AdBlue- eli urealiuoksen saatavuus uhkaa heikentyä ja hintojen nousu entisestään on todennäköistä, sillä valmistusprosessi nojaa vahvasti maakaasuun.
Urean maailmanmarkkinahinta oli nousussa jo viime vuoden lopulla, ja kun jonkinlaista toivonpilkahdusta uskallettiin hinnassa maailmalla lopulta nähdä, syttyi Ukrainassa sota. Urean valmistusprosessi on vahvasti sidoksissa maakaasuun, jonka hinta oli syksyllä jo muutenkin korkealla. Sota nostaa maakaasun hintaa entisestään, sillä iso osa Euroopassa käytettävästä maakaasusta on lähtöisin Venäjältä. Hurjasti nousseiden polttoainehintojen lisäksi näköpiirissä on myös siis urealiuoksen hinnannousu entisestään, ja esimerkiksi Ruotsissa väläytellään jo uhkaa koko aineen loppumisesta.
Suomalainen Emma Mäkinen vahvistaa Team Schwabentruck Racingia Nürburgringillä ajettavassa Truck Grand Prixissä heinäkuussa. Ratakuorma-autojen EM-tasolla vuonna 2010-2013 kilpailleen Mika Mäkisen tytär on kerännyt runsaasti autourheilukokemusta, mutta kuorma-autopuolen haltuunotto on melko tuore ilmiö.
Maaliskuun 8. päivä on kalenterissa merkitty naistenpäiväksi, ja tällä päivämäärällä saatiin myös uutisia Saksasta: suomalaisedustusta nähdään 15.-16.7.2022 Truck Grand Prixissä Nürburgringillä, kun Team Schwabentruckin väreissä kilpailee lähdössä kaksi naista: vierailevana tähtenä suomalainen 24-vuotias Emma Mäkinen ja jo vuodesta 2011 ratoja kiertänyt 37-vuotias saksalainen Stephanie Steffi Halm.
Emma Mäkinen on EM-tasolla vuosina 2010-2013 ja Britanniassa kaudella 2017 kilpailleen ja edelleen aktiivisesti ratakuorma-autoilun parissa toimivan Mika Mäkisen tytär. Ensimmäisen virallisen kilpailukosketuksensa ratakuorma-autoihin Emma on saanut vasta melko tuoreeltaan, mutta esimerkiksi toisissa kisoissaan kesällä 2021 Kemoralla kirjattiin kansallisissa osakilpailuissa aika-ajojen nopein suoritus, kolme kakkossija kolmesta lähdöstä ja kahdessa lähdössä nopein kierrosaika. Eli vahvaa näyttöä on lyhyelläkin kokemuksella, ja sitä odotetaan karttuvan myös kilpailujen lisääntyessä. Muuta moottoriurheilutaustaa Emma Mäkisellä on luonnollisesti jo pidemmältä ajalta kilpa-autopuolella mm. V1600-luokasta, Endurance Cupista ja jäärata-ajosta.
”Ajatus kilpavierailusta Schwabentruckin tallissa tuli alun perin Mika Mäkiseltä, jonka kanssa meillä on ollut aina hyvä yhteys”, kertoo Team Schwabentruckia ja Team Hahn Racingia edustava Diana Hahn. ”Niinpä päätimme viedä ideaa eteenpäin. Marraskuussa 2021 Mika ja Emma tulivat Saksaan, kun olimme omalta puoleltamme selvittäneet kaikki tärkeät asiat osallistumiseen liittyen.”
Emma Mäkinen on lähdössä autolla numero 28, joka on perinteisesti Schwabentruckin toisen auton numero. Työkaluna kilpailussa on Iveco S-Way R -ratakuorma-auto, ja jäämmekin mielenkiinnolla odottamaan, mitä heinäkuu tuo tullessaan kilpailun osalta: ehkäpä tästä lähtee uusi kierros Mäkisten menestyksekästä ratakuorma-autoilu-uraa Euroopassa käyntiin?
”Kun olin 20-vuotias, ansaitsin ylimääräistä rahaa ajamalla ammatikseni kuorma-autoa. Odotan innolla, että pääsen Tšekin Mostissa ensimmäisissä testeissä ajamaan paljon kierroksia Steffin, Jochenin (Hahn) ja Lukasin (Hahn) kanssa ja tutustumaan kilpa-autooni”, Emma Mäkinen sanoo.
