Gasum avaa lisää tankkausasemia

Gasum kehittää pohjoismaista kaasutankkausasemaverkostoa avaamalla neljä uutta kaasutankkausasemaa eri puolille Suomea. Suunnitellut asemat tulevat palvelemaan raskasta kalustoa ja henkilöautoilijoita.

Energiayhtiö Gasum suunnittelee avaavansa Suomeen tulevien kuukausien aikana neljä uutta kaasutankkausasemaa. Pirkkalaan, Kotkaan, Sipooseen ja Hämeenlinnaan avattavat asemat palvelevat sekä raskasta liikennettä että henkilöautoja.

Gasum on panostanut voimakkaasti Pohjoismaisen raskaan liikenteen kaasutankkausasemaverkoston rakentamiseen viimeisen kahden vuoden aikana. Yhtiön tavoitteena oli toteuttaa yhdessä eri toimijoiden kanssa 50 raskaan liikenteen kaasutankkausaseman verkosto Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan kuluvan vuosikymmenen alkuun mennessä. Hanke onkin edennyt suunnitelman mukaisesti.

Uusista kohteista Pirkkalan, Kotkan ja Sipoon asemilta tulee olemaan saatavilla sekä nesteytettyä (LNG) että paineistettua (CNG) kaasua. Hämeenlinnan asema on erityisesti raskaalle kalustolle suunnattu paineistetun kaasun asema, jonka suunnittelussa on huomioitu mm. alueella kaasulla toimiva julkinen liikenne. Kaikilta tankkausasemilta jaellaan niin maa- kuin biokaasua. Kotkassa ja Pirkkalassa asemat ovat alueiden ensimmäiset raskaan kaluston LNG:tä tarjoavat asemat laajentaen kaasutankkausasemaverkoston maantieteellistä kattavuutta. Sipooseen ja Hämeenlinnaan rakennettavat asemat puolestaan vahvistavat vilkasliikenteisen alueen olemassa olevaa kaasuasemaverkostoa. Suunnitteilla olevat asemat lisäävät kaasun saatavuutta raskaan kaluston lisäksi henkilö- ja jäteautoille sekä jakeluliikenteelle. Suomessa on tällä hetkellä noin 16 000 kaasuajoneuvoa. Määrä kasvaa jatkuvasti, joten asemien tuomalle uudelle tankkauskapasiteetille on tarvetta.

”LNG-puolella uudet asemat vahvistavat merkittävästi tankkauskapasiteettia ja tukevat kasvavaa trendiä kaasun kiinnostavuudesta. Suunniteltujen asemien myötä nesteytettyä kaasua käyttävälle raskaalle liikenteelle tarkoitettu tankkausverkosto kasvaa yhteensä 14 tankkausasemaan. Tutkimuksen mukaan jopa 59 prosenttia kuljetusyrityksistä on kiinnostunut kaasusta. Uudet asemat auttavat asiakkaidemme reittisuunnittelua ja tukevat kaasuun siirtymistä”, kertoo Gasumin Suomen liikenneyksikön maajohtaja Olli Paasio.

Kaasukäyttöiset raskaan liikenteen ajoneuvot tarjoavat mahdollisuuden vähentää maantieliikenteen päästöjä tehokkaasti. Yritysten siirtymistä kaasukuorma-autoihin kannustetaan myös valtion tarjoamalla hankintatuella. Hankintatuki on otettu erittäin positiivisesti vastaan, ja uusia kaasukuorma-autoja on odotettavissa jatkuvasti lisää Suomen maanteille.

Gasumilla on Pohjoismaissa noin sata kaasutankkausasemaa, joista yli 30 asemaa jakelee nesteytettyä kaasua Pohjoismaissa palvellen raskasta runkoliikennettä. Paineistetun kaasun tankkausasemat tarjoavat ratkaisun raskaammalle jakeluliikenteelle, busseille, jäteautoille sekä henkilöautoille. Eurooppalainen raskaan liikenteen nesteytetyn kaasun tankkausasema verkosto on kasvussa, nykyisin maantieliikenteen LNG-asemia on jo yli 400 Euroopassa.

Gasumin uusien kaasutankkausasemien ovat seuraavat, ja avaamisajankohdista tiedotetaan aikataulujen tarkentuessa:

  • Teollisuustie 2, Pirkkala (LNG + CNG)
  • Turun valtatie 199, Hämeenlinna (CNG)
  • Jylpyntie 38, Kotka (LNG + CNG)
  • Keuksuontie 2, Sipoo (LNG + CNG)

DFDS lisää suurtilaukseensa vielä 25 sähkökuorma-autoa Volvolta

Volvo Trucks on saanut 25 raskaan sähkökuorma-auton lisätilauksen DFDS:ltä, Pohjois-Euroopan suurimmalta merenkulku- ja logistiikkayhtiöltä. Kun uudet ajoneuvot lisätään lokakuussa tehdyn 100 Volvo FM -sähkökuorma-auton ennätystilauksen päälle, kohoaa DFDS:n kokonaistilausmäärä yhteensä 125 sähkökuorma-autoon.

“Jälleen kerran DFDS on vahvistanut suuren luottamuksensa kumppanuuttamme ja teknologiaamme kohtaan tällä 25 Volvo FM Electric -kuorma-auton lisätilauksella. Olemme erittäin ylpeitä ja iloisia siitä, että kuljetusyrityksille on näin selkeästi muodostumassa kilpailueduksi mahdollisuus tarjota sähköisiä, kestäviä kuljetusratkaisuja. Tämä on erittäin rohkaisevaa Volvo Trucksille, asiakkaillemme ja ilmastolle”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja.

