Raskas Kalusto 3/2022

Keskikevään Raskas Kalusto tulee vielä osittain lumen peitossa, mutta sellaista se on pitkässä maassa. Pääkuvan myötä on käyty katsomassa Munatukku Nikulan uutta Renaultia, joka on yrityksen ensimmäinen täysin omaan ajoon optimoitu kuorma-auto. Räätälöityä kalustoa löytyy myös Kaivurimiesten uuden Volvon muodossa, jota rakentaessa ei ole pidetty ylimääräistä hoppua. LK-Cargon mukana ollaan elementinajossa ja Niinivirtojen luona käydään kuulemassa kuljetusalasta ennen sekä nyt, samoin Lamminsivujen satavuotista historiaa niputetaan lehden sivuille. Ennen ja nyt -osastoa edustaa myös Hinausautot Luostarinen Oy:n N12-Volvo. Tässä koko paketin sisältö, ja ilmestymispäivä on 5.5.2022.

KALUSTO JA IHMISET

06 Intohimoille optiomoitu

Munatukku Nikula Oy:n uusi Renault T440.

18 Omiin tarpeisiin räätälöity

Kaivurimiesten rauhassa rakennettu Volvo. 

24 Omassa elementissään

LK-Cargon betonielementtikeikka Kemiin. 

30 Uusi sukupolvi, uudet haasteet

Niinivirtojen kuljetushistoriaa ja nykypäivää. 

38 Nokan verran massasta erottuva

Hinausautot Luostarinen Oy:n N12-Volvo. 

54 Apua Ukrainaan

Transport Hosike toimitti kriisiapua. 

58 Valmiina ensi kauteen

Nilsiän Soralle tuli keväällä uusi tienhoito-Scania.

74 Ensimmäiset 100 vuotta

Lamminsivujen yrityshistoria alkoi vuonna 1922.

80 Kesäaikaan

Vetkun kevätpäiväntasaus-ajo.

KOEAJOT JA ESITTELYT

36 Tähtikeuloja tilauksessa

TTS teki laajan kalustosopimuksen. 

44 Perussähköä

Koeajossa Scania 25P BEV -jakeluauto.

50 Vaihtoehtojen puntarointia

Tulevaisuus vaatii laskelmia.

62 Hyvisten puolella

Mitä kuuluu Tietorahdin karttasovellukselle tänään?

68 Sähkölinjoilla

Visiitti Renaultin Blainvillen tehtaalle.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskuljetus

81 Tapahtumakalenteri 2022

82 Seuraavassa numerossa

Kuljetuskuutio-palkinto 2021 liikenneasemaketju Jari-Pekka Oy:lle

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry luovutti vuoden 2021 Kuljetuskuutio-palkinnon Jari-Pekka Oy:lle tunnustuksena aktiivisesta työstä maanteiden tavaraliikenteen toimintaympäristön parantamiseksi. Jari-Pekka -liikenneasemat ovat palvelleet kuljetusalan ammattilaisia hyvin myös haastavassa koronatilanteessa.

Jari-Pekka Oy:n kolme liikenneasemaa Hankasalmella, Hartolassa ja Joroisissa palvelevat maanteillä kuljetustyötään tekeviä tavaraliikenteen yrittäjiä ja kuljettajia ympäri vuorokauden 30 vuoden kokemuksella.

Liikenneasemayrittäjä Jari-Pekka Koponen on pitänyt liikenneasemansa auki 24/7 myös vaikeina koronapandemian vuosina. Hänen liikenneasemillaan on panostettu kuljettajien tiloihin ja palveluun, kuten tilaviin piha-alueisiin, jotka mahdollistavat kuljettajille myös lakisääteisen vuorokausilevon viettämisen palvelujen välittömässä läheisyydessä. Asemilla pääsee muun muassa suihkuun. Erityistä huomiota on kiinnitetty myös yöaterioiden laatuun ja monipuolisuuteen. Asemien palvelut ovat auttaneet maanteiden ammattilaisia pysymään virkeä ratissa. Tämä on palvelua, jota on ajettu alas monin paikoin. Raskaalle liikenteelle soveltuvista taukopaikoista on pulaa.

”On erityisen mukavaa luovuttaa palkinto toiselle yrittäjälle, joka on palveluillaan tarjonnut meille kuljetusalan ammattilaisille miellyttävän ympäristön lepotauoilla ja mahdollisuuden syödä työaikana terveellisesti”, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.

