valmistavan teollisuuden yrityksissä ja yli viisinkertaistunut tavaraliikenteessä.
“Fossiilisen dieselin käyttö liikenteessä tulee vuosien varrella vähenemään. Sen sijaan uusiutuvalle dieselille on tarvetta myös tulevaisuudessa, sillä raskaan kaluston sähköistyminen ei etene yksityisautoilun tahdissa. Lisäksi joillakin aloilla muutos on ollut nopeampaa kun taas toisilla otetaan vasta ensiaskelia päästöjen vähentämisessä. Yritykset tarvitsevat ratkaisuja, jotka ovat käytettävissä heti, sekä ratkaisuja, jotka toimivat pidemmällä aikavälillä. Tukemalla yrityksiä päästövähennysten laskemisessa ja tarjoamalla vertailudataa uskomme vähäpäästöisempien valintojen tekemisen olevan helpompaa. Tuomme palvelun ensin Suomen markkinoille ja tutkimme mahdollisuuksia tarjota palvelua jatkossa esimerkiksi Baltiassa”, sanoo Peltonen.
Neste MY Hiilijalanjälki -palvelu on saatavilla Nesteen yritysasiakkaille osana Oma Neste -palvelua. Palvelun raportoimat tiedot perustuvat Nesteen yritysmaksukorteilla tai Nesteen mobiiliapilla veloitettuihin yrityksen liikennepolttoainetta koskeviin ostoihin Nesteen tankkausasemaverkostosta Manner-Suomessa tai sopimuksen mukaisiin suoratoimituksiin yrityksen käyttöpaikkoihin Manner-Suomessa. Liikennepolttoaineiksi katsotaan diesel, bensiini ja uusiutuva diesel -tuotteet. Palvelun kuukausihinta on 59 euroa (alv. 0%) ja se laskutetaan kolmen kuukauden laskutusjaksoissa. Palvelu on kaikille uusille yrityskäyttäjille maksuton ensimmäisen kahden kuukauden ajan.
Neste kertoo tukevansa osaltaan myös kuljetusalan sähköistymistä pilotoimalla ensimmäistä omaa logistiikka-alan yrityksille suunnattua sähkölatauspalvelua Suomessa yhdessä Niemi Palvelut Oy:n kanssa. Tavoitteena on tuoda Suomen markkinoille kaupallinen sähkölatauspalvelu vuoden 2021 loppuun mennessä.
Ensimmäinen Suomeen toimitettu sarjatuotantovalmisteinen Volvo-sähkökuorma-auto, Volvo FL Electric, luovutettiin Storemen Logistics Oy:lle perjantaina 27. elokuuta, 2021. Volvo Trucksin mukaan täyssähköiset kuorma-autot ovat herättäneet paljon kiinnostusta asiakkaissa, ja myynti on jo täydessä vauhdissa.
Storemen Logistics Oy on asettanut kovat tavoitteet energiatehokkuudelle. Yrityksen raskasta vetokalustoa uusitaan vähäpäästöiseksi, ja nyt yritys aloittaa tavarakuljetukset Suomen ensimmäisellä Volvo FL Electric -sähkökuorma-autolla. Yrityksen sähkökuorma-auto palvelee kansainvälisen pikakuljettajan DHL Expressin asiakkaita pääkaupunkiseudun alueella ennalta suunnitellulla jakelureitillä.
”Haluamme ympäristötietoisina toimijoina olla etujoukoissa uusien vähäpäästöisten tekniikoiden käyttöönotossa. Volvon monipuolisesta mallivalikoimasta on helppo valita tuottava ja ympäristöystävällinen ratkaisu kaikkiin ajotehtäviin”, kertoo Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen.
Uuden Volvo FL Electricin juuri vastaanottanut Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen
Jari Jokinen painottaa DHL Expressin kumppanuuden tärkeyttä Volvo FL Electric -sähkökuorma-auton hankinnassa.
”Sähköauton hankinta vaatii tahtotilaa ja resursseja kuljetusyrityksen lisäksi myös asiakkaalta. On ilo toimia yhteistyössä DHL Expressin kaltaisen innovatiivisen ja kestävään kehitykseen sitoutuneen yhtiön kanssa”, Jokinen jatkaa.
