SKAL Tahko ry on vuoden paikallisyhdistys

Vuoden 2022 SKAL paikallisyhdistykseksi on valittu SKAL Tahko ry Nilsiästä. Yhdistys valikoitui ensimmäiseksi vuoden paikallisyhdistykseksi 156 yhdistyksen joukosta aktiivisen ja monipuolisen toimintansa ansiosta.  SKAL Tahko on muun muassa nostanut kuljetusalan profiilia näyttävästi alueen raskaan liikenteen tapahtumassa ja huolehtinut yhteyksistä päättäjiin.

Paikallisyhdistystoiminta kuuluu kuljetusyrittäjien valtakunnallisen etujärjestön, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n, kivijalkoihin. Aktiiviset paikallisyhdistykset pystyvät vaikuttamaan kuntien ja seutukuntien tiestön ja infran laatuun ja palveluihin sekä saavutettavuuskysymyksiin, yleisiin elinkeinoelämäsuhteisiin ja mielikuviin toimialasta. On myös tärkeää pitää vireänä varsinaista yhdistystoimintaa, eli saada jäsenet mukaan vuotuisiin kokouksiin ja tapahtumiin. Niissä käydään peruskeskustelua alan asioista ja verkostoidutaan yrittäjäkunnan kesken. Hyvin toimiva, vireä yhdistys pystyy vaikuttamaan ja näkymään alueellaan myönteisesti.

Palkitun SKAL Tahko ry:n puheenjohtaja Timo Käsnänen keskellä, vasemmalla SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala ja oikealla puheenjohtaja Jani Ylälehto. 

”SKAL Tahko ry:n toiminta on vireää ja se on mielestämme onnistunut luomaan vahvan omaleimaisen profiilin. Tahko Truck Fest on vain yksi hyvä esimerkki sen aktiivisesta toiminnasta. Haluamme tunnustuksella kannustaa yhdistystä ja muitakin paikallisyhdistyksiämme jatkamaan toiminnan kehittämistä”, sanoo SKAL ry:n puheenjohtaja Jani Ylälehto.

Vuonna 1951 perustettu SKAL Tahko ry on toiminut vuodesta 2018 alkaen Tahko Truck Festin perustajana ja pääjärjestäjänä kumppaniverkoston tuella. Vapaamuotoinen hyvän mielen tapahtuma kerää vuosittain tuhansia kuorma-autoista kiinnostuneita Tahko-vuoren juurelle. Näytteilleasettajia on jo yli sata. Yhdistys on myös järjestänyt näyttäviä omia tapahtumia ja pitänyt yllä vireitä yhteyksiä oman seudun kansanedustajiin. SKAL Tahko on SKAL Itä-Suomen jäsenyhdistys ja sillä on edustaja myös valtakunnallisissa SKAL-jäsenjärjestöissä.

”Kokemukseni mukaan ero aktiivisen ja passiivisen paikallisyhdistyksen välillä voi olla yhdestä tai kahdesta aktiivisesta ihmisestä kiinni. Soisin, että kuljetusyrittäjät kokisivat tämän enemmän omaksi asiakseen, sillä saavutettavaa olisi paljon”, sanoo SKAL Tahko ry:n puheenjohtaja Timo Käsnänen.

SKAL haluaa paikallisyhdistyksen palkitsemisella nostaa esiin ideoita ja malleja järjestötoiminnasta ja kuljetusalan puolesta tehtävästä vaikuttamistyöstä sekä jäsenhankinnasta.

SKAL Tahko ry palkittiin SKAL Forumissa Tampereella lauantaina 29.10.2022.

Vuoden SKAL-paikallisyhdistys 

Kaikkien aikojen ensimmäisen SKAL-paikallisyhdistyksen valitsi SKALin puheenjohtajisto paikallisyhdistys-työryhmän valmistelemien kriteerien pohjalta. SKALin  hallitus vahvistaa vuoden paikallisyhdistyksen viralliset palkitsemisperusteet kokouksessaan lokakuussa 2022.

SKAL Tahko ry syntyi vuonna 2018, kun Rautavaaran, Juankosken ja Siilinjärven paikallisyhdistykset liittyivät Nilsiän Kuorma-autoilijat ry:hyn ja päättivät ottaa uuden yhteisen nimen käyttöön. Yhdistyksen juuret ovat Nilsiän Ammattiautoilijat ry:ssä, joka oli rekisteröity vuonna 1952. Yhdistyksen jäsenet tulevat eri puolilta Koillis-Savoa.

