Raskas Kalusto 7/2021

Syksyn numeroon on käyty hakemassa vauhtia pellolta, jossa tehdään kipsinlevitystä Suomen ensimmäisellä Tatra Phoenixilla. Miten auto korvaa traktorin tässä työssä? Käymme myös seuraamassa Silvastin erikoiskuljetuksia Polusjärven tuulivoimaprojektin parissa. Kalustoesittelyissä mm. Välimäen uusi Scania ja Kärkimaan nosturi-Volvo. Henkilökuvassa jututamme Jouko Iso-Heiniemeä ja historiaa havistellaan myös IFA-tarinan myötä. Tuoretta asiaa löytyy Volvon FH Electric ja FMX Electricien myötä ja tapahtumakattaus on syksyisestä ajankohdasta huolimatta vankka: Trailer Truck Festival ja Nordic Trophy, Iso-Syöte Truck Weekend, Tahko Truck Fest ja Vetkun Loska-ajo. Sekä muutakin:

Kalusto ja ihmiset

08 Ei mikään arjenharmaa

Kuljetus T. Välimäen uusi Scania R660.

22 Ominaisuuksien vuoksi

Tatra Phoenix tuli Suomeen ja lähti pellolle. 

28 Pala kerrallaan Polusjärvelle

Silvastin matkassa tuulivoimalakeikalla. 

34 Tekemistä on riittänyt

Jouko Iso-Heiniemi jaksaa painaa.

40 Nostoja ja nosturitöitä

Kärkimaan uusi Effer-Volvo. 

64 Takaisin radalle!

Trailer Trucking Festival & Nordic Trophy 2021. 

70 Kauden päättäjäiset

Tahko Truck Fest 2021.

72 Loskaton ajo

Vetkun Loska-ajo 2021.

74 Ruskaretki

Iso-Syöte Truck Weekend 2021.

78 Koulutusta tarpeeseen

CAP Pro Academy vastaa kuljettajapulaan. 

Koeajot ja esittelyt

46 Vain vähän erilainen

JKK Couriersin CNG-Renault D Wide. 

50 Harppi-Saksan pystyhytti

IFA W50- ja L60-kuorma-autot.

56 Lisää massaa

Volvo FH Electric ja FMX Electric.

62 Sähköverkottumista

Katsaus Volvon sähkövisioihin.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

77 Keräilykuva

82 Seuraavassa numerossa

Kuljetusten tilaajan vastuu laajenee ylikuormarikkomuksiin

Kuva: Juha Pokki

Hallituksen esitys tehostaa harmaan talouden torjuntaa kuljetusalalla. Esityksessä myös kuljetusten tilaaja vastaa siitä, ettei kuljetuksia ajeta ylikuormilla. Lisäksi esitys palauttaa lakiin tilaajan vastuun siitä, että kuljettaja noudattaa ajo- ja lepoaikoja.

Ylikuormiin puututaan Suomessa nyt uudella tavalla. Hallitus on tänään torstaina antanut hallitusohjelmaa toteuttavan esityksen, jolla lisätään merkittävästi kuljetuksen tilaajan vastuita kuljetuksen laillisuudesta ja torjutaan harmaata taloutta tavaraliikenteessä. 

Maantiekuljetusalan edunvalvoja SKAL ry muistuttaa, että ylikuormien kuljettaminen on yksi harmaan talouden muodoista. Ylikuormilla kuljettava saa huomattavaa taloudellista etua suhteessa lainsäädäntöä noudattavaan. Tien päällä suoritettava valvonta yksin ei ole ollut riittävää estämään ylikuormilla kuljettamista.

Nyt tilaajan vastuuta ollaan laajentamassa siten, että myös kuljetuksen tilaaja vastaa siitä, että kuljetuksia ei suoriteta ylikuormilla. Samassa yhteydessä lakiin ollaan palauttamassa tilaajan vastuu kuljettajan ajo- ja lepoaikojen noudattamisesta. Jatkossa tilaaja ei voisi edellyttää kuljettajaa rikkomaan ajoaikasäädöksiä esimerkiksi epärealistisia aikatauluja laatimalla. 

Tämän lisäksi kabotaasisäädösten rajoituksia ollaan lisäämässä ns. yhdistettyjen kuljetusten maantieosuuksiin. Tällä tukitaan porsaanreikä, joka on mahdollistanut ulkomaisen kuljetuskaluston jatkuvan kuljetustoiminnan Suomen sisäisessä liikenteessä näihin kuljetuksiin liittyen. 

