Iveco T-Waylle German Design Award -palkinto

Kuva: Harri Onnila

Saksan muotoiluneuvosto on valinnut Iveco T-Wayn Excellent Product Design -sarjan voittajaksi hyötyajoneuvojen kategoriassa. Erityisesti maasto-olosuhteisiin suunniteltu T-Way seuloutui voittajaksi kilpailussa, jossa kiinnitetään erityistä huomiota keinoihin, joilla suunnittelijat löytävät vastauksia yhä monimutkaisempiin ongelmiin ulottuen uusista digitaalitekniikoista ilmastoneutraaliin tuotantoon.

Iveco T-Way on voittanut maineikkaan Excellent Product Design -palkinnon hyötyajoneuvojen luokassa kaikkien alojen arvostetuimpiin kuuluvassa German Design Awards 2022 -suunnittelukilpailussa. Palkinnon myönsi Saksan muotoiluneuvosto (German Design Council), jota luonnehditaan yhdeksi maailman johtavista viestinnän ja brändinhallinnan osaamiskeskuksista muotoilun alalla. Iveco T-Wayn valitsi voittajaksi palkintoraati, johon kuului 37 muotoilualaa, akateemista ja yritysmaailmaa sekä tiedettä edustavaa arvostettua asiantuntijaa kymmenestä eri maasta.

German Design Awards juhlii kymmenettä vuosipäiväänsä teemalla ”How Designers Think” (Miten suunnittelijat ajattelevat). Siinä kiinnitetään erityistä huomiota keinoihin, joilla suunnittelijat löytävät vastauksia yhä monimutkaisempiin ongelmiin ulottuen uusista digitaalitekniikoista ilmastoneutraaliin tuotantoon. Iveco T-Way:n kerrottaan vastaavan täydellisesti näitä kriteereitä. Valmistaja luonnehtii T-Way:n oleva brändin raskaan malliston sitkein ajoneuvo, joka on suunniteltu kestämään ja toimimaan luotettavasti äärimmäisessäkin maastoajossa. 

Iveco tiedottaa, että T-Wayn muotoilussa on keskitytty voimakkaasti IVECO WAY -malliston tärkeimpien elementtien soveltamiseen juuri maastokäyttöön. Ajoneuvon on haluttu myös erottuvan edukseen kestävän ja tyylikkään ulkopuolen muotoilunsa ansiosta. Ohjaamon ja alustan esteettisillä suhteilla sekä vankalla täysmetallipuskurilla on pyritty ilmaisemaan voimaa ja luotettavuutta. Ivecolta todetaan, että näitä kaikkia piirteitä täydentää ohjaamon sisustus, jonka suunnittelussa on keskitytty kuljettajan mukavuuteen ja turvallisuuteen, tarjoten erinomaista ergonomiaa, integroitua tekniikkaa ja edistyksellistä liitettävyyttä. ”Jokainen yksityiskohta on harkittu tavoitteena paras mahdollinen toimivuus maastossa. Kokonaissuunnittelua leimaavat esimerkiksi upeaa etusäleikköä koristava uljas logo sekä ajovalojen omaleimainen muoto. Nämä kaikki elementit ilmentävät IVECOn DNA:lle tyypillistä muotoilua”, valmistaja lausuu. 

Marco Armigliato, CNH Industrial Strategic Design, kommentoi palkintoa tuoreeltaan: ”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että T-Waylle on myönnetty näin arvostettu palkinto. Ajoneuvo edustaa sitä kuljettajakeskeistä muotoilua, jonka esittelimme uuden IVECO WAY -raskaan malliston myötä, ja josta on hyvin nopeasti tullut suosittu kuljettajien keskuudessa. Tämä muotoilu pyrkii aktiivisesti nostamaan kestävyyden, tehokkuuden ja luotettavuuden standardeja – ja tekee sen tyylikkäästi!”

Tiepäivät Tampereella helmikuussa

Tampereen Messukeskus on jälleen tapahtumapaikkana, kun Tiepäivät järjestetään 9.-10.2.2022. Tarjolla on perinteiseen tapaan esimerkiksi työnäytöksiä, näyttely ja paljon muuta ohjelmaa.

