Moottorivalmistaja Cummins on tiedottanut ostavansa mm. akseleistaan, voimalinjoistaan ja jarruistaan tunnetun perinteikkään komponenttivalmistaja Meritorin. Yritys valmistaa esimerkiksi suuren osan Volvon kuorma-autoakseleista Ruotsissa Lindesbergin tehtaalla.
Cumminsin ja Meritorin solmima kauppa on osa Cumminsin pyrkimystä kohti maailman johtopaikkaa nollapäästöisen liikenteen ja siihen liittyvän teknologian saralla. Meritor on kehittänyt esimerkiksi sähkökuorma-autojen akselistoja ja muita komponentteja, ja kehitystä aiotaan luonnollisesti myös lisätä kaupan myötä. Meritor on perustettu 110 vuotta sitten Yhdysvaltain Michiganissa, Troyn kaupungissa, ja vuonna 1998 se hankki Ruotsista Volvon akselivalmistuksen itselleen. Yhteensä yrityksellä on maailmanlaajuisesti 9600 työntekijää, ja tuotteita valmistetaan kuorma-autojen lisäksi mm. perävaunuihin, koneisiin, teollisuuteen, sotilaskäyttöön ja erikoissovellutuksiin. Cumminsin mukaan koko kauppahinnaksi muodostuu 3,7 miljardia dollaria.
Man Truck & Bus kiihdyttää siirtymää päästöttömiin hyötyajoneuvoihin. Raskaiden täyssähköisten kuorma-autojen tuotanto Münchenissä on alkamassa vuoden 2024 alussa, vuotta suunniteltua aikaisemmin. MAN esitteli jo lähellä tuotantoautoa olevan prototyypin Nürnbergissä viime viikolla.
Sähköisen siirtymän rinnalla hyötyajoneuvovalmistaja MAN lisää panoksia myös vetyyn perustuvien ratkaisujen tutkimiseen. Käytännön sovelluksia nähdään jo kahden vuoden päästä, kun viisi Saksassa Baijerin alueella toimivaa asiakasta ottaa käyttöön vetypolttokennolla varustettuja MAN-kuorma-autoja. Baijerin osavaltio tukee tätä Bayernflotte-tutkimusprojektia 8,5 miljoonalla eurolla.
Projektissa MAN kehittää polttokennokuorma-autoa yhdessä teollisten kumppaneidensa Boschin, Faurecian and ZF:n kanssa. Viisi asiakasyritystä eli BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics ja Spedition Dettendorfer ottavat polttokennoautot käyttöön vuoden 2024 puolivälissä ja testaavat niitä todellisessa työliikenteessä vuoden ajan.
” MAN kiihdyttää siirtymäänsä ja ottaa suuria askelia kohti päästöttömiä voimalinjoja. Keskitymme MANilla ja TRATON-konsernissa selkeästi akkukäyttöisiin sähkökäyttöisiin voimalinjoihin. Ne muodostavat perustan raskaille e-kuorma-autoillemme, jotka tuomme markkinoille vuodesta 2024 alkaen. Vetykuorma-autot ovat ajankohtaisia tietyissä käyttökohteissa vasta vuoden 2030 jälkeen, kun vihreää vetyä on riittävästi saatavilla ja tarvittava infrastruktuuri on olemassa. Siksi vedyn käyttöä tutkitaan, ja Baijerin osavaltion rahoitus mahdollistaa osaamisen kehittämisen”, MAN Truck & Bus toimitusjohtajaAlexander Vlaskamp sanoo.
Kokonaisuudessaan MAN nopeuttaa siis monin tavoin siirtymää fossiilittomaan rahti- ja matkustajaliikenteeseen. Heti vuoden 2024 alussa liikenteeseen saadaan ensimmäiset 200 sähköistä MAN-kuorma-autoa, minkä jälkeen akkukäyttöisiä autoja alkaa valmistajan mukaan rullata MAN:n Münchenin tehtaalta, josta tulee täyssähköisten kuorma-autojen tärkein tuotantolaitos. Omalla tehtaalla aloitetaan myös akkupakettien kokoonpano.
Päästöttömät teknologiat vertailussa: akku vai vety?
Akkukäyttöiset täyssähköautot ja polttokennoautot näyttäytyvät julkisessa keskustelussa kilpailevina ratkaisuina, mutta MAN korostaa niiden teknologian kehittyvän rinnakkain. Tämä näkyy myös uuteen MAN kuorma-autosukupolveen perustuvassa akkukäyttöisessä täyssähkökuorma-auton prototyypissä.