Renault Trucks laajentaa täyssähköisten ajoneuvojen valikoimaansa ja lanseeraa vuodelle 2023 kaksi uutta mallia, joiden kokonaispaino on jopa 44 tonnia – Renault Trucks T E-Tech on suunniteltu aluekuljetuksiin ja Renault Trucks C E-Tech maansiirtokuljetuksiin.
Renault Trucks kertoo jatkavansa sitoutumistaan asiakkaidensa energiasiirtymätoimenpiteisiin. Valmistaja kertoo pyrkivänsä tarjoamaan sähkökuorma-autoja kaikkiin käyttötarkoituksiin. Renault Trucksin valikoimassa onkin vuodesta 2020 lähtien ollut tarjolla täysin sähkökäyttöisiä 3,1–26 tonnin kuorma-autoja. Vuoden 2023 alussa Renault Trucks tuo markkinoille kaksi uutta mallia, joiden kokonaispaino on jopa 44 tonnia: Renault Trucks T E-Tech on suunniteltu aluekuljetuksiin ja Renault Trucks C E-Tech maansiirtokuljetuksiin.
”Sähköisten versioiden laajentuminen raskaisiin malleihin on erittäin toivottu lisä Suomen markkinoille. Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme ratkaisut pakettiautoista raskaisiin kuorma-autoihin ja juuri niissä segmenteissä missä sähköiset autot ovat parhaimmillaan”, Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.
Nämä Renault Trucksin uudet raskaan sarjan mallit varustetaan kahdella tai kolmella sähkömoottorilla, joiden yhteysteho on jopa 490 kW (666 hv). Kuorma-autoissa on myös Optidriver-vaihteisto.
T E-Tech- ja C E-Tech -malleissa on 2–6 litiumioniakkua, joiden kapasiteetti on 180–540 kWh. Ajoneuvojen akut voidaan ladata täyteen 9,5 tunnissa vaihtovirralla (jopa 43 kW) tai 2,5 tunnissa tasavirralla (jopa 250 kW). Kuorma-autoilla voidaan ajaa jopa 300 km yhdellä latauksella ja jopa 500 km yhden tunnin välilatauksella (250 kW:n pikalataus).
Uudet T E-Tech- ja C E-Tech -mallit voidaan varustaa kolmella voimanottotyypillä, joten ne sopivat kaikenlaisia päällirakenteita ja käyttötarkoituksia varten: saatavana on sähköinen voimanotto, sähkömekaaninen voimanotto ja vaihteiston voimanotto.
Näiden uusien sähkökuorma-autojen kokonaismassa on 44 tonnia, ja niitä on saatavana 4×2- ja 6×2-vetoautoina sekä 4×2-, 6×2- ja 8×4-tridem-tasakuorma-autoina.
Renault Trucksin T Tech- ja C E-Tech -mallit tulevat myyntiin vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä, ja ne valmistetaan Renault Trucksin tehtaalla Ranskan Bourg-en-Bressessä.
3,1–44 tonnin täyssähköisten kuorma-autojen valikoiman ja kokonaisvaltaiseksi luonnehtimansa asiakastuen myötä Renault Trucks kertoo tehostavansa strategiaansa ja asettavansa tavoitteensa entistä korkeammalle: valmistaja arvioi, että vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttia myydyistä ajoneuvoista on sähkökäyttöisiä.
Manner-Suomen tieliikenteessä sattui vuonna 2021 kaikkiaan 13 953 riistaonnettomuutta. Onnettomuuksien määrä väheni vuoteen 2020 verrattuna hiukan. Onnettomuuksia tapahtui 51 kappaletta edellisvuotta vähemmän.
Vaarallisinta aikaa riistaonnettomuuksien osalta oli marraskuu, jolloin kirjattiin kaikkiaan 2 264 riistaonnettomuutta. Se on noin kuudesosa kaikista tapauksista. Näissä tieliikenteen onnettomuuksissa on ollut mukana valkohäntäpeuroja, metsäkauriita, hirviä, metsäpeuroja, villisikoja ja kuusipeuroja.
Riistaonnettomuudet kuukausittain vuosina 2019-2021
Kaikkiaan vuonna 2021 kirjattiin 13 953 tieliikenteen riistaonnettomuutta. Syksyn kuukausien lisäksi onnettomuuksia tapahtui paljon touko-kesäkuussa. Vuoden 2021 toukokuussa sattui 1 375 onnettomuutta. Kaikkein vähiten onnettomuuksia kirjattiin helmi-maaliskuussa. Helmikuussakin tieliikenteessä tapahtui kuitenkin noin 400 riistaonnettomuutta.