”Kilpailu kuljetusmarkkinoilla on terveempää, kun harmaata taloutta torjutaan tehokkailla keinoilla. Nyt ehdotetut muutokset ovat tärkeä lisä lainsäädäntöön. Muutokset vahvistavat myös SKAL:n Reilu Kuljetus -konseptia”, korostaa SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen

Seuraavaksi lakiesitys menee eduskunnan käsiteltäväksi ja uusien säädösten on tarkoitus tulla voimaan 1.2.2022.  

Nosturihistoriallinen seura koukuttaa mukaan nostureiden ystäviä

Nostureista ja nostokoneista kiinnostuneet alan toimijat ovat nostaneet tämän kapean, mutta merkittävän toimialan historiatallennuksen täysin uudelle tasolle. Loppuvuodesta 2020 perustettu Nosturihistoriallinen Seura ry koukuttaa yhteen vanhojen nostureiden harrastajat. 

Muutamat nosturialan harrastajat ovat jo pidemmän aikaa rakentaneet pohjaa nosturiharrastukselle ja nosturihistorian tallentamiselle. Toimintaan saatiin uutta puhtia, kun Pirkanmaalta löytyi joukko entisiä nosturitehtaan toimihenkilöitä, joilla oli mielessä lukuisa joukko kiinnostavia muisteloita ja tarinoita Lokomon nostureiden tuotekehityksestä, tuotannosta ja myynnistä. Samalla arkistoista tuotiin päivänvaloon dokumentteja sekä valokuvia, jotka kertovat tarinaa suomalaisen nosturituotannon synnystä, menestyksestä sekä tämän hiipumisesta. 

Nämä Lokomo-nostureiden parissa joko pidempään tai lyhyemmän aikaa työskennelleet henkilöt kannustivat ja yllyttivät keräämään, mutta erityisesti taltioimaan kotimaisen nosturituotannon eri vaiheita. Aktiiviset harrastajat eivät jääneet lepäämään laakereilleen, sillä viime vuoden lopulla he perustivat asialle vihkiytyneen seuran, joka sai nimekseen Nosturihistoriallinen Seura ry. Tämän tarkoituksena on edistää ja vaalia vanhojen ajoneuvonostureiden ja myös muiden nostotyökoneiden sekä työmenetelmien säilymistä jälkipolville. Yhdistys haluaakin omien sanojen mukaan toimia nosturialalla työuransa tehneiden henkilöiden yhteisenä foorumina. 

Toimintaan kuuluu muun muassa historian tallennusta kirjallisten ja enenevissä määrin sähköisten menetelmien avulla. Tallennustyötä tehdään paljolti koneiden käyttäjien, eli nostokoneyrittäjien ja kuljettajien parissa. Taltioimisen arvoisia ovat niin pienet kuin suuretkin tarinat ja muistot koneiden parissa työmailla, korjaamoilla ja huoltohalleissa. Myös kaikki nostotyöhön ja kalustoon liittyvä kuvamateriaali on aina taltioimisen arvoista. 

Historiaselvityksien tekemistä ja mahdollisesti myös vanhojen koneiden kunnostus-, konservointi- ja museointiprojekteja viedään läpi yhteistyössä alan yritysten, konevalmistajien sekä muiden yhdistysten kanssa. Seuran toimintaa esitellään omilla verkkosivuilla, mutta tarkoituksena on tuoda toiminta sekä erityisesti entisaikojen työmenetelmät ja kalusto nähtäville myös alan tapahtumiin. 

Seuran toiminta on lähtenyt vauhtiin lennokkaasti ja ensimmäisenä konkreettisena tehtävänä onkin tuottaa laaja ja kattava hakuteos kotimaisista Lokomo-nostureista. Tässä ainutlaatuisessa hakuteoksessa on määrä käsitellä kaikki Lokomo-mallit 1960-luvun ensimmäisistä prototyypeistä aina viimeisiin 1990-luvulla valmistuneisiin Hoist-nostureihin saakka. Kirjassa pääpaino on runsaalla valokuvatarjonnalla, jota tuetaan seikkaperäisien kuvatekstien avulla. 

