Tasoristeysonnettomuuksien määrä vuonna 2024 historiallisen pieni

Kuva: J. Huotari

Valtion rataverkolla on nykyään alle 2 400 tasoristeystä, kun vielä vuosituhannen alussa niitä oli yli 4 000. Tasoristeysturvallisuuteen on panostettu, ja vuonna 2024 onnettomuuksia tapahtuikin vähemmän kuin koskaan aiemmin. Tasoristeyksiin liittyvää turvallisuustyötä jatketaan tulevaisuudessakin.

Tasoristeykset muodostavat selkeimmän turvallisuusriskin rautateillä. Kyse ei ole vain tienkäyttäjien, vaan myös rautatieliikenteen ja sitä kautta junamatkustajien turvallisuudesta. Tasoristeysten poistamisella voidaan parantaa liikenneturvallisuutta ja edistää liikenteen sujuvuutta etenkin vilkkailla rataosilla.

Tasoristeysten poistoon ja turvallisuuteen on panostettu paljon, sillä vuosituhannen alussa tasoristeyksiä oli valtion rataverkolla vielä yli 4 000, kun nyt lukema on saatu jo alle 2 400:n. Tärkeässä roolissa on ollut vuonna 2018 alkanut Väyläviraston tasoristeysohjelma.

”Hyvällä ja suunnitelmallisella tasoristeystyöllä olemme parantaneet tilannetta huomattavasti. Tasoristeysohjelman lisäksi poistoja ja parannuksia tehdään muiden hankkeiden kuin myös perusradanpidon puitteissa. Tasoristeysten poistoon ja parantamiseen käytetään vuosittain noin 15 miljoonaa euroa”, kertoo turvallisuusasiantuntija Kaisa-Elina Porras Väylävirastosta.

Vuonna 2024 poistettiin tai parannettiin yhteensä noin sata tasoristeystä, ja työtä turvallisuuden eteen jatketaan myös tulevaisuudessa. Pääpaino on tasoristeyksien poistoissa, eikä uusia enää rakenneta, kuin erityistapauksissa.

Ennätysvähän tasoristeysonnettomuuksia – turvallisuustyö jatkuu

Vuoteen 2021 asti Suomessa sattui vuosittain keskimäärin 29 tasoristeysonnettomuutta, pahimpina vuosina huomattavasti enemmän. Tuon jälkeen suunta on kuitenkin kääntynyt selvään laskuun, sillä 2022 ja 2023 onnettomuuksia tapahtui 13 per vuosi ja viime vuonna onnettomuuksia oli enää kymmenen.

”Uutinen on hieno ja kannustaa jatkamaan turvallisuustyötä. Tavoitteenamme on tietysti se, että onnettomuudet saataisiin entistä lähemmäksi nollaa ja onnettomuuksissa ei enää kukaan kuolisi tai loukkaantuisi”, Porras sanoo.

Väylävirasto muistuttaa, että liikennekäyttäytymisellä on suora vaikutus tasoristeysonnettomuuksiin. Ennen risteystä vauhtia on hidastettava niin, että pystyy tarvittaessa pysähtymään turvallisesti ennen raiteita tai puomia. Jos tasoristeyksen eteen muodostuu jonoa, on jokaisen kuljettajan varmistettava itse oman ylityksensä turvallisuus.

DFDS ottaa käyttöön kaksi raskasta sähkö-Volvoa Suomessa

DFDS on ottanut käyttöön kaksi sähkökuorma-autoa Suomessa yhteistyössä Volvon kanssa. Tämä on osa DFDS:n laajempaa kansainvälistä sähkökuorma-autokalustoa, joka koostuu jo nyt 125 käytössä olevasta ja 100:sta hiljattain tilatusta autosta.

