Uusi MAN-dieselmoottoritehdas Nürnbergiin

MAN rakentaa uuden, huippumodernin moottoritehtaan Saksan Nürnbergiin. Laitos tulee tuottamaan dieselmoottoreita konserninlaajuisesti MAN-, Scania- ja Navistar-merkeille.

Dieselmoottorien kuolema ei aivan heti ole näköpiirissä, mikäli investointeihin on katsominen: MANin tulevan moottoritehtaan peruskivi on muurattu Nürnbergissä. Tehtaassa tullaan valmistamaan dieselmoottoreita kaikille konsernin merkeille eli MANille, Scanialle ja Navistarille. Erittäin taloudellisiksi mainitut dieselmoottorit on kehitetty yhteistyössä kaikkien konsernin kuorma-automerkkien kesken, ja ne tulevat toimimaan teknologisena siltana kohti siirtymistä tulevaisuuden sähköiseen liikkumiseen.
Raskaiden ajoneuvojen valmistajana MAN kertoo sitoutuneensa täysin päästöttömän liikenteen kehittämiseen osana uutta NewMAN-strategiaa. Dieselmoottoreita tarvitaan tämän siirtymäkauden aikana pitkän matkan liikenteen ja maantieverkoston ulkopuolisten kuljetusten tarpeisiin. MAN ja Scania ovat kehittäneet vuodesta 2017 alkaen tätä uutta moottorikonseptia, jolla tähdätään tiukentuvien ympäristösäädöksien saavuttamiseen ja vähennetään edelleen CO2-päästöjä.    

”Keskitymme erityisesti linja-autojen ja kuorma-autojen akkukäyttöisten sähköisten ajojärjestelmien kehittämiseen. Olemme yksi Euroopan johtavista raskaiden ajoneuvojen valmistajista myös tällä alalla. Samaan aikaan johdamme vetyyn perustuvan voimalinjan tutkimusta Nürnbergissä. Yhteistyössä tehty kehitystyö ja täysin uuden sukupolven dieselmoottoreiden valmistus raskaan liikenteen segmenttiin, jotka tulevat olemaan lajinsa viimeisiä auttaa meitä monin tavoin. Emme ole ainoastaan kehittäneet ainutlaatuista moottorialustaa vaan olemme samalla luoneet liikkumavaran niin taloudellisesti kuin henkilöstön kannaltakin, ja jota voimme käyttää päästöneutraalien ajojärjestelmien kehittämiseen. Luonnollisesti työskentelemme läheisesti tällä alueella muiden partnereidemme kanssa TRATON-konsernissa ja Volkswagen-konsernissa”, sanoi MAN Truck & Busin tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava johtaja Frederik Zohm

MANin tehdas Nürnbergissä tulee valmistamaan CBE-sukupolven (Common Base Engine) moottoreita vuodesta 2024 eteenpäin – arviolta samaan aikaan kun MANin pitkän matkan täyssähköisten kaupallisten ajoneuvojen sarjavalmistus alkaa Münchenissä. Näissä ajoneuvoissa käytetyt sähköiset voimalinjat valmistetaan myös Nürnbergissä.

Perinteisiin polttomoottoreihin perustuvat ja tulevaisuuden täyssähköiset akkukäyttöiset voimalinjat valmistetaan tulevaisuudessa Nürnbergissä osana teknologista siirtymää. Nyt kun MAN kertoo muuttavansa strategista fokustaan, uudesta laitoksesta tulee yrityksen moottorituotannon päätehdas, joka on vastuussa sekä perinteisestä polttomoottoriteknologiasta että vaihtoehtoisista teknologioista.

”Tässä pystyy näkemään kirjaimellisesti raskaiden ajoneuvojen toimialan muutoksen. Uusi CBE-sukupolven moottoreiden tuotantohalli rakennetaan lähelle tulevaisuuden tuotantotiloja, jossa valmistetaan täyssähköisiä akkukäyttöisiä voimalinjoja, ja jossa sijaitsee myös vetykäyttöisten ajoneuvojen testaustilat. Emme voi sanoa dieselkäyttöisille ajoneuvoille hyvästi vain painalla nappulaa. Kyseessä on enemminkin vierityspalkki”, sanoo MANin voimalinjojen tuotannosta ja Nürnbergin tehtaasta vastaava johtaja Ulrich Zimmer.

