Bevola-edustus Parlokille

Raskaan kaluston päällirakentajat saavat jatkossa runsaasti komponentteja yhdeltä ovelta. Parlokin sopimus Skandinaviassa toimivan Bevolan kanssa kasvattaa suomalaistukun valikoimaa noin 3000 nimikkeellä.

Raskaan kaluston komponenttien tekninen tukkukauppa Parlok Trading Oy on tehnyt sopimuksen Skandinaviassa toimivan Bevolan kanssa. Parlokille siirtyy Bevolan koko tuotevalikoiman edustus sekä Suomessa että Baltian maissa, kuorma-autojen ja perävaunujen akseleita lukuunottamatta.

”Asiakkaat saavat hankittua tuotteet yhdestä paikasta suomalaiselta toimittajalta, tutuilta asiantuntevilta myyjiltä”, luonnehtii Parlok Tradingin liiketoimintajohtaja Jari Nygård sopimuksen merkitystä asiakkaille.

”Aiemmin ostokomponenttien määrä nimikkeissämme on ollut noin neljännes. Sopimuksen myötä valikoimamme kattavuus siirtyy kokonaan uudelle tasolle.”

Perinteitä kunnioittavalla alalla on edelleen käytössä tuotekatalogit. Bevolan tuotekatalogin 620 sivua kertonee syntyneen sopimuksen laajuudesta. Parlokin tuotevalikoima lisääntyy useilla tuhansilla komponenteilla. Toimitusaika varastotuotteilla on vuorokausi ja tilaustuotteilla seitsemän.

”Olemme hakeneet luotettavaa yhteistyökumppania voidaksemme palvella asiakkaitamme entistä monipuolisemmin. Bevolan laadukkaat tuotteet ovat hyvin tunnettuja maailmanlaajuisesti”, Jari Nygård sanoo.

Bevola on perustettu 1968, ja se on pohjoismainen raskaan kaluston ajoneuvokomponenttien toimittaja. Yrityksen päätoimipaikka sijaitsee Tanskassa ja muut toimipaikat ovat Norjassa sekä Ruotsissa. Yritys työllistää 100 työntekijää. Bevolan Tanskassa sijaitseva tuotantolaitos valmistaa TÜV-hyväksyttyjä tuotteita. 6500 tuotteen valikoima tekee Bevolasta merkittävän toimittajan raskaan kaluston laadukkaille komponenteille Pohjoismaissa.
”Olemme todella iloisia tästä yhteistyöstä ja odotamme innolla mitä voimme yhdessä saavuttaa”, iloitsee Bevolan kansainvälisen myynnin myyntipäällikkö Freddy Hansen.

Parlok on suomalainen vuonna 1959 perustettu lokasuojia ja roiskeenestojärjestelmiä valmistava yritys. Parlok Trading on raskaan ajoneuvokaluston komponenttien tekninen tukkukauppa, ja yritys kertoo tuotteidensa olevan suunniteltuja pohjoisen vaativiin sääolosuhteisiin.

MAN TGX on ”Sustainable Truck of the Year 2022”

MAN TGX 18.510 on ”Sustainable Truck of the Year 2022”. Palkinto tuli puoliperävaunujen vetoauto-kategoriassa ja se jaettiin Ecomondo-messuilla Italiassa.Tämän lisäksi MAN TGX on saavuttanut useita kansainvälisiä tunnustuksia sen jälkeen kun se saavutti ”Truck of the Year 2021” -palkinnon

MANin TGX-lippulaivamalliston 510-hevosvoimainen versio palkittiin arvostetulla tunnustuksella puoliperävaunujen vetoauto-kategoriassa Italian Ecomondo-messuilla. Messut ovat yksi Euroopan johtavia messuja kestävän kehityksen, ekologisuuden ja kiertotalouden saralla. Tuomaristo, joka koostui merkittävistä kansainvälisistä alan toimittajista, kiittivät TGX 18.510 -mallia erityisesti polttoainetaloudellisuudesta, tehokkuudesta ja ympäristöystävällisyydestä. MANilta muistutetaan, että tunnustus on yksi useista kansainvälisistä palkinnoista, jotka MANin uusi kuorma-autosukupolvi on voittanut tultuaan markkinoille helmikuussa 2020, sisältäen ”International Truck of the Year 2021” -palkinnon, kuten myös Red Dot Design ja German Design Award -muotoilupalkinnot. 

”MAN TGX:n saavuttama ”The Sustainable Truck of the Year 2022” -palkinto on erityisen tärkeä uusi onnistuminen, sillä se kunnioittaa nimenomaan ympäristöystävällisyyteen, ekologisiin ja kestäviin kuljetusmuotoihin keskittymistä, ja samalla tekee asiakkaiden vaativasta ja hektisestä päivärytmistä yksinkertaisempaa, turvallisempaa ja niin taloudellista kuin mahdollista. Uuden kuorma-automallistomme saama jatkuva positiivinen palaute, jota olemme saaneet asiakkailtamme, asiantuntijoilta ja yleisöltä malliston lanseeraamisen jälkeen tekee meidät nöyrän ylpeiksi ja kannustaa jatkamaan valitsemallamme tiellä”, sanoo MAN Truck & Bus:in myynnistä ja asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Göran Nyberg.  

Nyt jo kuudetta vuotta peräkkäin jaettava ”Sustainable Truck of the Year” -palkinto on saanut alkunsa Italialaisen lehden ”Vado e Torno” -aloitteesta. Lehti on keskittynyt erityisesti ekologisiin ja kestäviin kuljetusmuotoihin. Huomio kohdistuu jo markkinoilla oleviin ekologisiin ja kestäviin rahtikuljetusinnovaatioihin. Palkinto jaetaan kolmessa ei kategoriassa – puoliperävaunun vetoauto, jakeluauto ja pakettiauto – yksityiskohtaisen ekologisuuteen ja taloudellisuuteen perustuvan arviointikonseptin perusteella. Arvioinnissa otetaan huomioon päästöjen vähenemisen lisäksi myös muita näkökulmia kuten ajoneuvon vaikutus ympäristöön, turvallisuuteen ja ihmisten elämänlaatuun sekä koko ajoneuvon elinkaaren aikaisiin päästöihin. Myös käyttömukavuus on yksi vaikuttava arviointitekijä. Tuomariston perusteet MAN TGX 18.510 valintaan olivat yksimieliset: ”Viimeisimmän sukupolven MAN TGX -mallisto nosti laadun ja tehokkuuden rimaa. Uudelleensuunniteltu aerodynamiikka parantaa ilmanvirtauksia ja pienentää ilmanvastusta, jonka tuloksena saavutetaan pienempi polttoaineenkulutus ja alhaisemmat päästöt. Tehokas kulku varmistetaan 12,4-litraisella (510 hv) moottorilla, joka on yhdistetty TipMatic-vaihteistoon. Mukava ja toimiva ohjaamo on suunniteltu niin, että tunnet olevasi kotona niin tienpäällä ajaessasi kuin taukojenkin aikana.”