Alustan teknisiltä ratkaisuiltaan Volvo FL Electric on samanlainen kuin diesel- tai kaasukäyttöinen Volvo FL -malli. Erona on kuitenkin voimalinja, joka on täysin sähköistetty. Kuorma-autoa liikuttaa 200 kw / 425 Nm tuottava sähkömoottori, jonka jatkona on 2-vaihteinen vaihteisto.
Volvo Trucksilta kerrotaan, että sähkökuorma-autojen akkukapasiteetti suunnitellaan aina asiakkaan tarpeen mukaan, jolloin saadaan käyttöön paras mahdollinen toimintasäde sekä hyötykuormapotentiaali.
”Volvo FL Electric -malliin on saatavilla akkupaketteja alkaen 200 KWh aina 395 KWh asti. Storemenin FL Electric -sähkökuorma-autossa akkukapasiteettia on 265 KWh, jonka toimintasäde on noin 200 kilometriä”, kertoo Volvo Trucksin sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava tuotepäällikkö Janne Silvonen.
Volvo FL Electric -kuorma-autoa voidaan ladata kahdella tapaa: AC-lataus 22KW teholla sekä DC-pikalataus jopa 150KW teholla. Latausajat vaihtelevat auton akkukokoonpanon, sekä akuston vallitsevan varaustason mukaan. Huoltopuoli on hoidettu Storemenin Volvo FL Electric -kuorma-autossa nykymalliin sopimusperustaisesti. Käytössä on Gold-huoltosopimus, joka sisältää kaikki kuorma-auton korjaukset, kulumisen, ennakoivan huollon ja tiepalvelun. Autoa myös seurataan reaaliaikaisesti tärkeiden varaosien kulumisen varalta, ja auto kutsutaan huoltoon, mikäli tälle on tarvetta. Storemenin sähkökuorma-auto on myös varustettu Volvo Älykäs Rengaspalvelulla, joka seuraa renkaiden lämpötilaa ja ilmanpaineita reaaliaikaisesti.
Volvo FL Electricin ohjaamon alta löytyvä tehoelektroniikkamoduuli eroaa jo heti ensisilmäyksellä perinteisestä hytinalusnäkymästä.
Nyt liikenteeseen lähtevä Storemen Logistics Oy:n Volvo FL Electric -sähkökuorma-auto on Volvo Trucksin mukaan ensimmäinen konkreettinen askel kohti puhtaampia tavarakuljetuksia. Volvo Trucksin tavoitteena on vähentää myytyjen kuorma-autojensa CO2-päästöjä puoleen vuoteen 2030 mennessä.
”Sähköiset kuljetusratkaisut ovat herättäneet hyvin paljon kiinnostusta. Olemme saaneet yhteydenottoja sekä asiakkailtamme, että asiakkaidemme asiakkailta, jotka ovat kiinnostuneita ymmärtämään, miten he voisivat vähentää kuljetusten hiilidioksidipäästöjä”, kertoo Volvo Finlandin myyntijohtaja Reino Manninen. ”Haluamme tarjota kokonaisratkaisuja kuljetusten sähköistämiseen ja kokonaisvaltaiseen huoltamiseen”.
Volvo Trucks julkisti huhtikuussa kolme uutta raskasta sähkökuorma-automallia, Volvo FH, FM ja FMX Electric. Uusien kuorma-automallien myötä Volvo Trucksin valikoimassa on tällä hetkellä kuusi keskiraskasta ja raskasta sähkökuorma-autoa. Euroopassa myynnissä on nyt yhteensä viisi sähkökuorma-automallia: Volvo FL, FE, FM, FMX ja FH Electric.
Ahlström Capital on sopinut myyvänsä 100 % Destia Oy:n osakkeista ranskalaiselle infra-alan suuryritykselle Colas SA:lle.