Jaakko Pitkäranta Renault Trucks -myyjäksi

Uudenmaan alueen Renault Trucksin kuorma- ja pakettiautomyynnin toiminta vahvistui uuden myyjänimityksen myötä syyskuun lopulla.

Jaakko Pitkäranta palvelee jatkossa Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjänä Uudenmaan alueella Mikan Saaren lisäksi. Jaakon toimipaikkana on Volvo Truck Center Vantaa.

”Jaakko on toiminut viimeiset neljä vuotta hyötyajoneuvomyyjänä sekä ajanut jakoautoa pääkaupunkiseudulla. Etelän alueella on kasvupotentiaalia Renault Trucksille, ja pystymme tarjoamaan toimintavarmaa kuljetuskalustoa kaikkiin kuljetustarpeisiin”, Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.

Vetkun Loska-ajo lähestyy

Veteraanikuorma-autoseura ry:n, eli Vetkun järjestämä Loska-ajo 2021 tuo lokakuun toisena lauantaina lähes sata entisaikojen kuorma-autoa itäisen Uudenmaan ja Päijät-Hämeen maanteille. 

Veteraanikuorma-autoseuran järjestämä syystapahtuma ajetaan nyt jo 25. kerran, ja tänä vuonna lähtöpaikkana toimii Kokonniemen laskettelukeskus Porvoossa. Ajon päätepisteenä toimii Messilän laskettelukeskus Hollolassa.

Valtakunnallinen Veteraanikuorma-autoseura ry on vuonna 1987 perustettu yhdistys, joka kokoaa yhteen vanhoista hyötyajoneuvoista kiinnostuneet harrastajat. Seuran näkyvintä toimintaa ovat eri puolilla maata ajettavat keikat keväällä, kesällä ja syksyllä. Seuran toiminta on kasvanut ja kehittynyt vuosien saatossa maanlaajuiseksi ja tällä hetkellä jäseniä on alun toistatuhatta. Jäseneksi voivat liittyä niin yksityishenkilöt kuin yrityksetkin ja pelkkä kiinnostus ajoneuvohistoriaa kohtaan riittää. 

”Jäsenyys ei edellytä omaa museokuorma-autoa, joskin monesti jäsenyys seurassamme johtaa harrasteajoneuvon hankintaan”, kertoo seuran puheenjohtaja, kahden museokuorma-auton omistaja Juha Helin Loimaalta. 

Yleisöllä on mahdollisuus tutustua entisaikojen kalustoon maksuttomissa yleisötilaisuuksissa, joita järjestetään Porvoon Kokonniemessä ja Lahdessa Originator Oy:n piha-alueella. Tämän yleisön luokse saapuvan ajoneuvomuseon kalustoa voi tutkailla ja ihailla myös reitin varrella maantien laidalla turvalliseksi katsomastaan paikasta.

Tien päälle nämä museoiän ylittäneet, eli yli 30-vuotiaat kuorma-autot lähtevät Kokonniemestä kello 10.00 alkaen useassa eri ryhmässä. Kokonniemestä reitti kulkee Kerkkoon ja Askolan kautta Pukkilaan ja sieltä edelleen Orimattilan kautta Nastolan Villähteelle ja lahtelaisen raskaan kaluston varaosa- ja korjaamotoimijan Originator Oy:n piha-alueelle yleisötilaisuuteen. Letkan ensimmäiset ajoneuvot saapuvat Lahteen noin kello 12.00. 

Originator Oy:n piha-alueella järjestetään samanaikaisesti raskaan kaluston varaosiin keskittyvä rompetori, jossa voi tehdä mainioita löytöjä entisaikojen kuorma-autoihin. Vuodesta 1976 raskaan kaluston parissa toimineen Originator Oy:n varaosavarastojen kätköistä on löytynyt myös mittava määrä vanhempaan kalustoon sopivia osia ja tarvikkeita, joita myydään tapahtuman aikana sopivasti niitä tarvitseville.