Volvo Trucks sai sadan FM sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä lokakuussa 2021. Kauppa on Volvo Trucksin suurin sähkökuorma-autojen tilaus tähän mennessä, ja yksi kaikkien aikojen suurimmista raskaiden sähkökuorma-autojen tilauksista.  

Volvo FM Electric sähkökuorma-autojen ensimmäiset toimitukset DFDS:lle alkavat vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä ja jatkuvat koko vuoden 2023. Kuorma-autoja tullaan käyttämään sekä lyhyissä että pitkissä kuljetuksissa DFDS:n kuljetusjärjestelmässä Euroopassa.  

”Vihreät investoinnit raskaaseen kuljetusteollisuuteen ovat edellytys DFDS:n, asiakkaiden ja yhteiskunnan tarvitsemien päästövähennysten saavuttamiselle. Kumppanuutemme Volvo Trucksin kanssa antaa DFDS:lle mahdollisuuden investoida edelleen vihreisiin kuljetusratkaisuihin, joilla on jo suuri kysyntä asiakkaiden keskuudessa. Toivomme, että tällaiset investoinnit lisäävät vihreiden infrastruktuuriratkaisujen kysyntää kaikkialla Euroopassa”, sanoo Niklas Andersson, DFDS:n Executive Vice President and Head of Logistics Division. 

Volvo FM Electric -kuorma-autolla on mahdollista ajaa jopa 500 km työpäivän aikana käyttämällä pikalatausta esimerkiksi lounastauolla. Volvo FM Electricin yhdistelmäpaino on enintään 44 tonnia, ja autoa voidaan ladata sekä kotiterminaalilla yön yli latauksella että suurteholatausasemilla ajoreitin varrella.

Volvo Trucks aloitti sähkökuorma-autojen sarjatuotannon vuonna 2019 yhtenä ensimmäisistä kuorma-autovalmistajista. Tuotevalikoimaan kuuluu nyt kuusi sähkökuorma-automallia – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL ja Volvo VNR, jota myydään Pohjois-Amerikassa.

Tähän mennessä Euroopassa tänä vuonna rekisteröidyistä sähkökuorma-autoista (16 tonnia ja raskaammat) Volvo Trucksin markkinaosuus on hieman yli 40 %.

Tietoja DFDS:stä

DFDS tarjoaa lautta- ja kuljetuspalveluita Euroopassa ja sen ympärillä. Sen vuotuinen liikevaihto on 19 miljardia Tanskan kruunua. Työntekijöitä yrityksellä on 10 000 yli 20 maassa. DFDS:n pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja se on listattu Nasdaqin pörssissä Kööpenhaminassa.

VT 4 Kirri-Vehniä avautuu 21.12.2021

Uusi moottoritie Kirristä Vehniälle luovutetaan tienkäyttäjille tiistaina 21.12.21 klo 12.00. Samanaikaisesti moottoritien kanssa otetaan liikenteelle myös uudet, poikittaiset moottoritielle johtavat tiet ja liittymät. 

Tiistaina 21.12.2021 kello 12.00 aukevan VT 4:n liikenne ohjataan ajamaan uutta moottoritietä johtoauton perässä. Tie saattaa ruuhkautua siirron aikana hetken ajaksi. Tien pinta saattaa olla liukas liikenteen siirryttyä uudelle väylälle, mutta liukkaus häviää, kun liikenne ja suolaus sulattavat pinnan.

Alkuperäisen aikataulun mukaan uusi osuus valtatie 4:ää piti valmistua elokuun 2022 loppuun mennessä.  
”Olemme erittäin iloisia voidessamme luovuttaa uuden moottoritien tienkäyttäjille ennen jouluruuhkien alkua. Kaikki hankkeen osapuolet tekivät pitkää päivää tämän tavoitteen eteen, ja on hienoa nähdä, että kova työ kantoi hedelmää”, Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen toteaa. 

Niskanen kertoo, että projektissa käyttöön otetut uudet toimintatavat, kuten mallipohjainen suunnittelu ja rakentaminen sekä mallipohjainen reaaliaikainen laaduntarkkailu mahdollistivat aikataulun aikaistumisen ja budjetissa pysymisen. Hanke on tehty suunnittele ja toteuta –urakkamallilla, johon kuuluu olennaisena osana kehitysvaihe. 
”Tämä on mahdollistanut suunnitelmien muutokset vielä toteutusvaiheessakin. Olemme voineet tehdä tarvittavia päätöksiä nopeastikin, kun kaikki urakan yksityiskohdat eivät ole olleet lukkoon lyötyjä ennen ensimmäistä kauhan kouhaisua. Tämä on tuonut joustoa rakentamiseen ja olemme esimerkiksi voineet rakentaa moottoritien Kirristä Vehniälle asti ja parantaa tien palvelutasoa rakentamalla kuusi eritasoliittymää neljän asemesta”, Niskanen kertoo.