Tiepäivät, entiseltä nimeltään Talvitiepäivät, järjestetään jo 34. kerran. Tiepäivät ovat tiealan kansainvälinen ammattilaistapahtuma tienpidosta ja yleisten alueiden hoidosta ja hallinnoinnista kiinnostuneille asiantuntijoille, päättäjille ja ammattilaisille.

Tapahtumaan kuuluvat kattava ammattilaisnäyttely, työnäytökset, kansainvälinen asiantuntijaseminaari teemoillla Talvitiepäivät ja Kunnossapito & Omaisuudenhallinta, yksityisteiden talvipäivä, opiskelijatapahtuma sekä uutuuksina kuljettajien ajotaitokilpailu ja Diginfra-koulutus.

Tiepäiville Tampereen messukeskukseen 9.-10.2.2022 osallistuu asiantuntijoita, viranomaisia, laitteiden ja järjestelmien valmistajia, palveluiden kehittäjiä, tutkijoita, auditoijia, hankintapäätöksen tekijöitä, tuotekehittäjiä, kuntien teknisiä ja katuosaajia, urakoitsijoita ja konsultteja. Järjestäjän, eli Suomen Tieyhdistyksen luonnehdinnan mukaan Tiepäiville osallistuvia yhdistää tarve onnistua tienpitoon ja liikenteeseen liittyvissä tehtävissä kaikenlaisissa olosuhteissa.

MAN OptiView -järjestelmä palkittiin

MAN OptiView digitaalinen näköjärjestelmä voitti Euroopan kuljetuspalkinnon 2022 kestävästä kehityksestä kuljettajaa avustavien järjestelmien kategoriassa. Järjestelmä on ollut saatavilla koko MAN-kuorma-automallistoon lokakuusta 2021 alkaen, ja se tekee  kuolleista kulmista näkyviä ja lisää turvallisuutta tien päällä – erityisesti käännyttäessä, kaistanvaihdoissa ja erilaisissa ajoneuvon käsittelytilanteissa.

Saksalainen ammattilehti ”Transport” luovutti lokakuussa Euroopan kuljetuspalkinnot kestävästä kehityksestä (ETPN) jo kuudetta kertaa. Palkintojen tarkoitus on rohkaista hyötyajoneuvo- ja kaupallisen sektorin yrityksiä toimimaan vastuullisesti antamalla tunnustuksia tulevaisuuteen katsoville tuotteille ja strategioille tällä alueella. Tänä vuonna MAN Truck & Bus:n OptiView digitaalinen näköjärjestelmä voitti arvostetun palkinnon kuljettajaa avustavien järjestelmien kategoriassa.

”Tämä palkinto osoittaa, että olemme luoneet täysin kiistattoman mittapuun tälle erilaisten näköjärjestelmien alueelle meidän MAN OptiView digitaalisella näköjärjestelmällä. Samalla teimme myös MAN-kuorma-automalliston ajoneuvoista entistä paremman työpaikan kuljettajalle”, sanoo MAN Truck & Bus Deutschland GmbH:n hallituksen puheenjohtaja Christoph Huber.   

Lisävarusteena saatavilla oleva MAN OptiView digitaalinen näköjärjestelmä käyttää kameroita ja se näyttää kuorma-auton ympärillä tapahtuvat liikennetilanteet kahdelle A-pilareissa sijaitseville korkearesoluutioisille näytölle ja myös mediajärjestelmän näytölle. Standardinäytön lisäksi kuljettaja voi myös zoomata ja käyttää laaja-alanäkymää, jolloin käytettävissä on optimaalinen näkymä ympäröivästä liikenteestä. OptiView-näköjärjestelmä pienentää näin merkittävästi riskiä muiden tien käyttäjien huomaamattomuudesta. Järjestelmän laajan näkökentän avulla kuolleessa kulmassa olevat ajoneuvot ja muut tien käyttäjät tulevat näkyviksi, ja siten järjestelmä tekee myös polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikkumisen erityisesti kaupunkiolosuhteissa turvallisemmaksi. 