MANilla on uuden TGX:n myötä vyöllään muitakin palkintoja, ja luonnollisesti valmistaja näistä mainitsee mieiellään: MAN TGX voitti arvostetun ”International Truck of the Year 2021” -palkinnon heti debyyttivuonnaan. Kansainvälinen tuomaristo, jotka edustivat 25 eri maata, arvostivat MAN TGX:n erityisen edistykselliseksi ajomukavuuden, työnteon ja lepäämisen olosuhteiden, turvallisuuden, polttoainekustannusten, liitettävyyspalveluiden, innovatiivisten palveluiden ja toiminto- ja näyttöfilosofian puolesta. 

Lisäksi uusi MAN-kuorma-automallisto on saavuttanut useita kansallisia palkintoja niin toimittajien, kuljettajien kuin alan lehtien lukijoiden äänestyksissä. Venäjällä MAN saavutti kaksi palkintoa: MAN TGX palkittiin ”Best Commercial Vehicle of the Year” -palkinnolla ja MAN TGS 33.510 6×6 BB puolestaan ”Dump Truck of the Year 2021” -tunnustuksella. Puolassa hyötyajoneuvolehden Polski Traker lukijat puolestaan äänestivät MAN TGX:n parhaaksi, perusteluinaan kuljettajan optimaalinen ohjaamo sekä kuljetusliikkeiden työn helpommaksi tekeminen ja samalla käyttökustannusten vähentäminen. Liettuassa kuljettajat ja asiantuntijoiden paneeli testasi useita kuorma-automalleja ja -versiota. Loppujen lopuksi MAN TGX palkittiin ”Lithuanian Truck of the Year” -tunnustuksella. 

Saksalaisen lehden VerkehrsRundschau tilaaman markkinatutkimuksen perusteella suosituimmat kuljetus- ja logistiikka-alan brändit palkittiin ”Image Award” -palkinnolla. Kuorma-autojen alle 18 tonnia -kategoriassa fleet-päälliköt ylistivät MAN TGL ja TGM -mallien mukavuutta, ensiluokkaista kuljettajakeskeisyyttä ja turvallisuutta. Hyötyajoneuvolehtien lukijat (lastauto omnibus, FERNFAHRER ja trans aktuell) puolestaan vakuuttuivat uudesta MAN-kuorma-autosukupolvesta ja äänestivät uudet MAN TGM, TGS ja TGX -mallit kategorioidensa parhaiksi ajoneuvoiksi. MAN TGX vakuutti myös muotoiluasiantuntijat useista yksityiskohdista mutta erityisesti kuljettajan koko työskentelytilan käytännöllisestä muotoilusta. Se voitti sekä ”Red Dot Design Award” -palkinnon että kaksi ”German Design Award” -palkintoa.

Postin Volvo FL Electric lähtee töihin

Posti sai marraskuussa käyttöönsä täyssähköisen sarjatuotantovalmisteisen Volvo FL Electric -sähkökuorma-auton. Ajoneuvoja on toistaiseksi Suomessa liikenteessä vain muutamia. Lisäksi Postin pääkaupunkiseudun rahtiterminaaliin on valmistunut uuden ajan suurteholatausasema, joka varmistaa sähköauton korkean käyttöasteen.

Sähkökuorma-auto on jatkoa Postin panostuksille sähkökäyttöisten kulkuneuvojen lisäämiseksi kaikissa kokoluokissa. Paikallispäästötöntä ja lähes äänetöntä sähkökuorma-autoa aiotaan käyttää Postin pääkaupunkiseudun kuljetuksissa. Auton voi siis nähdä päivisin vaikkapa myymäläjakeluissa ja iltaisin toimittamassa lähetyksiä kuluttajille kotiin.

Auton akkukapasiteetti on 265 kWh ja sen toimintasäde on noin 200 km. Posti on hankkinut pääkaupunkiseudun terminaaliinsa viimeisintä teknologiaa edustavan suurteholatausaseman, jossa on moninkertainen latausteho nykyisin yleisimmin käytössä oleviin pikalatauslaitteisiin verrattuna. Asema mahdollistaa akkujen latauksen kuljetustehtävien välissä ja tauoilla, mikä tehostaa auton käyttöastetta. Lyhyetkin 20–30 minuutin välilataukset riittävät Postin mukaan hyvin suunnitelluille reiteille ja päivän kuljetustehtäviin. Aseman vihreää sähköä voidaan ladata myös terminaalin muihin sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin.

Suurteholatausinfran kehittyessä ajoneuvoa voidaan tulevaisuudessa ladata myös asiakkaiden lastaus- ja purkupaikoilla, pääteiden levähdyspaikoilla, huoltoasemilla sekä muissa julkisissa latauspisteissä.

Postilta tiedotetaan, että tuoreimman ilmastotutkimuksen mukaan päästöjä on vähennettävä nopeammin kuin aiemmin on ajateltu. Tuleva vuosikymmen on onnistumisen kannalta kriittinen, ja suurena yhtiönä Posti haluaa kantaa vastuunsa ja näyttää suuntaa.

”Päästöjen vähentäminen vaatii pitkäjänteistä ja päättäväistä työtä, jota olemme Postilla tehneet jo pitkään. Tavoitteemme, jotka on nyt hyväksytty viimeisimmän ilmastotieteen mukaisiksi, ovat erittäin kunnianhimoiset ja jatkamme päästöjemme vähentämistä tiukalla aikataululla kohti nollaa. Sähköisillä ajoneuvoilla on jakelupuolella merkittävä rooli päästöjen pienentämisessä. On hienoa saada nyt sähkö kokeiluun myös raskaampaan ajoneuvoluokkaan”, Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn painottaa.

Kiinnostus fossiilittomia kuljetusratkaisuja kohtaan on kasvanut voimakkaasti kuluttajien lisäksi Postin yritysasiakkaiden keskuudessa. Kun asiakkaiden omat ympäristötavoitteet tiukkenevat, on Postilla yhteisen tavoitteen toteuttamisessa tärkeä rooli.

”On hienoa, että myös asiakkaat ja muut alan toimijat panostavat ympäristöasioihin. Valitettavasti meillä rahtimarkkinoilla ei vielä toistaiseksi ole yhtä ainoaa ratkaisua, jolla ongelmat kertaheitolla ratkaistaisiin, vaan päästöttömyys syntyy edelleen monista eri asioista, joista onneksi iso osa on omissa käsissämme. Vaikka matka on pitkä, näen silti jo nyt paljon ympäristön eteen tehtyä konkreettista työtä”, Posti Rahtipalveluiden liiketoimintajohtaja Antti Wikström kommentoi.

Uusinta sähköön perustuvaa teknologiaa ei kuitenkaan voida vielä nähdä kovin laajana rahtialan ratkaisuna sen korkean hinnan vuoksi.