Vt 4 Kirri–Tikkakoski hankkeen urakoitsijan Destian työpäällikkö Jaakko Taipale on myös tyytyväinen siihen, miten moottoritien rakentaminen on edennyt.
”Hienoa, että moottoritie saadaan tienkäyttäjien käyttöön reilusti etuajassa. Sen eteen on tehty valtava määrä työsuoritteita projektin jokaisella osa-alueella, josta on kiittäminen kaikkia hankkeen eteen töitä tehneitä ammattilaisia. Tässä hankkeessa rakennetut määrät ovat erittäin suuria, joten työmaalla on onnistuttu todella hyvin, kun on rakennettu noin 16 kilometriä moottoritietä ja sen lisäksi noin 20 km poikittaisia- ja rinnakkaisia väyliä sekä 27 siltaa kahdessa ja puolessa vuodessa”, Taipale kiteyttää. 

Väyläviraston osastonjohtaja Lars Westermark kiittää hankkeen osapuolia hyvästä yhteistyöstä. 
”Vt 4 Kirri–Tikkakoski on erinomainen esimerkki hankkeesta, jossa on menestyksekkäästi otettu uusia toimintatapoja käyttöön. Tuloksena on ollut lähtösuunnitelmia paremmat ja laajemmat, kustannustehokkaasti toteutetut ratkaisut niin moottoritiellä kuin rinnakkaistiellä. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman kaikkien osapuolien sitoutumista ja osallistumista niin hankkeen kehitys- kuin toteutusvaiheeseen.”

Vaikka moottoritie valmistui, jatkuvat hankkeen rakennustyöt. Vuoden 2022 rakennuskohteita ovat muun muassa Kirrin eritasoliittymän rakentaminen sekä rinnakkaistien ja jalankulun ja pyöräilyn väylien jatkaminen välillä Kirri–Puuppola. Rinnakkaistiellä tehdään myös muita rakennustöitä. 

Vuonna 2023 tehdään viimeistelytöitä sekä moottoritien että ramppien kolmas päällystekerros. Kokonaisuudessaan urakka valmistuu vuonna 2026, jolloin moottoritielle tehdään viimeinen, kovaa kulutusta kestävä päällystekerros. 

Uusi DAF-keskus avautui

DAF-kuorma-autojen jälleenmyynti, varaosatoimitukset ja huolto pääsi uudistuneisiin puitteisiin, kun Nordic Truckcenter Oy avasi uuden päätoimipisteen Tammiston kauppatielle Vantaalle. Yrityksen mukaan investoinnin myötä palvelukyky nousee Suomessa korkeammaksi kuin koskaan aiemmin.

DAF-kuorma-autoja maahantuova Nordic Truckcenter Oy muutti joulukuussa lähelle Helsinki-Vantaan lentokenttää, Tuusulanväylän ja Kehä 3:n kupeeseen. Tänne on remontoitu monipuolinen automyynti-, huolto- ja varaosakeskus, jonka luvataan merkitsevän monia parannuksia DAF-ammattiautoilijoille.
Korjaamotila lähes kolminkertaistuu, joten kuorma-autot vakuutetaan saatavan huomattavasti nopeammin huoltoon. Myös palvelutarjonta laajenee, kun käytössä on mm. jarrudynamometri ja 25 tonnin Koni Skylift -nosturi. Digipiirturit voidaan Nordic Truckcenterin mukaan tarkastaa nopealla aikataululla, myös IC-piirturit.
Varaosapuolen kapasiteetti kasvaa avauksen myötä yli kolmanneksen aiemmasta. Vuoden 2022 alussa myös aukioloajat laajenevat nykyisestä. 

Nordic Truckcenter Oy:n tiloissa asiakkaita palvelee myös Vamos Oy:n rekkapesu, ja vieressä olevassa rakennuksessa toimii mm. Lapin Kumi Oy, joten Tammiston kauppatie 33:sta on muodostumassa yksi raskaan liikenteen palvelukeskuksista pääkaupunkiseudulla.

Volvon sähkökuorma-autot ääritesteissä

Volvo Trucks kertoo testanneensa sähkökuorma-autojaan pohjolan kylmissä olosuhteissa, ja kehittäneensä järjestelmän, jonka avulla kylmyys ei himmennä akuston suorituskykyä.

”Meillä on asiakkaita ympäri maailman, ja kuorma-autojemme on toimittava kaikkialla, joten ankarat ilmastotestit ovat välttämättömiä myös sähkökuorma-automallistollemme”, sanoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President, Product Management.

Mitä tapahtuu akkukäyttöiselle kuorma-autolle, kun mittari ulkona näyttää -25°C ja kova tuuli puhaltaa? Selvittääkseen tämän Volvo Trucks on suorittanut talvitestejä Pohjois-Ruotsissa.

”Kun testaamme kuorma-autojamme lähellä napapiiriä Pohjois-Ruotsissa, arvioimme kaikkia ennalta arvaamattomia luonnonelementtejä”, Jessica Sandström jatkaa. ”Tuuli synnyttää jäätä kuorma-auton päälle, mikä antaa meille loistavat mahdollisuudet varmistaa, että kaikki toimii oikein äärimmäisissäkin olosuhteissa. Testimme ovat osoittaneet, että sähkökuorma-automme toimivat erittäin hyvin näissä todella kylmissä ympäristöissä.”

Yksi talvitestien konkreettinen tulos on uusi toiminto nimeltä Ready to Run. Se valmistelee kuorma-auton työpäivään, tarvittaessa esilämmittämällä, tai erittäin lämpimällä säällä jäähdyttämällä auton akkuja ja ohjaamoa. Akkujen optimaalinen lämpötila on noin +25° ja kuljettaja voi helposti käynnistää esilämmityksen tai esijäähdytyksen etänä sovelluksen kautta.

