Poliisi valvoo turvalaitteiden käyttöä ja tarkkaamattomuutta liikenteessä

Poliisi valvoo 4.–10.4.2022 koko maassa turvalaitteiden käyttöä sekä kuljettajien tarkkaamattomuutta liikenteessä.

Tarkkaamattomuutta on tyypillisesti kuljettajan matkapuhelimen käyttö kädessä ajon aikana. Poliisin mukaan yleisimmin joudutaan puuttumaan henkilöauton kuljettajan toimintaan, mutta kielto koskee kaikkien moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajia.

”Puhelimen käyttö ajon aikana nostaa aina kolaririskiä. Erityisen vaarallista on katseen kohdistaminen ajon aikana pois tiestä esimerkiksi viestiä kirjoitettaessa”, poliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta sanoo.

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuotta 2020 koskevan vuosiraportin mukaan liikenneonnettomuuksissa menehtyi 131 henkilö- tai pakettiautossa matkustanutta henkilöä, joista 61 ei käyttänyt turvavyötä. Tutkijalautakuntien arvion mukaan heistä 26 olisi pelastunut käyttämällä turvavyötä.

Liikenneturvan seurantatutkimuksen mukaan henkilöauton etupenkillä turvavyön käyttöaste on jo korkea. 

”Sen sijaan henkilöauton takapenkillä ja pakettiautossa turvavyön käytössä on enemmän parantamisen varaa. Poliisin tavoitteena onkin saada turvavyön käyttö kattavaksi”, Katajisto sanoo. 

Myös lasten turvalaitteiden käyttöön kiinnitetään valvonnassa erityistä huomiota. Katajisto muistuttaa, että vastuu lapsen turvalaitteen käytöstä kuuluu kuljettajalle, ellei lapsen huoltaja ole mukana.

Maanteiden tavaraliikenne saamassa kuljetustukea

Varautumisen ministerityöryhmä on päättänyt logistiikan toimintaedellytysten varmistamisesta. Kuljetusalan tukemiseksi varataan yhteensä korkeintaan 75 miljoonaa euroa. Varautumisen ministerityöryhmä ohjaa varautumista, joka liittyy Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen vaikutuksiin.

Varautumisen ministerityöryhmä linjasi kokouksessaan 1. huhtikuuta logistiikka-alan toimintaedellytysten turvaamisesta. Varautumisen ministerityöryhmä ohjaa varautumista, joka liittyy Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen vaikutuksiin. Ministerityöryhmän puheenjohtajana toimii valtiovarainministeri Annika Saarikko.

Hallitus valmistelee kiireisellä aikataululla kuljetusalan turvaamiseksi toimia, jotka lisäävät tukea korkeintaan 75 miljoonalla eurolla. Laki kuljetusyritysten määräaikaisesta kustannustuesta valmistellaan pikaisella aikataululla työ- ja elinkeinoministeriössä. Tuki on mahdollista saada kolmelta kuukaudelta (tammikuu-maaliskuu 2022), ja sen tarkemmat ehdot tarkentuvat lakivalmistelussa. Valmistelussa huomioidaan EU:n valtiontukisääntelyn asettamat puitteet.  
Lisäksi Finnvera osallistuu kuljetusalan käyttöpääoman rahoitukseen lainoin tai takauksin. Finnvera voi myöntää rahoituksen yksin tai yhdessä muiden rahoittajien kanssa. Rahoitus voi sisältää laskennallista valtiontukea eli niin sanottua de minimis –tukea. 

Lisäksi kuljetusalan vihreän siirtymän edistämiseksi hallitus valmistelee toimenpidekokonaisuuden, jossa tuetaan sähkö- ja kaasukäyttöisen kuorma- ja pakettiautokaluston hankintoja sekä liikennesähkön ja -kaasun julkisen jakeluinfrastruktuurin kehittämistä. Tähän varataan 20 miljoonaa euroa. Kokonaisuudesta linjataan julkisen talouden suunnitelman käsittelyn yhteydessä huhtikuussa 2022

Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa pääasiallisesti hyväksyttyjen linjausten jatkovalmistelusta ja toimeenpanosta. 