Lähtökohtana on siis akuista voimansa saava sähkömoottori ja nämä täyssähköautot (Battery Electric Vehicle) ovat jo perusteknologiaa. Niissä yhdistyy MAN:n mukaan asiakkaiden tarve kustannusoptimoituihin, käytännöllisiin ratkaisuihin sekä pyrkimys kestävyyteen ja ilmastoneutraaliuteen niin MAN:n kuorma-autoissa, linja-autoissa kuin pakettiautoissa.
Akkuihin perustuvia täyssähköautoja voivat jatkossa täydentää vetypolttokennoilla varustetut kuorma- ja linja-autot. Ne perustuvat samaan sähköiseen voimalinjaan kuin akkukäyttöisetkin autot, mutta suuri osa painavista akuista korvataan kevyemmillä vetysäiliöillä ja polttokennolla.
Nykyisin käytössä olevalla tekniikalla polttokennoilla saavutetaan pidempi toimintamatka kuin akuilla, mutta vetyä käytettäessä energiakustannukset ovat huomattavasti korkeammat. Polttoaine- tai energiakustannukset muodostavat suurimman osan tehokkaassa käytössä olevien hyötyajoneuvojen kokonaiskustannuksista (TCO), joten kustannusetu johtaa nopeaan siirtymään akkukäyttöisiin autoihin. Niiden käyttöönotto on välttämätöntä kuljetusalan ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.
Liikenteen murroksessa olennainen tekijä on myös latausinfrastruktuurin kehittäminen, ja siinä poliittinen tuki on välttämätöntä, MAN:lta muistutetaan. Latausinfran kehittämisessä on mukana myös MAN Truck & Busin emoyhtiö TRATON Group, joka on mukana Eurooppaan huipputehokasta latausverkosta rakentavassa yhteisyrityksessä.
Vety nousee akkujen rinnalle hyötyajoneuvojen energiavarastona vasta myöhemmin myös sen vuoksi, että vihreää vetyä ei ole lähitulevaisuudessa saatavilla riittävästi. Tuotettu vihreä vety tarvitaan aluksi ensisijaisesti terästä ja kemikaaleja tuottavassa teollisuudessa.
Jotta siirtymä kestävään liikenteeseen kävisi jouhevasti, MAN näkee asiakkaille tarjottavan eConsulting-palvelun välttämättömänä. Ennen kuin dieselkalusto voi muuttua akkukäyttöiseksi, pitää autojen käyttäjien tarpeet analysoida kokonaisvaltaisesti. Sähköauton hankinnan jälkeen eConsulting kattaa koko operationaalisen toiminnan mukaan lukien kustannusoptimoinnin, reittianalyysin, kaluston optimoinnin ja latausinfrastruktuurin.
Matkalla päästöttömään liikenteeseen akut ovat keskeinen komponentti. MAN alkoi kehittää omaa osaamistaan akkupakettien kokoonpanossa jo keväällä 2021. Tämän tietotaidon ytimessä on Nürnbergin tehtaalla toimiva eMobility Technical Center, jossa on valmistettu ensimmäiset täyssähköajoneuvojen testeissä käytetyt akut.
Ahola Special on 23.02.2022 hankkinut Raahelaisen A&J Kivijärvi Oy:n koko osakekannan. Yrityskaupan myötä A&J Kivijärven kuljetustoiminta, henkilöstö ja kalusto siirtyvät Ahola Specialille.
Erikoiskuljetusratkaisuille on kysyntää markkinoilla ja Ahola Special kertoo hakevansa jatkuvasti operatiivisen hallinnan, digitaalisten työkalujen, laajemman palveluvalikoiman sekä kuljetuskapasiteetin kehittämisen avulla parempaa reagointikykyä asiakastarpeisiin.
”Olemme tyytyväisiä nyt tehdystä järjestelystä, jonka myötä kuljetuskapasiteettimme laajenee. Uskomme myös, että kokemuksemme ja kattava kehitystyömme tuo lisäarvoa myös niille asiakkaille, joita A&J Kivijärvi on tähän mennessä palvellut”, toteaa Ahola Specialin toimitusjohtaja Jonas Ahola.