Muutaman tunnin yleisötilaisuuden jälkeen ajoneuvoletka jatkaa kulkuaan Hollolan kuntakeskuksen ohitse Hollolan kirkonseudulle ja edelleen Messilän laskettelukeskukseen, joka toimii ajon päätepisteenä.

Tämänkertaisen ajon vanhimmat ajoneuvot ovat aloittaneet taipaleensa maanteillämme jo 1940-luvulla, uusimmat ajoneuvot sen sijaan edustavat 1980-luvun lopulla käytettyä kalustoa, joten tien päällä on erittäin laaja kattaus kuljetusalan historiaa.

SKAL tutki: iso nousu ulkomaisessa liikenteessä

Kuvat: Juha Pokki, SKAL ry

Kuljetusyritysten edunvalvojan SKAL ry:n järjestämä laaja liikennelaskenta osoittaa, että ulkomaisten kuorma-autojen osuus Suomen tieverkolla on noin 13 prosenttia raskaasta liikenteestä. Kappalemäärällistä kasvua on tullut yli 40 prosenttia vuodesta 2017.

Ulkomaisen liikenteen osuus kaikesta raskaasta liikenteestä on nyt 12,8 prosenttia, osoittaa SKAL ry:n tekemä vuorokauden mittainen liikennelaskenta. Yhdistyksen julkilausuman mukaan Suomessa onkin korkea aika ottaa käyttöön raskaan liikenteen tiemaksu, jolla kasvava ulkomainen liikenne alkaa maksaa tieverkon käytöstä.

Vuorokauden kestänyt laskenta suoritettiin 22.9.–23.9.2021 kymmenessä eri mittauspisteessä ympäri maata. Liikenteenlaskennalla kerättiin tietoa ulkomaisen raskaan liikenteen osuudesta Suomen teillä.

Mittauspisteissä laskettiin 15 346 kuorma-autoa tai ajoneuvoyhdistelmää. Määrästä ulkomaisia oli 1 970, mikä vastaa 12,8 prosenttia. Ulkomaisten kuorma-autojen osuus on noussut tasaisesti Suomessa. Vuonna 2012 osuus oli SKAL:n liikennelaskennan mukaan 7,7 prosenttia ja vuonna 2017 osuus oli 9,1 prosenttia.

”Liikennelaskennan perusteella tieverkkoamme käyttää päivittäin runsas joukko ulkomaisia kuorma-autoja, jotka eivät osallistu tienpidon kustannuksiin. Tiestön rahoituksesta vastaavat suomalaiset yritykset ja veronmaksajat”, SKAL ry linjaa tiedotteessaan.

Yhdistyksen mukaan hallitusohjelmassa oleva tiemaksujärjestelmä eli vinjetti olisi tehokas tapa kerätä rahoitusta tien käytöstä myös ulkomaisilta ajoneuvoilta. Älykkäät tiemaksujärjestelmät ovat vielä kaukana tulevaisuudessa, ja niitä odotellessa Suomessa tulee ottaa käyttöön raskaan liikenteen aikaperustainen tienkäyttömaksu eli vinjetti, SKAL linjaa. Vinjetin avulla myös ulkomainen kalusto osallistuisi tienpidon kustannuksiin.

Ulkomaiset kuorma-autot saavat ajaa Suomen sisäisiä, ns. kabotaasikuljetuksia*, vain rajoitetusti.