Nyt linjatut toimet tukevat hallituksen helmikuussa tekemää päätöstä ammattidieselverojärjestelmän valmistelun aloittamisesta. Valmistelun aikana arvioidaan, toteutetaanko ammattidiesel nykyjärjestelmän pohjalta vai siten, että dieselin suora verotuki poistettaisiin ja ammattiliikenteessä käytettävästä dieselöljystä maksettaisiin takautuvasti palautusta. Valmistelussa huomioidaan hallituksen ilmastotavoitteet.

SKAL ry kommentoi päätöstä tuoreeltan. Järjestö ilmaisee pettymyksensä siitä, että jakeluvelvoitteen poistamisesta määräajaksi ja polttoaineveron alentamisesta ei päästy sopuun. SKAL:n mukaan kustannustukeen liittyvä laki menee valmisteluun ja on pahimmassa tapauksessa käytössä liian myöhään. 

”Kustannustuki on hyvä alku kuljetusalan auttamiseksi ja kertoo siitä, että alan ahdinko on ymmärretty hallituksessa. Haun venyminen jopa syksylle on kuitenkin iso haaste ja siksi se voi tulla monelle yritykselle liian myöhään. Myös määrä on riittämätön”, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.

”Esitimme yhtenä keinona juuri tämänkaltaista ammattidieselin ja kustannustuen yhdistelmää. Siitä hallitus ansaitsee kiitokset. Tuen valmistelua on kiirehdittävä. Rahat on saatava nopeasti jakoon, sillä monen yrityksen kassat ovat jo nyt tyhjät. Finnveran tukielementit ovat hyvä lisä”, luonnehtii SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

SKALin esittämistä keinoista vaikuttavinta – jakeluvelvoitteen määräaikaista poistamista – hallitus ei valitettavasti toteuttanut. Myöskään polttoaineveron alentamiseen EU:n minimitasolle ei löytynyt valmiutta nyt.

”Maanteiden tavaraliikenne kuluttaa noin 1,3 miljardia litraa dieseliä vuodessa. Tällä hetkellä 19,5 prosentin suuruisen jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen olisi alentanut polttonesteiden hintaa laskelmiemme mukaan minimissään 35 senttiä litralta. Se olisi helpottanut kuljetusalan tilannetta nopeasti”, Anssi Kujala sanoo.

SKALin mielestä energian hintaan on puututtava ja jakeluvelvoitteen määräaikaiseen poistamiseen on vielä palattava.

”Suomi on oma-aloitteisesti nostanut jakeluvelvoitteen yli EU:n vaatimuksen. Yksikään jäsenvaltio ei tässä maailmantilanteessa odota, että kansallisesti asetetuista tavoitteista pidettäisiin jääräpäisesti kiinni. Suomenkin tulisi pohtia omaa kilpailukykyään”, Kujala sanoo.

Alan yhdeksi pysyväksi keinoksi SKAL on esittänyt ammattidieselin käyttöönottoa, jonka valmistelusta hallitus on tehnytkin päätöksen.

”Se on valmisteltava nyt nopeasti, ei enää kiemuroita vaan tämä EU:ssa koeponnistettu järjestelmä käyttöön tarvittaessa EU:n sallimin poikkeusmenettelyin heti. Nyt tarvitaan ratkaisuja, jotka helpottavat yrityksiä, joihin korkeat energianhinnat vaikuttavat”, sanoo Jani Ylälehto.

Suomen ensimmäinen Renault Trucks K Evolution MRKL Jouni Ojala Oy:n ajoon

Suomen ensimmäinen Renault Trucks K Evolution maansiirtoauto on luovutettu Turkulaisen MRKL Jouni Ojala Oy:n ajoon. Maansiirtokuljetuksiin erikoistunut MRKL Jouni Ojala vastaanotti alkuvuodesta Volvo Truck Center Turussa raskaisiin maansiirtokuljetuksiin tarkoitetun Renault Trucks K 440 -kuorma-auton.

Neliakselinen, DTI 13 -dieselmoottorilla sekä Optidriver-vaihteistolla varustettu auto on järjestyksessään kolmas MRKL Jouni Ojala Oy:lle toimitettu K-sarjan kuorma-auto.