Useiden näyttöjen lisäksi MAN OptiView -näköjärjestelmä tarjoaa lisätukea antavia toimintoja. Esimerkiksi leveys- ja pituusapulinjat voidaan asettaa päällekkäin sivunäyttöjen näytöllä niin että etäisyydet ja mittasuhteet voidaan arvioida paremmin mm. ohittamis- tai ohjaustilanteessa. Tämän lisäksi MAN OptiView -näköjärjestelmä integroi kääntymisavustimen, kaistanvaihtoavustimen ja törmäysavustimen varoitusnäyttöjen tiedot kahteen sivunäyttöön. Kaikki tiedot ympäröivästä liikenteestä on siten suoraan koottu yhteen ja ovat aina kuljettajan näkyvillä.

Toinen hyödyllinen ja turvallisuutta parantava MAN OptiView -näköjärjestelmän lisätoiminto on taukojen aikana käytettävä valvontatila. Tämä antaa kuljettajalle mahdollisuuden tarkkailla ajoneuvon ympäristöä pysäköintialueella sivunäyttöiltä ja etukameran mediajärjestelmän näytölle muodostaman kuvan avulla. Toiminto on erityisen hyödyllinen öiseen aikaan, varsinkin kun verhot on kiinni, jolloin epäilyttävät liikkeet ajoneuvon ympärillä huomataan hyvissä ajoin. Valvontatila voidaan aktivoida suoraan alavuoteen säätömoduulista – milloin tahansa ns. nukkuma-asennosta. Mikäli ajoneuvo on varustettu OptiView:n lisäksi taka-kameralla, kuva näytetään jaetussa näkymässä medianäytöllä.

MAN OptiView -näköjärjestelmä on saatavilla lisävarusteena kaikkiin MAN-kuorma-automallisarjoihin: TGL, TGM, TGS ja TGX. Asiakkaat ovat voineet tilata näköjärjestelmän uusiin kuorma-autoihinsa lokakuusta 2021 alkaen.

Havator julkisti historiansa suurimman investointiohjelman

Nostopalveluyritys Havator kasvattaa merkittävästi liiketoimintaansa laajentamalla organisaatiotaan ja investoimalla esimerkiksi konekantaan. Nyt julkistettava investointiohjelma on kooltaan yli 60 miljoonaa euroa.


Suomessa tehdään lähivuosina mittavia teollisuusinvestointeja. Keskiössä ovat perusteollisuus, energiantuotanto ja rakentaminen, ja näitä hankkeita tukevat investoinnit esimerkiksi infrarakentamiseen tulevat liikkumaan useissa miljardeissa euroissa. Juuriltaan vahvasti suomalainen Havator kertoo vastaavansa kasvavaan nosto- ja erikoiskuljetuspalveluiden kysyntään investoimalla sekä uuteen kalustoon että osaajiin.

”Haluamme olla mukana rakentamassa pohjoismaista tulevaisuutta ja olemme valmiita ottamaan vastaan teollisuuden ja yhteiskuntakehityksen asettaman haasteen. Koko maan kattava varikkoverkostomme, laaja kalustomme sekä vahva nosto- ja erikoiskuljetusosaamisemme luovat turvallisen ja helposti lähestyttävän pohjan teollisuuden suurprojekteille”
, toteaa Christoffer Landtman, Havatorin konsernijohtaja.

Havatorin mukaan vuosi 2021 on ollut yritykselle lähtölaukaus kasvulle ja fossiilivapaaseen tulevaisuuteen tähtäävälle kehitykselle. Nyt julkistetusta investointiohjelmasta kalustoa on tilattuna jo yli 30 miljoonalla eurolla. Vuoden aikana on myös tehty merkittävä määrä tavoitteita tukevia rekrytointeja.

”Tulemme tarvitsemaan osaavaa henkilöstöä eri tehtäviin, kuljettajista työjohtajiin ja projektipäälliköihin. Pelkästään Suomessa tulemme rekrytoimaan yli 50 uutta työntekijää tulevina vuosina. Panostamme merkittävästi myös koulutuksiin, jotta saamme alalle uusia, innostuneita tekijöitä”Rami Hirvelä, Havatorin Suomen henkilöstöpäällikkö kertoo.