Myös A&J Kivijärven toimitusjohtaja Jari Kivijärvi näkee yrityskaupan hyvänä ratkaisuna.
”Tämän järjestelyn myötä perinteikäs liiketoiminta jatkuu ja kehittyy osaavissa käsissä”, hän toteaa.
Kaupan osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta.
Energian hinnat ovat nousseet tuntuvasti viimeisen vuoden aikana Suomessa ja laajasti muualla Euroopassa. Suomessa energiahinnat ovat nousseet vähemmän kuin euroalueella keskimäärin, mutta silti merkittävästi. Hallitus on linjannut määräaikaisista täsmätoimista, joilla vastataan energian hintojen nousuun.
Valtionvarainministeriö tiedottaa, että hallitus on linjannut energian hintojen nousun täsmäkompensaatiosta. Energiahintojen kansainvälisen nousun taustalla on tiedotteen mukaan useita eri syitä. Energiatuotteisiin kohdistuva kysyntä on kasvanut kokonaiskysynnän elpyessä, kun koronakriisin pahin vaihe on hellittänyt. Samaan aikaan energian tuotanto kärsii yhä jossain määrin koronakriisin alkuvaiheessa tapahtuneesta tuotantokapasiteetin pienenemisestä. Myös sääolosuhteet ja epävakaa geopoliittinen tilanne ovat vaikuttaneet energian hintojen nousuun.
Polttonesteiden kuluttajahintojen vaihteluihin vaikuttavat etenkin raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen vaihtelut. Koronakriisin alkaessa polttoaineiden hinnat alenivat, kun kysyntä laski. Kysynnän lisääntyessä raakaöljyn hinta on noussut voimakkaasti. Tuotannon kasvun kuitenkin odotetaan vähitellen vähentävän korotuspaineita.
Hallitus on linjannut määräaikaisista täsmätoimista, joilla vastataan energian hintojen nousuun. Toimet painottuvat erityisesti liikenteeseen ja kohdistuvat kotitalouksiin, ammattiliikenteeseen sekä maatalouden yrittäjiin. Toimet sisältävät sekä lyhyen aikavälin että pidemmän aikavälin toimia.
Ammattiliikenteen osalta tämä tarkoittaa sitä, että ammattidieselverojärjestelmän valmistelu aloitetaan. Valmistelun kuluessa arvioidaan, toteutetaanko ammattidiesel nykyjärjestelmän pohjalta vai siten, että dieselin suora verotuki poistettaisiin ja ammattiliikenteessä käytettävästä dieselöljystä maksettaisiin takautuvasti palautusta. Valmistelussa huomioidaan hallituksen ilmastotavoitteet.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:ssä päätös koettiin oikeaksi, mutta sen vaikutusta akuuttiin tilanteeseen ei koeta riittäväksi. ”Hallituksen linjaus ammattidieselistä osoittaa, että vallitseva kustannuskriisi ja sen vaikutukset elinkeinoelämään ja koko yhteiskuntaan tunnustetaan”, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto. ”Samalla on kuitenkin todettava, että tämä toimenpide vaikuttaa vasta pitkän ajan kuluttua eikä helpota kuljetusyritysten taloudellista ahdinkoa juuri nyt.”
SKAL korostaa, että Suomessa dieselin verotuksessa ei ole verotukielementtiä. Ammattiliikenteen maksama vero dieselistä on keskimäärin noin 50 senttiä litralta, mikä on yksi korkeimpia Euroopassa.
”Dieselin verokantaa ei ammattidieselin rakennetta arvioitaessa tule verrata bensiiniin, vaan keskeisiin kilpailijamaihin”, Jani Ylälehto muistuttaa.
SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujalan mukaan kysymys ei ole pelkästään kuljetus- ja logistiikkatoimialasta vaan myös koko Suomen kilpailukyvystä. Kujalan mukaan valmistelu tulee tehdä nyt nopeasti:
”Nyt valmistelulla on äärimmäisen kiire. Apu ei tule heti, mutta toimiala tarvitsee erittäin vaikeassa tilanteessa uskoa tulevaisuuteen. Edellytämme, että valmistelu etenee ripeästi, koska ammattidieseljärjestelmä toimii jo EU-tasolla ja Suomen verohallinnon korkealaatuiset järjestelmät taipuvat varmasti. Hallitus osoitti nyt poliittisen tahtotilan ja ammattidieselillä on myös oppositiopuolueiden tuki”, Kujala sanoo.