Yhdistys toivottaa kaikki kiinnostuneet mukaan tekemään ja taltioimaan suomalaista nosturihistoriaa. Seuran jäseneksi voivat liittyä kaikki nostokoneista ja -alasta kiinnostuneet, niin yksityishenkilöt, yritykset kuin alan yhteisötkin. Nettisivut löytyvät osoitteesta www.nosturihistoriallinen.fi

Poliisin tehovalvonta: sidonta- ja ylikuormarikkeet nousussa

Poliisi tiedottaa, että viikolla 41 suoritetulla raskaan liikenteen tehovalvontajaksolla erityisesti kuorman varmistamiseen liittyvät puutteellisuudet sekä ylikuormat vaikuttavat lisääntyneen raskaassa liikenteessä.

Poliisin maanantaina 11.10.2021 alkaneen ja sunnuntaina 17.10.2021 päättyneen raskaan liikenteen valtakunnallisen tehovalvontajakson aikana todettiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia 231 sekä ajopiirturirikkomuksia 67 kappaletta.

Kasvussa olivat erityisesti kuorman varmistamiseen liittyvät rikkeet (75) sekä ylikuormat (45).

”Eri tehovalvontajaksojen väliset erot ovat olleet yleensä hyvin vähäisiä. Tällä kertaa valvontajakson tulos poikkesi keskimääräistä enemmän erityisesti kuorman varmistamisen, ylikuormien sekä ajoneuvojen kuntoon liittyvien puutteiden osalta”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta kertoo.

Valvontajaksolla tarkastettiin 1 841 raskasta ajoneuvoa. Tarkastetuista 302 oli ulkomaan rekisterissä olevia ajoneuvoja. Lisäksi tarkastettiin kahdeksan linja-autoa.

Kuljettajille määrättiin kaiken kaikkiaan 491 eri seuraamusta sekä annettiin lisäksi 326 huomautusta.

Valvontaan käytettiin työaikaa yhteensä runsas 3 000 tuntia.

Liikenteen harmaan talouden arvo noin 500 miljoona euroa

Liikenneturvallisuuden ylläpitämisen lisäksi raskaan liikenteen valvonnalla torjutaan harmaata taloutta ja päästöistä ympäristölle koituvia haittoja. Harmaa talous on mm. toimintaa, jossa lakisääteisiä velvoitteita laiminlyödään taloudellisen hyödyn saamiseksi. Tämä antaa laiminlyöjälle epäreilua kilpailuetua.

Kari Onnisen mukaan liikenteessä ilmenevän harmaan talouden mittakaavaksi Suomessa on arvioitu noin 500 miljoonaa euroa.

Poliisi ei tällä kertaa ennakkotiedottanut valvonnasta eikä valvontajakson aikanakaan tiedotettu valvonnan tuloksista tai valvontapaikoista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, joka saattoi vaikuttaa valvonnan tulokseen.

Valtakunnalliseen tehovalvontaan osallistuivat kaikki poliisilaitokset sekä Rajavartiolaitos. Valvontajakso oli samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (ROADPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

DB Schenkerin ja Vähälä Yhtiöiden yrityskauppa päätökseen

Suomen ja Saksan viranomaiset hyväksyivät yrityskaupan. Mikko Rehtilästä uusi toimitusjohtaja

DB Schenker on vienyt päätökseen yrityskaupan, jolla Vähälä Logistics Oy:n ja sen kokonaan omistamien tytäryhtiöiden omistus siirtyy Schenker Oy:lle. Kauppa on saanut Suomen ja Saksan viranomaisten hyväksynnän.

DB Schenker on nimittänyt Vähälä Yhtiöiden uudeksi toimitusjohtajaksi Mikko Rehtilän. ”Tämän yrityskaupan myötä DB Schenkerin maakuljetusverkosto on Suomessa valmis. Teimme Keski- ja Pohjois-Suomessa vuosikymmenten ajan menestyksellistä yhteistyötä Vähälä Yhtiöiden kanssa ja nyt voimme tarjota asiakkaillemme täydet DB Schenker -palvelut kaikilla kuljetusmuodoilla koko Suomen alueella”, sanoo Suomen DB Schenkerin toimitusjohtaja Petteri Nurmi. ”Uskon, että uusi toimitusjohtaja Mikko Rehtilä vie lähes kahdenkymmenen vuoden DB Schenker -kokemuksellaan Vähälä Yhtiöt uudelle tasolle DB Schenker -yhtiönä.”