”Olemme asettaneet tavoitteeksi kasvaa 30 prosenttia vuoteen 2023 mennessä. Nyt käynnistetty investointiohjelma on konsernin yli 60-vuotisen historian mittavin, ja investoinneista noin puolet ohjautuu Suomeen ja puolet Ruotsiin. Valitsemalla viimeisintä teknologiaa, kuten sähkökäyttöisiä koneita, otamme harppauksen lähemmäksi tavoitettamme olla paitsi alan markkina- ja palvelu- myös vastuullisuusjohtaja”, kiteyttää Landtman.
Investointiohjelman puitteissa hankittavat nosturit ovat kapasiteetiltaan 50-750 tonnia ja ne sijoittuvat ympäri Havatorin varikkoverkostoa Suomessa sekä Ruotsissa.

Hiabilta uusi iQ.1188 HiPro -kuormausnosturisarja

Hiab lanseeraa uuden 110-tonnimetrisen iQ.188 HiPro -kuormausnosturin uudella SPACEevo-ohjausjärjestelmällä, yhdistettynä CombiDrive 4 -kauko-ohjaukseen.

Cargoteciin kuuluva Hiab on tuonut markkinoille 110 tonnimetrin superraskaan kuormausnosturin HIAB iQ.1188 HiPron. Nosturissa on yhtiön uusi ohjausjärjestelmä, joka tarjoaa uusia tuottavuus- ja turvallisuusetuja. iQ-sarja on HIABin uuden sukupolven kuormausnostureita, jotka perustuvat uuteen SPACEevo-ohjausjärjestelmään yhdistettynä CombiDrive 4 -kauko-ohjaukseen. Tätä ohjauskokonaisuutta käytetään ensimmäistä kertaa HIAB iQ.1188 HiProssa.

HIAB iQ.1188 HiPro on tähän mennessä suurin HIAB-nosturi, jolla kerrotaan olevan pitkä ulottuvuus sekä suuri nostokyky, mutta joka on silti kevyt kompaktissa paketissa. Uutuus tarjoaa on 110 tonnimetrin kuormausnosturin suorituskyvyn, mutta se on samankokoinen kuin 90 tonnimetrin malli. Tämä tarkoittaa, että se voidaan asentaa helposti 4-akselisiin ajoneuvoihin ja jättää silti tilaa hyötykuormalle sekä vähentää kustannuksia ja polttoaineen kulutusta. Suorituskyky-painosuhde saavutetaan uusilla V12-Power-puomiprofiileilla.

”Asiakkaamme haluavat suuria nostureita, jotka soveltuvat monenlaisiin tehtäviin, mutta kuitenkin pienemmässä nosturipaketissa lisätäkseen joustavuutta, vähentääkseen käyttökustannuksia ja parantaakseen polttoainetehokkuutta. Olemme ylpeitä voidessamme julkistaa tähän mennessä suurimman HIAB-nosturimme, jossa on hämmästyttäviä uusia teknologisia ominaisuuksia, joilla on vertaansa vailla olevia suorituskyky- ja turvallisuusominaisuuksia”, sanoo Marcel Boxem, tuotehallintajohtaja, Heavy & Super Heavy, Hiab.

Hän jatkaa: ”HIAB iQ.1188 HiPro on ensimmäinen nosturi iQ-sarjassa, joka asettaa tarkat liikkeet, suuret nopeudet sekä henkilökohtaiset asetukset uudeksi standardiksi ja tuottavuuden parantamiseksi. Samaan aikaan käyttöön otetut uudet ominaisuudet tekevät nosturin käytöstä entistä turvallisempaa käyttäjälle ja ympäristölle.”

Uusi SPACEevo-ohjausjärjestelmä mahdollistaa nosturin tarkan käytön suurillakin nopeuksilla. Se on rakennettu käyttämällä avointa teknologista alustaa, joka mahdollistaa jatkuvat päivitykset. Nosturia ohjataan uudella CombiDrive 4 -kauko-ohjaimella, joka antaa enemmän tietoa suuremmalla värinäytöllä, haptisella palautteella eli värähtelyllä. Lisäksi ohjaimen akun käyttöikää on pidennetty. Käyttäjä voi muokata asetuksia, kuten nopeutta ja nosturin reaktiota. Uusi Confirm View -ominaisuus lisää turvallisuutta tunnistamalla käyttäjän asennon tukijalkoihin verrattuna, joten ne avautuvat vain, jos käyttäjä on asennossa, jossa hän näkee niiden liikkeet oikein.