Suomalainen infra-alan suuryritys Destia Oy myydään ranskalaiselle saman alan suuryritys Colas SA:lle. Destia Oy syntyi vuonna 2008 valtion Tieliikelaitoksen yhtiöittäimisen myötä, ja vuonna 2014 se myytiin nykyiselle omistajalla, Ahlström Capitalille. Destiaa on tämän jälkeen kehitetty aktiivisesti kohti Suomen suurinta yritystä alallaan. Tiedotteensa mukaan Ahlström Capital uskoo, että Colas, johtava kansainvälinen yhtiö innovatiivisissa ja vastuullisissa liikkumisen ratkaisuissa, on erinomainen uusi omistaja Destialle seuraavaan kehitysvaiheeseen.
”Yhdessä Destian johdon kanssa, olemme kehittäneet yrityksestä johtavan suomalaisen infra-alan palveluntarjoajan kilpaillulla markkinalla. Yhtiö on vahvistanut osaamistaan monella keskeisellä alueella, kuten kunnossapitoliiketoiminnan digitalisaatiossa. Uuden teollisen omistajan Colasin kanssa yhtiö on hyvissä käsissä seuraavassa kasvuvaiheessaan”, sanoo Lasse Heinonen, Ahlström Capitalin toimitusjohtaja.
Colasille osto on mahdollisuus vahvistaa läsnäoloaan Pohjois-Euroopassa.
”Olemme erittäin vaikuttuneita Destian osaamisesta, erityisesti rakennustyömaiden digitalisaation suhteen sekä heidän asiantuntemuksestaan kunnossapitopalveluista vaikeissa olosuhteissa. Näemme mahdollisuuden kehittää edelleen liiketoimintoja kuten rata-, maa- ja kiviainespalveluita. Colas tarjoaa myös asiantuntijuuttaan vaikeiden projektien hallinnassa”, kertoo Francis Grass, Colas EMEA:n toimitusjohtaja.
“Ahlström Capitalin omistajuudessa olemme kehittäneet Destiasta arvojohdetun, johtavan infratoimijan Suomessa. Colasin tuella tulemme olemaan hyvässä asemassa toteuttamaan Pohjoisen elämän yhdistäjä -strategiaamme. Colasin globaali rakennusalan asiantuntemus yhdistettynä Destian infran tajuun luo uusia mahdollisuuksia asiakkaillemme ja henkilöstöllemme”, sanoo Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi.
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö. Sen palvelut kattavat koko infran elinkaaren suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon. Destian liikevaihto vuonna 2020 oli 564 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 1 600 ammattilaista.
Colas SA puolestaan on yhtä lailla maantie- ja rautatieverkon suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä tähän liittyviin tukitoimintoihin erikoistunut yritys, joka työllistää keskimäärin 60 000 työntekijää 50 eri maassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 12,3 miljardia euroa.
Kauppa edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää, ja kaupan odotetaan tapahtuvan vuoden 2021 loppuun mennessä. Osapuolet ovat päättäneet olla julkistamatta kauppahintaa.
Volvo Trucks on tehnyt sopimuksen kiinalaisen JMC Heavy Duty Vehicle Co., Ltd.:n ostamisesta. Yritys on osa Jiangling Motorsia, ja kauppaan kuuluu muun muassa Taiyuanissa sijaitseva tuotantolaitos. Kauppahinta on noin 106 miljoonaa euroa. Tarkoituksena on aloittaa Volvon FH-, FM- ja FMX-mallien valmistus Kiinan markkinoille ensi vuoden loppuun mennessä.
Volvo Trucks on ollut läsnä Kiinan markkinoilla jo vuodesta 1934, ja viime vuosina logistiikkapalveluiden tarpeiden kasvu erityisesti nettikaupan myötä on lisännyt myös kuorma-autojen kysyntää Kiinassa. Vuonna 2020 Kiinaan tuotiin yli 4500 raskasta Volvo-kuorma-autoa, ja pitkäaikaissuunnitelman mukaisesti Volvo on päättänyt nyt vahvistaa läsnäoloaan maassa avaamalla tuotannon paikan päälle.
JMC:n tehtaan osto tarjoaa luontevan tavan aloittaa tuotanto Kiinassa, ja Taiyunin tehtaalla tehdään esimerkiksi osien prässäämistä, hitsaamista, ohjaamoita, maalausta ja loppukokoonpanoa. Investoinnin ja tehtaan muutosten myötä vuosittaista tuotantomäärää voidaan tulevaisuudessa kasvattaa jopa 15 000 autoon, ja tarvittaessa sen ylikin.