Alueellisesti tarkastellen suurin osa riistaonnettomuuksista tapahtui vuonna 2021 Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla. Näissä kahdessa maakunnassa tapahtui lähes puolet kaikista riistaonnettomuuksista. Myös Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Kanta-Hämeessä tapahtui paljon onnettomuuksia, lähes kolmannes koko maan riistaonnettomuuksista. Riistaonnettomuuksien määrä lisääntyi eniten Varsinais-Suomessa, Etelä-Pohjanmaalla, Satakunnassa ja Kymenlaaksossa. Onnettomuuksien määrä väheni eniten Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä.
Riistaonnettomuudet maakunnittain vuosina 2019-2021
Suurin osa riistaonnettomuuksista tapahtui valkohäntäpeurojen ja ajoneuvojen törmäyksissä. Valkohäntäpeurojen kanssa tapahtui noin puolet kaikista riistaonnettomuuksista, 6 607 onnettomuutta. Toiseksi eniten kolaroitiin metsäkauriiden kanssa, 5 537 kertaa. Eniten vuonna 2021 kasvoivat metsäkaurisonnettomuudet, joita tapahtui 443 kappaletta enemmän vuoteen 2021 verrattuna. Eniten vähenivät valkohäntäpeuraonnettomuudet, joita tapahtui 645 vähemmän kuin vuonna 2020. Hirvikolareita tapahtui vuonna 2021 yhteensä 1680. Metsäpeura-, villisika- ja kuusipeurakolareita tapahtui yhteensä 129 kappaletta ja niiden osuus kaikista onnettomuuksista oli pieni.
Volvo Trucks ilmoittaa lisänneensä I-Save-toimintoonsa uusia parannuksia, jotka valmistajan mukaan pienentävät polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä, mutta samalla parantavat ajettavuutta ja lisäävät ajomukavuutta.
Pienempään kulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin sekä parempaan ajettavuuteen ja ajomukavuuteen tähtäävä kokonaisuus sisältää optimoituja moottorikomponentteja, I-Shift-vaihteiston kanssa entistä paremmin kommunikoivan moottorinohjausjärjestelmän sekä toimenpiteet ilmanvastuksen pienentämiseksi.
Volvo FH I-Save -malliston moottorien muokattuihin elementteihin lukeutuvat suuttimet, puristussuhde ja nokka-akseli sekä Volvon mukaan erityisesti uudet aaltomaiset männät. Myös moottorin paino ja sisäinen kitka ovat pienentyneet. Turboahdin ja öljypumppu ovat nekin saaneet päivityksiä, samoin öljyn-, polttoaineen- ja ilmansuodattimissa on patentoituja parannuksia suorituskyvyn parantamiseksi.
I-Save-version voimanlähteenä on 13-litrainen, turbo compound -teknologiaa hyödyntävä D13TC-moottori, joka mahdollistaa ajamisen pidempään matalilla kierroksilla ja suurilla vaihteilla. Volvon mukaan tuloksena on pehmeämpi ja hiljaisempi ajo. Moottori voi käydä korkealla hyötysuhteella koko nopeusalueella, parhaan tuloksen ollessa kuitenkin alueella 900–1 300 r/min.
I-Torque on puolestaan uusi älykäs vääntömomenttiohjelmisto, joka Volvon mukaan lisää energiatehokkuutta analysoimalla I-Seen topografiatietoja ja mukauttamalla ajoa todellisen reitin mukaan. I-See käyttää suunniteltua reittiä koskevia tietoja hyödyntääkseen kuorma-auton liike-energiaa parhaalla mahdollisella tavalla ajettaessa mäkisessä maastossa. I-Torque-toiminto hallitsee vaihteenvalintaa, moottorin vääntömomenttia ja jarrutusta, kun I-Cruise on aktivoitu.
Aerodynamiikan parantamiseksi tehdyistä muutoksista valmistaja ottaa esille ohjaamon etuosan tiivistämisen ja pidemmän oven jatkeen.
Versiovalikoima täydentyy uudella 420-hevosvoimaisella vaihtoehdolla, joka liittyy aiempien 460- ja 500-hevosvoimaisten rinnalle. Kaikki moottorit on suunniteltu toimimaan myös uusiutuvalla HVO-dieselillä.
Scania Suomi esittelee maaliskuussa Scanian sähköautomalliston Suomessa. Scanian Sustanability-kiertueella keskitytään myös muihin vaihtoehtoisiin käyttövoimiin, ja mukana on myös Scanian tehokkain 410-hevosvoimainen kaasumoottoriversio.