”Aikaisemmat hyvät kokemukset vaativiin olosuhteisiin ja raskaille kuormille tarkoitetuista Renault Trucks -kuorma-autoista tukivat ja vaikuttivat hankintapäätökseen. Renault Trucks K -sarjassa on erittäin tukeva rakenne, kestävä voimalinja ja hyvä maavara, mitkä mahdollistavat työskentelyn kaikissa ajateltavissa olevissa maastoissa ja työkohteissa”, yrittäjä Jouni Ojala summaa.

Renault Trucks esitteli Evolution-mallipäivityksessä 2021 lukuisia uudistuksia K-sarjan ohjaamoon. Näitä olivat esimerkiksi uusi, kolmeen suuntaan säädettävä ohjauspyörä, avaimeton käynnistys ja monipuolinen tabletti- ja älypuhelinteline, jonka avulla kuljettaja voi vaivattomasti käyttää useita laitteita samanaikaisesti ja ladata niiden akkuja kahden USB-C-liitännän kautta.

MRKL Jouni Ojala Oy:n uuden Renault Trucks K Evolution -maansiirtoauton päiväohjaamo on varustettu kuljettajamukavuutta kohentavalla täysilmajousituksella ja turvallisuutta lisäävällä katvekameralla, joka tuo kuvaa auton oikealle puolelle jäävästä katvealueesta kojelaudan suurikokoiseen monitoiminäyttöön.  

Kuorma-autonkuljettaja Jouko Helttula on vakuuttunut uudistuneen Renault Trucks K -sarjan ominaisuuksista:  

”Miellyttävän ajoasennon säätö sujuu nyt vaivattomasti ja kasvaneet säätövarat ovat erittäin tervetullut uudistus. Maansiirtoajossa kuljettajalta kysytään erittäin suurta tarkkuutta, ja ajotuntuma on pitkälti juuri ajoasennosta kiinni. Maininnanarvoisia uudistuksia ovat lisäksi oikealle käännyttäessä päälle kytkeytyvä kamera ja lasinpyyhinautomatiikka, mikä säätää automaattisesti ja kelin mukaan pyyhkimien nopeutta.” 


Korkea maavara ja hyvä näkyvyys ovatkin jo tuttuja aikaisemmista talossa olevista K-sarjalaisista. Vuonna 2018 Ojalalle tulleessa Renault Trucks K -sarjalaisessa on pienempi 11 litran DTI 11 -moottori, ja toinen vuonna 2020 taloon tullut K-sarjan auto oli 13-litrainen. ”Tämä uusi 13-litrainen K-sarjalainen on entistäkin tehokkaampi. Vaikuttaisi myös siltä, noin kuukauden käyttökokemuksen perusteella, että se on hieman polttoainetaloudellisempi”, kuorma-autonkuljettaja Jouko Helttula kertoo. Jouko on ajanut ammatikseen raskaita kuorma-autoja jo usean vuosikymmenen ajan. ”Autot ja etenkin kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat kehittyneet positiiviseen suuntaan.”

Raskaisiin maansiirtotehtäviin tarkoitetun Renault Trucks K Evolution 8×4 -maansiirtoauton 13 litran DTI 13 -dieselmoottori täyttää uusimman Euro 6 Step E -päästöstandardin asettamat vaatimukset. 

Yrittäjä Jouni Ojala on erittäin tyytyväinen Renault Trucks kuorma-autoihin: ”Etenkin nämä uudet K-sarjan autot ovat osoittautuneet tosi hyviksi ja kestäviksi autoiksi.”

Pohjantähti tukee SOS-hinausyrittäjiä polttoainelisällä

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Vakuutusyhtiö Pohjantähti ilmoittaa tukevansa SOS-hinauksen hinausyrittäjiä polttoainelisän muodossa kompensoidakseen yrittäjille dieselin kallistumisesta aiheutuvia lisäkustannuksia.

”Ukrainan kriisi ja Venäjän talouspakotteet nostivat polttoaineiden hinnat uusiin ulottuvuuksiin”, kertaa Pohjantähden markkinointi- ja viestintäjohtaja Jenni Niiranen. ”Joulukuusta maaliskuuhun, eli kolmen kuukauden aikana, dieselin litrahinta on noussut peräti 0,60 euroa. Tällaiset summat käyvät yrittäjien kukkarolle.”