Hallitus ei nyt lähtenyt polttoaineverojen alentamiseen. Mikäli dieselin hinta jatkaa edelleen nousuaan, on hallituksella kuitenkin oltava valmiutta puuttua tilanteeseen myös nopealla yleisellä polttoaineveron alentamisella. Näin on toiminut moni maa Euroopassa. Myös osa ammattiliikenteestä, kuten esimerkiksi jakeluliikenne pakettiautoilla sekä taksiliikenne, jää ammattidieselin ulkopuolelle.
”Kaikki tiedostavat, että ammattidiesel ei ratkaise akuuttia tilannetta eikä kaikkien kustannuskriisiä. Olemme esittäneet ammattidieseliä, koska tulevaisuudessa toimiala joutuu kohtaamaan entistä haastavampia päästövähennysvaatimuksia, ja kuljetuskustannuksiin kohdistuu nousupaineita myös pitkällä aikavälillä”, toimitusjohtaja Anssi Kujala muistuttaa.
Viime viikkojen vaihtelevat ja sateiset säät ovat aiheuttaneet päällystevaurioita maanteillä. Erityisesti Etelä-Suomen vilkkaimpien teiden päällysteet ovat vaurioituneet nopeassa tahdissa. Tilannetta hoidetaan, mutta tienkäyttäjiltä tarvitaan varovaisuutta liikenteessä. Kevättä ajatellen on hyvä varautua vaikeaan kelirikkoon alemmalla tieverkolla.
Talvi on ollut runsasluminen, ja lämpötila on sahannut voimakkaasti nollan molemmin puolin. Lauha ja märkä keli on saanut erityisesti vilkkaimpien teiden päällysteet vaurioitumaan nopeasti ainakin eteläisessä Suomessa.
”Olosuhteet ovat olleet varsin poikkeukselliset, sillä runsaat vesisateet saapuivat nopeasti pakkasjakson jälkeen. Ne vaurioittavat herkästi pakkasten jäljiltä hauraita asfalttipäällysteitä, jos vesi pääsee päällysteen alle”, taustoittaa teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola Väylävirastosta.
”Nopeat ja toistuvat jäätymis-sulamis-syklit nopeuttavat reikien syntymistä kohtiin, joissa on halkeama tai muuta alttiutta reikiintymiselle. Lisäksi nastarenkaat kuluttavat asfalttia enemmän päällysteen ollessa märkä”, selvittää maanteiden kunnonhallinnan asiantuntija Tero Lassila Väylävirastosta.
Miten tilannetta hoidetaan?
Asfaltissa olevien reikien paikkaus on haastavaa märissä olosuhteissa. Paikkaustyötä päästään tekemään tehokkaammin silloin, kun pinnat kuivahtavat.
”Ensisijainen toimenpide onkin varoittaa liikennettä päällysteen vaurioista. Myös nopeusrajoituksia voidaan joutua laskemaan tai kaistoja sulkemaan ongelmallisimmilla tieosuuksilla, kunnes vauriot saadaan pysyvämmin korjattua”, Eskola kertoo.
Olosuhteissa on nyt paljon eroja Suomen sisällä, sillä suuressa osassa maata vallitsevat vielä tasaisemmat talvikelit.
”Päällysteiden pintavauriot ovat jo nousseet ilmiöksi ainakin pääkaupunkiseudulla, mutta on hyvä muistaa, että kevään edetessä haasteet siirtyvät useimmiten pohjoiseen päin”, sanoo Lassila.
Mitä tienkäyttäjä voi tehdä?
Tienkäyttäjien kannalta olennaisinta on se, että liikenteessä on syytä olla erityisen varovainen ja sovittaa ajonopeus vallitseviin olosuhteisiin. Paikallisetkin vaihtelut olosuhteissa voivat olla suuria, ja vauriot voivat vilkkailla teillä syntyä nopeasti.
Havaituista vaurioista kannattaa ilmoittaa eteenpäin: jos kyseessä on kiireellinen liikennettä vaarantava ongelma, ilmoita siitä Tienkäyttäjän linjalle (puh. 0200 2100). Kaikki muut valtion väyliä koskevat palautteet hoituvat Liikenteen asiakaspalvelun kautta. Palauteväylän kartasta näkee myös sen, onko kyseinen ongelma jo ilmoitettu ja otettu käsittelyyn.