Sähkökuorma-autot ovat Volvon mukaan tärkeä osa ratkaisua CO2-päästöjen vähentämisessä, mutta toistaiseksi ne edustavat vain vaatimatonta prosenttiosuutta kuorma-autojen kokonaismarkkinasta. Vain muutama sata raskasta täyssähkökuorma-autoa on toimitettu kuljetusyrityksille tänä vuonna Euroopassa.

”Toimimme muutoksen veturina ja meillä on johtava asema sähkökuorma-autoissa Euroopassa. Meillä on jo nyt sähkökuorma-autot sarjatuotannossa ja niitä toimitetaan asiakkaille Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Tavoitteemme on, että 50 % kokonaiskuorma-automyynnistämme tulee olemaan sähköisiä vuoteen 2030 mennessä”, Jessica Sandström päättää.

Ready to Run -toiminto on saatavilla Volvo FH-, FM- ja FMX Electric -malleihin, joita käytetään alueellisissa kuljetuksissa ja kevyessä maanrakennuksessa.

Daimler Truck etenee omana yhtiönään

Daimler Truck on listautunut itsenäisenä yhtiönä Frankfurtin pörssiin, ja seuraava askel on liittyminen pörssin arvokkaimpien yhtiöiden DAX-indeksiin. Yrityksen tavoitteena on kaksinumeroinen liikevoittoprosentti vuoteen 2025 mennessä, ja tuotekehityksessä panostetaan vahvasti sähkö- ja vetykäyttöisiin ajoneuvoihin. Entisen Daimlerin nimi tulee puolestaan olemaan jatkossa Mercedes-Benz ja se keskittyy henkilöautoliiketoimintaan.

Nykyisen Daimler AG jakautuminen kahdeksi itsenäiseksi yhtiöksi etenee. Raskaan kaluston valmistaja Daimler Truck on tänään perjantaina 10.12.2021 listautunut Frankfurtin pörssiin. Seuraava askel on listautuminen pörssin arvokkaimpien yhtiöiden muodostamaan DAX-indeksiin. Tämän on tarkoitus toteutua vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana. Emoyhtiön jakautuminen tarkoittaa myös sen nimen muuttumista: Daimlerin nimi on jatkossa Mercedes-Benz ja se keskittyy henkilöautoliiketoimintaan.

”Daimler Truckilla on kunnianhimoiset tavoitteet: olemme sitoutuneet parempaan kannattavuuteen ja aiomme jatkaa täydellä vauhdilla ollaksemme ykköspaikalla nollapäästöisten ajoneuvojen valmistuksessa”, Daimler Truckin pääjohtaja Martin Daum kuvaa. ”Odotamme malttamattomina aikaa, jona voimme tehdä yhtiöstämme entistä voimakkaan. Olemme valmiita itsenäistymiseen ja täyden potentiaalimme vapauttamiseen.”

Maailman suurimmaksi hyötyajoneuvovalmistajaksi laskettavat Daimler Truck on sitoutunut parantamaan suorituskykyään ja kannattavuuttaan jokaisella toiminta-alueellaan. Tavoitteena on yrityksen mukaan yli 10 prosentin voittomarginaali vuoteen 2025 mennessä, mikäli automarkkinat ja -kysyntä kehittyvät odotetun vahvasti. Jo tänä vuonna liikevoitto yltää 6–8 prosentin tasolle, puolijohdepulasta huolimatta, ja hyvän vireen odotetaan jatkuvan myös vuonna 2022. 

Samalla yhtiö kertoo tarkastelevansa kriittisesti kaikkia omia toimintojaan. Vuonna 2019 esitetty tavoite kiinteiden kulujen vähentämisestä 15 prosentilla on toteutumassa jo 2023 eli kaksi vuotta suunniteltua aikaisemmin. Yhtiön tavoitteena on jatkossa jakaa 40 prosenttia voitoista osinkoina omille osakkeenomistajilleen.

Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä yhtiö panostaa määrätietoisesti sähköistymiseen. Suurin osa tämän alan panostuksista suunnataan 0-päästöisiin ajoneuvoihin (ZEV) vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö tutkii kahta kehityslinjaa: akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja (BEV) sekä vetypolttokennokäyttöisiä sähköautoja (FCEV). Vastaavasti polttomoottorien tuotekehitys supistuu edelleen, ja yhteistoimintaa muiden valmistajien kanssa tiivistetään tällä sektorilla. Keskiraskaissa polttomoottoreissa Daimler Truck tekee jo yhteistyötä Cumminsin kanssa, ja seuraavaksi vastaavaa yhteistyömallia haetaan raskaimpien polttomoottorien kehityksessä ja valmistuksessa. Yhteistyötä tarvitaan myös tulevien päästömääräyksien toteuttamiseksi.

Daimler Truckin ja Shellin tavoitteena on 150 vetytankkausaseman verkosto ja 5000 vetykäyttöisen raskaan ajoneuvon kanta vuoteen 2030 mennessä. Isossa-Britanniassa yhtiö edistää raskaan liikenteen vetykäyttöä BP:n sekä Ranskassa ja Benelux-maissa energiayhtiö Totalin kanssa.