Raskas Kalusto 7/2022

Raskas Kalusto on vuoden 2022 osalta ehtinyt jo seitsemänteen numeroon saakka, ja sen myötä esitellään muutamia uusia, vastikään töihin lähteneitä autoja. Kannessa on Kuljetus A Lindholmin uusi Volvo FH16 750, joka oli sananmukaisesti valmis töihin: juttua käytiin tekemässä peräti ensimmäistä työpäivää edeltävänä päivänä. Lemströmin Turon uusi Mercedes-Benz Arocs sen sijaan oli ehtinyt jo hetken liikkua Suomen tieverkolla, ja se onkin kolmine perävaunuineen huomattava näky. Käytiin kysymässä tietenkin se kaikkein oleellisin ja kysytyin asia: voiko tällä edes peruuttaa. Mitäs muuta? Koeajossa MAN TGX 33.540 6×4. ja tutustuimme myös tulevaisuuden kuljettajien koulutukseen POKE:lla. Katsausta tulevaisuuteen otettiin myös Hannoverin IAA 2022:n myötä. Siinä sitä onkin sulateltavaa. Vierailtuja yrityksiä olivat ainakin Hinaus Mannelin ja Soraliike Lehtovaara, ja vielä muutama rekkatapahtumakin mahtui mukaan. Legendoja muistellaan Mikko Nukalan poismenoa kunnioittaen, kuten myös Bedford TK:n historiaan katsoen. 

KALUSTO JA IHMISET

06 Töihin valmis

Kuljetus A Lindholm Oy:n uusi Volvo FH16 750 -puuauto pääsi työnsä äärelle syyskuussa.

20 Sen puolensataa sorttia

Piikkiöläinen Soraliike Lehtovaara Oy on toiminut jo 76 vuotta perheyrityksenä. 

26 Multitripla

Turo Lemströmin uusi Arocs 3353. 

34 Tienraivaaja on poissa

Mikko Nukala oli kuorma-autojen customoinnin edelläkävijä. 

42 Monipuolisella kalustolla ja kokemuksella

Hinauspalvelu Mannelin Kajaanista. 

48 Virtaa ja vetyä

IAA 2022 katsoi lujasti tulevaisuuteen. 

56 Toivalan tähdet

Mercedes-Benz-tapahtuma Kuopion Veholla.

58 Alan alkumetreillä

Kuljettajakoulutusta Viitasaaren POKElla.

64 Tahkolla tavattiin

Nilsiällä järjestettiin syyskuussa yksipäiväinen Tahko Truck Fest -tapahtuma. 

66 Kyläkaupalla

Tuuri Truck Show 2022 oli onnistunut avaus.

70 Keskellä ei mitään

Ramsele lastbilsträff 2022. 

72 Spottauspäivä

Rekkaspottausta Konalan Scanialla. 

76 Perus-Petteri

Moni muistaa yhä TK-Bedfordit. 

KOEAJOT JA ESITTELYT

38 Vahvassa vedossa

Koeajossa MAN TGX 33.540 6X4. 

74 Varustelun puolesta

Esittelyssä joensuulainen ProVaruste.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskuljetus

32 Keräilykuva 

82 Seuraavassa numerossa

Poliisi tarkasti yli 1900 raskasta ajoneuvoa tehovalvonnassa

Kuva: Harri Onnila

Poliisi valvoi raskasta liikennettä tehostetusti viime viikolla 10.‒16.10.2022 koko maassa. Valvontateeman osallistuivat kaikki poliisilaitokset, ja se oli samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (ROADPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

Ajo- ja lepoaikarikkomuksia todettiin yhteensä 215 kappaletta (heinäkuun 2022 valvontajaksolla 140).  Lisäksi 47 tapauksessa (heinäkuussa 2022 27) ajopiirturia ei käytetty lain edellyttämällä tavalla. 

”Todettujen ajo- ja lepoaikarikkeiden määrä on edelleen liian suuri suhteessa tarkastettujen ajoneuvon kokonaismäärään”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Epäkuntoisuuksien takia seuraamuksia määrättiin 133 tapauksessa. Näistä 29 tapauksessa matka jouduttiin keskeyttämään kokonaan. 

”Ajoneuvojen epäkuntoisuuksista määrättiin aiempaa vähemmän seuraamuksia, mutta kuljetusten keskeyttämiset lisääntyivät entisestään, kokonaisuudessaan muutosta parempaan ei ole tapahtunut toivotulla tavalla”, Onninen sanoo.

Puutteellisen kuorman varmistukseen jouduttiin puuttumaan 73 kertaa. Ylikuormia poliisi totesi 39. Valvonnan aikana tavattiin myös 8 kuljettajaa, joiden ajo-oikeus ei ollut riittävä kuljetettuun ajoneuvoon.