Nosturissa on myös DLC-S-vakautusohjelma. Kauko-ohjauksella käyttäjät voivat simuloida nosturin tasauskapasiteettia tietyssä asennossa ja tukijalkojen ollessa auki. Hiabilta todetaan tämän olevan loistava ominaisuus aikataulun mukaisten nostojen suunnittelussa.

HIAB iQ.1188 HiProssa on sisäänrakennettu yhdistettävyys, jotta nosturin ylläpidossa voidaan hyödyntää Hiabin HiConnect-järjestelmää.

Raskas Kalusto -kalenteri 2022

Vuosi vaihtuu jälleen kohtapuoliin, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa. Ja yhtä varmasti ilmestyy myös vuoden 2022 Raskas Kalusto -kalenterikin.

Raskas Kalusto -kalenteri on odotettu ja pidetty perinne, joka kuittaa uuden vuoden alkaneeksi heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Kyseessä ei ole pelkästään näyttävää kuvatarjontaa ja peräkkäisiä päivämääränumeroita, vaan pistettiin taas kättä taskuun ja investoitiin oikein yliopistotason tietotaitoon, eli kalenterista löytyvät myös viralliset nimipäivät ja juhlapäivät, kuten mm. Raskas Kalusto -lehden ilmestymispäivät – niin kuin jokaisesta kunnon kalenterista löytyä pitääkin.

Tilaajille kalenteri postitetaan 8/2021-numeron mukana, joten jos olet jo saamapuolella, ei asian suhteen tarvitse tehdä sen kummempia toimenpiteitä.

Jos sen sijaan kalenteri kiinnostelee, mutta olet toistaiseksi enemmän irtonumeroihmisiä, voit tilata tuotteen verkkokaupastamme tai tehdä peräti lehtitilauksen.

Vt 4 Kirri–Tikkakoski: Pohjoiseen menevä liikenne siirretään kiertotielle Kirrin kohdalla

Kirrin eritasoliittymästä pohjoiseen liittyvä liikenne siirretään kiertotielle maanantaina 29.11. klo 8.30 alkaen. Järjestely on voimassa toistaiseksi. Kiertotiejärjestelyt mahdollistavat muun muassa meluvallin siirron uuteen sijaintiin ja uusien vesijohto- ja hulevesilinjojen rakentamisen. 

Liikennejärjestelyjen muutos koskee etelästä pohjoiseen suuntaan Kirrin eritasoliittymästä liittyvää liikennettä. Liikenne siirtyy kulkemaan päällystetylle kiertoreitille Alvanrannan ja Kirrin rantatien risteyksen kohdalla. Rampilta pohjoiseen suuntaan tielle liittyvillä on väistämisvelvollisuus ja liittymässä nopeusrajoitus on 30 km/h. Muutoin työmaa-alueella on voimassa nopeusrajoitus 50 km/h. Ajokaistat on erotettu toisistaan lamelleilla. 

Sekä Ouluun että Jyväskylän suuntaan menevä liikenne kulkee edelleen osin uutta moottoritietä Kirrin eritasoliittymän ja Alvajärven risteyssillan välillä. Kohdassa on käytössä yksi ajokaista etelään ja yksi ajokaista pohjoiseen.


Kirri–Tikkakoski-hankkeen tavoitteena on valtatien 4 parantaminen moottoritienä välillä Kirri–Tikkakoski Jyväskylä ja Vehniä Laukaa. Tavoitteena on mahdollisimman hyvä liikenteellinen palvelutaso ja turvallisuus, tasalaatuiset ajo-olosuhteet, matka-aikojen ennakoitavuus sekä kuljetusten toimintavarmuus. Moottoritie ja poikittaiset väylät valmistuvat ja otetaan liikenteelle tammikuun loppuun 2022 mennessä. 

Uutuuskirja Ekerin historiasta

Pohjoismaiden johtaviin perävaunujen ja kuorma-autojen umpikorien valmistajiin kuuluva Ekeri sai syksyllä historiastaan kertovan teoksen, kun Henrik Othmanin ”Från tandborstar till jättesläp – Ekeri 1945-2021” ilmestyi.