Polttoainelisällä tarkoitetaan hinausyrittäjien saamaa ylimääräistä kertakorvausta jokaista Pohjantähden tilaamaa hinauskeikkaa kohden. Pohjantähti maksaa polttoainelisää sekä kevyen että raskaan kaluston hinauksista.

”Vuositasolla hinautamme noin 3 200 asiakkaamme ajokin tien päältä korjaamolle SOS-hinauksen kautta. Raskaan kaluston osuus tästä on vajaa 150 kappaletta”, selventää Pohjantähden korvausjohtaja Johanna Taivassalo. ”Haluamme auttaa hinausyrittäjiä tässä epäkiitollisessa tilanteessa ja tukea heidän liiketoimintaansa kantamaan tämänkin ajan ylitse.”

Pohjantähti maksaa polttoainelisää hinausyrittäjille vuoden 2022 loppuun saakka. Yritys linjaa, että lisästä luovutaan jo aikaisemmin, mikäli dieselin hinta palaa järkilukemiin tai valtiovalta päättää subventoida ammattiliikenteen kustannusten nousua.

AdBluen saatavuus paranemassa

Huoltovarmuuskeskus kertoo käyneensä aktiivista vuoropuhelua AdBluen valmistajien ja jälleenmyyjien kanssa toimenpiteistä lisäaineen saatavuuden varmistamiseksi. Merkittäviä saatavuushaasteita ei tällä hetkellä enää nähdä ja AdBluen saatavuus kyetään turvaamaan riittävästi markkinatoimijoiden toimenpiteillä. Hamstrausaalto näkyy kuitenkin yhä myynnissä.

Huoltovarmuuskeskus kertoo, että AdBluen saatavuustilanteen arvioimisessa sekä toimenpidetarpeiden tunnistamisessa on AdBluen valmistajien ja jälleenmyyjiltä saatavan tiedon lisäksi hyödynnetty Huoltovarmuusorganisaation poolien kautta saatavaa tilannetietoa eri toimialojen erityistarpeiden tunnistamiseksi.

Huoltovarmuuskeskuksen muodostaman uusimman tilannekuvan perusteella merkittäviä saatavuushaasteita ei tällä hetkellä enää nähdä ja AdBluen saatavuus kyetään turvaamaan riittävästi markkinatoimijoiden toteuttamin toimenpitein. Tilannetta on kuitenkin seurattava edelleen tehostetusti ja varauduttava samalla myös tilanteiden muutoksiin.

Lähipäivien aikana paikallisia ja tilapäisiä saatavuuspuutteita voi edelleen esiintyä lähinnä ilmenneestä hamstrauksesta johtuen. Yleisesti AdBluen saatavuutta on kuitenkin jakeluasemilla kyetty parantamaan viikonlopun ja alkuviikon aikana.

Huoltovarmuuskeskus on myös käynyt taustoittavia keskusteluita pakokaasujen puhdistuslaitteistojen valmistajien kanssa. Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan kansallisessa lainsäädännössä ei voida väliaikaisesti sallia AdBlue-järjestelmän ohittamista. EU:n päästörajoja koskeva sääntely edellyttää AdBlue-liuoksen tai vastaavan päästöjä vähentävän järjestelmän käyttöä. Vaatimus perustuu EU-asetukseen, joka ei salli poikkeuksia, joten asiasta ei voida Suomessa väliaikaisestikaan säätää toisin. Tämän hetkisten tietojen mukaan EU:ssa ei ole valmisteilla poikkeusasetusta asiasta.

Vaikea kelirikko Lappiin ja eteläiseen Suomeen

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Syksyn ja talven haastavat olosuhteet sekä sulamisveden suuri määrä aiheuttanevat erityisesti Lappiin vaikean kelirikkokevään. Myös eteläisessä Suomessa tilanne näyttää haastavalta. Keskisessä Suomessa päästäneen normaalilla kelirikolla.

”Olosuhteet ovat syksyn ja talven aikana olleet todella haastavat. Lisäksi vettä on paljon kevään sulamisvaiheessa, myös eteläisessä Suomessa”, sanoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.