Mikko Rehtilä

Vuonna 1937 perustettu Vähälä Yhtiöt on tarjonnut kotimaan maakuljetuspalveluita Keski- ja Pohjois-Suomessa DB Schenker -verkoston kumppanina. Yritysten yhteistyö alkoi vuonna 1956. Vähälä Yhtiöt jatkaa toimintaansa toistaiseksi Schenker Oy:n tytäryhtiönä tarjoten DB Schenkerin kotimaan kuljetuspalveluita Suomessa. Vähälä Yhtiöillä on 265 työntekijää. Se on edistänyt omalla toimialueellaan ympäristön kannalta tehokasta kuljetustoimintaa investoimalla kaasukäyttöiseen ja täyssähköiseen jakelukalustoon sekä pitkiin HCT-ajoneuvoyhdistelmiin.

Vt 5 Mikkeli-Juva avautuu kokonaan 14.10.

Vuonna 2018 aloitettu rakennushanke viitostien parantamiseksi Mikkelin ja Juvan välillä valmistuu. Tie otetaan kokonaisuudessaan liikenteelle torstaina 14.10.2021. Työt Nuutilanmäen ja Juvan välisellä osuudella on saatu valmiiksi kuluneen syksyn aikana ja liikenne pääsee kulkemaan uutta, turvallista ja sujuvaa tietä pitkin. Ajoaika Mikkelin ja Juvan välillä lyhenee ajonopeuden noustessa sataan kilometriin tunnissa. Sujuvuuden lisäksi tieosuuden valmistumisen myötä myös liikenneturvallisuus paranee. 

”Vt 5 Mikkeli-Juva rakennettiin nelikaistaisena, keskikaiteellisena tienä, jonka liittymät toteutettiin nykyaikaisina eritasoliittyminä. Kaikille eritasoliittymäalueille rakennettiin nykyaikainen tievalaistus ja tiegeometriaa parannettiin. Vanha viitostie Mikkelin ja Juvan välillä on ollut liikenneonnettomuuksilla mitattuna Suomen pääteiden synkimpiä, mutta nyt turvallisuus parantuu”, hankkeen toteutuksesta vastannut Väyläviraston projektipäällikkö Harri Liikanen kertoo.

Kiireinen kesä ja syksy rakentajilla

Rakennustöiden viimeistelyvaiheessa tehtiin päällystystöiden lisäksi viherrakennustöitä ja rakennettiin tiekaiteita. Myös valaistustyöt, liikennemerkkien ja -opasteiden asennukset ja ajoratamerkintätyöt ovat osa viimeistelyä.
    Vehmaan eritasoliittymä avattiin liikenteelle syyskuun loppupuolella. Eritasoliittymän alueella tehtiin kesän 2021 aikana kaistajärjestelyjä ja ramppimuutoksia. Sillan alle rakennettiin tukimuuri mahdollistamaan rampin sijoittamisen lähemmäksi sillan rakenteita. Tehdyt parannustoimet mahdollistavat turvallisemman ja sujuvamman liikkumisen Vehmaan eritasoliittymän alueella.

Kettulantien liittymä poistuu käytöstä

Vanha viitostie jää rinnakkaistieksi paikallisliikenteen sekä pyöräilyn ja jalankulun käyttöön. Rinnakkaistien päällystykset pyritään tekemään vielä tämän syksyn kuluessa, sääolosuhteiden salliessa. 
    Uuden väylän käyttöönoton yhteydessä Kettulantien liittymä viitostielle poistuu käytöstä. Liikenne siirtyy kulkemaan Hatsolan eritasoliittymän tai Vehmaan eritasoliittymän kautta valtatielle 5.
Valtatie 5:lle jää liikenteelleoton jälkeen työkohdekohtaisia alennettuja nopeusrajoituksia (50 km/h) Vehmaan eritasoliittymän, Kettulantien kohdan sekä Kilpolassa rinnakkaistien ja Vt5:n liittymän alueille lähinnä kaidetöiden viimeistelyjen ajaksi. Viimeistelyt saadaan valmiiksi viikon 42 aikana.