Mikäli tienkäyttäjälle tapahtuu maantiellä vahinko, jonka hän katsoo aiheutuneen tien puutteellisesta kunnossapidosta, voi tienkäyttäjä hakea ELY-keskukselta korvausta syntyneistä vahingoista.
Odotettavissa haastava kelirikkokevät
Koska olosuhteet ovat syksyn ja talven aikana olleet haastavat, on kevättä ajatellen hyvä varautua vaikeaankin kelirikkoon alemmalla tieverkolla. Kevään säätilalla on kuitenkin vielä suuri vaikutus lopulliseen tilanteeseen eri puolilla maata, ja ennusteet tarkentuvat maaliskuussa.
Tuoreiden tilastojen mukaan Volvo Trucks oli vuonna 2021 raskaiden täyssähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa 42 prosentin markkinaosuudella. Vuonna 2021 yhtiö sai tilauksia, aiesopimukset mukaan lukien, yli 1 100 sähkökuorma-autolle maailmanlaajuisesti.
Kansainvälinen kuljetusala on siirtymässä kohti kestävämpiä kuljetuksia, kun raskaiden akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen myynti alkaa piristyä, Eurooppa edellä. Yhä useampi raskas täyssähkökuorma-auto kulkee nyt kaupallisessa liikenteessä.
Markkina-analyysiryhmä IHS Markitin tilastot osoittavat, että vuonna 2021 Euroopassa rekisteröitiin yhteensä 346 sähkökuorma-autoa (≥16 tonnia) – kasvua 193 % vuodesta 2020. Volvo Trucksin 42 % markkinaosuus on suurin. Euroopan maista eniten sähkökuorma-autoja (≥16 tonnia) rekisteröitiin Sveitsissä, Norjassa, Ruotsissa ja Alankomaissa.
”Olemme päättäneet ajaa sähkökuorma-autojen vallankumousta, ja markkinajohtaja-asemamme Euroopassa on todiste siitä, että teemme juuri niin. Vaikka volyymit ovat edelleen alhaiset, näemme kiinnostuksen kasvavan nopeasti niin Euroopassa, Pohjois-Amerikassa kuin muuallakin maailmassa. Vuonna 2021 saimme tilauksia, aiesopimukset mukaan lukien, yli 1 100 kuorma-autolle yli 20 maassa. Olen vakuuttunut siitä, että sähköisten, päästöttömien kuljetusten tarjoamisesta on tulossa keskeinen kilpailuetu”, sanoo Volvo Trucksin johtaja Roger Alm.
Volvo Trucks aloitti sähkökuorma-autojen sarjatuotannon vuonna 2019 yhtenä ensimmäisistä kuorma-autobrändeistä maailmassa. Kun raskaiden täyssähköisten mallien Volvo FH:n, Volvo FM:n ja Volvo FMX:n tuotanto alkaa tänä syksynä, Volvolla on täydellisin sähkökuorma-automallisto globaalissa kuorma-autoteollisuudessa. Volvo on toimittanut sähköajoneuvoja laajalle joukolle asiakkaita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Australiassa. Yhtiön tavoitteena on, että puolet sen kuorma-autojen kokonaismyynnistä tulee olemaan sähköisiä vuoteen 2030 mennessä.
IHS Markitin tilastot rekisteröityjen sähkökuorma-autojen kokonaismäärästä (≥16 tonnia) Euroopassa vuonna 2021 pois lukien Iso-Britannia:
VR Transpoint pyrkii suunnittelemaan ja operoimaan logistiikkaketjuja, joiden tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen leikkaaminen nopealla aikataululla. Osana vähäpäästöisiin maantiekuljetuksiin investoimista yhtiön ensimmäiset nesteytettyä maa- ja biokaasua käyttävät rekat ovat aloittaneet kaupallisessa liikenteessä.
”Vahvimpia valttejamme päästöjen vähentämisessä ovat täysin päästöttömät ja tehokkaat sähkövetoiset rautatiekuljetukset, mutta päästöjen vähentäminen on tärkeää myös maantiekuljetuksissa. Investoimalla vähäpäästöisiin kuljetuksiin autamme myös asiakkaitamme pääsemään heidän omiin ympäristötavoitteisiinsa ja samalla tämä hyödyttää laajemmin myös yhteiskuntaa ympärillämme,” sanoo VR Transpointin johtaja Martti Koskinen.