Henrik Othmanin kirjoittama ”Från tandborstar till jättesläp – Ekeri 1945-2021” kertoo jo nimessään sen, mistä on kysymys: Ekerin historia on varsin erilainen kuin mitä yrityksen tänä päivänä tunnemme. Pedersören Kolpin kylällä pajansa aloittanut Bror Eklund ei suinkaan ryhtynyt heti valmistamaan kuljetuskalustoa. Pienessä puusepänverstaassa syntyi tarvekaluja, kuten huonekaluja, ja peräti hammasharjoja, tandborstar, tai tarkemmin sanottuna niiden puisia varsia.

Kirja kertoo, miten toiminta kehittyi varsin nopeastikin suurempiin mittoihin, aina keittiökalusteiden kautta vuonna 1958 valmistuneeseen ensimmäiseen kuorma-auton koriin. Sittemmin nimi muuttui Eklunds Snickeristä lyhentyneeseen EKERIin ja loppu onkin historiaa ja nykypäivää, joka esitellään sanoin ja kuvin. Sanat ovat tosin enimmäkseen ruotsiksi, mutta mukana on tiivistelmä myös suomeksi ja englanniksi. Kuvatarjonta on runsasta ja värikästä, eikä rajoitu pelkästään kuorma-autopuolen asiaan, jota tosin on paljon mukana. Mielenkiintoista on kuitenkin nähdä myös muita tuotteita – kuten vaikka hetken aikaa valmistuksessa ollut Ekeri-asuntovaunu!

120-sivuista pehmeäkantista teosta voi hankkia luonnollisesti ainakin Ekerin kautta.

DAF XF, XG ja XG⁺:lle International Truck of the Year -palkinto

Uuden sukupolven DAF-kuorma-autot ovat saaneet ”International Truck of the Year 2022” -palkinnon. ”XF, XG ja XG⁺ asettavat uuden standardin tehokkuudelle, turvallisuudelle ja ajomukavuudelle”, tuomaristo totesi useiden testien jälkeen. Palkinto luovutettiin Solutrans-kuljetusnäyttelyssä Lyonissa, Ranskassa. Myös DAFin vetypolttomoottorikuorma-autolle myönnettiin ”2022 Truck Innovation Award” -palkinto.

International Truck of the Year -palkinnon (IToY) sääntöjen mukaan vuosittainen palkinto annetaan kuorma-autolle, joka on otettu käyttöön kuluvan vuoden aikana ja joka on edistänyt maantiekuljetusten tehokkuutta. Arviointi perustuu kriteereihin, joihin kuuluvat muun muassa teknologinen innovaatio, mukavuus, turvallisuus, ajettavuus, polttoainetaloudellisuus, hiilijalanjälki ja kokonaiskäyttökustannukset (TCO).

”DAF on ensimmäinen kuorma-autovalmistaja, joka esittelee täysin uuden sukupolven kuorma-autot, jotka on kehitetty uusien kuorma-autojen massoja ja mittoja koskevien eurooppalaisten säännösten mukaisesti”, toteaa International Truck of the Year -palkinnon tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini. ”Tuloksena on erittäin kiinnostavia ja aerodynaamisia kuorma-autoja, joiden tehokkuus, turvallisuus ja ajomukavuus ovat huippuluokkaa. Uusi XF, XG ja XG⁺ tarjoaa erinomaisen näkyvyyden suuren kaarevan tuulilasin, matalalla olevien sivuikkunoiden ja apumiehen oven laajakulmaikkunan ansiosta. Nämä ominaisuudet yhdessä perinteisten taustapeilien korvaavan Digital Vision System -järjestelmän ja uuden kulmakameran kanssa tarjoavat näkymän joka suuntaan ja suojavat kevyitä tienkäyttäjiä.” 