”Uskon, että yhteistyössä Volvon ja muiden heidän kaltaistensa toimijoiden kanssa saamme kehitystä koko ajan eteenpäin. Haluamme laajasti yhdessä muiden kanssa kerätä tietoa, jakaa kokemuksia uudesta tekniikasta sekä kokeilla ja kehittää eteenpäin vähäpäästöistä teknologiaa. Yhdessä hyödynnämme saatua tietoa kaikkien eduksi”, Wikström jatkaa.

Postilta kerrotaan, että sen rahtipalveluissa on tehty useita vuosia määrätietoista kehitystyötä rahtikuljetusten päästöjen vähentämiseksi. HCT- (High Capacity Transport) sekä sähkö- ja kaasukäyttöistä kuljetus- ja trukkikalustoa on hankittu Postille jatkuvasti. Vaihtoehtoisten polttoaineiden lisäksi keinoja ovat myös päivittäinen reittisuunnittelu, aktiivinen ajotavan seuranta ja kumppaneiden kalustopäivitykset. Pakettien kotiinkuljetuksen uudistetun toimintamallin myötä kaikki Helsingin kotiintoimitukset, joissa on käytössä tarkentuva toimitusaika ja karttaseuranta, ajetaan jo nyt täysin sähkökäyttöisillä pakettiautoilla. Lähitulevaisuudessa täysin sähköinen jakelu laajenee myös muille alueille. Perusjakelussa 40 prosenttia Suomen talouksista tavoitetaan erilaisin sähkökäyttöisin kulkuneuvoin sähkörahtiskootterista sähköpyörään.

Volvolla on tavoitteena vähentää CO2-päästöjä tuotannossa olevien ja myytyjen autojen osalta vuoteen 2030 mennessä 50 % verrattuna vuoden 2019 tasoon, vuoteen 2040 mennessä 100 % ja täysin CO2-vapaa Volvo-kanta vuoteen 2050 mennessä.

”Myynnissä olevat keskiraskaat sähköautomallit FL ja FE tuovat ratkaisut jakeluliikenteeseen matkalla kohti fossiilivapaata liikennettä ja kestävää kehitystä. Raskaat sähkökuorma-autot tulevat tuotantoon vuoden 2022 loppupuolella ja näin ollen tuovat ratkaisut myös raskaampiinkin kuljetuksiin. Tuotanto alkaa ensi vuonna rekkavetureista ja laajenee alustamalleihin vuoden 2023 aikana”, Volvo Trucksilla sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava Janne Silvonen kertoo.

”Tulevaisuudessa tulemme tarvitsemaan laajan valikoiman eri käyttövoimia ja polttoaineita, joista sähkö tulee näyttelemään omaa osaansa. Myös LNG- ja biodieselvaihtoehdot tulevat olemaan osa tulevaisuuden polttoaineita kuten myös tämän vuosikymmenen lopulle kaavailtu vety. Sähkökäyttöisillä kuorma-autoilla pysytään jo nyt hoitamaan kaupunkien jakelutehtäviä vaivatta ja tulevilla raskailla sähkökuorma-autoilla myös kaupunkien välisiä kuljetuksia. Volvo jatkaa yhä dieselmoottoreiden kehitystä, sillä kaukoliikenteessä LNG ja diesel tulevat olemaan mukana vielä vuosia. Kaukoliikenteen testit sähköautoilla ovat toki menossa, mutta myös vety tuo tulevaisuudessa ratkaisuja kaukoliikenteessä”, Silvonen lisää.

TEKNISET TIEDOT

Malli
FL 42 R ELECTRIC

Kuljetustyyppi ja olosuhteet
Kuormakorin leveys 2501–2600 mm
Ajoneuvon kokonaismassa 16 700 kg

Peruskomponentit
Akkukapasiteetti kokonaisuudessaan 265 kWh
Akkujen sijainti, oikea 2 akkua
Akkujen sijainti, vasen 2 akkua
Lataus TYPE2, CCS2
Päiväohjaamo
Akseliväli 4400 mm

Latausaika
Tyhjästä akusta täyteen varaukseen 1,5-2 tuntia (DC-pikalataus)

Scania esitteli uusia moottoreita ja kamerapeilit

Scania kertoo tuovansa dieseltekniikan aivan uudelle tasolle esittelemällä tulevaisuuteen tähtäävän valikoiman biopolttoaineita käyttäviä 13-litraisia moottoreita. Scanialta kerrotaan, että peräti kahden miljardin euron investoinnit ovat tuottaneet uusista moottoreista, vaihteistoista ja taka-akseleista koostuvan voimansiirtolinjan, jonka ilmoitetaan tuovan jopa 8 %:n polttoainesäästöt. 

Scanian uusi moottorivalikoima muodostaa valmistajan mukaan täysin uuden moottorialustan, jonka suunnitteluun Scanian T&K-osasto käytti viisi vuotta, ja tähän uuteen moottorialustaan on panostettu 2 miljardia euroa. Scanialta kerrotaan, että uuden moottorimalliston myötä Scanian polttomoottorikäyttöisiä ajoneuvojen asiakaskunnalle tarjotaan entistä parempaa polttoainetehokkuutta, biopolttoaineen hyödyntämismahdollisuuksia, kokonaiskäyttötaloutta ja hiilidioksidipäästöjen vähennyksiä. Uusi moottorimallisto on suunniteltu sopimaan lukuisiin kuljetustehtäviin ja myötävaikuttamaan merkittävästi ponnistuksiin kohti fossiilitonta kuljetusalaa, Scanialta todetaan.

”Uudet moottorit tuovat markkinoille jotain ainutlaatuista”, sanoo Scanian kuorma-autotoimintojen johtaja Stefan Dorski”Ne osoittavat miten me Scanialla toteutamme tavoitteemme, sekä arvostetun asiakaskeskeisyytemme ja kestävyyden että tiedeperustaisten tavoitteidemme osalta. Uuden voimansiirtolinjan tarjoama kahdeksan prosentin polttoaineensäästö muuttaa toimialamme pelitilanteen.”

Uusien moottoreiden terminen hyötysuhde on n. 50 prosenttia. Scanian mukaan nyt ollaan tasolla, johon polttomoottorilla ei ennen ole päästy. Tämän takana on luonnollisesti suunnitteluosaston monivuotisia ponnistuksia, jotka konkretisoituvat esimerkiksi kahtena yläpuolisena nokka-akselina ja AdBluen annosteluna Scania Twin SCR -tekniikalla. Yhtä matkaa kehitetyt voimansiirtolinjan toimintaa valvovat moottorinohjausjärjestelmät myötävaikuttavat käyttötalouteen Scanian mukaan kaikissa olosuhteissa.