”Olen lähtöisin maaseudulta ja meillä on ollut muun muassa maansiirto- ja salaojakoneita. Näistä lähtökohdista tunnen yhteenkuuluvuutta kuljetusyritysten kanssa. Koemme Jari-Pekan asemilla erityisen tärkeänä palvella kuljetusyrityksiä hyvin”, sanoo palkinnon vastaanottanutyrittäjä Jari Pekka Koponen.

Kuljetuskuutio-palkinto

Kuljetuskuutio on tunnustuspalkinto, jonka Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry myöntää vuosittain määrätietoisesta työstä suomalaisen kuljetuselinkeinon hyväksi. Vuoden 2020 Kuljetuskuutio myönnettiin Rajavartiolaitokselle tavaraliikenteen sujuvuuden turvaamisesta.

Kyseessä oli ensimmäinen Kuljetuskuutio-palkinto liikenneasemaketjulle. Tunnustus luovutettiin Jari-Pekka Koposelle SKALin Kilpailukykyisesti logistiikan päästövähennyksiin –seminaarissa Helsingin Kuljetuskuutiossa 27. huhtikuuta.

Volvo Trucks lähtee nollapäästökiertueelle

Volvo Trucks toteuttaa raskaan Volvo FM Electric -sähkökuorma-auton Suomen ensiesittelyn ja koeajokiertueen Vantaalla, Tampereella ja Turussa 17.-23.5.2022.

Volvo Trucksin Yhdessä kohti nollapäästöjä -kiertueella on toukokuussa esittelyssä Volvon laaja kestävien kuljetusratkaisujen tarjonta. Suomen ensiesittelyssä on raskas, kokonaispainoltaan 44 tonnin Volvo FM Electric -sähkökuorma-auto. Lisäksi tutustumaan ja koeajamaan pääsee keskiraskaat Volvo FL ja FE Electric -sähkökuorma-autot, sekä Volvo FM LNG -kaasukuorma-auton.  

Volvo Trucksin mukaan siirtyminen kohti kestävämpiä kuljetuksia on yksi kuljetusalan yritysten tämän hetken suurimmista haasteista. ”Jotta muutos toteutuisi, kaikkien on tehtävä yhteistyötä – yhdessä kohti nollapäästöjä”, yritys linjaa tiedotteessaan.

Kiertueella on mukana yhteistyökumppaneina Destia, Gasum ja Volvo Financial Services.

Yhdessä kohti nollapäästöjä -kiertueen aikataulu:

Ti-Ke 17.-18.5. 9-17 Vantaa Volvo Truck Center, Osumakuja 4

Pe-La 20.-21.5. 9-17 (pe), klo 9-15 (la) Tampere Volvo Truck Center, Nuutisarankatu 19

Ma 23.5. 9-17 Turku Volvo Truck Center, Avantintie 20, Lieto

Koeajokalusto:

FM Electric 4x2T -puoliperävaunuyhdistelmä

  • Kokonaispaino 44 tonnia
  • Teho 490 kW
  • Akut 540 kWh
  • Toimintamatka noin 300 km
  • Akseliväli 3900 mm

FL Electric 4x2R

  • Kokonaispaino 16,7 tonnia
  • Teho 130 kW
  • Akut 265 kWh
  • Toimintamatka noin 200km
  • Akseliväli 4400 mm

FE Electric 6x2R

  • Kokonaispaino 27 tonnia
  • Teho 225 kW
  • Akut 200 kWh
  • Toimintamatka noin 140 km
  • Akseliväli 4100 mm
  • Sähköinen ulosotto Mech ePTO

FM 460 LNG 6x2T -puoliperävaunuyhdistelmä

  • Kokonaispaino 68 tonnia
  • 460 hv (338kW), 2300 Nm (1050-1300rpm)
  • 205 kg kaasusäiliö (LNG tai LBG)
  • Toimintamatka noin 700-1000 km
  • 20-100 % vähemmän CO2 vs diesel
  • I-See ja ACC tutkaohjattu cruise

Koeajovarauksen voi tehdä lähimmältä Volvo Trucks -jälleenmyyjältä. Lisätietoa kiertueesta: https://www.volvotrucks.fi/kiertue

AVI: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikoja laiminlyödään huomattavan paljon

Työsuojelutarkastajat havaitsivat ajo- ja lepoaikarikkomuksia viime vuonna 76 prosentilla tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Eniten laiminlyötiin kuljettajien taukoja. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin lähes joka toisessa tarkastetussa yrityksessä. Laiminlyöntien määrä on pysynyt viime vuosina suunnilleen samana.

Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueiden 29 tarkastajaa tarkasti vuonna 2021 yhteensä 872 maanteiden henkilö- ja tavaraliikenteen kuljetusyritystä. Tarkastettuja kuljettajia oli 5 718. Tarkastettuja päiviä kuljettajilta kertyi yhteensä 464 414.

”Kuljetusala on vuodesta 2006 pyrkinyt kohentamaan alan turvallisuutta ja imagoa Tonneittain vastuuta -kampanjalla. Valvontahavaintojen mukaan turvallisuuden lisäämisessä on vielä paljon työtä: kuljettajat eivät usein piittaa lepoajoistaan ja kuljetusyritykset laiminlyövät valvontavastuutaan”, kertoo työsuojelutarkastaja Ville Gröndahl Pohjois-Suomen aluehallintovirastosta.

Ajo- ja lepoaikarikkomuksia havaittiin 667 yrityksellä, eli 76 prosentilla tarkastetuista yrityksistä. Eniten ajo- ja lepoaikarikkomuksia havaittiin kuljettajien tauoissa. Taukorikkomuksia havaittiin 551 yrityksellä yhteensä 10 500 kertaa. Taukorikkomuksista oli vakavia 3 629 eli noin joka kolmas.

Kuljettajien vuorokautinen vähimmäislepoaika alittui 488 yrityksellä yhteensä 6 027 kertaa. Vuorokautisen lepoajan rikkomuksista vakavia oli 2 839. Myös kuljettajien viikoittaisissa levoissa oli puutteita 213 yrityksellä yhteensä 820 kertaa. Näistä 575 oli vakavia rikkomuksia.

Vuorokautisen ajoajan enimmäismäärä ylittyi 286 yrityksellä yhteensä 2 513 kertaa. Ylityksistä vakavia oli 691 rikkomusta.

Viikoittaisen ajoajan sekä kahden peräkkäisen viikon ajoajan rikkomuksia havaittiin myös, mutta selvästi vähemmissä määrin.

Vakavaa valvontalaitteiden väärinkäyttöä 386 yrityksessä

Ajo- ja lepoajan valvontalaitteissa havaittiin vakavaa väärinkäyttöä 386 yrityksessä, eli lähes joka toisessa tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Osassa yrityksistä havaittiin useita eri väärinkäytöksiä.

199 yrityksessä kuljettajat olivat ajaneet työpäiviä osittain tai kokonaan käyttämättä kuljettajakorttia tai ajopiirturilevyä. Valvonnassa havaittiin lisäksi tapauksia, joissa kuljettajan käytössä oli kuljettajakortti, joka kuului toiselle kuljettajalle tai oli väärennetty tai saatu väärien tietojen perusteella.

”Nähdäksemme tarkoituksena oli harhauttaa viranomaista ja salata puutteellisia vuorokausi- tai viikkolepoja sekä vuorokautisen enimmäisajoajan ylityksiä”, Gröndahl kertoo.

Myös ajo- ja lepoaikatietojen sekä ajopiirturien käsittelyissä oli puutteita. Yrityslukko oli asettamatta digitaalisiin ajopiirtureihin tai se oli väärä 279 yrityksessä. Ajopiirtureiden määräaikaistarkastuksia oli suorittamatta 44 yrityksessä ja valvontalaite ei toiminut oikein 33 yrityksessä.

164 kuljetusyritystä ei ollut säilyttänyt ajo- ja lepoaikatietoja vähintään vuoden ajalta, kuten tieliikenteen sosiaalilainsäädäntö edellyttää. Lisäksi seitsemän kuljetusyrityksen havaittiin väärentäneen, hävittäneen tai salanneen yrityksiä koskevia tietoa.

Merkittävimmät rikkomukset ilmoitetaan poliisille ja Traficomille

Havaittujen rikkomusten perusteella tarkastajat antoivat viranomaisohjausta kuljetusyrityksille. Lisäksi merkittävimmät tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomukset työsuojeluviranomainen ilmoitti poliisille sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.

Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet valvoivat kuljetusalaa valtakunnallisesti osana EU:n jäsenmaiden yhteisvalvontaa. Suomessa kuljetusyritysten yritysvalvonnan hoitavat aluehallintovirastot ja tienvarsivalvonnan hoitavat Poliisi, Tulli ja Rajavartiolaitos. Valvonnan tulokset raportoidaan EU:lle.

Maanteiden päällystystyöt alkavat

Maanteiden päällystystyöt ovat käynnistymässä eteläisestä Suomesta alkaen. Tänä vuonna uutta päällystettä arvioidaan tulevan noin 2 300 kilometrin matkalle. Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelka kasvaa.

Maanteiden päällystystyöt alkavat vapun tienoilla eteläisestä Suomesta. Päällystysohjelman arvioidaan hintojen nousun myötä jäävän selvästi vuotta 2021 lyhyemmäksi, vaikka käytettävissä oleva rahoitus on hieman viimevuotista suurempi. ELY-keskukset kilpailuttavat ja valvovat maanteiden päällystysurakat.

”Valtakunnallisen päällystysmäärän arvioidaan tänä vuonna olevan noin 2 300 kilometriä. Tällä pystytään pitämään kohtuullisessa kunnossa maanteiden vilkkain verkko, jossa liikenteestä kulkee noin 70 prosenttia. Muulla tieverkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa kuitenkin noin 500 kilometrillä”, toteaa väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.

Päällystystöissä käytettävien raaka- ja polttoaineiden hinnat ovat olleet merkittävässä nousussa. Lopullista kustannustasoa on vaikea ennustaa, mutta nykytiedoin voi arvioida erityisesti asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan nousun viimevuotisesta nostavan päällystämisen hintaa noin 30 prosenttia.

Vuonna 2021 päällystettiin noin 180 miljoonalla eurolla noin 2 900 kilometriä, joista noin kuusi prosenttia oli kävely- ja pyöräilyväylillä.

”Haasteista huolimatta tänäkin vuonna jatketaan kävely- ja pyöräilyväylien päällysteisiin panostamista”, Anttila kertoo.

Korjausvelka kasvaa

Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 50 000 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia on noin 7 350 kilometriä.

Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelan kasvu jatkuu. Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa, johon päästiin viimeksi vuonna 2020. Tavoitetasoa selvästi alempi rahoitus johtaa priorisointiin päällysteiden korjauksessa ja lisää päällysteiden paikkauksiin tarvittavaa rahamäärää.

Päällysteen oikea-aikaisella ja laadukkaalla paikkaamisella voidaan lykätä päällystämistä jopa useilla vuosilla eteenpäin. Paikkaustarve on lisääntynyt, sillä esimerkiksi kevättalvella päällysteisiin syntyi paikoin pahoja vaurioita. Yksittäisillä tieosuuksilla on jouduttu alentamaan tilapäisesti nopeusrajoitusta päällysteen huonon kunnon vuoksi.

Tietoa päällystystöistä karttapalveluissa

Väylävirastolla on karttapalvelu, johon kootaan tiedot tulevista päällystystöistä. Varmistuneet päällystystyöt löytyvät jo kartalta. Siirry karttapalveluun.

Lisäksi tienkäyttäjien kannattaa seurata Fintrafficin Liikennetilanne-palvelua. Palvelusta löytyvät esimerkiksi tiedot käynnissä olevista päällystystöistä ja muista tietöistä. Siirry Fintrafficin Liikennetilanne-palveluun.

Hiab ja Renault Trucks etsivät vuoden 2022 Nosturimestaria

Hiabin historian neljäs World Crane Championship (WCC) -kilpailu, eli nosturin käytön maailmanmestaruuskilpailu vuosimallia 2022 starttaa Suomen karsintakilpailuilla toukokuun 31. päivänä Raisiossa.

Suomen finaalin voittaja lähtee edustamaan maatamme Hannoverin IAA-messuille World Crane Championship 2022 -kilpailuun.  Suomen osakilpailut ovat kevään ja kesän aikana viidellä paikkakunnalla ja tapahtumissa. 