Scanian hybridiratkaisulla jopa 40% polttoainesäästö

Scania esittelee hybridisähköajoneuvoja sekä lataushybridikuorma-autoja, joihin voidaan asentaa erilaisia voimansiirtolinjoja ja latausvaihtoehtoja esimerkiksi kylmäkuljetuksiin, rakennuskuljetuksiin ja alueelliseen jakeluun. Täysin uusi GE281-vaihteisto toimii yhdessä 7- tai 9-litraisen Scania-polttomoottorin kanssa tarjoten mahdollisuuksia fossiilivapaisiin kuljetuksiin.

Scanian uusi hybridivoimalinja noudattelee toteutuksessaan yhtiön moduulifilosofiaa yhdistämällä kaksi sähkömoottoria Scanian uusimman Opticruise-vaihteiston olennaisimpien rakenteiden kanssa. Näin syntyi GE281, vaihteiston ja sähkömoottorin muodostama, voimaa pehmeästi tuottava hybridiratkaisun sydän, jonka voimavarat riittävät Scanian mukaan kokonaismassaltaan 36 tonnin ajoneuvon liikuttamiseen ilman polttomoottorin tukea. Asiassa on myös toinen puoli: koska sähkökone avustaa polttomoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytettäessä, iskutilavuudeltaan ja teholtaan pienempi moottori pitäisi riittää hyvin. Valmistaja kertoo, että hybridirakenne voi taajamaliikenteessä tuottaa jopa 40 %:n polttoainesäästöt perinteiseen voimansiirtolinjaan verrattuna.

”GE281 on jotain aivan uutta raskaiden kuorma-autojen alalla”, sanoo Fredrik Allard, Scanian sähköisten ratkaisuiden johtaja. ”Scanian neljännen hybridisukupolven myötä olemme tulleet pisteeseen, jossa hybridi on erinomainen vaihtoehto moneen sovellukseen ja käyttöön, jossa panostetaan erityisesti kestävyyteen, vastuullisuuteen ja älykkäisiin ratkaisuihin. Uusien hybridiautojen suorituskyky riittää monenlaisiin tehtäviin, ja ne pärjäävät jatkossa erinomaisesti erilaisissa vertailuissa.”

Scanian uusin hybridikuorma-autojen sukupolvi on saatavana sekä hybridinä että lataushybridinä, ohjaamovaihtoehdot ovat P, G ja L. Autot voidaan tilata sekä kuorma-autona että veturina. DC07-polttomoottorista on kolme tehoversiota, kuten myös DC09-moottorista. Kaikki Scania Euro 6 -moottorit voivat käyttää polttoaineena vetykäsiteltyä kasviöljyä (HVO), jotkut myös biodiesel FAMEa. 

Scanian GE281-hybridiyksikkö tarjoaa 230 kW jatkuvan tehon ja 290 hv:n huipputehon vääntömomentin ollessa 2 100 Nm. Kuusiportaisessa vaihteistossa ei ole perinteistä kytkintä, koska planeettavaihteisto huolehtii vaihtamistapahtumasta vääntömomentin tuoton keskeytymättä. Ratkaisussa on myös erittäin tehokas ryömintävaihde, ja voimanotto voidaan kytkeä toimintaan kuorma-auton ollessa liikkeellä, niin sähkökoneen kuin polttomoottorin voimalla.

”Ajokokemus muistuttaa läheisesti sitä, jonka saat kaksoiskytkimellä varustetussa henkilöautossa”, Allard sanoo. ”Tämän ratkaisun myötä voimme myös tarjota kaikki ne kehittyneet avustinjärjestelmät, joihin Scanian asiakkaat ovat tottuneet, kuten Scanian aktiivisesti ennakoivan vakionopeussäätimen ja nopeudenhallinnan alamäkiajossa. Toinen tämän ratkaisun tuoma suuri parannus on se, että energian talteenotto hidastuksen aikana on keskeytymätöntä, mikä onkin tärkeää, koska sähkökone on näiden ajoneuvojen tärkein jarrutusenergian lähde.

Scanian GE281 hybridiyksikkö
Scanian GE281-hybridiyksikkö on raskaiden kuorma-autojen hybriditekniikan todella innovatiivinen ratkaisu. Ainutlaatuinen ratkaisu koostuu kahdesta peräkkäisestä sähkömoottorista, jotka on yhdistetty Scanian uusimman Opticruise-vaihteistosukupolven keskeisiin komponentteihin. 230 kW jatkuvaa tehoa kehittävä kone, jossa on vaihteistoon asennettu voimanotto riittää hyvin erilaisiin käyttösovelluksiin ilman polttomoottorin antamaa lisätehoa.

Uusi hybridiyksikkö GE281 tuo uudenlaista ajettavuutta

Scania on niitä harvoja suuria kuorma-autonvalmistajia, jotka ovat sitoutuneet valmistamaan raskaita hybridikäyttöisiä hyötyajoneuvoja. Scania oli tosiasiassa edelläkävijä esitellessään jo vuonna 2014 ensimmäisen hybridiautojen sukupolven, jonka toimintasäde sähkökäyttöisenä oli jopa kaksi kilometriä.