Asiakkaille räätälöidyt logistiikkaratkaisut ovat osa VR Transpointin strategiaa vähentää kuljetusten päästöjä entisestään. Volvon toimittamat kaasurekat käyttävät polttoaineena nesteytettyä maa- ja biokaasua. Uuden kaluston myötä on mahdollista saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä saatavilla olevan kaasun alkuperästä riippuen.
”Maantielogistiikassa kaluston polttoainekysymysten lisäksi liikenteen suunnittelu on tärkeää, jotta kuormat ovat täysiä ja tyhjänä ajoa vältetään. Kaasurekkamme ovat uudenlaisia säiliö- ja konttikalustoyhdistelmiä, joiden rakenteen ansiosta pystymme tekemään tehokkaita meno-paluukuljetuksia – menosuunnassa Suomen vientisatamiin käytetään kontti- ja paluusuunnassa puolestaan säiliökalustoa”, Koskinen kertoo.
Poliisin tietojen mukaan perjantai-iltana 4. helmikuuta järjestetään Convoy Finland 2022 -niminen tapahtuma Helsingin keskustassa. Tapahtuman ennakoidaan aiheuttavan merkittävää ja pitkäaikaista liikennehaittaa. Poliisi suosittelee yksityisautoilun välttämistä keskusta-alueella perjantai-illasta eteenpäin, kunnes tapahtuma on päättynyt.
Poliisi on tänään käynyt neuvotteluja huomenna 4.2. klo 18 alkavaksi ilmoitetun Convoy Finland 2022 -tapahtuman järjestäjien kanssa.
Mielenosoitusilmoitus on tehty Kansalaistorilla järjestettävästä tapahtumasta ja tapahtuman ajankohdaksi on ilmoitettu perjantai 4.2. klo 18-22 ja lauantaista keskiviikkoon 5.-9.2. klo 10-22.
”Mielenosoitusilmoitus on tehty Kansalaistorilla järjestettävästä tapahtumasta. Poliisin tehtävä on turvata laillisen mielenosoituksen kulku. Poliisi kehottaakin, että kaikki, jotka haluavat mieltään osoittaa, osallistuisivat toimintaan nimenomaan Kansalaistorilla. Liikenteen häiritseminen ei nauti kokoontumislain suojaa”, ylikomisario Jarmo Heinonen toteaa.
”Neuvotteluja käytiin torstaina aamupäivällä poliisin ja Convoy Finland 2022 järjestäjätahojen kanssa. Neuvotteluissa järjestäjät toivat esiin kantansa, että lainmukaisilla keinoilla ei katsota voitavan vaikuttaa epäoikeudenmukaisiksi koettuihin päätöksiin, joten tapahtuman tavoitteita tullaan edistämään myös kansalaistottelemattomuuden keinoin.”
Poliisi ei päästä raskasta liikennettä keskustaan
Helsingin keskustassa on voimassa raskaan liikenteen rajoitusalue. Rajoitusalue kattaa koko eteläisen Helsingin, Paciuksenkatu – Nordenskiöldinkatu – Teollisuuskatu -linjalle asti, lukuun ottamatta Länsisatamaa, Eteläsatamaa ja Katajanokkaa. Rajoitus ei koske linja-autoja. Yli 12 metriä pitkät ajoneuvot tarvitsevat erityisluvan ajaakseen Helsingin kantakaupungin rajoitusalueella.
”Pitkille ajoneuvoille ei ole myönnetty erityislupia, joten tällaisilla ajoneuvoilla ei rajoitusalueelle ole asiaa. Ajoneuvojen pysäköinti keskelle tietä häiritsee kohtuuttomasti liikennettä, eikä tallainen toiminta nauti kokoontumislain suojaa. Sääolosuhteista ennakoidaan myös erittäin haastavia, mikä on kaikkien liikenteessä olevien syytä ottaa huomioon”, toteaa Heinonen.
Poliisin tehtävä on turvata yleinen järjestys ja turvallisuus. Poliisi seuraa aktiivisesti tilannetta ja pyrkii ratkaisemaan tilanteen ensisijaisesti neuvottelemalla.
”Poliisi muistuttaa tapahtumaan saapuvia siitä, että vastuu liikenteen häiritsemisestä on henkilökohtainen ja tällainen toiminta voi johtaa erilaisiin rikosseuraamuksiin”, muistuttaa Heinonen.