Kuljetus Ilpo Niemi Oy on sopinut Renault Trucksin kanssa yhteensä neljän Renault Trucks D16 Z.E. -täyssähkökuorma-auton hankinnasta. Eristetyillä jakelukoreilla varustetut autot tulevat liikkumaan pääosin Tampereen alueella muun muassa Hartwallin juomien jakelukuljetuksissa.
Nyt allekirjoitetulla ja Suomen mittakaavassa historiallisella sopimuksella Kuljetus Ilpo Niemi Oy kertoo haluavansa yhdessä laajan asiakaskuntansa kanssa vähentää Tampereelle ja sen taajama-alueille paikallisesti syntyviä CO2-päästöjä sekä minimoida kuljetuksista aiheutuvia meluhaittoja.
”Vastuullisena kuljetuspalvelutarjoajana teimme mittavan analyysin tarjolla olevien vähäpäästöisten ratkaisujen soveltuvuudesta asiakkaidemme paikallisiin kuljetustarpeisiin. Pitkäaikaisen ajoneuvotoimittajamme Renault Trucksin täyssähköinen D Z.E. -kuorma-automallisto nousi vertailussamme muiden vaihtoehtojen ohi, palvellen samalla asiakkaidemme tavoitteita vähäpäästöisen logistiikan siirroksessa. Toki haluamme samalla tarjota oman panoksemme uusiutuvia energiamuotoja hyödyntävien kuljetuspalveluiden kehitystyössä”, sanoo Kuljetus Ilpo Niemi Oy:n kuljetuspäällikkö Martti Lielahti.
“Olemme iloisia että saamme olla merkittävän kuljetusalan toimijan matkassa kehittämässä kokonaisvaltaista täyssähkökuorma-autojen infrastruktuuria Tampereelle ja Suomeen. Renault Trucks Z.E. -sähköautot tarjoavat lisää joustavuutta kuljetuksiin ja uusiutuvaa sähköä hyödyntäen mahdollistavat jopa täysin päästöttömät kuljetukset, millä on suuri merkitys asiakkaidemme vastuullisuustyössä”, sanoo Pasi Gerpe, myyntijohtaja, Renault Trucks, Volvo Finland Ab
Uusien Renault Trucks D16 Z.E. -kuorma-autojen päivittäinen kuljetusmatka on 100-200 kilometriä. Kaikki nyt tilatut autot on varustettu yhteiskapasiteetiltaan 264 kWh (4x66kWh) ajoakustoilla. Kokonaismassaltaan 16 tonnin Renault Trucks D16 Z.E. -kuorma-autot toimitetaan asiakkaalle kahdessa eri toimituksessa. Kaksi ensimmäistä autoa nähdään liikenteessä vielä tämän syksyn aikana. Loput kaksi autoa luovutetaan kesään 2022 mennessä. Syksyllä liikenteeseen lähtevillä autoilla toimitetaan esimerkiksi panimotuotteita Hartwallin asiakkaille Tampereen kasvukeskuksen alueella.
”Meillä Hartwallilla vähennetään päästöjä sekä tuotannossa että koko arvoketjussa, ja siinä jakeluliikenne on isossa osassa. Onkin todella hienoa saada sähkökuorma-autoja liikenteeseen: tämä on meille taas yksi loikka eteenpäin”, kertoo logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho Hartwallilta.
Renault Trucks on toimittanut sähköisiä kuorma-autoja asiakkailleen vuodesta 2010 lähtien. Nyt markkinoilla oleva Renault Trucks Z.E. -mallisto edustaa vuonna 2019 ensiesiteltyä toista mallisukupolvea. 3,1– 26-tonnisten Renault Trucks Z.E. -sähkökuorma-autojen mallisto vastaa valmistajansa mukaan täydellisesti kaupunkiympäristöissä toimivien ammattiautoilijoiden nykyisiin ja tuleviin kuljetustarpeisiin.
Renault Trucks D Z.E.
• Kokonaispaino: 16 tonnia
• Akseliväli: 4 400 mm tai 5 300 mm
• Sähkömoottori, nimellisteho on 185 kW (jatkuva nimellisteho 130 kW)
Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.