DFDS ja Volvo kertovat pyrkivänsä edistämään vähäpäästöisiä kuljetuksia Suomessa. Laiva- ja logistiikkayhtiö on hiljattain tilannut Volvolta 100 sähkökuorma-autoa. Näiden lisäksi käytössä on 125 sähkökuorma-auton kalusto, ja Suomi on yksi markkinoista, joilla sähkökuorma-autoja otetaan nyt käyttöön.

Sähkökuorma-autot ovat Volvo FH Aero Electric -mallin autoja ja niiden toimintasäde on valmistajan mukaan jopa 300 km kuorman painosta ja sääolosuhteista riippuen.

”DFDS haluaa edistää siirtymistä vähäpäästöisiin maantiekuljetuksiin. Olemme innoissamme voidessamme ottaa sähkökuorma-autoja käyttöön Suomessa, mikä mahdollistaa sen, että voimme tukea useampia yrityksiä, jotka haluavat vähentää hiilidioksidipäästöjä toimitusketjuistaan. Edessämme on edelleen haasteita, ja meidän on tehtävä yhteistyötä eri sektoreilla menestyäksemme, esimerkiksi latausinfrastruktuurin rakentamisessa. DFDS on sitoutunut tekemään kaikkensa kehityksen eteenpäin viemiseksi”, kertoo Morgan Olausson, Vice President Nordic DFDS Logistics.

”Olemme iloisia, että DFDS on ottanut käyttöön sähkökuorma-autoja Suomessa. Yhteistyö ja vahva sitoutuminen ovat välttämättömiä kestävien kuljetusten ja merkittävien hiilidioksidivähennysten toteuttamiseksi. DFDS:n suuri raskaiden sähkökuorma-autojen autokanta on osoitus siitä, että siirtyminen päästöttömiin kuljetuksiin on kannattava ratkaisu”, sanoo Volvo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Björklund.  

Vuodesta 2022 lähtien DFDS:n sähkökuorma-autot ovat olleet käytössä Ruotsissa, Tanskassa, Liettuassa, Alankomaissa, Belgiassa ja äskettäin myös Isossa-Britanniassa, kun kysyntä vähäpäästöisille kuljetusratkaisuille kasvaa.

DFDS:llä on tällä hetkellä yksi Euroopan suurimmista raskaiden sähkökuorma-autojen kalustoista. DFDS teki ensimmäisen tilauksen 100 sähkökuorma-autosta lokakuussa 2021 ja lisäsi siihen 25 kuorma-autoa kaksi kuukautta myöhemmin. Tuorein lisätilaus 100 sähkökuorma-autosta tehtiin maaliskuussa 2023. 

Vantaan Scania-keskus aukesi

Pääkaupunkiseudun Scania-keskus muutti tammikuun alussa Helsingin Konalan Muonamiehentieltä Vantaan Tuupakkaan, Tulkintielle. Varsinaista avajaisviikkoa vietetään 13.-17.1.2025.

Yli neljä vuosikymmentä tuli täyteen Scanialle Konalassa, sillä aikanaan tuohon sittemmin legendaariseksi muodostuneeseen Muonamiehentien osoitteeseen Scania muutti Valimotien tilojen käytyä ahtaiksi vuonna 1984. Silloinen yhtiö teki historiansa suurimman investoinnin, jonka myötä saman katon alle saatiin paitsi myynnin ja huollon, myös pääkonttorin, huoltokoulun ja varaosapalvelujen toimintoja. Silloinen korjaamopäällikkö Onni Sirén oli legenda alallaan, ja miehen kerrotaan arvelleen, että kuorma-autot tuskin enää kooltaan kasvavat merkittävästi, ja Konalassa oli tulevaisuus.

Kun kelataan vuoteen 2025, voidaan todeta Onnin ennustuksen riittäneen hyvän matkaa, muttei loputtomiin. Nyt pääkaupunkiseudun Scania-keskus muuttaa paitsi tilavampaan kiinteistöön, myös suuremmalle ja selkeämmälle pihalle. Yhtenä syynä on paitsi kauttaaltaan modernimmat tilat, myös kasvaneille mitoille sopiva pihakenttä ja parempi saavutettavuus kehätieltä, jonka numero on tällä kertaa kolmonen aiemman ykkösen sijaan.