31.5.RaisioHiab Suomi
1.6.HelsinkiHiab Vuosaari
2.6.TampereVolvo Truck Center
16.7.HämeenlinnaTawastia Truck Weekend
12.8.AlahärmäPower Truck Show (osakilpailu)
13.8.AlahärmäPower Truck Show (finaali)

’’Suomen finaalin voittaja pääsee edustamaan Suomea MM-finaaliin Hannoverin IAA-messuille syyskuun lopussa. Palkinnot Hannoverissa ovat kärkikolmikolle huomattavat, joten kilpailuun kannattaa osallistua. Kilpailurata tulee olemaan täysin uusi, joten aiemmasta kisakokemuksesta ei sinänsä ole etua kenellekään. Yhteistyönä olemme rakentamassa Renault Trucksin kanssa 3-akselista C-sarjan alustaa, jossa nosturina on Hiab X-Hipro 192 E5 -nosturi sekä Multilift Ultima 21SL -koukkulaite. Nosturissa on myös lisähydrauliikka kahdelle toiminnolle ja koukkulaitteessa Performance-paketti, joka takaa pikaliikkeet kippaukselle, lavan vaihdolle maahan sekä pikalaskun”, Hiabin myyntipäällikkö Kimmo Kaunisto kertoo.

“On hienoa olla mukana kansainvälisen kilpailun Suomen osakilpailuissa yhteistyössä Hiabin kanssa. Tuomme WCC-kiertueella esiin Renault Trucksin uudistunutta Evolution-mallistoa nosturiautokäyttäjille. Renault Trucks C -sarja on erinomainen valinta nosturi- ja vaihtolavalaitekäyttöön. Pystymme tarjoamaan erittäin kustannustehokkaan ja taloudellisen kokonaispaketin nosturikuljetuksiin. Renault Trucks C -sarja uudistui viime vuonna, joten WCC-kiertueella on näytillä ja tositoimissa uusi C Evolution -kuorma-auto”, Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.

WCC 2022 KALUSTO

Kuormausnosturi HIAB X 192 E-5 HiPro

•    5 hydraulista jatketta

•    Tukijalat radio-ohjatut

•    Lisähydrauliikka kahdelle toiminnolle

•    SAF puoliautomaattinen nosturin pysäköinti ja avaus nipusta

•    Nosturin radio-ohjaimella koukkulaitteen perustoimintojen ohjaus

Koukkulaite MULTILIFT Ultima 21SL.51

•    Laitepituus 5100 mm

•    Liukupuomi

•    Pääsylinterien painerajoitus

•    Vaakasiirron kevennys ilman rullia

•    Performance-paketti

Asennus

•    LS-hydrauliikka

•    Perälautahydrauliikka

•    6 kpl led työvaloja, tasomajakat eteen ja taakse

•    Valaistut työkalulaatikot

•    Harja-, lapio- ja kankiteline työkaluilla

Kiertueautona on Renault Trucks C 6×2 ohjaavalla ja nousevalla taka-akselilla. Autossa on 440-hevosvoimainen ja 13-litrainen moottori, sekä automatisoitu Optidriver-vaihteisto.

Renault Trucks C 440 6×2

•    Moottori: 13l, 440hv

•    Vaihteisto: Optidriver, automatisoitu

•    Moottorivääntömomentti: 2200 Nm (teho 323 kW)

Uudet DAF XF- ja XG-rekkaveturit koeajokiertueelle

Suomen DAF-maahantuoja Nordic Truckcenter järjestää yhteistyökumppaniensa kanssa valtakunnallisen koeajokiertueen, jonka pääosassa ovat uudet XF- ja XG-mallit.

Vuoden Kuorma-auto 2022 -palkitut uudet DAFit nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa koeajokiertueen merkeissä. Nordic Truckcenter Oy:n myyntipäällikkö Hannu Timonen järjesti XF:n ja XG:n rekkaveturit maahan.
”Uudet DAFit ovat herättäneet paljon kiinnostusta, ja koronarajoitusten helpotettua pääsemme järjestämään Ouluun asti ulottuvan koeajokiertueen. Toivomme, että mahdollisimman moni pääsee kokemaan uuden sukupolven kuorma-autot itse”, Timonen kertoo.
Valmistajan odotukset ajoneuvojen suhteen ovat Nordic Truckcenterin mukaan korkealla, sillä edellinen XF oli Euroopan myydyin rekkaveturi.