”Jatkuvasti kasvava ulkomaisten kuorma-autojen osuus herättää kysymyksen myös siitä, minkälainen osuus tästä liikenteestä on laittomia kabotaasikuljetuksia. Tämän saa selville ainoastaan raskaan liikenteen valvontaa lisäämällä, mitä SKAL on myös budjettiriiheen esittänyt”, korostaa toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Ulkomaisten kuorma-autojen osuus laskentapisteittäin

  • E18 Raisio 14,5 %
  • VT2 Huittinen 13,0 %
  • VT3 Hämeenkyrö 10,2 %
  • VT4/VT9 Kanavuori Jyväskylä 9,4 %
  • VT4 Ii 14,2 %
  • VT5 Juva 10,5 %
  • VT6 Onkamo 25,9 %
  • VT12 Hämeenkoski 15,0 %
  • VT21 Pello 19,0 %
  • VT25 Tammisaari 8,5 %

Ulkomaisen liikenteen osuus

  • 12,8 % vuonna 2021
  • 9,1 % vuonna 2017
  • 7,7 % vuonna 2012
    • Lähde: SKAL:n liikennelaskenta 24h

 *Suomeen toisesta EU- tai ETA-maasta tulevalla ajoneuvolla on kansainvälisen kuljetuksen jälkeen oikeus tehdä kolme maan sisäistä kabotaasikuljetusta seitsemän vuorokauden aikana.

Raskoneesta Aebi Schmidt -tuotteiden jälkimarkkinointikumppani

Kuvat: Iikka Kekko

Aebi Schmidt Group sekä Raskone aloittavat tänä syksynä huoltokumppanuusyhteistyön Suomessa seitsemällä paikkakunnalla,  kun Raskoneesta tulee Aebi Schmidtin talvituotteiden virallinen huoltokumppani. 

Aebi Schmidtin Nido-sirotinautomaatit ja Schmidt-lakaisukoneet rantautuivat Suomeen jo kolmisenkymmentä vuotta sitten. Vielä pidemmät juuret ovat Arcticin tienhoitolaitteilla, sillä merkin historian aloittaneet ensimmäiset etuaurat valmistettiin Suomessa jo 1930-luvulla, ja Arctic Machine -tuotemerkin alla näitä tienhoitolaitteita onkin Suomen teillä työskentelemässä päivittäin useita satoja. Arctic Machine on nykyisin osa sveitsiläistä Aebi Schmidt Groupia. 

Arctic Machinen jälkimarkkinointipäällikkö Antti Salonen kertoo, että yhteistyön myötä Aebi Schmidt Groupin tunnettujen tuotemerkkien huollot sujuvat mutkattomasti Raskoneen ammattilaisten käsissä. ”Tuotteilla on erittäin pitkä elinkaari, ja avainasemassa laadukkaiden varaosien ohella on ammattitaidolla suoritetut määräaikaishuollot, joita jatkossa saa myös Raskoneen toimipisteiltä.”

Salonen vakuuttaa Raskoneen erityisosaamisen ja henkilökunnan tietotaidon raskaan kaluston huoltojen parista olevan merkittävässä roolissa jokaisen arjessa, sillä säännöllisten huoltojen merkitys korostuu sesonkipainotteisella talvitienhoitoalalla: ”Kun puhutaan tienhoidosta, puhutaan ihmisten turvallisuudesta. Tienpitäjän on saatava kalusto nopeasti työhön esimerkiksi lumituiskun yllättäessä, ja laitteiden käyttövarmuuteen täytyy voida luottaa haastavissakin olosuhteissa. Nämä asiat ovat kriittisen tärkeitä. Säännöllisesti huolletulla kalustolla töihin päästään aina tarvittaessa, eikä tekniikka petä kesken työskentelyn.” 

Kaikenkattavan huollon tarpeeseen Raskoneen osaaminen on Salosen mukaan erinomainen: ”Raskoneen vuosikymmenten vankka kokemus raskaan kaluston huolloista takaa luotettavan ja huolettoman huoltokokemuksen asiakkaillemme. Sen lisäksi, että tienhoitolaitteet saadaan huollettua, saman katon alta hoituu koko tienhoitoauton tarkastus, huollot sekä tarvittaessa vauriokorjaukset.” Säännöllisesti huollettujen laitteiden käyttöikä on Salosen mukaan helposti yli kaksikymmentä vuotta. 