Tilat kävisivät lähivuosina liian ahtaiksi Muonamiehentiellä – aivan kuten aikanaan kävi Valimotiellä, joten haluamme olla askeleen edellä tässä kehityksessä. Heijastuksia menneeseen näkyy myös investoinnin laajuudessa, sillä kyseessä on Scania Suomen historian uusi suurin investointi”, kertoo Scania Suomen toimitusjohtaja Henna Wickström investoinnin taustoista.

Uusi Scania-keskus palvelee osoitteessa Tulkintie 23, Vantaa ja avajaisviikolla 13.-17.1.2025 on tarjolla mm. seuraavia vetonauloja:

  • Kuljettajille ma-pe 13.-17.1.2025 ilmainen lounas klo 10:30 – 14:00.
  • Ilmainen kuntotarkastus autollesi (huom. rajoitettu määrä autoja mahtuu tarkastukseen kerralla).
  • Kaikkiin viikon aikana tilattuihin määräaikaishuoltoihin katsastus kaupan päälle.
  • Kaikille asiakkaille puhdistava yllätyslahja.
  • Scania-vaatteista myymäläalennus -30%.
  • Kaikista lisävarusteista alennus -30 %.
  • Talvihansikkaat 5€/pari (max 2 paria/asiakas).

Volvo vähäpäästöisten raskaiden kuorma-autojen markkinajohdossa

Sähkö- ja kaasukäyttöisten raskaiden kuorma-autojen osuus kasvoi merkittävästi vuonna 2024. Volvo toimii molempien vaihtoehtoisten käyttövoimien osalta suunnannäyttäjänä.

Vuonna 2024 sähkö- ja kaasukäyttöisten raskaiden (yli 16 t) kuorma-autojen osuus ensirekisteröidyistä raskaista kuorma-autoista oli 8,12 %. Edellisvuonna luku oli 4,23 %. 

Volvo muistuttaa varsin ansaitustikin ansioistaan näiden lukemien kasvattajana, tarjoten kaikki mallit täyssähköisinä. Vuonna 2024 Volvon raskaiden sähkökuorma-autojen markkinaosuus olikin mittavat 60,98 % kokonaismarkkinasta.  

Tänä vuonna Volvon täyssähköinen valikoima myös täydentyy, kun se lanseeraa uuden pitkän toimintamatkan version FH Electric -kuorma-autosta, jonka kerrotaan pystyvän jopa 600 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Tämän uskotaan avaavan kuljetusyrityksille sähkökuorma-autoilla hoidettavia pitkän matkan reittejä. Uusi Volvo FH Electric tulee myyntiin tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

”Akkusähkökuorma-autot ovat tärkeitä työkaluja hiilijalanjäljen vähentämisessä. Sähkökuorma-autojen tuomien merkittävien ympäristöhyötyjen lisäksi ne tarjoavat kuljettajille mieluisan työympäristön hiljaisuudellaan ja värinättömyydellään”, kertoo Volvo Finlandin myyntijohtaja Veli Pusa.  

Kaasukin kasvatti kiinnostusta

Sähkön lisäksi myös kaasukuorma-autojen markkina kasvoi viime vuonna. Raskaissa kaasukuorma-autoissa Volvo oli niin ikään markkinajohtaja 48,30 prosentin markkinaosuudella. 

”Kaasuvoimalinjamme on osoittanut taloudellisuutensa. 8×4-mallien monipuolinen tarjonta yhdessä 500 hevosvoiman tehoversion kanssa tarjoaa vaihtoehdon myös raskaisiin käyttötehtäviin aina 75 tonnin yhdistelmämassaan asti”, Veli Pusa kertoo.  