Poliisi suosittelee yksityisautoilun välttämistä keskusta-alueella perjantai-illasta eteenpäin, kunnes tapahtuma on päättynyt.
Poliisi päivittää ajantasaisimman tiedon tapahtumasta Twitteriin Helsingin poliisilaitoksen tilille @HelsinkiPoliisi. Twitter-viestejä voi seurata ilman kirjautumista myös verkossa osoitteessa twitter.com/helsinkipoliisi
Uutista päivitetty 3.2.2022 klo 17.27 – Poliisin aiemmassa 2.2.2022 julkaisemassa tiedotteessa todettiin, ettei virallista ilmoitusta tapahtumasta oltu vielä tehty.
Scania ja Kempower Oyj ovat allekirjoittaneet raamisopimuksen, jonka pohjalta Kempowerista tulee Scanian ja sen tytäryhtiöiden virallinen DC-pikalatauslaitetoimittaja maailmanlaajuisesti. Sopimus mahdollistaa Kempowerin DC -pikalatausteknologian ja -ratkaisujen tarjoamisen sekä Scanian omalle verkostolle, että Scanian asiakkaille.
Scania ja Kempower ovat allekirjoittaneet raamisopimuksen, jonka pohjalta Kempowerista tulee Scanian ja sen tytäryhtiöiden virallinen DC-pikalatauslaitetoimittaja maailmanlaajuisesti. Sopimus mahdollistaa Kempowerin DC -pikalatausteknologian ja -ratkaisujen tarjoamisen sekä Scanian omalle verkostolle, että Scanian asiakkaille.
“Olemme iloisia saadessamme palvella Scanian ja sen tytäryhtiöiden sähköbussi- ja sähkökuorma-autoverkostoa maailmanlaajuisesti. Yhteistyö Scanian kanssa on Kempowerille merkittävä raskaiden ajoneuvojen latausmarkkinoilla. Odotamme innolla mahdollisuutta viedä kehitystä eteenpäin kohti päästötöntä logistiikkaa ja kuljetusta”, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.
Tammikuussa julkistettu Strängnäsin sähköbussivarikko Ruotsissa on yksi ensimmäisistä Scanian ja Kempowerin välisistä yhteistyöprojekteista. Kempower toimittaa Strängnäsiin latausinfran, sisältäen Kempower C-Series- ja S-Series-pikalatausratkaisut ja Kempower ChargEye Depot Master -sovelluksen.
Yhteistyöhön myötä Kempower toimittaa pikalatausteknologiaa Scanialle ruotsalaisen Falkenklev Logistik -yhtiön uutta Malmössä sijaitsevaa sähkörekkojen latausvarikkoa varten. Myös tämä toimitus sisältää Kempower C- ja S-sarjan latausratkaisuja ja Kempower ChargEye -taustajärjestelmän ja -pilvipalvelut.
Sähkörekkojen pikalatausasema on kunnianhimoisen projektin tulos. Hankkeessa on mukana useita kuljetusalan ja uusiutuvan energian edelläkävijäyrityksiä. Scania toimittaa latausasemalle ratkaisun, joka sisältää viisi 4×2-täyssähkörekkaa ja Kempowerin 1,6 megawatin pikalatausratkaisun. Falkenklev on myös tilannut Soltech Energy Solutionsin rakentamaan puolentoista hehtaarin aurinkovoimalan ja kahden megawatin akkujärjestelmän sähkön tuotantoa ja varastointia varten.
Kempowerin pikalatausjärjestelmä pohjautuu Kempower ChargEye -taustajärjestelmään. ChargEye ohjaa tehoa sen mukaan, kuinka monta ajoneuvoa lataa samanaikaisesti. Latausjärjestelmän maksimiteho sähkörekkojen latauskentällä on 250 kW ajoneuvoa kohden. Järjestelmän tehoa voi kasvattaa tulevaisuudessa 320 kW ajoneuvoa kohden. Keskusteluissa on ollut myös pikalatausaseman skaalaaminen soveltuvaksi myös tulevaisuuden täyssähkörekoille, joissa on suuremmat akut ja pidempi toimintamatka.