”Olemme tehneet Raskoneessa vuosia työtä lisälaite- ja päällirakenneosaamisen kehittämiseksi. Nyt alkava yhteistyö markkinajohtajan kanssa täydentää erinomaisesti tätä aluetta”, toteaa Raskoneen toimitusjohtaja Jan Popov

Aebi Schmidtin Suomen kattavaan huoltoverkostoon kuuluu nyt yhteensä 23 paikkakuntaa. Raskoneen ammattilaiset palvelevat erityisesti Arctic, Nido ja Schmidt -tuotemerkkien talvilaitteita omistavia asiakkaita jatkossa Joensuussa, Kouvolassa, Oulussa, Seinäjoella, Tampereella, Turussa sekä Vantaalla. 

Powder-Trans harjoitteli liukkaan kelin ajoa

Bulkkilogistiikkayritys Powder-Trans on yhtenä ensimmäisistä kuljetusliikkeistä Suomessa järjestänyt liukkaan kelin koulutuksen ja harjoituksen yhdistelmäajoneuvokuljettajille liukkaan kelin radalla. Kurssi oli viimeistä paikkaa myöten täynnä kun 30 yhtiön kuljettajaa osallistui tilaisuuteen liukkaan kelin radalla Paimiossa. 

”Hyvin onnistunut kurssi, joka sisälsi suurimman osan siitä, mitä tarvitaan ajamiseen raskaalla
yhdistelmällä liukkaissa olosuhteissa, käsittäen myös talviolosuhteita simuloivan liukasrataharjoituksen”,
tiivistää laatupäällikkö Juha Hietakari, joka on myös koulutusvastaava Powder-Transilla.
Powder-Transin kuljettajilleen järjestämän liukkaan ajon kurssin tavoitteena oli syventää kuljettajien kykyä riskien tunnistamiseen omassa toiminnassa. Koulutuksessa keskityttiin kuljettajan ja ajoneuvon ajovalmiuden lisäksi kuormaamisen, nopeuden ja turvallisuusvälien merkitykseen liikenneturvallisuuden kannalta sekä toimimiseen vaaratilanteessa.

Koulutus toteutettiin osittain liukkaan kelin ajoharjoitteluradan käytännön harjoituksena ja osittain teoriakoulutuksena luokkahuoneessa. Jokainen pääsi vuorollaan kokeilemaan yhdistelmän käyttäytymistä liukkaalla radalla.
Kurssin järjesti Cap Pro Academy yhteistyössä Powder-Transin kanssa ja se oli yksi ensimmäisistä
raskaalle kalustoyhdistelmille järjestetyistä liukkaan kelin rataharjoitteluista Suomessa.

SKAL laskee raskasta liikennettä ympäri maata

Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry (SKAL) kerää liikenteenlaskennalla tietoa ulkomaisen raskaan liikenteen osuudesta Suomen teillä. Vuorokauden kestävä laskenta suoritetaan 22.9.–23.9. kymmenessä eri mittauspisteessä.

Laskenta järjestetään 22.9.–23.9. kello 12:sta kello 12:aan. Laskentapisteet sijaitsevat Raisiossa, Huittisissa, Hämeenkyrössä, Jyväskylän Kanavuoressa, Iissä, Juvalla, Tohmajärven Onkamossa, Hollolan Hämeenkoskella, Pellossa ja Tammisaaressa.

SKAL:n vuorokauden laskentajaksolla kokoama tieto auttaa tekemään vaikutusarvioita esimerkiksi raskaan liikenteen tiemaksujen tuotoista. Laskennan tulokset kertovat myös alueellista tietoa ulkomaisen kuljetuskaluston osuuksista liikennevirrasta.

Edellisen kerran SKAL on suorittanut liikennelaskennan vuonna 2017. Aiemmissa laskennoissa 2010-luvulla on havaittu, että kuljetuskalusto Suomen teillä on kansainvälistynyt tasaisesti. Esimerkiksi vuoden 2017 laskennassa lähes joka kymmenes raskaan tavaraliikenteen ajoneuvo oli ulkomaalainen.

Scania julkaisi uuden RB885-telivetoakseliston

Scania kertoo tarjoavansa lisää liikkeellelähtökykyä ja polttoainesäästöjä RB885-akseliston myötä nousevalla ja irtikytkettävällä telivedolla.