Volvo Trucks muistuttaa olevansa sitoutunut siirtymään fossiilivapaisiin kuljetuksiin ja tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2040 mennessä. Tämä tavoite perustuu kolmen polun teknologiastrategiaan, joka sisältää akkusähkön, polttokennosähkön sekä polttomoottorit, jotka hyödyntävät uusiutuvia polttoaineita, kuten vihreää vetyä, biokaasua ja HVO:ta.

Uusi KuljetusAreena-tapahtuma Jyväskylään toukokuussa

Messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa Jyväskylässä järjestetään 27.5.2025 ensimmäistä kertaa kuljetusalan verkostoitumistapahtuma KuljetusAreena, joka täydentää Jyväskylän tarjontaa kuljetusalan yrityksille valtakunnallisesti.

Järjestäjien eli Jyväskylän Messujen ja logistiikan kehittämis- yhteistyöverkosto Limowan mukaan yksipäiväisessä tapahtumassa kuullaan seminaarilavalla mielenkiintoista ohjelmaa alan ajankohtaisista aiheista, verkostoidutaan ja löydetään uusia kumppaneita ja asiakkaita. Samalla uusi kuljetusalan tapahtuma yhdistää tehokkaasti kuljetusyritysten päätöksentekijät ja kuljetusalan tuotteiden ja palveluiden tarjoajat, järjestäjäorganisaatiot kertovat.

27.5.2025 Jyväskylän Paviljongissa järjestettävä KuljetusAreena on kävijöille maksuton rekisteröitymällä.

Täysilmajousitus DAF FAW 8X4-4-mallistoon

DAF Trucks kertoo tuovansa markkinoille merkittävän mallilisäyksen Pohjoismaiden markkinoille vuodelle 2025. FAW 8×4-4 -mallit tulevat nyt saataville myös etuakselin ilmajousituksella, joka mahdollistaa täysilma-alustaratkaisut erityisesti vaativiin käyttökohteisiin, kuten säiliöautoihin.

Täysilmajousitus DAF FAW 8X4-4-mallistoon lanseerataan mallivuodelle 2025, tiedottaa Suomen DAF-maahantuoja Nordic Truckcenter. Tämä uusi optio tuo maahantuojan mukaan entistä enemmän joustavuutta ja tehokkuutta kuljetusratkaisuihin, ja sen myötä sekä valmistaja että sen maaedustaja toteavat pystyvänsä vastaamaan entistä paremmin asiakaskunnan asettamiin odotuksiin Pohjoismaiden vaativissa olosuhteissa.

FAW 8×4-4 -mallien keskeiset ominaisuudet:

  • Ohjaamot: Saatavilla kaikki vaihtoehdot – XD, XF, XG ja XG+
  • Moottorit: Valittavissa 11- ja 13-litraiset moottorit
  • Ilmajousitus: Innovatiivinen etuakselin ilmajousitus täysilma-alustaratkaisuihin
  • Runko: Vahva 8,5mm runkopalkki, johon saatavissa koko rungon mittainen sisävahvistus myös 8,5mm ainevahvuudella. 

”Tämä uudistus on merkittävä askel eteenpäin ja vastaa erityisesti Pohjoismaiden markkinoiden tarpeita, joissa ajoneuvoilta odotetaan poikkeuksellista kestävyyttä ja mukautuvuutta”, toteaa Nordic Truckcenter Oy:n maajohtaja Sampsa Rouhiainen.

Ekeri panostaa kiertotalouteen tuomalla markkinoille tarkastetut käytetyt varaosat

Ekeri kertoo ottavansa kuljetusalalla merkittävän askeleen kohti kiertotaloutta lanseeraamalla tarkastetut, käytetyt varaosat Suomen Aftersales-yksikössään. Tavoitteena on vähentää jätettä, pidentää tuotteiden käyttöikää ja innostaa alaa uudistamaan näkemyksiään raaka-aineiden käytöstä. 