Koeajot järjestetään DAF-merkkihuoltojen yhteydessä seuraavasti:

27.-28.4.VantaaNordic Truckcenter Oy
2.-3.5.TampereKR Trucks Oy
4.5.JyväskyläJyväskylä Truck Center Oy
9.5.KuopioAtoy Power Oy
10.5.MikkeliSavon Rekkahuolto Oy
11.5.KouvolaKouvolan Truckservice Oy
16.5.SeinäjokiNordic Truckcenter Oy
17.5.KokkolaLinnus-Auto Oy
18.-19.5.OuluWihelän Konepaja Oy
20.5.TurkuSuvanto Trucks Oy

Perävaunujen rengaspainevalvonta pakolliseksi pian

Euroopan Komission muovaaman lain mukaan raskaan liikenteen perävaunujen renkaillekin on tulossa ilmanpaineen valvontajärjestelmän käyttöpakko. Uusi laki otetaan käyttöön vaiheittain, ja ensimmäinen askel harpataan tämän vuoden puolivälissä.

Rengaspaineen valvontajärjestelmät eivät ole enää mikään uusi juttu, sillä niitä on vaadittu jo hyvän aikaa erilaisissa ajoneuvoluokissa ympäri maailman. Sääntö otettiin ensimmäisenä käyttöön Yhdysvalloissa jo vuonna 2008. Nyt Euroopan Komissiossa on valmisteilla laki, jonka myötä raskaan kaluston perävaunuissakin vaaditaan rengaspaineen valvontajärjestelmä. Laki otetaan käyttöön kahdessa osassa, eli kesäkuussa 2022 se astuu voimaan uusien perävaunujen tyyppihyväksyntöjen kohdalla. Kesäkuussa 2024 puolestaan järjestelmä vaaditaan kaikissa uutena rekisteröitävissä perävaunuissa. Säännös on lisäpykälä UN ECE R 141 -lainkohtaan, ja vaikka se äkkiseltään kuulostaa vain EU-asialta, sillä on laajemmatkin vaikutukset. Tämä sääntö nimittäin pätee myös EU:n rajojen ulkopuolisissa maissa, kuten Iso-Britanniassa, Venäjällä, Turkissa, kaikissa Itä-Euroopan maissa, Etelä-Afrikassa, Australiassa ja useissa muissa maailmankolkissa.

BPW:n AirSave-ilmanpainejärjestelmä ohjaavalla akseillia: systeemi paitsi valvoo, myös säätää ilmanpainetta tarvittaessa.

UN ECE R 141 määrittelee tarkasti toiminnot, jotka paineenvalvontajärjestelmän tulee toteuttaa. Kun painehäviö on enemmän kuin 20%, tai järjestelmään tulee häiriö, kuljettajan tulee saada varoitus kymmenen minuutin sisällä. Rengaspaineen säätelyllä varustetuissa järjestelmissä jo viiden prosentin muutoksen pitää laukaista hälytys kymmenen minuutin sisällä. Varoituksen pitää näkyä ohjaamossa, ja se voidaan välittää joko piuhaa pitkin tai langattomasti.

Tätä muutosta silmälläpitäen akselivalmistaja BPW on esitellyt AirSave-järjestelmän perävaunuakseleille. Se sekä valvoo että säätelee rengaspaineita. Valmistaja muistuttaa, että kyseessä ei ole pelkästään sääntöjen täyttäminen, sillä järjestelmän avulla ylläpidettävät oikeat rengaspaineet auttavat paitsi polttoainekuluissa, myös mahdollisten yllättävien rengasrikkojen ja niistä seuraavien hankaluuksien minimoinnissa.

AirSave-järjestelmän toimintakaavio perävaunuun asennettuna.

Kaupallinen maantieliikenne venäläisillä ja valkovenäläisillä kilvillä päättyi – Tulli käännyttänyt jo kymmeniä ajoneuvoja

EU:n uudet pakotteet pysäyttivät kaiken maanteitse tulevan kaupallisen tavaraliikenteen Venäjän tai Valko-Venäjän rekisterikilvissä olevilta ajoneuvoilta viime yönä. Yön aikana Tulli käännytti takaisin 35 ajoneuvoa.

Euroopan Unioni on asettanut Venäjälle ja Valko-Venäjälle laajoja pakotteita Ukrainaan hyökkäämisen vuoksi. Tullin tehtäviin toimeenpanevana viranomaisena kuuluu yhdessä EU-tasolla sovittujen pakotteiden valvonta tavaraliikenteen osalta.