Onkin ennustettavissa, että sorateillä pintakelirikon lisäksi tulee runkokelirikkoa, joka aiheuttaa haasteita erityisesti raskaalle liikenteelle. Tästä syystä raskaat kuljetukset kannattaa ajoittaa joko kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan.

Runkokelirikon aiheuttamat paikalliset rungon pehmentymät, reiät ja kohoumat vaikeuttavat sorateillä kaikkia liikkujia. Pintakelirikko näkyy sorateillä pehmeänä tai liejumaisena pintakerroksena. Tienkäyttäjien on sopeutettava ajonopeutensa kelirikon edellyttämälle tasolle.

Kelirikon vakavuus riippuu kuitenkin vielä paljon kevään säistä. Esimerkiksi kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voisivat helpottaa kelirikkotilannetta.

Sorateille luvassa painorajoituksia

Koko Suomen alueella on runkokelirikolle alttiita teitä, joissa maaperä ja maasto-olosuhteet ovat kelirikon syntymiselle otollisia. Keskisessä Suomessa päästäneen keskimäärin normaalilla kelirikolla, sen sijaan Lapissa voi olla vaikea kelirikkokevät. Koillismaalla ja eteläisessä Suomessa on myös syytä varautua normaalia vaikeampaan kelirikkoon.

”Sorateillä saattaa monin paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Myös pintakelirikkokaudesta tullee yhtä ongelmallinen kuin runkokelirikkokaudesta. Tämä johtuu siitä, etteivät tiet sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin”, Pirinen selvittää.

Tiestölle joudutaan asettamaan joka vuosi painorajoituksia kelirikon takia. Tänä vuonna on valtakunnallisesti odotettavissa vuosien 2020-2021 taso, eli noin 2 000 kilometriä painorajoitettua tietä.

Lisäksi helmikuun vesisateet pakkasjaksojen välissä aiheuttivat paljon päällystevaurioita Etelä-Suomessa. Reikiintymisongelmat voivat edetä pohjoisemmaksikin, jos vastaavat kelit jatkuvat. Päällysteiden kannalta parasta olisi, jos talvi kääntyisi selkeästi ja nopeasti kevääksi, jolloin myös tarvittavat paikkaustyöt onnistuisivat parhaiten.

Lossi- ja yhteysalusliikenteelle tiedossa vain vähäisiä haittoja, saaristoliikenteessä helppo kelirikkotilanne

Yhteysalusliikenne on hoidettu pääsääntöisesti yhteysaluksilla talviaikataulujen mukaisesti. Jäiden lähtöjen ei oleteta aiheuttavan merkittäviä haittoja yhteysalusliikenteeseen.

Hailuodossa ja Kemijärven Räisälässä on ollut käytössä virallinen jäätie. Kemijärven jäätie on edelleen auki. Maantielauttaliikenne on hoitunut lähes normaalisti koko talven.

Maantielauttaliikenteessä vedenpintojen korkeusvaihtelut voivat ajoittain haitata lossiliikennettä etenkin Järvi-Suomen lauttapaikoilla. Meri-Suomen lauttapaikoilla vedenkorkeudesta johtuvia haittoja ei oleteta syntyvän. Myös jäiden lähdöstä johtuvat jääkenttien liikkeet voivat aiheuttaa hetkellisiä häiriöitä lauttaliikenteeseen.

Hakonen Solutions Oy kehittää päästötöntä paikallisjakelua

Huonekalujen ja kodinkoneiden kotiinkuljetusten valtakunnallinen markkinajohtaja Hakonen Solutions Oy tuo päästöttömän kuljetusvaihtoehdon nyt myös suurikokoisten huonekalujen kuljetuksiin. Yritys on hankkinut kaksi täyssähköistä Renault Trucks D E-Tech -kuorma-autoa, joista toinen on jo käytössä.

Hakonen Solutions Oy ottaa kevään 2022 kuluessa käyttöön kaksi Renault Trucks D E-Tech -sähkökuorma-autoa. Ensimmäinen kokonaispainoltaan 16-tonnisista autoista on jo tuottavassa työssä. Molemmat autot on varustettu kapasiteetiltaan 330kWh ajoakustoilla (5×66 kWh).