”Kiertotaloudessa on kyse siitä, että tunnistamme jo olemassa olevan arvon. Käyttämällä raaka-aineita tehokkaammin ja pidentämällä tuotteiden elinkaarta edistämme alan kestävää kehitystä. Käytettyjen varaosien tarjoaminen on konkreettinen esimerkki siitä, miten pyrimme integroimaan kestävän kehityksen ajattelutavan kaikkeen liiketoimintaamme, askel kerrallaan”, sanoo Sustainability & Aftersales Manager Daniel Asplund Ekeriltä. 

Kiertotaloudessa raaka-aineiden käyttöä ja kierrätystä ajatellaan uudesta näkökulmasta. Lineaarisen mallin sijaan, jossa raaka-aineita hankitaan ja niistä valmistetaan tuotteita, jotka sen jälkeen heitetään pois, kiertotaloudessa keskitytään raaka-aineiden pitämiseen kierrossa mahdollisimman pitkään. Käyttämällä raaka-aineita uudelleen ja huolehtimalla niistä järkevämmin on mahdollista vähentää luonnon kuormitusta ja samalla luoda sekä ympäristö- että taloushyötyjä. 

Ekeriltä todetaan, että käytettyjen varaosien tarjoaminen on konkreettinen esimerkki siitä, miltä tämä voi näyttää käytännössä. Varaosat ovat laatutarkastettuja, ja niitä tarjotaan Ekerin asiakkaille kestävänä ja kohtuuhintaisena vaihtoehtona. 

”Käytettyjen varaosien käyttöönotto on tärkeä askel. Meidän on muutettava asennettamme raaka-aineiden käyttöä kohtaan ja kehitettävä ratkaisuja, jotka paitsi luovat arvoa asiakkaillemme myös edistävät myönteistä muutosta yhteiskunnassa”, Asplund jatkaa. 

Uuden toimintamallin kerrotaan olevan askel eteenpäin Ekerin ponnisteluissa kestävän kehityksen hyväksi. Osana tätä Ekeri panostaa myös puoliperä- ja perävaunujen vuokraukseen tarjoten asiakkaille joustavia ja kestäviä vaihtoehtoja.

Todellisen muutoksen aikaansaaminen vaatii uudenlaista ajattelua useammalta toimijalta. Ekeri toivoo, että aloite innostaa useampia yrityksiä investoimaan kiertoratkaisuihin ja näin edistämään kestävämpää kuljetusalaa. 

”Kiertotalous on enemmän kuin pelkkä trendi – se on uusi tapa ajatella, miten tuotamme ja kulutamme. Meille tämä on yksi monista askeleista, ja toivomme, että se voi edistää laajempaa muutosta, jossa useat toimijat tekevät yhteistyötä kiertotaloudellisemman tulevaisuuden hyväksi”, Asplund toteaa lopuksi.

Volvo ja DHL aloittivat autonomisen rahdinajon Texasissa

Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) ja DHL Supply Chain ovat ottaneet seuraavan askeleen kohti kuljetusalan muutosta aloittamalla autonomisen liikenteen USA:ssa. Hankkeessa hyödynnetään tätä varten rakennettua, mutta tuotantovalmista Volvo VNL Autonomous -rekkaveturia, jossa on Aurora Driver -autonomiajärjestelmä.

Volvon, DHL:N ja Auroran yhteistyöhankeen uusin vaihe on merkittävässä roolissa, kun tutkitaan autonomisen logistiikkajärjestelmän käyttöönottoa isommassa mittakaavassa. Nyt käyttöön otetussa Volvo VNL Autonomous -rekkaveturiratkaisussa autonomisesta ohjaamisesta vastaa Aurora Driver -järjestelmä, mutta mukana istuu edelleen myös ihminen eli turvakuljettaja, joka ottaa ohjat heti, jos tarve niin vaatii. Tai kuten virallinen sanamuoto kuuluu, ”turvakuljettaja tarkkailee järjestelmän suorituskykyä ja varmistaa saumattoman integroitumisen olemassa oleviin logistiikkaverkostoihin.”