Scania Suomen kestävän kehityksen kiertue kulkee Suomessa 11 paikkakunnalla maaliskuun 8. päivästä alkaen. Kiertueella Scania kumppaneineen kertoo tämän hetken vähäpäästöisen liikenteen mahdollisuuksista ja aamupalaseminaarin aikana myös valotetaan hieman tulevaisuuden näkymiä.
Scanialta muistutetaan, ettei sähköistyminen ammattimaisessa kuljetustoiminnassa synny hetkessä. Latauslaitteet, latausinfrastruktuurin järjestäminen ja sähköisen liikennöinnin suunnittelu on tärkeässä roolissa. Scanian kiertueella aamupalaseminaarissa keskitytään myös näihin sähköistymisen haasteisiin. Aamun seminaariosuudessa latausjärjestelmistä ja latausinfran järjestämisestä kertovat Destia Oy ja Kempower Oyj.
Scanian kaasumoottorit ovat jo luoneet pohjaa kestävän kehityksen liikenteelle, ja Scanian mukaan biokaasu liikennepolttoaineen on jo tällä hetkellä erittäin tehokas tapa vähentää liikenteen päästöjä. Niinpä yritys kertoo jatkavansa kaasumoottorien kehitystyötä osana matkaa kohti hiilineutraalia liikennettä. Kiertueella mukana on myös biokaasukäyttöinen Scanian G410-malli ja aamupalaseminaarissa kaasuasioiden kehityksestä kertoo Gasum Oy.
Scanian Sustainability-kiertueen ohjelma
9:00
Tilaisuus alkaa
9:15-9:30
Avaussanat – Kohti päästötöntä liikennettä – Olli Heikkinen, Scania Suomi Oy
9:30-10:00
Scanian matkassa kohti puhtaampaa liikennettä- Tuotepäällikkö Michael Mannfors, Scania Suomi Oy
10:00-10:45
Laturista virtaa – Raskaan kaluston latausjärjestelmäprojekti käytännössä – Destia Oy
10.45-11:30
Helposti kohti hiilineutraalia liikennettä – Gasum Oy
Suomen riippuvuus venäläisen energian tuonnista ei ole ratkaisevaa, Suomen kansainvälinen kilpailukyky ei sotatoimien takia sakkaa, mutta polttoaineiden hinnat nousevat entisestään, tiivistää VATT:n energiateeman johtava tutkija Marita Laukkanen Venäjän Ukrainassa käymän hyökkäyssodan vaikutuksia Suomeen.
Venäjän sotatoimet Ukrainassa ja Venäjään kohdistetut pakotteet sekä niiden seuraukset Suomelle ovat aiheuttaneet laajaa huolta. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) ilmasto- ja energiateeman johtava tutkija Marita Laukkanen arvioi sodan seurauksia Suomelle energiapolitiikan kannalta.
”Suomi ei ole riippuvainen Venäjältä tuodusta sähköstä. Sähkön tarpeesta pystytään kyllä huolehtimaan muilla tavoin, vaikka sen hinta voi toki nousta”, arvioi Laukkanen.
”Suomen talouden kansainvälinen kilpailukyky ei myöskään ole erityisessä vaarassa, koska sotatoimien seuraukset osuvat myös Suomen keskeisiin kilpailijamaihin. Useat maat joutuvat korvaamaan venäläistä energiaa muiden maiden kalliimmalla tuotannolla”, jatkaa Laukkanen ja korostaa, että ”Suomen teollisuus on jo monia kilpailijamaita vähemmän riippuvainen fossiilisista polttoaineista. Tästä on saatu tuoretta kansainvälistä tutkimustietoa EPREE-verkostossa, jossa VATT on yhtenä partnerina.”
”Kaikkein suurin energiaan liittyvä vaikutus sotatoimilla on polttoaineiden hintoihin. Bensan ja dieselin valmistuksen pohjana olevasta raakaöljystä esimerkiksi Neste on tuonut noin kaksi kolmasosaa Venäjältä, ja tälle tuonnille on nyt kehitettävä vaihtoehtoja, jotka saattavat olla hinnaltaan kalliimpia. Kyseessä Nesteen osalta myös imagokysymys kuten Teboilin kuluttajaboikottien kohdalla on jo nähty”, huomioi Laukkanen.
”Kaiken kaikkiaan bensan ja dieselin hinnat kohoavat tässä tilanteessa entistäkin korkeammalle tasolle”, kiteyttää Laukkanen Venäjän hyökkäyssodan keskeiset seuraukset energiakysymyksessä.