”Tuo toimintasäde kuulostaa nykyään kovin vaatimattomalta – onhan se noussut 60 kilometriin – mutta se oli alamme ensimmäinen tärkeä askel”, Allard sanoo. ”Tuon julkistuksen myötä Scania alkoi opettaa sekä itseään että asiakkaitamme nollapäästöjen potentiaalista, hiljaisesta käytöstä ja hybridiratkaisun tuomasta merkittävästä polttoaineensäästöstä. GE281-hybridiyksikön myötä olemme nousseet aivan uudelle tasolle. Sähkökone tarjoaa saman – ja usein jopa enemmän – kuin polttomoottori, ja mahdollistaa siksi pienemmän polttomoottorin käytön, mikä sekä vähentää kulutusta että alentaa massaa. Polttomoottori on tarpeen vain siksi, että se tarjoaa käyttövoiman eri tehtävien välisille, joskus pitkille siirtotaipaleille.”

Scanian uuden hybridi-/lataushybridisukupolven kerrotaan tarjoavan aivan uuden tason ajettavuuden; se ei ole valmistajansa mukaan ainoastaan vahva, asiakas saa siihen myös kaikki tarvitsemansa valinnaisvarusteet ja mahdollisuudet. Se tarjoaa ajon, myös täyssähköajon aikana toimivan voimanoton. Käynnistys/pysäytystoiminto eliminoi tarpeettoman joutokäynnin, ja siihen on saatavana myös kehittyneitä avustinjärjestelmiä kuten Scanian aktiivisesti ennakoiva vakionopeussäädin. Valittavana on myös useita ajotiloja. Kun “Power”-tila on valittuna, polttomoottorin huipputehon lisäksi on käytettävissä n. 100 lisähevosvoimaa (n. 74 kW).

”Tämä on kypsä ja täysin valmis tuote”, Allard sanoo. ”Se tarjoaa kaiken sen suorituskyvyn ja kaikki ne toiminnot, joita Scanialta voi odottaa ja lisäksi sähköistyksen, mahdollisuuden käyttää uusiutuvia polttoaineita polttomoottorissa ja merkittäviä polttoaineensäästöjä. Uskomme, että täyssähköajoneuvot jossakin vaiheessa korvaavat tällaiset kuorma-autot. Ennen kuin jokaisella markkina-alueella voidaan saavuttaa pitkiä ajomatkoja sähköllä ja latausinfrastruktuuri on kunnossa, tällä vuosikymmenellä on ehdottomasti tilausta hybrideille.”

Scania P320 lataushybrdi
Integroimalla kaksi sähkömoottoria modulaarisesti uusimpien Scania Opticruise -vaihteistojen keskeisiin komponentteihin, Scania on kehittänyt todella nerokkaan sähkökoneen hybridi- ja lataushybridiajoneuvoihinsa. Yhdistämällä DC07- ja DC09-polttomoottorin GE281-hybridiyksikköön Scania tarjoaa asiakkailleen pitkiä toimintasäteitä uusiutuvilla polttoaineilla ja jopa 60 kilometrin toimintasäteen sähkökäyttöisenä, jolloin pakokaasupäästöt putoavat nollaan ja melutaso alittaa 72 dB:n. Tämä tarkoittaa, että kippiautot, betoniautot ja alueelliseen kylmäjakeluun tarkoitetut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on jopa 36 tonnia, voivat toimia fossiilittomasti taajama-alueilla.

Hybridiyksikön avulla pienempi, kevyempi ja taloudellisempi polttomoottori

Lataushybridin akkukapasiteetti on 90 kWh (akut 3 x 30 kWh), kun taas hybridiversiossa on yksi 30 kWh:n akku. Lataushybridi latautuu täyteen 35 minuutissa käytettäessä 95 kW:n tasavirtalatausta. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvo voidaan ladata varikoilla, taukojen aikana tai kuormattaessa (eli aina tilaisuuden tullen). Hybridikuorma-auton, jossa on DC09:sta DC07:ksi pienennetty polttomoottori, kantavuus on itse asiassa 250 kg suurempi kuin DC09-moottorilla varustettu rinnakkaismalli: hybridivarustus lisää auton nettomassaa 750 kg:lla, ja EU:ssa sähköauton massa voi olla tonnin suurempi kuin vastaavan polttomoottoriauton. 

Tällä modulaarisella Scania-ratkaisulla saavutettava polttoaineensäästö riippuu tietysti tavanomaisista tekijöistä kuten ajotehtävästä, reitin mäkisyydestä ja pysähdysten lukumäärästä. Sähkökone on aktiivinen aina, mutta siitä saatava lisäapu on pienimmillään ajettaessa tasaista matkanopeutta moottoritiellä. Suurimmillaan polttoaineensäästö on taajamaliikenteessä, jollaisessa jotkut asiakkaat saavuttavat jopa 40 %:n säästön. Scania tarjoaa myös näille hybridiajoneuvoille tavanomaisia korjaus- ja kunnossapitosopimuksia. 

Useat suurkaupungit ovat toteuttamassa tiukkoja päästö-, melu- ja turvallisuusvyöhykkeitä. Tämä tarkoittaa, että edistykselliset kuljetusliikkeet, jotka haluavat pysyä mukana kehityksessä ja kilpailussa suuntaavat jo nyt katseensa fossiilittomiin ja sähköistettyihin ratkaisuihin.

”Scania-hybridit ovat älykäs tapa ottaa pitkiä askeleita kohti täyssähköistä tulevaisuutta ja kestävää kuljetusjärjestelmää”, sanoo Ema Ceco, Scanian sähköistymisen tuotepäällikkö. ”Ne myös edustavat joustavuuden ja käytettävyyden osalta ehdotonta parhaimmistoa. Sähkökone ja polttomoottori ovat myös tasavertaisia voimantuoton suhteen. Pelkän sähkökoneen käyttäminen taajama-alueella ei tarkoita voiman puuttumista. Scania P320 6×2*4 PHEV olisi täydellinen taajama-alueella toimiva kippiauto, joka tarvittaessa toimii täysin sähkökäyttöisenä siellä, missä vaaditaan päästöttömyyttä ja 72 dB:n alittavaa melutasoa.” 