Taustalla vaikuttaa tietenkin paitsi kustannussäästö polttoaineiden kallistuessa, myös tähän liittyvät ympäristöpaineet. ”Jos haluamme, että kuljetusala saavuttaa Pariisin sopimuksen mukaiset tavoitteet, muutoksen on tapahduttava nyt”, Dorski sanoo. ”Siksi Scania tuo markkinoille energiatehokkaita ajoneuvoja ja rohkaisee siirtymään uusiutuvien biopolttoaineiden laajempaan käyttöön. Liiketoiminnan tavoitteiden toteuttaminen on myös paras tapa varmistaa, että pystymme investoimaan muutokseen, kuten yhtiömme ja koko alan sähköistykseen.”

Aluksi uudessa moottorivalikoimassa on tarjolla neljä Euro 6 -moottoria, teholtaan 420, 460, 500 ja 560 hv. Näin ollen ottia on laajasti erilaisiin kuljetustehtäviin. Scanian omissa testeissä ajoneuvoilla, joissa ne yhdistettiin uusiin Scania Opticruise -vaihteistoihin (G25 ja G33, joka esiteltiin vuonna 2020) ja uusiin Scania-taka-akseleihin, saavutettiin kahdeksan prosentin polttoaineensäästö esimerkiksi tavaraliikenteessä ja kylmäkuljetuksissa. Kaikki moottorit voivat käyttää HVO:ta, ja kaksi voi tilata 100% uusiutuvaa biodieseliä käyttävinä.

DC13 176DC13 175DC13 174DC13 173
TyyppiSuoraSuoraSuoraSuora
Iskutilavuus litraa12,7412,7412,7412,74
Sytytysjärjestys1-5-3-6-2-41-5-3-6-2-41-5-3-6-2-41-5-3-6-2-4
Sylinterit6666
Venttiiliä/sylinteri4444
Sylinterin halk. x iskunpit. mm130 x 160130 x 160130 x 160130 x 160
NokkatyyppiDOHCDOHCDOHCDOHC
Puristussuhde23:123:123:123:1
Polttonesteen ruiskutusScania XPIScania XPIScania XPIScania XPI
Päästöjen hallintaScania Twin SCRScania Twin SCRScania Twin SCRScania Twin SCR
Pakokaasujarru200 kW @ 2400 r/min200 kW @ 2400 r/min200 kW @ 2400 r/min200 kW @ 2400 r/min
Puristuksen vapautusjarru (valinnainen)343 kW @ 2400 r/min343 kW @ 2400 r/min354 kW @ 2400 r/min354 kW @ 2400 r/min
Öljymäärä litraa45454545
Suurin teho 1800 r/min420 hv / 309 kW460 hv / 338 kW500 hv / 368 kW560 hv / 412 kW
Suurin vääntömomentti Nm2300 @ 900-1280 r/min2500 @ 900-1290 r/min2650 @ 900-1320 r/min2800 @ 900-1400 r/min

”Scania-asiakas, joka käyttää uudella 500 hevosvoiman moottorilla varustettua kuorma-autoa huomaa polttoainekulujen putoavan dramaattisesti, jopa alan säästäväisimpään edellisen sukupolveemme verrattuna”, Dorski sanoo. ”Uudet moottorit ovat erinomaisia monin tavoin, mutta itse näen tässä ja nyt saavutettavan CO2-päästöjen vähennyksen tärkeimpänä. Uudet moottorimme myötävaikuttavat välittömästi hiilipäästöjen vähenemiseen ja taisteluun ilmastohaastetta vastaan.”

Eikä Scania tyydy pelkästään esittelemään uutta voimansiirtolinjaa, vaan tuo myös lisää monipuolisuutta alustarakenteeseensa. Scanian mukaan näille ominaisuuksille on yhteistä niiden kyky lisätä niiden kuorma-autojen määrää, jotka voidaan aidosti räätälöidä juuri niiden todellista ajotehtävää varten.

Modular Architecture Chassis (MACH)

MACH, Scanian uusi moduulirakenteinen alusta (Modular Architecture Chassis), on nykyistä huomattavan paljon joustavampi asiakkaiden toivomusten suhteen. Päällimmäisenä piirteenä on uusi runkoon porattavia reikäyhdistelmiä koskeva säännöstö, johon sisältyy rungon sisä- ja ulkopuolelle asennettaville osille tarkoitettuja vakioreikiä. Tuloksena on modulaarisempi ja ennustettavampi alustarakenne, mikä lisää mahdollisten alustamuunnosten määrän eksponentiaalisesti.

”Sen sijaan, että jumittuisimme eri komponenttien keskinäisiin riippuvuuksiin, voimme nyt tarjota enemmän alustavaihtoehtoja”, sanoo Ola Brantefors, Head of Layout and Chassis Installation, Scania R&D. ”Tästä eteenpäin on mahdollista täyttää alusta aloittaen esim. taka-akselin edestä, sijoittamalla sinne esim. polttoainesäiliö. Tämä voi merkitä, että kantavuus kasvaa paremman painonjakauman ansiosta ja että samalla jää tilaa esimerkiksi tukijalkoja varten ja säilytystilaa lähelle ohjaamoa.”

Esiteltävänä on myös täysin uusi valikoima dieselpolttoaineelle tarkoitettuja säiliöitä, tilavuudeltaan 165–700 litraa. Pääasiallisia kokoja on kolme (S, M ja L), joista valmistetaan pituudeltaan erilaisia versioita. Yhteistä niille on uusiksi suunniteltu D-muoto, joka lisää merkittävästi niiden kestävyyttä. Säiliöt kiinnitetään alustaan C-muotoisilla kannakkeilla.

Polttoaineen matalapainepumppu, polttoaineen pääsuodatin ja vedenerottelusuodatin on siirretty pois moottorista erilliseksi polttoaineenoptimointiyksiköksi. Yksikkö on asennettu pääpolttoainesäiliön kylkeen. Tällä tavoin Scania kertoo keksineensä viimein ratkaisun klassiseen ongelmaan: miten hyödyntää kaikki säiliössä oleva polttoaine.

”Dieselmoottorin polttoaineen ruiskutusjärjestelmiin ei saa tulla ilmaa, ja riski tähän on ollut olemassa, kun polttoainesäiliö on pitkä ja ajetaan jyrkkää mäkeä ylös tai alas ja polttoaine valuu säiliön toiseen päähän joksikin aikaa”, Brantefors selvittää. ”Polttoaineenoptimointiyksikkömme toimii varasäiliönä, joka sisältää niin paljon polttoainetta, että uuden moottorin korkeapainejärjestelmä ei haukkaa ilmaa. Tämä tarkoittaa, että olemme onnistuneet lisäämään käyttökelpoisen polttoainemäärän säiliöissämme, koska meidän ei enää tarvitse pitää polttoainetta reservissä ilman pääsyn välttämiseksi.”

Scania on myös kehittänyt uuden älykkään ratkaisun, joka varmistaa polttoaineen jakauman kahdella säiliöllä varustetuissa autoissa. Säiliöissä on T-liitos, jossa on erillinen ja jatkuva, mutta hyvin vähäinen syöttö polttoaineenoptimointiyksikköön. Tämä luo venturi-ilmiön, joka puolestaan varmistaa, että ilmakupla ei pääse katkaisemaan polttoaineen syöttöä pääsäiliöön.