Scania esittelee RB885:n, jota se kuvailee kestäväksi akseliperäiseksi telivetoratkaisuksi. Uutta RB885-telivetoakselistoa tarjotaan erityisesti tehtäviin, joissa kuljetetaan suuria massoja kovapintaisilla teillä ja osa matkoista ajetaan tyhjänä. Kyseessä on ilmajousitteinen, ja nostettavana versiona sekä irtikytkettävällä vedolla tilattava ratkaisu, joka sallii yhdistelmän kokonaispainon aina 90 tonniin saakka. Akselistoon on valittavissa useita eri perävälityksiä.

“RB885 tarjoaa huippuluokan joustavuutta usealle asiakkaallemme”, kertoo Bo Eriksson, Scania-kuorma-autojen tuotepäällikkö. “Akselisto antaa luotettavaa liikkeellelähtökykyä ja yksivälitteisenä akseliperäratkaisuna se takaa hyvän polttoainetalouden korkeammillakin maantienopeuksilla. Lisäksi nousevana ja irtikytkeytyvänä se mahdollistaa monipuolisen ja älykkään ratkaisun esimerkiksi puuautoihin.”

RB885-akselistossa ensimmäisen ja toisen akselin välitys on sama. Tämä tarkoittaa valmistajan mukaan parempaa kestävyyttä, ja koska akselit pyörivät samalla nopeudella, liikkeellelähtökyvyn kerrotaan olevan erinomainen.

Molemmilla akseleilla on tasauspyörästön lukitus, jonka kuljettaja voi kytkeä helposti turvaamaan erinomaisen pidon vaativissakin olosuhteissa.

Maasto, yhdistelmän kokonaispaino, tieolosuhteet ja nopeus ovat tärkeimpiä tekijöitä akseliston valinnassa. Uusi RB885-akselisto mahdollistaa Scanian mukaan joustavan valinnan eri tehtäviin. Valitsemalla nousevan ja irtikytkeytyvän telivedon, voidaan saavuttaa merkittävä säästö polttoaineen kulutuksessa esimerkiksi tyhjällä puutavarayhdistelmällä ajettaessa, valmistaja muistuttaa. Säästö syntyy akseliston pienemmän sisäisen vastuksen ja pienemmän rullausvastuksen ansiosta. Nouseva teli myös vähentää renkaiden kulumista ja parantaa moniakselisen auton käsiteltävyyttä ahtaissa paikoissa.

”Tämä on erinomainen valinta useisiin eri kuljetustehtäviin erilaisissa maastoissa ajettaessa”, kertoo Bo Eriksson. ”Tähän yhteen kestävään ratkaisuun yhdistyy monipuolisesti erilaisia hyötyjä”.

Raskas Kalusto 6/2021

Syyskuussa ilmestyvässä numerossa on jälleen monenlaista suoritetta. Erikssonin autonkuljetusauto edustaa Suomessa poikkeuksellista nähtävää monessakin mielessä, eikä sen puoleen jokapyörävetoinen MAN-maansiirtopuolikaskaan ihan tuikitavallinen näky ole. Uutuuksia on tarjolla tuoreen DAF XF:n koeajon myötä, ja myös Scanian Kesäkoukku käydään kokemassa. JST Kuljetuspalveluilla puolestaan on tarjolla omasta tuotekehityksestä ja työssä hankituista kokemuksista syntynyt koukkulaite. Suomen ensimmäinen oikeisiin töihin lähtenyt Volvo-sähkökuorma-auto käydään myös saattamassa matkaan, ja historiapuolella katostaan paitsi Roikkonokka-Jyryä, muistellaan myös Vanajaa. Sitten on pienoismallia, näyttelyjä oikein kahden käden kahdella sormella, ja yritysvierailuissa käydään Viitasaaren Osamyynnissä ja Jareskolla, sekä haastellaan B.H. Cecil & Sons -kuljetusyrityksen tämän päivän kuulumisista.