Vt 5 Mikkeli-Juva 2018–2021

Valtatie 5 on Itä-Suomen pääväylä ja osa yleiseurooppalaista TEN-verkkoa. Uutta viitostietä on rakennettu 37 kilometriä Mikkelin ja Juvan välillä vuosien 2018–2021 aikana. Hankkeen kustannukset ovat 121 miljoonaa euroa, josta kuntien rahoitusosuus on yhteensä 6,9 miljoonaa euroa. 
     Tieurakassa rakennettiin vuosina 2018–2021 kaikkiaan 35 uutta siltaa. Neljä vanhaa siltaa purettiin ja melunsuojauksia rakennettiin 12 kilometrin matkalle. Myös pyöräilyn ja jalankulun väyliä uudistettiin. Vanha viitostie jää rinnakkaistieksi. Tieosuus Nuutilanmäen ja Juvan välillä saa lopullisen päällysteensä vuonna 2022.

Valoisaa kalustoa Pimeän kaupan illassa

Kuvat: Jere Salonen / TTW ry
Kuvat: Jere Salonen / TTW ry

Pimeän kaupan ilta on Hämeenlinnassa joka syksy järjestettävä tapahtuma, jossa keskustan kivijalkaliikkeet palvelevat asiakkaita poikkeuksellisen myöhään. Ihmiset ovat tapahtumassa hyvin liikkeellä, ja vuodesta 2015 myös Tawastia Truck Weekend osallistunut Pimeän kaupan iltaan lähes joka vuosi, tuoden Hämeenlinnan torille parikymmentä näyttävästi valaistua ajoneuvoa näytille illan ajaksi.

Alkuperäinen idea osallistua Pimeän kaupan iltaan lähti järjestäjien omasta ajatuksesta liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta: miten ammatikseen raskaita ajoneuvoja ajavat kuljettajat voisivat havaita paremmin pimeään aikaan liikkeellä olevat jalankulkijat tai pyöräilijät? Ratkaisuksi keksittiin jakaa mahdollisimman monelle halukkaalle yhteistyökumppaneiden tarjoamia heijastimia toritapahtuman aikana. Tässä tavoitteessa onnistuttiin erinomaisesti tänäkin vuonna, Tawastia Truck Weekend Ry tiedottaa.

Ajoneuvojen omistajat sekä kuljettajat ovat olleet yhdistyksen mukaan todella innokkaasti mukana Tawastia Truck Weekendin järjestämissä tapahtumissa sekä myös Pimeän kaupan illassa. Erityisesti yleisöä kiinnostavat toritapahtumat ovat aina olleet niin suosittuja, että tapahtumaan osallistuvaa kalustomäärää on jopa jouduttu rajaamaan noin kahteenkymmeneen ajoneuvoon. 

Vaikka varsinainen Tawastia Truck Weekend -päätapahtuma jouduttiin tältäkin vuodelta perumaan, yhdistys päätti silti osallistua 1.10.2021 Hämeenlinnan keskustassa järjestettävään pimeän kaupan iltaan. Perjantain toritapahtuma osui täydellisesti samalle päivälle, jolloin Kanta-Hämeestä purettiin kaikki koronarajoitukset. Tämä näkyi myös yleisömäärässä selvästi. Yleisöä olikin paikalla enemmän kuin koskaan ennen, eli selkeästi toritapahtuma oli juuri sitä, mitä ihmiset halusivat pitkän koronavuoden jälkeen nähdä, kokea ja tuntea. Myös nuorten keskuudessa erittäin suosituksi tullut ”rekkaspottaus” oli vahvasti esillä illan aikana.

”Näyttäytyminen Pimeän kaupan illassa toimi hyvänä muistutuksena mitä Tawastia Truck Weekend on parhaimmillaan. Iloksemme voimme todeta, että Tawastia Truck Weekend 2022 järjestetään entistäkin isompana, kaksipäiväisenä tapahtumana Kantolan tapahtumapuistossa 8-9.7.2022”, Tawastia Truck Weekendin aktiiviväki riemuitsee.

Volvo VNL tähyää autonomisuuteen

Volvo Autonomous Solutions ja yhteistyöyritys Aurora ovat saavuttaneet yhden virstanpylvään kehitysmatkallaan kohti maantiekelpoisia, itseohjaavia kuorma-autoja Yhdysvalloissa. Aurora Driver -teknologialla varusteltu Volvo VNL -rekkaveturi esiteltiin vastikään, ja sen kerrotaan olevan tärkeä harppaus kohti täysin autonomista kaupallista kuorma-autoliikennettä Pohjois-Amerikassa.