Muista uuden alustarakenteen myötä tulevista parannuksista mainittakoon kaksi runkoon asennettavaa entistä suurempaa uutta AdBlue-säiliötä. Scania esittele myös hydraulisille lisälaitteille (esim. nostimille) tarkoitettuja ”wet kit” -säiliöitä, jotka polttoainesäiliöiden tapaan ovat D:n muotoisia. Myös ilmasäiliöille on tullut uusia vaihtoehtoja, joiden kiinnikkeet ja putkitus hyödyntävät joustavan alustarakenteen uusia reikäkuvioita, jotka tuovat uusia mahdollisia asennuspaikkoja.

”MACH lisää joustavuutta merkittävästi ja monin tavoin”, Brantefors sanoo. ”Vararenkaat ja esimerkiksi säilytyskotelot voidaan nyt asentaa joustavasti ja uusiin paikkoihin. Tätä arvostavat varmasti sekä asiakkaat että päällirakentajat.”

Jälkikäsittelyjärjestelmä – kaikkien nykykuorma-autojen pakollinen, mutta kohtalaisen suuri varuste – voidaan nyt asentaa kolmeen eri vakiopaikkaan, ja myös pakoputken sijainti ja suunta on valittavissa. Kaikki pakoputket ovat entistä suurempia, mikä vähentää pakokaasujen nopeutta ja potentiaalista pölyongelmaa. Jos kolme vakiopaikkaa ei riitä, jälkikäsittelyjärjestelmä voidaan asentaa vapaasti runkoon, sillä Scania tukee myös päällirakentajia poikkeavia asennuksia koskevin ohjein.

”Uskomme, että asiakkaamme hyötyvät toiminnassaan monin tavoin näistä muutoksista”, Brantefors sanoo. ”Jatkamme valitsemallamme tiellä, jossa kullekin asiakkaalle räätälöity ratkaisu on tunnusomaista Scanian tarjonnalle, oli kyseessä sitten kantavuuden optimointi tai kyydissä olevan polttoaineen täysimääräinen hyödyntäminen. Poistamalla entisiä rajoituksia helpotamme myös korirakenteille ja varusteille asennuspaikkoja etsivien kuorma-autojen päällirakentajien toimintaa.”

Eikä siinäkään vielä kaikki. Scania esittelee myös muutamia premium-luokan autoihinsa suunniteltuja ominaisuuksia ja valinnaisvarusteita. Muutoksista suurin on uusi Scania Mirror View Camera (SMVC) -järjestelmä, jonka kerrotaan tuovan digitaalisen taustapeilijärjestelmän ja ihmisen välisen käyttöliittymän aivan uudelle tasolle. Kuljettajan mukavuutta entisestään lisäämässä on päivitetty verhoilu- ja väriohjelma sekä neljä eri vuodevaihtoehtoa.

”Kehittäessämme Scania Mirror View Camera (SMVC) -järjestelmää halusimme tuoda tarjontaamme jotain aivan uutta”, sanoo Peter Hellberg, Scanian ajoneuvovarusteiden tuotepäällikkö. ”Oven viereen, juuri sivuikkunan alle sijoitetun kamerayksikön ansiosta kuljettaja kokee sen, minkä hän näkee näytöstä luontevana; jos kamerat olisivat muualla, vaikutelma ei olisi niin hyvä.”

Scanialta kerrotaan, että SMVC:llä varustetussa kuorma-autossa on luonnollisesti paljon parempi näkyvyys A-pilareiden tienoilla, mikä on selkeä etu vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ja ahtaissa paikoissa. 12,3 tuuman suurresoluutionäyttöjen katsominen on helppoa – ne on sijoitettu A-pilareihin, joten kuljettaja näkee koko tilanteen parilla vilkaisulla.

”Taustapeilijärjestelmämme ainutlaatuisen rakenteen ansiosta kuljettaja näkee aina ajoneuvon takapään näytössä”, Hellberg sanoo. ”Kamerajärjestelmän sovittaminen luontevasti erilaisiin ajoneuvoyhdistelmiin on myös helppoa. Ja kun autossa ei ole tavanomaisia taustapeilejä, näkökenttä A-pilareiden tienoilla suurenee selvästi.”

Hämärässä ja yöllä SMVC parantaa näkyvyyttä kuljettajan yönäköä häiritsemättä. Järjestelmä pystyy jopa vaimentamaan takana ajavien ajoneuvojen valojen ja muiden valojen häikäisyvaikutusta, Scanialta tiedotetaan.

Kameroiden auton väreihin maalattavien suojusten muoto on kehitetty tuulitunnelikokein, jotta ne aiheuttavat mahdollisimman vähän ilmanvastusta. Suojukset ovat taittuvia, ja niissä on tehokas roiskesuojaus, joka estää sadepisaroiden pääsyn linssille, ja sähkölämmitys poistaa linssistä huurun, lumen ja jään.

”Koska hyödynnämme perinteisen taustapeilin alempaa kiinnityskohtaa, SMVC voidaan asentaa jälkikäteen useimpiin uuden sukupolven Scania-kuorma-autoihin”, Hellberg sanoo. ”Ratkaisu tuo asiakkaalle arvon lisäyksen, se lisää turvallisuutta ja ylellisyyden tuntua riippumatta siitä, tilataanko se uuteen autoon vai jälkiasennuksena nykyiseen kalustoon.”

Scania esittelee nyt myös joukon ohjaamon sisätiloihin kohdistuvia päivityksiä ja parannuksia. Uusia varuste-, verhoilu ja värivaihtoehtoja on lisätty ja joitakin nykyisiä on poistettu.

Scania esittelee myös uusia tekstiilivaihtoehtoja vuoteisiinsa. Premium-patjojen päällinen on musta, kun taas kahden muun patjan päällinen on kuvioitu. Matkustajapuolen taittopöytä on saanut uuden, modernin muotoilun.

”Tarjoamme edelleen jopa neljä erilaista Scania-patjaa: Bonnell, vaahtomuovi, erillisjousitettu sekä levennetyn vuoteen patja”, Scania Trucksin tuoteanalyytikko Louise Törnsten sanoo. ”Yhteistä niille kaikille on se että ne antavat asiakkaille valinnanvaraa ja mukavan nukkumapaikan.”

Volvo päivittää 11- ja 13-litraisia moottoreita ja voimansiirtoa

Uusilla moottori- ja voimansiirtopäivityksillä 11- ja 13-litraisten segmentissä pyritään Volvo Trucksin mukaan vähentämään polttoaineenkulutusta ja parantamaan ajettavuutta.

”Polttoaineenkulutuksen pienentäminen on tärkeää kaikille kuljetusyrityksille, mutta erityisen tärkeää se on kaukoliikenteessä. Samalla halutaan saavuttaa korkea suorituskyky. Nyt voimansiirtoteknologiamme uusimpien parannusten myötä on mahdollista sekä vähentää polttoaineenkulutusta että parantaa ajettavuutta”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund sanoo.