”Akkujen kapasiteetti mitoitettiin noin 200-300 kilometrin päivittäiselle ajosuoritteelle. Akkujen lataus tapahtuu yöaikaan. Kappaletavarakorilla ja takalaitanostimella varustetut Renault Trucks D E-Tech -kuorma-autot sijoitetaan asiakkaamme kuljetustehtäviin dieselkuorma-autojen tilalle”, sanoo Hakonen Solutions Oy:n kehityspäällikkö Jarno Liikanen.

Vuodesta 1918 alkaen kuljetuspalvelualalla toiminut ja myöhemmin jakelu-, asennus-, huolto- ylläpito-, käyttöönotto- ja kierrätyspalveluiden kokonaispalvelutarjoajaksi laajentunut Hakonen Solutions Oy pyrkii noudattamaan toiminnassaan kestävän kehityksen periaatteita ja ilmastokriisin torjuntaa edistäviä ratkaisuja mahdollisimman kattavasti.

”Tarkoituksenamme on kasvattaa sähkökuorma-autojen ja muiden lähipäästöttömien kuljetusvaihtoehtojen määrää merkittävästi, ja sitä kautta vähennämme päästöjä yrityksessämme vuosittain. Renault Trucksin kattava sähköisten paketti- ja kuorma-autojen mallisto tukee onnistuneesti tätä tavoitettamme”, Liikanen jatkaa.

Ensimmäiset Renault Trucks D E-Tech -kuorma-autot luovutti Hakonen Solutions Oy:n kehityspäällikkö Jarno Liikaselle Volvo Truck Center Vantaan Renault Trucks myyjä Mika Saari.

Renault Trucks D E-Tech -täyssähkökuorma-auto:

• Kokonaispaino: 16 tonnia
• Akseliväli: 4 400 mm tai 5 300 mm
• Sähkömoottori, nimellisteho on 185 kW (jatkuva nimellisteho 130 kW)
• Sähkömoottorin enimmäisvääntö: 425 Nm
• 2-vaihteinen vaihteisto
• Akkujen kapasiteetti 200-395 kWh
• Toimintamatka: jopa 400 km

Ruotsin kaivoksilla sähkövaihde päällä – nyt vuorossa LKAB

Ruotsalainen LKAB ilmoittaa vuorostaan aloittavansa kaluston sähköistämisen autopuolella, ja tätä tukemaan on tehty hankintapäätös kahdesta täyssähköisestä Scaniasta, jotka tulevat toimimaan LKAB:n Malmivaaran kaivoksella Jällivaarassa.

Eipä mennyt kuin viikonlopun verran edellisestä kaivostoimintaan liittyvän sähköautohankinnan julkistuksesta, kun ruotsalainen LKAB ilmoitti vuorostaan panostavansa sähköisiin Scanioihin. Omien sanojensa mukaan LKAB pyrkii olemaan yksi maailman vastuullisimmista kaivosyrityksistä. Reitti turvalliseen, tuottavaan ja hiilidioksidipäästöttömään rauta- ja terästeollisuuteen alkaa kaivosten rautamalmista, ja nyt se laajennetaan koskemaan myös kuljetuksia, yritys tiedottaa.

”Sähkökäyttöiset kuorma-autot ovat osa tavoitetta asettaa uusi standardi vastuulliselle kaivostoiminnalle, joka perustuu täysin fossiilivapaisiin polttoaineisiin. Olemme siirtymässä pois fossiilisesta dieselistä, ja testatessamme akkukäyttöisten sähköajoneuvojen kapasiteettia, kuorma-autojen valintaa koskevien päätösten täytyy edistää tuottavuuden lisäksi myös kaivoksen vastuullisuutta ja työympäristön turvallisuutta”, LKAB:n projektipäällikkö Peter Gustavsson sanoo.