Kalusto ja ihmiset

06 Menee eikä meinaa

Jämsän Metalli ja Kuljetus hankki pari vuotta sitten jokapyörävetoisen MAN TGA:n.

20 Erikssonin erikoinen

Scania-autonkuljetusauto Erikssons Bilbärgning Ab:n tapaan, olkaa hyvä! 

32 Kierrätystä, kuljetuksia ja koukkuja

JST Kuljetuspalvelut Oy on enemmän kuin mitä yrityksen nimi kertoo. 

38 Vaihtoehtona vaihtoauto

Osamyynti Trucks osaa myynnin. 

54 Jaresko pitää Sisut liikkeellä

Siikajoen Sisu-apteekin hyllyltä löytyy lääkettä moneen lähtöön. 

72 Meijjänperällä

Pyhäjärvellä pidettiin rekkamiittiä. 

74 Lähes vanhalla kaavalla

Power Truck Show teki näyttävän paluun.

78 101 vuotta tien päällä

B.H. Cecil & Sons luottaa pitkiin perinteisiin.

Koeajot ja esittelyt

26 Uunituore

Koeajossa uuden mallin DAF XF 480 4X2 -rekkaveturi. 

42 Se ensimmäinen

Volvo FL Electric saapui Suomeen ja lähti töihin.

48 Mustavalkoinen

Scania Suomi Oy:n Kesäkoukku 2021 esittelyssä.

58 Katon alla säilytetty

Sisu-nostalgiaa suoralasisen Roikkonokka-Jyryn muodossa.

64 Vanajaa ei unohdeta

50 vuotta viimeisestä Vanajasta.

66 Ajokieltopäätös on monitahoinen prosessi

Kortin kuivattamisen pykäliä.

68 Melkein esikuvan mukaan

Astran-Scania 1:24-skaalassa.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Merkki- ja laiteriippumatonta kalustopaikannusta ABAXilta

Ajoneuvo- ja laitepaikannusta tarjoava ABAX lanseeraa toiminnon, jonka avulla kaluston yhdistäminen IoT-verkkoon on mahdollista ilman erillisiä paikannuslaitteita ja koneen merkistä riippumatta. Uusi ABAX Smart Connect yhdistää telematiikalla varustetun kaluston suoraan etäseurantaan ilman erillisiä paikannuslaitteita.

ABAX lanseeraa paikannuspalveluihinsa Smart Connect-toiminnon, joka hyödyntää työkoneisiin ja raskaisiin ajoneuvoihin valmiiksi asennettua telematiikkaa. Tämän myötä tällaiseen kalustoon ei tarvitse asentaa erillistä paikannuslaitetta, ja samalla sen keräämä tieto saadaan näkyväksi kaluston omistajille.

Rajapintojen avulla paikannusdata siirtyy suoraan ABAX-järjestelmän ohjausnäkymään samalla tavalla kuin erillisen paikannuslaitteen kanssa. Ratkaisussa on mahdollista myös yhdistellä tehdasasenteisella telematiikalla sekä erillisillä paikannuslaitteilla varustettua kalustoa, sillä kaikkea paikannusdataa voidaan seurata yhdessä näkymässä paikannustavasta riippumatta.

Ratkaisusta hyötyvät erityisestiyritykset, joilla on useita kaivinkoneita tai muuta raskasta kalustoa – esimerkiksi maanrakennusyritykset, rakennusala ja kalustovuokraamot. Yhdessä paikassa tapahtuva, yhtenäistä ratkaisua hyödyntävä seuranta säästää paitsi aikaa, myös huolto- ja järjestelmäkustannuksia

”Kaluston reaaliaikainen seuranta vähentää tyhjäkäyntejä ja ajotunteja ja siten myös huoltokustannuksia. Kustannussäästö tehostuu entisestään, kun koko kaluston ja kaikkien koneiden käyttöä voidaan seurata yhdestä järjestelmästä konemerkistä riippumatta”, kertoo ABAX Finland Oy:n Commercial Director Olli Oivanen.

Uusimmat julkaisut

Kentän täydeltä retrorekkoja – Retro Trucks Lahes 3.5.2025

Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...