EU:n määräämien uusien pakotteiden mukaan kaikki kaupallinen maanteitse kulkeva tavaraliikenne Venäjältä loppui keskiyöllä 9.4.2022 klo 0.00 ja kaikki Venäjän tai Valko-Venäjän rekisterikilvissä olevat ajoneuvot käännytettään takaisin. Tulli käännytti yön aikana yhteensä 35 ajoneuvoa Vaalimaan, Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikoilla.

”Tilanne tullitoimipaikoilla on ollut rauhallinen. Nämä viime yönä voimaan tulleet pakotteet koskevat kuljetusvälineitä, eivät lastia, eli kaikki Venäjän tai Valko-Venäjän rekisterikilvissä olevat kaupallisen tavaraliikenneteen piiriin kuuluvat ajoneuvot käännytetään takaisin. EU:n alueella tällä hetkellä olevilla ajoneuvoilla on sen sijaan keskiyöllä alkanut 7 päivän siirtymäaika, minkä puitteissa niiden pitää poistua”, kertoo valvontaosaston johtaja Sami Rakshit.

Tullin rajanylityspaikoilta käännyttämät kaupallisen tavaraliikenteen ajoneuvot 

Tilanne 9.4.2022 klo 9.00

  • Vaalimaa: 15 ajoneuvoa
  • Nuijamaa: 8 ajoneuvoa
  • Imatra: 12 ajoneuvoa
  • Niirala: ei käännytyksiä
  • Yhteensä: 35 ajoneuvoa

Euroopan Unioni on asettanut Venäjälle ja Valko-Venäjälle laajoja pakotteita Ukrainaan hyökkäämisen vuoksi. Tullin tehtäviin toimeenpanevana viranomaisena kuuluu yhdessä EU-tasolla sovittujen pakotteiden valvonta tavaraliikenteen osalta.

EU:n määräämien uusien pakotteiden mukaan kaikki kaupallinen maanteitse kulkeva tavaraliikenne Venäjältä loppuu. Pakotteet tulivat voimaan 9.4.2022 klo 0:00. Tämän jälkeen Tulli on käännyttänyt takaisin kaikki Venäjältä saapuvat kaupalliset tavarakuljetukset, jotka ovat Venäjän tai Valko-Venäjän kilvissä. Pakotteiden mukaan ei ole merkityksellistä, milloin kuljetus on lähtenyt liikkeelle.

Renault-maansiirtoautot koeajettavissa Offroad Tourilla 20.-28.4.2022

Huhtikuussa Renault Trucksin maansiirtokalustoa voi koeajaa Offroad Tour -koeajopäivillä soramontuilla Kuopiossa, Lempäälässä ja Hikiällä. Offroad -päivillä pääsee tutustumaan sekä uuteen Renault Trucks K 8×8:n että C 10×4:n.

Renault Trucksin uusi TCK Evolution -mallisto esiteltiin viime vuonna. T-, C- ja K-sarjoihin on uudistusten myötä tehty valmistajan mukaan useita muutoksia ajomukavuuteen, polttoainetaloudellisuuteen, tuottavuuteen ja turvallisuuteen.

Renault Trucks Offroad Tour -aikataulu:

20.-21.4. KUOPIO klo 10-17 NCC-monttu, Kaatopaikantie 213, Kuopio

25.-26.4. LEMPÄÄLÄ klo 10-17 Pirkkalantie 670, 37530 Lempäälä

27.4.-28.4. HIKIÄ klo 10-17, Karhin soramonttu, Swerock-kiviainesalue, Karkausmäentie 73, 12240 Hikiä

Kalusto:  

  • Uusi Renault Trucks K 520 8×8 -kippiauto – Uusi Evolution esittelyauto, ensimmäistä kertaa koeajettavissa Suomessa
    13l ja 520hv moottori (382kW), maksimivääntö 2550Nm. Vaihteistona automatisoitu Optidriver-ryömintävaihteisto. Kattavasti varustellun auton päällirakenteena on KH-KIPPER-lava. K-sarja on maasto-ominaisuuksistaan Renaultin kykenevin malli mm. korkean maavaransa ansiosta.
  • Renault Trucks C 10×4 –maansiirtoauto 
    13l ja 520hv moottori (382kW), maksimivääntö 2550Nm. Vaihteistona automatisoitu Optidriver. Tämän auton päällirakenne on kotimaista HF-Autohuollon käsialaa.

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...