Nyt käynnistetyssä autonomisen logistiikan vaiheessa kuljetetaan DHL Suppy Chainin rahtia kahdella reitillä, Dallasista Houstoniin ja Forth Worthista El Pasoon.

Volvo VNL Autonomous kerrotaan olevan suunniteltu alusta alkaen turvallisuuden ehdoilla ja sisältävän kriittisten järjestelmien päällekkäisiä turvajärjestelmiä. Autonomisissa kuorma-autoissa tällaisen päällekkäisyyden on aikaa myötä tarkoitus korvata ihmiskuljettaja erilaisilla varmuusjärjestelmillä, jotka voivat automaattisesti ottaa hallinnan siinä tapauksessa, että ensisijaiset järjestelmät pettävät tai niiden eteen tullee ongelma, jota ne eivät pysty selvittämään.

Volvon mukaan Aurora Driver on tuottanut tällaista tekniikkaa, ja auto onkin varustettu tehokkailla sensoreilla, mukaan lukien korkean resoluution kameroilla, kuvantavalla tutkalla ja pitkän kantaman lidarilla. Muun muassa näiden kapineiden kerrotaan mahdollistavan turvalliset autonomiset toiminnot moottoritienopeuksilla.

Hankkeen tiimoilta ei toki vielä aivan heti lähdetä kampeamaan kuljettajia kokonaan pois ohjaamosta, mutta sen uskotaan tarjoavan helpotusta alaa USA:ssa vaivaavaan kuljettajapulaan. Sillä vaikka kuljettaja olisi yhä ohjaamossa, autonomia voi vähentää merkittävästi työn fyysistä ja henkistä rasitusta, näin parantaen elämänlaatua ja lisäten työtyytyväisyyttä, Volvolla uskotaan.

OTI: Rattijuopumusten määrä laskussa, turvavyön käyttämättömyys yhä useammin syynä kuolemaan

Kuva harjoituksista / JP

OTI-vuosiraportti 2023 kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on julkaistu vuoden 2024 lopulla. Onnettomuustietoinstituutin vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä sekä keinoja niiden ehkäisemiseksi.

Vuonna 2023 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 184 kuolonkolaria, joissa kuoli 194 henkilöä. Päihtyneiden kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet vähenivät 12 prosenttia edelliseen vuoteen nähden. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet samaa tahtia moottoriliikenteen kanssa, vaan onnettomuusmäärä kasvoi edellisvuodesta.

Kun sairauskohtausonnettomuudet suljetaan pois, vuonna 2023 tapahtui 153 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa menehtyi 163 henkilöä. Sairauskohtaukset poisluettuna onnettomuuksia tapahtui seitsemän vähemmän kuin edeltävänä vuonna, ja menehtyneitä oli kolmetoista vähemmän. Menehtyneistä 131 henkilöä kuoli moottoriajoneuvossa. Jalankulkijoita menehtyi 19 ja polkupyöräilijöitä 13.

Kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista vajaa kolmannes (30 %) oli päihtyneitä. Päihtymyksellä tarkoitetaan alkoholin, huumeiden tai ajokykyyn vaikuttavien lääkkeiden alaisena ajamista. Yleisin päihde oli alkoholi, jota oli käyttänyt joka viides onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista. Päihtyneiden kuljettajien osuus laski 12 prosenttia vuonna 2023 vuoteen 2022 nähden. Vuonna 2022 onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 42 prosenttia oli päihtyneitä.

”Vaikka päihtyneenä aiheutetut onnettomuudet vähenivät viime vuonna edelliseen vuoteen nähden, edelleen lähes kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat pitävät tärkeänä sitä, että päihderiippuvuus nähtäisiin laajana ongelmana, jonka ratkaiseminen vaatii monialaista yhteistyötä yhteiskunnassa”, OTIn liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola nostaa esiin.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet

Vuonna 2023 tieliikenteessä tapahtui 19 jalankulkijan ja 13 polkupyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Sekä jalankulkijoita että polkupyöräilijöitä menehtyi kaksi enemmän kuin edeltävänä vuonna.