Volvolta kerrotaan, että alhaisesta polttoaineenkulutuksestaan tunnettu I-Save-toiminnolla varustettu Volvo FH saa samat päivitykset myös moottoriin ja voimansiirtoon. Vuonna 2020 polttoainetestissä Green Truck Award -testireitillä Münchenin pohjoispuolella Saksassa se saavutti kaikkien aikojen parhaan tuloksen polttoaineenkulutuksella 22,7 litraa 100 km:llä ja keskinopeudella 80,35 km/h. Useat riippumattomat ammattilehdistötestit Ranskassa ovat tänä vuonna vahvistaneet johtavan aseman polttoainetehokkuudessa. Nyt ennätyslukuja voidaan valmistajan mukaan parantaa entisestään.

”Meillä on jo paljon todisteita kuljetusyrityksiltä, jotka vahvistavat Volvo FH:n alhaisen kulutuksen I-Savella. Olemme siis todella innoissamme siitä, kuinka uudet voimansiirtoparannukset tekevät I-Savella varustetusta Volvo FH:sta entistä polttoainetehokkaamman, mikä tarkoittaa suoraan asiakkaillemme parempaa tulosta. Uusien päivitettyjen voimansiirtojen myynti on alkamassa pian”, Magnus Björklund kertoo.

Kun I-Shift lanseerattiin ensimmäisen kerran vuonna 2001, Volvo Trucks vahvisti vahvan uskonsa kytkinpohjaiseen vaihteistojärjestelmään tehokkaimpana automaattisen vaihteenvaihdon mallina. Sittemmin yli miljoona kuorma-autoa on myyty maailmanlaajuisesti I-Shift-teknologialla. Nyt lisättävät merkittävät ajettavuuden parannukset saavutetaan uudella tavalla, jolla I-Shift-vaihteisto on vuorovaikutuksessa moottorin kanssa. Päivitetyssä I-Shiftissä käytetään uutta vaihteenvaihtostrategiaa, joka ei ainoastaan takaa nopeampaa vaihtamista, vaan Volvo Trucksin mukaan myös tasaisemman ja harmonisemman ajokokemuksen.

Pienempi polttoaineenkulutus saavutetaan vähentämällä kitkaa moottorissa ja parannetulla palamisprosessilla. Moottorin vääntömomenttia ohjataan älykkäästi päivitetyn I-See-ominaisuuden avulla, joka optimoi moottorin suorituskyvyn ottamalla huomioon edessä olevan tien pinnan ja ajoneuvon painon, valmistaja tiedottaa.

”Volvon insinöörit ovat todella onnistuneet tuomaan merkittäviä uusia parannuksia jo valmiiksi pitkälle kehitettyyn voimansiirtoon. Vaikka on hieman liian aikaista kertoa tarkkoja lukuja, voimme sanoa, että asiakkaiden kanssa tekemämme kenttätestit ovat erittäin lupaavia”, Magnus Björklund jatkaa.

Volvo Trucks aikoo fossiilittomaksi

Volvo Trucksin tavoitteena on, että sähköautot muodostavat puolet sen myynnistä vuonna 2030 ja kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 2040, kaikkien myytävien Volvo-kuorma-autojen tulee olla fossiilivapaita. Polttomoottori jatkaa rooliaan, ja näiden voimansiirtojen uusien edistysaskelten ansiosta parantunut tehokkuus on yksi tärkeä tapa vähentää CO2-päästöjä.

”Olemme sitoutuneet Pariisin ilmastonmuutosta koskevaan sopimukseen ja teemme määrätietoisesti töitä maantiekuljetuksiin liittyvien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi”, Magnus Björklund toteaa.

Vt 4 Oulu–Kemi valmistuu

Valtatien 4 Oulu–Kemi-välin parantamishankkeen rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2017. Hankkeen viimeisinä rakennusurakoina valmistuivat Pohjois-Iin ja Olhavan välinen ohituskaistaurakka sekä Iskon eritasoliittymän läntisten ramppien parantamisurakka lokakuun lopussa.

Hankekokonaisuus on kokonaisuudessaan noin 170 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 143 miljoonaa euroa. Hankkeen rakentamisaikataulu sijoittui vuosille 2017–2021, joten hanke valmistuu nyt alkuperäisessä aikataulussaan.

”­Monivuotinen hanke saadaan rakennustöiden puolesta päätökseen ja tienkäyttäjät pääsevät nauttimaan parannetun tien hyödyistä”, Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä iloitsee.

Hankkeessa on parannettu valtatietä 4 yhteensä 11 urakassa. Vuonna 2017 työt painottuivat Oulun kohdan moottoritieosuuden parantamiseen ja Kempeleen Zatelliitin eritasoliittymän rakentamiseen.  Vuonna 2018 käynnistyi myös Kello–Räinänperä-välin parantaminen, Oulun kohdan telematiikkaurakka sekä Iin ja Simon alueiden ohituskaistojen rakentaminen, joita toteutettiin vaiheittain usean vuoden aikana. Simossa Viantienjoki–Maksniemi-väli parannettiin vuosien 2019–2020 aikana.

Hankkeeseen on sisältynyt muun muassa 50 uutta tai uusittua siltaa ja lisäksi 45 siltaa on levennetty tai korjattu. Uusia ohituskaistoja on rakennettu 15 kappaletta ja 10 eritasoliittymää on joko rakennettu tai parannettu.

”Urakat ovat sijoittuneet pitkälle matkalle, eteläisimmän ja pohjoisimman kohteen välinen etäisyys on yli 100 kilometriä, josta rakennustöitä on ollut noin 75 kilometrin matkalla. Urakoiden porrastuksella ja vaiheistuksella on pyritty vähentämään liikennehäiriöitä”, Päkkilä kertoo urakoiden etenemisestä.

Hankkeen tavoitteena on ollut parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta koko yhteysvälillä. Oulun kohdan ruuhkia on vähennetty muun muassa moottoritien kolmansilla kaistoilla ja eritasoliittymien ramppien parantamisilla. Lisäksi on parannettu joukkoliikenteen olosuhteita uusilla pysäkkijärjestelyillä ja parannettu melunsuojausta.

”Tämän kokoluokan hankkeella on myös merkittävät työllistämisvaikutukset. Kokonaisuudessaan hanke on työllistänyt toteutusvaiheessa noin 750 henkilötyövuoden verran. Suurin osa työntekijöistä on ollut hankealueen läheltä”, Päkkilä tiivistää hankkeen työllistämisvaikutuksia.

Vt 4 Oulu–Kemi-hankkeen rakennustyöt tulevat nyt päätökseen. Yhteysvälillä työt jatkuvat kuitenkin Simon kohdalla, jossa erillisessä hankkeessa parannetaan Simon kohdan liittymiä lähivuosien aikana.