Scania on valikoitunut LKAB:n autotoimittajaksi tässä sähköistymisen alkuvaiheessa, ja aluksi listoilla on kaksi autoa: Yksi sähkökäyttöinen raskas kippiauto toimii LKAB:n Malmivaaran kaivoksessa, Jällivaarassa, ja sen rinnalla on toinen sähkökäyttöinen nosturiauto, joka on mukautettu erityisesti näitä kaivostoimintoja varten. Scanian mukaan tämä asiakasläheinen kehitystyö antaa Scanialle mahdollisuuden testata ja käyttää täysin sähkökäyttöisiä kuorma-autoja vaativassa maanalaisessa kaivosympäristössä.

Raskaan kippiauton kokonaispaino kuorma mukaan lukien on 49 tonnia, ja sillä kuljetetaan jäännöstuotteita. Toinen kuorma-auto on varustettu nosturilla, joka on tarkoitettu porausterästen kuljettamiseen maanalaisiin porauslaitteisiin. Nosturilla varustettu sähkökuorma-auto ladataan varikolla, mutta joustavuuden lisäämiseksi lataus on mahdollista myös työmaalla. Ajoneuvojen odotetaan aloittavan toimintansa LKAB:ssa vuoden 2022 aikana. 

”Teemme jatkossakin yhteistyötä sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka ovat halukkaita kokeilemaan innovatiivisia ratkaisuja kanssamme. Scanialle on erittäin arvokasta päästä testaamaan sähköajoneuvoja äärimmäisessä ympäristössä kaivoksen todellisissa toiminnoissa. Lisäksi sähkökäyttöinen raskas kippiauto on ensimmäinen laatuaan alalla ja jälleen yksi todella suuri askel matkalla kohti vastuullisia kuljetusratkaisuja kaikissa sovelluksissa”, Scanian E-mobility-yksikön johtaja Fredrik Allard sanoo.

”Scanian osallistuminen muutosprosessiimme on arvokasta, koska se antaa meille mahdollisuuden arvioida Scanian akkukäyttöisiä ajoneuvoja. Toivomme voivamme yhdessä kehittää ja rakentaa fossiilivapaita ajoneuvoja, jotka ovat yhtä tuottavia tai jopa tuottavampia kuin nykyiset ajoneuvomme”, Gustavsson toteaa lopuksi.

Raskas Kalusto 2/2022

Kevättä tekee, ja sen mukana tulee myös uusin Raskas Kalusto. Numerossa 2/2022 esitellään muutamia uusia hankintoja, kuten Kuljetus Knuutin tuore Volvo FH500 ja Metsä Hallion Scania R540 -ritiläauto. Käydään myös katsomassa jo viime kesänä näyttelykentällä päitä kääntänyttä Kleimolan T-Rexiä, ja yhtä lailla huomiota herättävää Siltalan Volvo N86:tta, joka ei ole uusi, mutta voisi olla. Koeajopuolella työn alla on Renault C520 -sorayhdistelmänä ja maistiaisia nautitaan myös Scania 560 S:n muodossa. Ja tukuittain muutakin asiaa löytyy, tästä sisällysluettelostahan se alustavasti selviää ja loput sitten lehdestä, joka ilmestyy virallisesti 24.3.2022.

Kalusto ja ihmiset

08 Uusi vanhalla reseptillä

Kuljetus Knuutin uusi skandinavian liikenteen auto tehtiin hyviksi havaituista aineksista.

22 Ketjun kolmas lenkki

Metsä Hallion uusi koneenkuljetus-Scania työllistyy jatkuvalla syötöllä. 

30 Selviytymistarina

Kaikki ei aina suju suunnitelmien mukaan, vaikka osatekijät olisivatkin kunnossa. 

36 Vuoden Volvo

Kuljetus Teme Oy:n uusi Volvo on kerännyt paitsi puuta, myös kuuluisuutta. 

44 Lisko lakeuksilta

Kuljetusliike Hannu Kleimola Oy:n T-Rex-Scania on isosti vihreä. 

50 Emma Mäkinen – numerolla 28

Suomalaisedustusta Nürburgringille. 

52 Tuotantotehokas yksikkö

Wetomaa Oy:n HCT-yhdistelmässä ratkaisevat lavametrit, ei maksimikantavuus.

62 Autokuljetusta

Helsingin Autokuljetus Oy:n matkassa autokuljetusarjessa.