Teboil-kauppiaat ry ja Oy Teboil Ab kertovat sopineensa yhteisesti, ettei Teboil-kauppiailta veloiteta myyntisidonnaisia vuokramaksuja, kauppapaikkamaksuja eikä markkinointimaksuja väliaikaisesti.
Teboil-kauppiaat ry on neuvotellut Pekka Haapalaisen johdolla Teboilin kanssa siitä, että yhtiö keskeyttää välittömästi kauppiailta perittävien maksujen perimisen määräaikaisesti maalis-toukokuun ajaksi. Keskusteluja jatketaan yhtiön kanssa siitä, minkälaisella mallilla Teboil-kauppiaat jatkossa toimisivat Teboil-brändin alla itsenäisinä kauppiaina. Tällöin asiakkaat voivat jatkossakin vierailla Teboil-asemilla, tietäen kauppiaiden myynnin jäävän paikallisten yrittäjien kassoihin.
Teboil-huoltamoita Suomessa pyörittävät yksityiset yrittäjät, jotka toivovat suotuisaa ilmapiiriä ylläpitääkseen sujuvaa liiketoimintaa. Teboil-kauppiaat työllistävät yli 1 000 ihmistä.
Yli 20 vuotta huoltamoyrittäjänä toiminut Haapalainen kertoo olevansa kiitollinen Teboilin kanssa syntyneestä mallista, jonka hän uskoo tukevan kauppiaskentän toimintaa.
Teboilin markkinointi- ja viestintäjohtaja Toni Flyckt näkee sopimuksen selkeyttävän aiheesta käytävää keskustelua ja asiakkaiden toimia: ”Teboil-kauppiaat ovat olleet yhtiömme selkäranka jo vuosikymmenten ajan, ja tänään sovittu maksujen keskeytys on selkeä askel siihen, että asiakkaiden ei tarvitse olla huolissaan siitä, mihin asemilla tehtyjen ostosten rahat päätyvät”, Flyckt linjaa.
Scania tiedottaa uudesta testiratahankkeestaan, jonka myötä Södertäljeen rakennetaan noin 95 miljoonan euron arvoinen kokonaisuus autonomisen ja sähköistetyn kuorma-autokaluston kehittelyä varten.
Scania on todennut autonomisen ja sähköistetyn kuljetusalan kehityksen olevan sen verran kovassa nosteessa, että investointeja täytyy tehdä kiireesti esimerkiksi kehittelyssä käytettäviin testipuitteisiin. Näin ollen Södertäljeen rakennetaan lähes 95 miljoonan euron testiratakokonaisuus, joka sisältää paitsi uutta rataa myös aiempien ratojen kasvattamista entisestään. Työt aloitetaan kuluvan vuoden aikana, ja valmista odotetaan olevan viimeistään 2026.
Uuden kuorma-autosukupolven kehitystyön jatkona DAF Trucks on aloittanut lähi- ja keskipitkän matkan autojen testit yhteistyössä suurimpien asiakkaidensa kanssa. Esimerkiksi jakeluautoiksi suunnitelluissa ratkaisuissa on haettu paljon samoja piirteitä ja ominaisuuksia kuin uuden sukupolven XF, XG ja XG+-malleissa.
”DAF loi XF, XG ja XG+ -malleilla uuden tason, pitkien matkojen ja raskaiden kuormien kuljetuksille pitkälle tulevaisuuteen”, kertoo tuotekehityksen johtaja Ron Borsboom. ”Seuraavaksi tuomme tulevaisuuden paikallis- ja jakeluliikenteeseen. Hyvä näkyvyys, erinomainen istuma-asento, ohjaamon ergonomia ja sisustuksen viimeistely tulevat olemaan huippu luokkaa. Samoin kuin ajoneuvon ohjattavuus, ajo-ominaisuudet ja taloudellisuus.”
DAF julkistaa uuden sukupolven keski- ja lyhyen matkan kuorma-autonsa vuoden jälkipuoliskolla. Uusi sarja on lisäys DAF CF -kuorma-autojen valikoimaan. Valmistajan mukaan nyt testissä olevissa uuden sukupolven DAF-mallistossa käytetään samaa alustaa kuin aiemmin julkaistuissa uusissa kaukokuljetuksiin tarkoitetuissa kuorma-autoissa. Tämä uusi, pääasiassa esimerkiksi jakelukäyttöön suunnattu sarja jakaa DAF:n mukaan myös paljon samoja ominaisuuksia ajomukavuuden, turvallisuuden, tehokkuuden ja vähäpäästöisyyden saralla.
Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.