”Volvo Autonomous Solutions ottaa ylpeästi ensimmäisiä isoja askeleitaan kohti itseohjaavaa Volvo VNL:ää Pohjois-Amerikassa”, toteaa Nils Jaeger, Volvo Autonomous Solutionsin toimitusjohtaja. ”Pitkäaikainen käyttäjäpohjamme ja heidän prioriteettinsa ovat eturivissä, kun muotoilemme autonomista kuorma-autoilua. Uskomme, että tulevaisuudessa, jossa turvalliset, kestävät ja tehokkaat kuljetusratkaisut ovat ensiarvoisen tärkeitä jokaiselle menestyvälle yhteiskunnalle, autonomiset kuorma-autot ovat tärkeä osa tätä kehitystä.”

Vaikka tutkimus- ja kehitystyö ovatkin maailmanlaajuista tiimiponnistelua, maantiekelpoisen itseohjaavan kuorma-auton suunnittelu- ja insinöörityötä tehdään paljon Yhdysvalloissa. Tätä tehdään eräänlaisena esivalmisteluna tulevaisuuden tuotannon aloittamista varten Volvo Trucksin uudella River Valleyn kokoonpanotehtaalla Virginian Dublinissa.

Autonomisen VNL:n keihtystyössä käytetään perustana paljon Volvon jo aiemmin lanseeraamia ominaisuuksia, kuten dynaamista VDS-ohjausta ja I-Shift-automaattivaihteistoa. Näiden olemassa olevien teknologioiden lisäksi mukaan on tietenkin tuotu paljon edistyksellisiä järjestelmiä, joiden yhteisvaikutuksena syntyy autonomisen kuorma-auton turvallisuuden ydin. Volvo Trucksilta painotetaankin sitä, että turvallisuus on jokaisessa suunnittelukohdassa ollut ykkösasia.

Volvolla ollaan myös realistisia järjestelmän käyttöönoton suhteen. Tarkoitus ei ole poistaa kuljettajia tien päältä tai yrittää tuoda itseohjaavia autoja jokaiseen tehtävään. ”Uskomme, että autonomiset ratkaisut täydentävät tämän päivän kuljetusjärjestelmää, ja niitä hyödynnetään siellä, missä niille on tarvetta ja missä ne ovat järkeviä”, linjaa Sasko Cuklev, Volvo Autonomous Solutionsin maantieratkaisujen johtaja. Volvolta myös muistutetaan, että siirtymä autonomiseen kuorma-autojen käyttöön ei tapahdu yhdessä yössä, mutta tarvetta sille tulee olemaan. Niinpä kehitystyötä jatketaan eri asiakasryhmien ja markkina-alueiden parissa, ja lopulta markkinoille voidaan tuoda autonomisuuden hyötyjä turvallisesti, tehokkaasti ja kestävästi.

Suomen ensimmäinen Renault D Wide 320 CNG JKK Couriers Oy:lle

JKK Couriers Oy Vantaalta otti käyttöönsä ensimmäisenä suomalaisena kuljetusliikkeenä maa-/biokaasua polttoaineena käyttävän Renault D Wide -kuorma-auton. Huomiota herättävät koko auton yli toteutetut raikkaansiniset tulosteteippaukset erottavat JKK Couriers Oy:n uuden Renault D Wide CNG:n niin yrityksen muusta kalustosta kuin tien päällä muusta liikenteestäkin. Mielikuva raikkaudesta ei ole täysin tuulesta tempaistu, koska autossa polttoaineena käytettävän maa- tai biokaasun myötä CO2 päästöt ovat jopa 70 prosenttia pienemmät kuin vastaavalla Euro6 dieselmoottorilla varustetulla autolla.  

JKK Couriersin toimitusjohtaja Joni Fihlman kertoo, että vaihtoehtoista polttoainetta käyttävän kuorma-auton hankintaa oli pohdittu jo jonkin aikaa, kunnes asiaa ryhdyttiin viemään eteenpäin yhdessä Volvo Truck Center Vantaan Renault Trucks -automyynnin kanssa. 

Yhtenä kysymysmerkkinä oli auton toimintamatka yhdellä täytöllä. Luvattu jopa yli 800 kilometrin toimintamatka toteutui, kun ensimmäisellä tankillisella päästiin 808 kilometriä. Vasta muutaman viikon ajossa ollut auto on poikinut kuljettajilta positiivista palautetta muun muassa dieselversioita hiljaisemman moottoriäänen osalta. Myös epäilyt kaasumoottorin tehosta ovat hälvenneet. 320-hevosvoimaisella moottorin ja sen yhteydessä olevan Allison-automaattivaihteiston myötä Renault on osoittautunut vahvaksi mutta pehmeäkulkuiseksi työjuhdaksi.  