92 Takaisin kotiin

Tuomo Siltala kunnosti huolella perheenjäseneksi luettavan Volvon.

Koeajot ja esittelyt

58 SuperKuutonen

Pikamaistiaiset Savon suunnalta uudesta Scania 560 S:stä. 

70 Mukavasti maansiirtoon

Koeajossa maansiirtoautoksi rakennettu Renault C520 10X4*6.

78 Vain toisesta päästä pidempi

Kuusiakselinen Jyki-puuvaunu.

82 Pakettia avaamaan

Mitä sisältää EU:n liikkuvuuspaketti?

86 Bigloader liukui unholaan

Kontinkäsittelyidea 80-luvulta.

88 Tuoreella jalalla

ConFootin uusi kontinjalkamalli.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

98 Seuraavassa numerossa

Bolidenille 74-tonninen yhdistelmä täyssähkö-Scanialla

Kokonaispainoltaan 74-tonninen Scania-täyssähkökuorma-auton vetämä yhdistelmä toimitetaan Boliden-yhtiölle keväällä 2022. Täyssähkökuorma-auton hankinta on osa suurempaa yrityksen tavoitetta laskea CO2-päästöjä 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Scanian täyssähkökuorma-autosta tulee tuttu näky Pohjois-Ruotsissa. Kokonaispainoltaan 74 tonnia painavalla yhdistelmällä ajetaan 30 kilometrin edestakaista matkaa yleisillä teillä kaivoksen läheisyydessä. Kuljetustoiminnoista vastaa Renfors Åkeri Ab.

”Taas kerran, me näytämme, että on mahdollista liikennöidä sähköisillä ratkaisuilla raskaalla kalustolla. Kehitys on nopeaa! On elintärkeää, että infrastruktuuri mahdollistaa asiakkaita ottamaan seuraavan askeleen eteenpäin. On myös todella arvokasta työskennellä tällaisen konseptin parissa raskaan kaluston sähköistymisen osalta, kun kumppanina on tällaisia yrityksiä kuten Boliden, joka haluaa edistää kehitystä ympäristöä unohtamatta”, Sanoo Fredrik Allard, Scanian eMobility-kehityksen johtaja.

“Kokeilemalla sähköisiä ratkaisuja raskaaseen kalustoon näin varhaisessa vaiheessa edistämme matkaa kohti kestävän kehityksen kuljetuksia ja ratkaisu on samalla linjalla agendamme kanssa. Scanian täyssähköinen kuorma-auto vähentää päästöjämme toimintamme tärkeimmistä osa-alueista ja vahvistaa entisestään meidän korkeaa ilmastosuorituskykyämme”, toteaa Jonas Ranggård, hankkeen johtaja Bolidenilla.

Tämä täyssähkökuorma-auto on osa innovatiivista kehitystyötä Scanian ja Bolidenin välillä. Yhteistyö avaa uusia mahdollisuuksia sähköistää Bolidenin kuljetuksia tulevaisuudessakin enemmänkin. 

Scanialta kerrotaan, että tämän sähköistetyn kuorma-auton tekniset ratkaisut perustuvat nykyiseen sarjatuotantoon, mutta niihin on lisätty vahvempia komponentteja, joiden avulla sähköistetty ajoneuvo voi toimia vaativissakin operaatioissa. Tehokas akkukapasiteetti ja vielä pidempi toimintasäde ovat osa Scanian sarjatuotannon ratkaisuja seuraavan kahden vuoden sisällä. Tämän auton toimitus on suunniteltu vuoden 2022 toiselle kvartaalille.

Hanke on osa REEL-projektia (Regional Electrified Logistics). Aloitetta johtaa CLOSER ja ohjelmaa tukee Ruotsissa Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI). Ohjelman tavoitteena on tasoittaa tietä tavaraliikenteen sähköistymiseen Ruotsin markkinoilla.

Uusimmat julkaisut

Tasan 50 vuotta Transcontinentalista

Ford oli aikanaan Suomessakin vahva kuorma-automerkki, jolla oli osansa maan jälleenrakentamisessa sodan jälkeen monilla eri suoritteilla. Kun tullaan lähemmäs nykyhistoriaa, muistaa moni vielä Transcontinentalit...