 

Ruotsin Mercedes-Benz-kuorma-autojen maahantuonti Veholle

Veho on sopinut Ruotsin Mercedes-Benzin kuorma-autojen maahantuontiliiketoiminnan hankinnasta. Liiketoiminnan myy Mercedes-Benz Sverige AB, joka kuuluu Daimler AG ‑konserniin.

Veho maahantuo ja jälleenmyy Mercedes-Benz-henkilöautoja, -pakettiautoja, -kuorma-autoja ja -hyötyajoneuvoja Suomessa, Virossa, Liettuassa ja joulukuun alusta lähtien myös Latviassa sekä toimii merkin jälleenmyyjänä Ruotsissa. Yhtiö kertoo myös tarjoavansa kattavat huollon sekä kestävän liikkumisen ja digitaalisten ratkaisujen palvelut kuluttajille, yritysasiakkaille ja logistiikka-alalle. Vuonna 2020 Vehon liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja yhtiö työllisti 2200 henkilöä. Veho perustettiin Suomessa vuonna 1939 Mercedes-Benzin yhteistyökumppaniksi, ja se on ollut perustamisestaan asti saman perheen omistuksessa.

Olemme äärimmäisen tyytyväisiä, että pitkä ja menestyksekäs yhteistyömme Daimler Truckin kanssa syvenee. Tänään julkistettu kauppa on jälleen yksi konkreettinen osoitus siitä, että Daimler näkee Vehon strategisena kumppanina Suomessa, Ruotsissa ja Baltian maissa. Tiiviissä yhteistyössä Daimler Truckin kanssa luomme luotettavia, sujuvia ja tehokkaita palveluja asiakkaillemme, houkuttelevia urapolkuja henkilöstöllemme ja kasvun mahdollisuuksia kumppaneillemme. Tavoitteenamme on luoda lisäarvoa asiakkaillemme ja ennakoida heidän tarpeitaan hyödyntämällä kaikkien toiminta-alueidemme parhaita käytäntöjä ja toimintatapoja”, toteaa Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen.

”Mercedes-Benz tunnetaan huippulaadustaan ja korkeasta vaatimustasostaan kumppaneilleen. Tavoitteenamme on, että myös muut palvelumme heijastelevat samaa tinkimätöntä laatutasoa ja asiakaskokemuksemme on toimialan paras. Samalla haluamme pitää asiakkaidemme kuorma-autojen elinkaaren aikaiset kokonaiskustannukset matalina. Yhteistyön syveneminen maailman johtavan autonvalmistajan kanssa myös Ruotsissa kirittää toimintaamme ja kannustaa jatkuvaan parantamiseen yhdessä Mercedes-Benzin, Daimler Truckin, jälleenmyyjien ja asiakkaidemme kanssa”, sanoo Vehon hallituksen puheenjohtaja Kari Kauniskangas

”Daimler Truckilla ja Veholla on takanaan kymmenien vuosien tuloksellinen kumppanuus Suomessa, Ruotsissa ja Baltiassa. Tätä taustaa vasten yhteistyön johdonmukainen seuraava askel on, että Veho vastaa jatkossa Mercedes-Benz-kuorma-autojen maahantuonnista Ruotsissa. Olen erittäin iloinen, että Daimler Truck on saanut Vehon tähän rooliin. Veho on sitoutunut ja vakaa kumppani ja olen luottavainen, että he jatkavat liiketoiminnan kehitystä ja vahvistavat Mercedes-Benz kuorma-autojen asemaa Ruotsin markkinoilla”, kertoo toimitusjohtaja Jens Tittel, Mercedes-Benz Trucks Sweden.

Mercedes-Benz-kuorma-autojen Ruotsin maahantuontiliiketoimintaa johdetaan Malmöstä käsin. Liiketoiminnan suunnitellaan siirtyvän Veholle vuoden 2022 toisen kvartaalin aikana. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Raskas Kalusto 8/2021

Vuoden viimeisessä numerossa kuullaan kokemuksia Turbo Compound -Volvoista oikein tuplana. Moottoripuolella käydään tutustumassa myös Scanian uusiin kuutosiin, jotka saattavat olla ainakin valmistajansa mukaan jopa merkin viimeiset lajissaan. Kokeilemaan on päästy kotimaan kamaralla myös esimerkkiä uudistuneesta Renault T -sarjasta ja tuoretta Ivecon T-Way 510 8X4 -maansiirtoautoa. Perinteitä ja nykypäivää nähdään Kaleniuksen V8-Scanioiden muodossa ja löytyy myös Miika Rasimuksen kunnostama Volvo F16 Globetrotter. Renault C520 10X4 Efferin 2055:llä kuuluu myös harvinaisuuksien joukkoon, ainakin toistaiseksi. Sen pidemmittä puheitta koko sisältö löytyy tästä:

Kalusto ja ihmiset

06 Talouskone

Kuljetusliike Janne Tiljanderin Volvo FH 500 Turbo Compound elementinajossa.

20 Kaleniuksen kasit Lahest

Kaleniuksen siniset V8-Scaniat ovat tuttu näky Päijät-Hämeessä jo pitkältä ajalta. 