International Truck of the Year 2022 -palkinto luovutettiin DAF Trucksin toimitusjohtajalle Harry Woltersille, joka omisti palkinnon kaikille DAFin 12 000 työntekijälle ympäri maailmaa. ”Tämä ainutlaatuinen saavutus on todellisen tiimityön ansiota! Uuden sukupolven XF, XG ja XG⁺ ovat suurin hanke yrityksemme yli 90-vuotisessa historiassa. Se on tulosta asiakkaidemme ja heidän kuljettajiensa perusteellisesta kuuntelemisesta ja siitä, että meillä on selkeä näkemys kestävien liikenneratkaisujen tulevaisuudesta sekä siitä, että olemme aina valmiita tekemään kaikkemme toteuttaaksemme parhaita mahdollisia kuljetusratkaisuja. Olemme ensimmäinen kuorma-autovalmistaja, joka hyödyntää täysin uusia kuorma-autojen massoja ja mittoja koskevia eurooppalaisia säädöksiä tarjotaksemme ainutlaatuisia etuja asiakkaillemme. On hienoa olla ensimmäinen – mutta vielä hienompaa on olla ainutlaatuinen.”

Tuomariston äänestyksen yhteenvetona IToY-tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini kommentoi: ”Uuden sukupolven kuorma-autojen myötä DAF on tuonut markkinoille huipputeknologisen raskaan sarjan ajoneuvot, joka asettaa alalle uuden standardin. Lisäksi se katsoo tulevaisuuteen, sillä se on myös täydellinen ja erittäin energiatehokas alusta uuden sukupolven vaihtoehtoisille polttoaineille ja voimansiirtojärjestelmille”. 

DAFia maahantuovasta Nordic Truckcenteristä kommentoidaan, että suomalaisautoilijat ovat noteeranneet uuden malliston onnistuneen jo ennen kansainvälistä voittoakin, ja se on näkynyt tilauskirjoissa.
”Autoilijat ovat jo tehneet mukavasti tilauksia, vaikka uusia ajoneuvoja vasta odotetaan koeajoon Suomeen. International Truck of the Year -palkinnon myötä DAFin markkinaosuus Suomessa jatkaa vahvasti nousua, joka on tavoitteemme. Jatkamme edelleen DAF-myynnin kehittämistä”, Nordic Truckcenterin maajohtaja Sampsa Rouhiainen sanoo.  
Rouhiainen testasi uuden malliston syksyllä Eindhovenissa.
”Vaikka edellisenkin sukupolven XF-mallisto on erittäin hyvä, huomasi helposti, että kuljettajan työskentelyolosuhteet ovat nyt paremmat. Ohjaamoa on aiempaa mukavampi käyttää ja siellä on upeasti tilaa”, Rouhiainen kertoo.  

Myös vetypolttomoottoritekniikalla varustettu XF, jota DAF kehittää, teki vaikutuksen International Truck of the Year -tuomaristoon lokakuussa pidetyssä esittelyssä. Tästä syystä innovatiivinen DAF XF H2-kuorma-auto palkittiin Truck Innovation Award 2022 -palkinnolla. 

”Tämä palkinto korostaa filosofiaamme, jonka mukaan liikenteen on irtauduttava hiilestä seuraavan vuosikymmenen aikana”, DAFin tuotekehityksen johtaja Ron Borsboom kommentoi. ”Vetyteknologiasta on tullut erittäin kiinnostava vaihtoehto tulevaisuudessa nykyisten kehitteillä olevien sähkö- ja hybridikuorma-autojen lisäksi. Truck Innovation Award 2022 -palkinnon saaminen on myös osoitus siitä, että polttomoottorilla (ICE) on edelleen lupaava tulevaisuus käytettäessä uuden sukupolven hiilineutraaleita polttoaineita. On tärkeää ymmärtää, että fossiilisten polttoaineiden käytön lopettaminen ei missään tapauksessa saisi automaattisesti johtaa polttomoottoreiden kieltämiseen, etenkään raskaan sarjan kaukoliikenteen osalta.”

Ron Borsboom lisäsi: ”H2-ICEn jakelussa voidaan käyttää olemassa olevaa huoltoasemien jakeluverkkoa. Ja meillä on Euroopassa erinomainen tietotaito tässä tekniikassa.”

International Truck of the Year -tuomaristo koostuu 24:stä hyötyajoneuvojen ammattilaisesta ja toimittajista, jotka edustavat kansainvälisiä kuorma-autoliikenteen tiedotusvälineitä.

Ammattina Sankari 2021 – Rasmus Nurminen

Ammattina Sankari -kampanjan palkitsema Rasmus Nurminen ihmettelee kanssaihmisten välinpitämättömyyttä.