Ensikokemukset uudesta autosta ovat positiiviset. Joni Fihlman kuitenkin muistuttaa, että esimerkiksi todelliset kulutus- ja ylläpitokulut selviävät ajan myötä. Vertailua on JKK Couriersilla helppo suorittaa vastaavaan dieselmoottorilla varustettuun Renaultiin. Odotukset kaasuauton osalta ovat korkealla ensikokemusten perusteella. 

”Meillä on nyt vähäpäästöisempi kuorma-auto, josta osa asiakkaistamme on ollut kiinnostunut. Täytyy vain toivoa, että kuluttajat ovat valmiita tekemään vastuullisia valintoja, jotka tukevat investointeja”, Joni Fihlman JKK Couriers Oy:stä toteaa.

JKK Couriers Oy on noin 20:llä kuorma-autolla operoiva vantaalainen perheyritys. Yritys harjoittaa monipuolisia kuljetuksia kalustolla, joka koostuu pakettiautoista, jakelukuorma-autoista, nosturiautosta ja yhdistelmästä. 

Renault Trucks D Wide 320 CNG

Moottori NGT9: 6-sylinterinen rivimoottori. 
Iskutilavuus 8,9 litraa. Enimmäisteho 239 kW / 320 hv  – 2100 rpm. Enimmäisvääntömomentti 1360 Nm, 1300 – 1400 rpm. Pakokaasujen puhdistustaso CEE EURO VI. Pakokaasujen jälkikäsittely kolmitiekatalysaattorilla. 

Ei vaadi hiukkassuodatinta, regenerointia tai AdBlueta.

Vaihteisto: Automaattivaihteisto Allison 3200V. 6 vaihdetta eteen ja 1 taakse momentinmuuntimella. 
Vaihteiston välityssuhteet 3,49 – 0,65. Ohjataan näppäinkotelolla. 2 konfigurointitilaa: ”eco ja ”dynaaminen”. Lukitustoiminto. Automaattinen vaihteiston jäähdytys.

Polttoainesäiliöt: 8 terässäiliötä (à 100 l) rungon oikealla puolella. 8 terässäiliötä (à 100 l) rungon vasemmalla puolella. Säiliöiden kansinkertaiset täyttöliitännät CNG1 & CNG2

Vt4:n ohituskaistat Pohjois-Iin ja Olhavan välillä käyttöön

Valtatien 4 Oulu–Kemi-parantamishankkeeseen sisältyvän Pohjois-Iin ja Olhavan välisten ohituskaistojen rakentaminen valmistuu. Keskiviikon 29.9. ja torstain 30.9. välisenä yönä otetaan käyttöön urakassa rakennetut ohituskaistat. Kokonaisuudessaan urakka valmistuu lokakuun aikana.

Vt 4 Pohjois-Iin ja Olhavan välisten ohituskaistojen rakentaminen käynnistyi kesällä 2020. Urakassa on toteutettu kaksi ohituskaistajaksoa pohjoisen suuntaan ja kaksi ohituskaistajaksoa etelän suuntaan. Urakkaan on sisältynyt lisäksi Harisojan ja Muhojoen ylittävien valtatien vesistösiltojen uusiminen ja muutoksia valtatiehen liittyviin Kantolantien ja Seljänperäntien liittymiin sekä yksityisteihin.

Urakassa rakennetut ohituskaistat otetaan liikenteen käyttöön tällä viikolla, keskiviikon 29.9. ja torstain 30.9. välisenä yönä.

”Urakan työt ovat lähes valmiita ja ohituskaistat saadaan liikenteen käyttöön. Riista-aitojen rakentamisen ja viimeistelytöiden aikana on vielä ajoittain alennettuja nopeusrajoituksia”, kertoo GRK Infra Oy:n projektipäällikkö Jarkko Heiskanen.

Viimeistelytöitä ja riista-aidan rakentamista tehdään vielä tulevina viikkoina ja kokonaisuudessaan urakka valmistuu lokakuussa.

”Urakassa rakennetut ohituskaistat parantavat liikenteen sujuvuutta. Keskikaiteen ja riista-aitojen myötä myös liikenneturvallisuus paranee”, Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä toteaa urakan hyödyistä.

Uusimmat julkaisut

Kentän täydeltä retrorekkoja – Retro Trucks Lahes 3.5.2025

Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...