26 Puimuripäivä

Kuljetusyhtymä Ylitalo & Vahteran kanssa puimurien talviunisiirroilla. 

38 Kierrätyskierros

Takalan Kuljetuksen TC-Volvo KOME:n sivukippivarustuksella. 

56 Toistaiseksi ainoa lajissaan

R.M. Laine Oy:n Renault C520 10X4 varustettiin Efferin 2055:llä.  

62 Monen mutkan kautta

Kuljetusliike Ojalehto Oy Kärsämäeltä. 

74 Harvinaista herkkua

Miika Rasimuksen Volvo F16 Globetrotter.

80 Suuren konetapahtuman tuntua

Joutsassa järjestettiin Suuri Konenäyttely 2021.

Koeajot ja esittelyt

32 T-luupihvi

Koeajossa Iveco T-Way 510 8X4. 

44 Turvallisuus ensin

Kuljetusalan työturvallisuus kehittyy.

48 Tuplanokkamalli

Scania Super merkitsee muun muassa uutta DC13-moottoria.

54 Kehittyvä kuutonen

Scanian kuutoskoneen historiaa.

68 Olot paranevat

Esittelyssä uudet Renault Trucks T ja T High.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Falck myy tiepalvelutoimintansa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Liettuassa

Falck ilmoittaa myyneensä tiepalvelu- eli RSA-toimintansa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Liettuassa norjalaiselle Gjensidige Forsikring -vakuutusyhtiölle. Falck kertoo keskittyvänsä terveydenhuoltopalveluihin, mutta jatkavansa yhä tiepalvelutoimintaa Tanskassa.

Falck ilmoittaa myyneensä Road Side Assistance -tiepalvelutoimintansa (RSA) norjalaiselle Gjensidige Forsikring -vakuutusyhtiölle perjantaina 3.12.2021. Kauppa koskee 100% osalta Falckin RSA-toiminnan tytäryhtiöitä Suomessa, Virossa ja Liettuassa (Falck Oy), Ruotsissa (Falck Räddningskår AB) ja Norjassa (Falck Redning AS). Kauppahinta on 1,4 miljardia Ruotsin kruunua eli 140 miljoonaa euroa. Kauppa ei koske Falckin tiepalvelutoimintaa Tanskassa.

Falck on toiminut Ruotsissa ja Norjassa tiepalvelualalla yli 70 vuotta ja yli 25 vuotta Suomessa. Kansallisten franchising-yrittäjien myötä Falck on kasvanut johtavaksi palveluntarjoajaksi nyt myytävillä alueilla, ja yhteensä eri hinausliikkeiden välityksellä Falckin väreissä on tällä alueella yli 1400 ajoneuvoa ja 370 tukikohtaa. Vuonna 2020 Falck RSA -verkosto vastasi yhteensä 840 000 puheluun ja suoritti 280 000 tehtävää ja kuljetusta.

”Falckin RSA -toiminta on luonteva lisä palveluvalikoimaamme liikkuvuusratkaisuissa, joissa painopiste on asiakkaidemme mukavuudella. Falck RSA on erittäin kilpailukykyinen organisaatio. Näemme merkittävää potentiaalia näiden palveluiden kehittämisessä ja etsimme lisäarvoa tuottavia mahdollisuuksia asiakkaillemme”, sanoo Helge Leiro Baastaad, Gjensidigen toimitusjohtaja.

Kauppa on linjassa Falckin strategian kanssa, jonka myötä se pyrkii kehittymään kokonaisvaltaiseksi terveyspalvelutuottajaksi. Tästä johtuen Falck päätti jo vuonna 2020 myydä liiketoimintoja, jotka sopivat vain rajoitetusti tähän strategiaan. Tähän kuului pohjoismaiden ja Baltian RSA-toiminta.

”Kauppa mahdollistaa Falckin tulevaisuuden sijoitukset kokonaisvaltaiseen terveyspalveluliiketoimintaan, tarjoten näitä palveluita asiakkaille koko heidän elinaikansa. Tiepalveluliiketoiminta on menestyksekäs haara ja kaupan mukana siirtyy erittäin taitavaa henkilökuntaa. On aina surullista sanoa hyvästit taitaville, omistautuneille kollegoille, mutta olen iloinen, että olemme löytäneet kunnianhimoisen omistajan jolla on nälkä ja vahva kiinnostus investoida Tanskan ulkopuoliseen tiepalveluliiketoimintaan, ja täten tarjota jatkossakin kehittymismahdollisia kollegoillemme”, sanoo Jakob Riis, Falckin toimitusjohtaja.

Kaupan osapuolet eivät tässä vaiheessa tiedottaneet, minkälaisia muutoksia maakohtaisten toimintojen suhteen tehdään esimerkiksi tuotemerkkien osalta.

Tanskan RSA-toiminta säilyy Falckilla, sillä sen kerrotaan olevan yksi kantavista osista Falckin ydinliiketoimintaa, ja jonka suurelle, pitkäaikaiselle tilaajajoukolle pystytään tarjoamaan myös terveyspalveluita.

Yrityskauppa odottaa vielä kilpailuviranomaisten ja Norjan talousvalvonnan hyväksyntää, ja kaupan uskotaan valmistuvan vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä.

Uusimmat julkaisut

Kentän täydeltä retrorekkoja – Retro Trucks Lahes 3.5.2025

Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...