Ammattiautoilijoiden joukosta vuosittain jo 11:nnen kerran valittu Ammattina Sankari -kampanjan sankari on tänä vuonna linja-autonkuljettaja Rasmus Nurminen. Turun seudulla Linjaliikenne Nyholm Oy:n linja-autonkuljettajana toimiva Nurminen oli viime tammikuun lopulla ajovuorossa. Sää Turussa oli talvinen, pakkasta kymmenkunta astetta ja luntakin oli runsaasti. Länsikeskuksen pysäkillä Nurminen kiinnitti huomiota iäkkääseen naishenkilöön, joka ei muiden matkustajien tapaan noussutkaan autoon vaan istui pysäkillä liikkumatta kauppakasseineen. Muita linjoja ei lauantaisin tältä pysäkiltä kulje, joten Rasmuksella kävi heti mielessä, ettei kaikki ole kunnossa. 

Vaikka Nurmisen ajama linja oli tässä vaiheessa huonon ajokelin vuoksi jo noin vartin verran aikataulusta jäljessä, ajatus ei jättänyt Rasmusta rauhaan. Hän huolestui, sillä penkillä yhä istuva rouva ei vaikuttanut reagoivan mitenkään bussin saapumiseen. Nurminen nousi paikaltaan ja meni naisen luokse tarkistamaan vointia. Tällöin hän havaitsi, ettei rouva myöskään reagoinut puheeseen ja kysymyksiin. 

Rasmus Nurminen soitti välittömästi 112-hätänumeroon, ja haki myös takkinsa pysäkillä istuvan rouvan suojaksi. Hätäkeskuksen ohjeiden mukaisesti Nurminen varmisti, että naisen hengitys ei lakkaa. Ambulanssi saapui hetken odottelun jälkeen, ja rouva vietiin jatkohoitoon sairaalaan.

18.11.2021 Helsingissä järjestetyssä Ammattina Sankari 2021 -gaalassa palkittu Rasmus Nurminen kertoo tehneensä sen, mitä jokaisen muunkin olisi tullut tehdä: auttaa. ”Ihmettelen muiden ihmisten välinpitämättömyyttä. Myöhemmin selvisi, että rouva oli jo aikaisemmin pysäkillä valitellut huonoa oloaan ja verenpainettaan sekä ollut kalpea. Silti kukaan ei tehnyt mitään auttaakseen”, Nurminen kertoo. Hän toteaakin, ettei kenellekään pitäisi olla vaikeaa kysyä toisen vointia ja soittaa tarvittaessa apua. 

Ammattina Sankari -tuomaristo perustelikin tämänkertaista valintaa erityisesti sillä, että Nurmisen teko osoitti tavanomaista enemmän reagointikykyä, ja omien, juuri sillä hetkellä painaneiden vastuiden ja tehtävien asettamista taka-alalle. 
Tuomariston yhteisissä kommenteissa todettiin, että vaikka paikalla oli jo jonkin aikaa ollut muitakin potentiaalisia auttajia, vasta linjallaan myöhässä olleen ja ikään kuin ulkopuolelta tilanteeseen saapuneen Rasmus Nurmisen toiminta mahdollisti iäkkään, heikkokuntoisen ja tiedottoman henkilön saamisen hoitoon tilanteessa, jossa aikaa ei ollut hukattavaksi. 

Ammattina Sankari -kampanja palkitsi Rasmus Nurmisen 5000 euron shekillä, josta puolet, 2500 euroa, Nurminen lahjoitti valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen eli Syöpäsäätiölle.

Ammattina Sankari -kampanja on vuosien aikana lahjoittanut eri hyväntekeväisyyskohteisiin yhteensä 44 857 euroa, ja tänä vuonna palkittu Rasmus Nurminen on Suomessa vuodesta 2011 järjestetyssä kampanjassa jo 11. palkittu sankarikuljettaja. 

Ammattina Sankari -kampanjan yhteistyökumppaneita ovat Bridgestone Europe, Rahtarit ry, Raskas Kalusto –lehti, Scania Suomi, Milcoa ja Örum.   

Uusimmat julkaisut

Kentän täydeltä retrorekkoja – Retro Trucks Lahes 3.5.2025

Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...