Turvallisuuskasvatusta Kouvolassa

Lasten liikenneturvallisuutta edistävä Pysähdy, katso, vilkuta -kampanja jalkautui Kouvolaan syyskuun lopussa ja vieraili Korian ja Napan kouluissa. Raskasparin Petri Olander ja Fi Pluslogistic Oy:n Anssi Koskiranta opastivat lapsia liikkumaan turvallisesti liikenteessä.

”Korian koulun lähellä liikkuu usein raskasta liikennettä, joten Volvo Trucksin muistisääntö pysähdy, katso, vilkuta on hyvin tarpeellinen koulun lapsille tien ylittämiseen, jotta kuorma-autonkuljettaja ehtii havaita lapsen”, Raskasparin Kouvolan huoltopäällikkö Petri Olander kertoo.   

”Lypsetäänkö lehmät säiliön sisällä?”

Fi Pluslogistic Oy:n yrittäjä Anssi Koskiranta esitteli lapsille tapahtumaan paikan päälle tuomaansa säiliöyhdistelmää. Kysymyksiä heräsi paljon toinen toisensa jälkeen. Lapsia kiinnosti muun muassa auton ja säiliön mitat ja massat. Yksi lapsista uskalsi miettiä ääneen, lypsetäänkö lehmät säiliön sisällä. Tämän käsityksen Koskiranta joutui oikomaan.

Pitkäjänteistä ihmishenkiä säästävää vaikuttamista

Turvallisuus on ollut alusta lähtien Volvo Trucksin mukaan yritykselle kaikkein tärkeintä. Tutkimukset ja analyysit ovat osoittaneet, että inhimilliset tekijät ovat syynä useimmissa liikenneonnettomuuksissa. Siksi liikenneturvallisuudessa alansa johtavaksi itsensä asemoiva yritys ei ole vain halunnut tyytyä kehittämään lukuisia innovatiivisia turvallisuusominaisuuksia, vaan vaikuttaa myös muilla tavoin. Pysähdy, katso ja vilkuta -kampanja on tästä hyvä esimerkki.

Kouvolassa halukkaat koululaiset kiipesivät myös auton ohjaamoon. Tokaluokkalaiset Paavo ja Edward pääsivät itse toteamaan, että vaikka kuljettaja istuu korkealla, ei hän silti näe kaikkialle. Ohjaamosta ei esimerkiksi näe ihan auton keulan eteen. Oman kokemuksensa avulla lapset ymmärtävät paremmin, miten käyttäytyä turvallisesti liikenteessä ja isojen ajoneuvojen lähettyvillä. 

Rekkaspottausessa turvallisuus kaiken a ja o

Lasten ja nuorten rekkaspottaus on herättänyt julkisuudessa paljon keskustelua. ”Olen hyvin vaikuttunut siitä, miten paljon lapsia kiinnostaa kuljetusala, mutta samanaikaisesti rekkaspottauksessa mietityttää turvallisuus. Turvallisessa paikassa toteutettuna kuljettajia ja muuta liikennettä häiritsemättä se on mukavaa kaikille”, Petri Olander kertoo.

Raskaspari ja Fi Pluslogistic jakoivat Kouvolan Pysähdy, katso, vilkuta -tapahtumissa kaikille lapsille kotiin viemisinä heijastinliivit ja heijastimet. Niille on nyt erityisesti syksyn pimeinä iltoina tarvetta. 

Uusi Renault-mallisto esittelykiertueelle

Renault Trucksin uudet T-, C- ja K-sarjat esiteltiin kesällä 2021. Täysin uudistuneet TCK Evolution -kuorma-autot sisältävät lukuisia muutoksia ajomukavuuteen, polttoainetaloudellisuuteen, tuottavuuteen ja turvallisuuteen. Uudet timanttikeulat esitellään ”Diamond Tour” -kiertueella, joka alkaa Volvo Truck Center Vantaalta 19.11. ja kulkee läpi Suomen päättyen Lappeenrantaan 10.12.2021.

Renaultin esittelykiertueella koeajettavaksi on tarjolla ensinnäkin Kaksi Renault Trucks T High 520 6×2 -vetopöytäautoa, kuormatuilla puoliperävaunuilla. Autot on varustettu 13-litraisilla, 520-hevosvoimaisilla ja 2550Nm vääntävillä Euro6 Step E -moottoreilla. Akselivälit ovat 3200mm, vaihteistoina 12-vaihteinen Optidriver-automaattivaihteisto. Varustelut ovat kattavat, sisältäen mm. uudet LED-ajovalot, uudistetun Serenite-alavuoteen, ohjaamon takakaapistot ja uudistetun ratin säädön markkinoiden laajimmilla säätövaroilla. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä autosta löytyy Optivision eli maastontunteva vakionopeudensäädin.

Koeajettavana on myös Renault Trucks T 520 6×2 rahtiauto varustettuna EL-Korin kokosivunaukeavalla rahtikorilla. Tässä autossa ohjaamona on sleeper-ohjaamo ja vaihteistona 12-vaihteinen Optidriver-automaattivaihteisto. Tämänkin auton varustelu on erittäin kattava.

Diamond Tour 2021 -kiertueella paikalla ovat kunkin alueen kuorma-automyyjät sekä huoltoverkoston asiantuntijat, EL-Kori -kuljetuskorit sekä Renault Trucks Financial Services -rahoitus. Kiertue toteutetaan yhteistyössä Radio Rockin kanssa.

Kiertuaikataulu:

19.11.        Vantaa, Volvo Truck Center, 9-17​
22.11.        Kajaani, Wetteri Power, 9-17​
23.11.        Rovaniemi, Wetteri Power, 8-12​
23.11.        Keminmaa, Wetteri Power, 14-17​
24.11.        Oulu, Wetteri Power, 9-17​
25.11.        Kokkola, Wetteri Power, 9-17​
26.11.        Seinäjoki, Käyttöauto Trucks, 9-17​
29.11.        Kuopio, Volvo Truck Center, 9-17​
30.11.        Jyväskylä, Volvo Truck Center, 9-17​
1.12.          Lahti, Volvo Truck Center, 9-17​
2.-3.12.      Tampere, Volvo Truck Center, 9-17​
7.-8.12.      Turku, Volvo Truck Center, 9-17​
9.12.          Kouvola, Raskaspari, 9-17​
10.12.        Lappeenranta, Auto-kilta Trucks, 9-17

OTI: Kuljettajan päihtymys syynä yli kolmannekseen liikennekuolemista

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tietojen mukaan päihtyneiden moottoriajoneuvonkuljettajien aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 324 henkilöä vuosina 2015–2019. Kuolleista suurin osa oli päihtyneitä kuljettajia tai heidän matkustajiaan. Onnettomuuksissa kuoli myös 21 yhteenajoissa vastapuolena olleiden ajoneuvojen kuljettajaa tai matkustajaa sekä neljä jalankulkijaa ja yksi polkupyöräilijä.