Uusi sähkörekkojen latausasema on osa Falkenklevin suunnitelmaa perustaa latausasema yhtiön 22 ajoneuvolle. Kun täyssähkörekkojen latausasema avataan myöhemmin tänä vuonna, se tulee olemaan Ruotsin suurin rekkojen pikalatausasema. Tulevaisuudessa varikkoa voisi mahdollisesti laajentaa 40 ajoneuvolle. Täyssähkörekkoja ladataan pääasiassa öisin, ja siksi Falkenklev on sopinut latauspisteiden avaamisesta julkiseen käyttöön päiväsaikaan. Latausasema soveltuu myös kaukoliikenteen sähkörekkojen latausta varten.
“Minulla on ollut muutaman vuoden ajan ajatus latausasemasta ja aurinkovoimalasta. Kun tarve muuttaa toimintaa vastuullisesti kasvoi ja samanaikaisesti dieselin hinta kohosi, oli melko selvää, että meidän toimittava. Olemme sitoutuneet sähköistämään kuljetuskalustomme. Sähkö tuotetaan aurinkoenergialla, mikä tekee siitä 100 % fossiilivapaata. Tämä on meille hieno hetki”, sanoo Falkenklev Logistik-yhtiön toimitusjohtaja Victor Falkenklev.
“Olemme iloisia saadessamme toimittaa sähköisen liikkuvuuden ratkaisumme tähän kunnianhimoiseen projektiin, joka on jälleen yksi todiste raskaan liikenteen sähköistymisen nopeasta kehityksestä”, sanoo Fredrik Allard, Head of E-mobility, Scania.
“Tämä aloite on täydellinen esimerkki siitä, kuinka voimme luoda uusia ekosysteemejä löytääksemme ratkaisuja sähköiselle liikkumiselle, jota tarvitsemme kiireesti liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi”, Allard lisää.
”Näemme raskaat ajoneuvot erittäin tärkeänä osana kuljetusten ja logistiikan sähköistämistä. Olemme erittäin iloisia voidessamme tarjota DC-latausteknologiaa Ruotsin suurimmalle julkiselle sähkörekkojen latausasemalle ja odotamme innolla pikalatausratkaisujen kehittämistä edelleen täyssähköisille rekoille”, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.
Vuoden ensimmäinen Raskas Kalusto ilmestyy 3.2.2022. Kansijutuksi on tällä kertaa noussut Raukolan uusi Scania-puutavarayhdistelmä, joka on vaunua myöten tuore tapaus. Yläreunassa tarjoillaan nostokykyä Erkin-muodossa, ja maalta haetaan ainakin pöntön täydeltä nostalgiaa, jos nyt ei enää varsinaisesti maitoa kyytiin saadakaan. Tutustumme myös Kuljetuspalvelu H. Jaakolan toimintaan, kuten kannesta näkyy. Sen pidemmittä puheitta, koko sisältö menee näin:
Kalusto ja ihmiset
06 Raukolan Ärrä
J.T. Raukolan uusi Scania R770 sai viimeisimpänä lisänä peräänsä Weckmanin 5-akselisen vaunun.
18 Yhteys pohjoiseen
Kuljetuspalvelu H. Jaakolan kalustoon kuuluu pakettiautojen lisäksi kaksi yhdistelmää.
24 Erkin-voimin
Kainuussa laitettiin asennusnostureiden tonnimetriluokitukset uudelle tasolle.
30 Lupaava alku
Rahti-Kaleva Oy hankki Iveco X-Way -rekkaveturin.
36 Yövuoro viikonloppuna
Thermokeikalla Kuopioon Sami Piirosen kanssa.
58 16 kertaa Actros
NCS Finland Oy teki kerralla vähän useamman vetoauton hankinnan.
66 Maalaismaisemassa
Aulis Hartikaisen Scania LS 111 -maidonkeräilyauto.
72 Realistista ajankuvaa eri vuosikymmeniltä
Pienoismallirakentaja Antti Lappalainen.
79 Koiviston ajan alkumetreillä
Miltä näytti kuljetusala Suomessa 40 vuotta sitten?
Koeajot ja esittelyt
41 Vakaasti ja vastuullisesti
VAK Oy täytti vuoden alussa 50 vuotta kasvun merkeissä.
44 Työmaalta toiselle
Koeajossa tällä kertaa Mercedes-Benz Actros 2540 6X2*4.
50 Toinen poikkeusvuosi
Pandemiavuodet eivät ole veljiä ensirekisteröinneissäkään.
Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.