Jalankulkuonnettomuuksista noin kolmannes eli seitsemän onnettomuutta tapahtui suojateillä, ja noin kaksi kolmesta eli kaksitoista onnettomuutta tapahtui suojateiden ulkopuolella. Puolet onnettomuuksista tapahtui hämärän tai pimeän aikaan.

Menehtyneistä polkupyöräilijöistä kolme ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena. Jalankulkijoista alkoholin vaikutuksen alaisena oli viisi, lisäksi yksi jalankulkija oli huumeiden vaikutuksen alainen. Jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksiin osallisista moottoriajoneuvon kuljettajista yksi oli useamman eri päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena ja yksi ajokykyyn mahdollisesti vaikuttaneiden lääkkeiden vaikutuksen alaisena.

Menehtyneistä polkupyöräilijöistä suurin osa oli iäkkäitä, vähintään 65-vuotiaita henkilöitä. Menehtyneissä jalankulkijoissa korostuivat enemmän työikäiset, 25–64-vuotiaat.

”Kuolonkolarit ovat vähentyneet moottoriliikenteessä jo usean vuoden ajan, mutta samaa kehitystä ei ole tapahtunut jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden liikennekuolemissa. Kansallisen liikenneturvallisuusstrategiamme pian alkavan päivityksen yhteydessä tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota suojaamattomiin tienkäyttäjiin”, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.

Moottoriliikenteessä vähenivät erityisesti vastakkaisista suunnista tulleiden törmäykset, hälyttävän moni menehtynyt ei käyttänyt turvavyötä

Vuonna 2023 moottoriliikenteessä vähenivät erityisesti kohtaamisonnettomuudet eli vastakkaisista ajosuunnista tulleiden törmäykset. Kuolemaan johtaneet onnettomuudet vähenivät valta- ja kantateillä. Yleisimmäksi onnettomuustyypiksi nousivat tieltä suistumiset, joiden osuus kasvoi 44 prosenttiin, kun kohtaamisonnettomuuksien osuudeksi jäi 40 prosenttia.

Moottoriajoneuvoissa menehtyneistä 41 prosenttia ei käyttänyt turvavyötä. Heistä yli kolmannes, 14 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvioiden mukaan voinut selvitä hengissä turvavyötä käyttämällä.

Kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista vajaa puolet (45 %) ajoi vähintään 10 km/h ylinopeutta. Yli puolet ylinopeutta ajaneista ajoi huomattavaa, yli 30 km/h ylinopeutta.

”Ylinopeuden ajaminen korostui erityisesti nuorten kuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa. Alle 20-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä pysyi viime vuonna lähes ennallaan, vaikka moottoriliikenteen onnettomuusmäärä muuten oli laskussa”, Sihvola huomauttaa.

Poimintoja tutkijalautakuntien antamista turvallisuuden parannusehdotuksista 2023:

  • Valvonta: Liikennepäihtymysvalvonnan tehostaminen. Nopeusvalvonnan lisääminen ja kehittäminen.
  • Päihteet: Alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kiinnijääneille kuljettajille. Päihderiippuvuus tulee nähdä laajana, monialaisia toimia vaativana yhteiskunnallisena ongelmana. Liikenneturvallisuudenkin kannalta olennaista on päihdeongelmien tunnistaminen terveydenhuollossa, hoitoon ohjaaminen ja riittävät resurssit.
  • Turvalaitteet: Turvavyön käyttöä varmistavan tekniikan yleistyminen ajoneuvoihin, kuten nopeudenrajoitin turvavyön ollessa auki sekä turvavyömuistuttimet ja -hälyttimet.
  • Kuljettajan tukijärjestelmät: Ajoneuvokannan uudistumista tulee tukea, jotta vanhat, tukijärjestelmättömät ajoneuvot poistuisivat liikenteestä. Tärkeimpiä kuljettajaa tukevia järjestelmiä ovat onnettomuustutkinnan perusteella esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä, jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistava varoitusjärjestelmä sekä ajonopeutta rajoittava järjestelmä.
  • Jalankulku ja pyöräily: Moottoriajoneuvojen nopeuden rajoittaminen jalankulun ja pyöräilyn kanssa risteävissä ympäristöissä. Keinoina esimerkiksi hidasteet, kavennukset ja suojateiden korotukset. Lisäksi edellä mainitut kuljettajan tukijärjestelmät lisäävät myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta.