Onettomuustietoinstituutin laatiman yhteenvedon mukaan päihtyneet kuljettajat aiheuttivat viiden vuoden aikana yhteensä 281 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, mikä on yli kolmannes kaikista onnettomuuksista.

Päihtyneistä kuljettajista joka neljäs (27 %) kuljetti ajoneuvoa usean eri päihteen vaikutuksen alaisena. Suurin osa eli 73 % päihtyneistä kuljettajista oli käyttänyt alkoholia, 27 % oli käyttänyt huumausaineita ja 31 % ajokykyyn mahdollisesti vaikuttanutta lääkeainetta.

Päihteiden sekakäyttö painottui etenkin huumeita tai lääkkeitä käyttäneisiin kuljettajiin. Alkoholia nauttineista 22 % oli sekakäyttäjiä, kun taas huumekuskeista 70 % ja lääkkeitä käyttäneistä 71 % oli käyttänyt myös muita päihteitä. Alkoholionnettomuuden aiheuttaneet kuljettajat olivat tyypillisesti voimakkaasti humalassa, suurimmalla osalla (78 %) heistä veren alkoholipitoisuus ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan eli 1,2 promillea.

Tutkijalautakuntien tietojen mukaan päihdekuljettajista monet olivat jääneet rattijuopumuksesta kiinni jo aiemmin. Alkoholin vaikutuksen alaisista kuljettajista 36 % ja huumekuskeista yli puolet (54 %) oli kärähtänyt rattijuopumuksesta ainakin kerran onnettomuutta edeltäneiden viiden vuoden aikana.

”Päihtyneenä ajamiseen ja kuljettajan päihdeongelmaan pitäisi pystyä puuttumaan riittävän voimakkain keinoin viimeistään ensimmäisestä kiinni jäämisestä, jotta uusimiskierrettä ja pahimmillaan onnettomuuksia ei pääsisi syntymään”, sanoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.

Onnettomuuskuskit ajoivat usein ylinopeutta ja ilman turvavöitä tai kypärää

Suuret ylinopeudet sekä turvalaitteen käyttämättömyys vaikuttivat monissa tapauksissa päihdeonnettomuuksien vakavuuteen. Reilua ylinopeutta (30 km/h tai enemmän) ajoi alkoholionnettomuuksien aiheuttajista 48 % ja huumekuskeista 43 %. Lisäksi vain noin kolmannes alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisista kuljettajista käytti turvavyötä tai asianmukaisesti kiinnitettyä kypärää.

Voimakas päihtymystila tyypillistä jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa

Vuosina 2015–2019 seitsemän päihtynyttä polkupyöräilijää ja 21 päihtynyttä jalankulkijaa kuoli onnettomuuksissa, joissa osallisena ollut moottoriajoneuvon kuljettaja oli selvin päin. Lisäksi kahdeksan päihtynyttä polkupyöräilijää menehtyi yksittäisonnettomuudessa, kuten kumoonajossa tai esteeseen törmätessä.

Vuosina 2015–2019 liikenteessä kuoli yhteensä 86 pyöräilijää ja 118 jalankulkijaa. Molemmissa ryhmissä päihtyneiden osuus oli noin 20 %. Päihtyneistä jalankulkijoista ja polkupyöräilijöistä 94 prosentilla veren alkoholipitoisuus oli vähintään 1,2 promillea. Kolmella oli alkoholin lisäksi veressään myös muita päihteitä.

Tarvitaan valvontaa ja ennaltaehkäisevää päihdetyötä

Turvallisuuden parannusehdotuksissaan lautakunnat korostivat alkolukon merkitystä alkoholionnettomuuksien ennaltaehkäisyssä. Ehdotuksissa painotettiin myös ylinopeus- ja liikennepäihtymysvalvonnan tehostamista ja valvonnan alueellisen kohdentamisen kehittämistä. Tutkijalautakuntien mielestä kuljettajien päihdeongelmiin on puututtava vastaavalla vakavuudella kuin muihin ajokuntoa merkittävästi heikentäviin sairauksiin.

”Liikenne ei ole erillinen saareke muusta elämästä. Ennaltaehkäisevä päihdetyö vaatii liikenteen ulkopuolisia toimia ja eri tahojen yhteistyötä”, arvioi Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Kaukokiidon brändi uudistuu

Kaukokiito julkisti uuden viisivuotisen liiketoimintastrategian keväällä, ja sen mukaan yrityksen kaiken toiminnan keskipiste on asiakas. Uuden strategian myötä Kaukokiito halusi myös raikastaa brändi-ilmettään, mutta säilyttää samalla kiintopisteen juuriinsa.

”Paras asiakaskokemus syntyy luotettavista toimituksista, paikallistuntemuksesta, erinomaisesta asiakaspalvelusta, ammattitaitoisesta henkilöstöstä ja uudenaikaisesta kuljetuskalustosta. Nämä kaikki yhdessä muodostavat Kaukokiidon korkean laadun, ja näissä asioissa haluamme jatkuvasti kehittyä ja olla parhaita”, Kaukokiito tiedottaa uuden strategiansa myötä.

Tämän strategialinjauksen ohella Kaukokiito päätti myös raikastaa brändiään, ja tuoda sen omien sanojensa mukaan 2020-luvulle. Osana brändiuudistuksen kokonaisuutta Kaukokiidon logo uudistuu, mutta muistuttaa silti sopivasti myös vanhaa tuttua, yli 20 vuotta käytössä ollutta logoa.

Nykyinen eli kohta jo ”vanha” logo on palvellut yli 20 vuotta.

Nykyinen logo on palvellut yli 20 vuotta, ja se on tuttu kaikille tien päällä liikkuville. Uusi logo näyttää edelleen tutulta, mutta on yksinkertaisempi, mikä tekee siitä Kaukokiidon mukaan voimakkaamman ja modernimman. Liikemerkin kaareutuvat osat kuvaavat liikettä, eteenpäin menemistä ja kehittymistä, yritys tiedottaa.

Uusi logo on jo käytössä, mutta sen päivittyminen kaluston kylkeen ottaa aikansa.

Ensimmäiset uuden brändi-ilmeen saaneet ajoneuvot voi jo bongata liikenteessä. Kaluston uusiutuminen ottaa aikansa, ja tältä osin uusi ja vanha logo jatkavat rinnakkaiseloa vielä pitkään.

Brändiuudistus sisältää usein toki paljon muitakin asioita kuin logomuutoksen, ja näin on tälläkin kertaa. Brändin ydin lähtee Kaukokiidon mukaan yrityksen arvoista, missiosta ja visiosta. Visuaalinen ilme kokonaisuudessaan, tapa viestiä ja kommunikoida asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa vaikuttavat mielikuvaan. Viime kädessä aina ihmiset ja tekemisen tapa muokkaavat ja vahvistavat brändiä haluttuun suuntaan, Kaukokiidolla tuumaillaan.

Uusimmat julkaisut

Kentän täydeltä retrorekkoja – Retro Trucks Lahes 3.5.2025

Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...