Taustatietoja

Vuonna 2023 tutkittiin 31 sellaista kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa onnettomuuden uhri kuoli tapaturmaisten vammojen sijasta sairauskohtaukseen. Onnettomuuksista 20 oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia, yhdeksän pyöräilijöiden yksittäisonnettomuuksia sekä yksi kevyellä sähköajoneuvolla kulkeneen yksittäisonnettomuus. Yksittäisonnettomuuksissa ei ole mukana muita osapuolia. Lisäksi tutkittiin yksi onnettomuus, jossa jalankulkija menehtyi liikenneonnettomuudesta aiheutuneeseen sairauskohtaukseen. OTIn vuosiraportissa 2023 sairauskohtausonnettomuudet on käsitelty erikseen, omassa luvussaan.

Tutustu OTI-vuosiraporttiin 2023

Vuosiraportit-verkkosivulla suoria linkkejä raportin kattamiin eri aihepiireihin

Tietoja OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnista:

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat myös ajon aikaiseen sairauskohtaukseen kuolleiden onnettomuudet. Nämä onnettomuudet eivät sisälly Tilastokeskuksen viralliseen liikenneonnettomuustilastoon.

Tutkijalautakunnat ottavat tutkintaan pääsääntöisesti ne onnettomuudet, joissa kuolema tapahtuu kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tilastokeskuksen tilastoissa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta.

Tutkijalautakunnat tutkivat myös kaikki kuolemaan johtaneet maastoliikenneonnettomuudet. Nämä eivät sisälly OTI-vuosiraporttiin.

Vuodenvaihde päivitti piirturipykäliä

Alkanut vuosi 2025 toi muutoksia muutamiin ajopiirtureita koskeviin käytäntöihin EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin puitteissa. Yleisimmin huomioitavana seikkana työajan seurantajakso muuttui 28 päivästä 56 päivään, mikä tuntuu muun muassa piirturitulosteiden tai piirturilevyjen pidempänä mukanapitovelvoitteena. 

Merkittävämmin päivittyivät kansainvälisten kuljetusten käytänteet. Vuoden alusta lähtien sekä analogiset piirturit että ensimmäisen sukupolven digipiirturit on viimeistään pitänyt korvata toisen sukupolven kakkosversion älykkäällä ajopiirturilla. Toisen sukupolven ykkösversioilla on tosin vielä tovi aikaa, sillä ne on ulkomaanliikenteessä korvattava toisen polven kakkosversioilla 18.8.2025 mennessä. 

Ensi vuoden puolivälissä on tiedossa lisää hienosäätöä, sillä 1.7.2026 kevyillä tavara-autoilla harjoitettavat kansainväliset kuljetukset liittyvät ajo- ja lepoaikasääntelyn piiriin. Tällöin piirturin käyttövelvollisuus alkaa näin ollen koskea myös kokonaismassaltaan 2,5–3,5-tonnisia tavarankuljetukseen käytettäviä tavara-ajoneuvoja.

Uusimmat julkaisut

Tasan 50 vuotta Transcontinentalista

Ford oli aikanaan Suomessakin vahva kuorma-automerkki, jolla oli osansa maan jälleenrakentamisessa sodan jälkeen monilla eri suoritteilla. Kun tullaan lähemmäs nykyhistoriaa, muistaa moni vielä Transcontinentalit...