Valvonnassa tarkastettiin yli 1900 ajoneuvoa

Valvontajakson aikana tarkastettiin yhteensä 1920 raskasta ajoneuvoa, joka Onnisen mukaan ylitti ennakkoon asetun tavoitteen. Tarkastetuista ajoneuvoista noin 20 prosenttia oli ulkomaisia ajoneuvoja. 

Kuljettajille määrättiin kokonaisuudessaan 429 eri seuraamusta. Seuraamuksien määrä oli samassa suhteessa tarkastusmäärien kanssa kuin vastaavilla valvontajaksoilla viimeisen vuoden aikana. Osalle kuljettajista kirjoitettiin seuraamuksia useammasta kuin yhdestä rikkeestä. 

Lisäksi suoritettiin 253 ulkomaalaislain mukaista tarkastusta.

Valvontaan poliisi käytti työaikaa noin 3000 tuntia.

Valvonnan tavoitteena oli liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta. Valvontaa kohdennettiin aiemmilla valvontajaksoilla havaittuihin selkeisiin epäkohtiin, kuten ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, kuorman varmistamiseen sekä ajoneuvojen kuntoon. 

Vuosaaren tunneli suljettuna keskiviikkona 19.10. klo 9.00-13.00

Vuosaaren tieliikennetunnelissa järjestetään pelastusharjoitus keskiviikkona 19.10. klo 10:00 alkaen. Tunneli on suljettuna arviolta klo. 09:00 – 13:00 välillä. Harjoituksessa tullaan käyttämään harjoitussavuja.

Pelastusharjoituksessa harjoitellaan pelastustoimintaa tunneliympäristössä. Lisäksi harjoituksen keskeinen tavoite on harjoitella viranomaisyhteistyötä sekä eri toimijoiden omia kohdekohtaisia toimintaohjeita. Harjoituksen järjestelyissä on ollut mukana pelastuslaitoksen lisäksi; Helsingin kaupunki, Helsingin poliisilaitos, Uudenmaan ELY-keskus, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, YIT ja Helsingin tieliikennekeskus.

Harjoitusta ei ole mahdollista tulla seuraamaan. Harjoituksesta julkaistaan myöhemmin kuvia Helsingin pelastuslaitoksen some-kanaviin.

Raskaan liikenteen valvontatulokset huolestuttavat poliisia pohjoisessa

Lapin ja Oulun poliisilaitosten liikenneyksiköt suorittivat raskaan liikenteen yhteisvalvontaiskun Meri-Lapin alueelle 12.-13.10.2022. Rikkomuksia oli poliisin mukaan merkittävän paljon.

Meri-Lapin alueella 12.-13.10.2022 tehdyssä Lapin ja Oulun poliisilaitosten raskaan liikenteen yhteisvalvontaiskussa tarkastettiin yhteensä 78 kuljetusta. Näiden suorittajista kotimaisia kuljetusyrityksiä oli yhteensä 67 kappaletta ja ulkomaisia kuljetusyrityksiä 11 kappaletta. Seuraamuksia annettiin yhteensä 45 kuljetukselle, jotka yhtä lukuun ottamatta kohdistuivat kotimaisille kuljetuksille.

Suurin osa seuraamuksista tuli ajo- ja lepoaikarikkomuksista. Seuraamuksia annettiin myös muun muassa ylikuormista, ajoneuvojen kuntopuutteista, virheellisistä kuorman varmistuksista, ammattipätevyyssäännösten rikkomisesta sekä kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.

Usean ajoneuvojen kunto oli puutteellinen. Näistä ajoneuvoista poistettiin rekisterikilvet ja ne määrättiin korjauksen jälkeen valvontakatsastettavaksi ennen seuraavaa käyttöä.
Kaksi kuljettajaa määrättiin ajokieltoon, joista toinen puutteellisen kuorman varmistuksen ja toinen puutteellisen ajo-oikeuden vuoksi.

Valvonnassa poliisia avustivat ajoneuvojen teknisen kunnon tarkastuksissa katsastusviranomaiset. Teknisiä tienvarsitarkastuksia tehtiin lähestulkoon kaikille tarkastetuille kuljetuksille.

Mukana oli myös Aluehallintoviraston työsuojelutarkastaja ja valvontaa seurasi Ruotsin liikenneviraston sekä EU:n työvoimaviranomaisen ELA:n edustajia.

Volvo FMX Electric ensimmäistä kertaa Suomessa FinnMateria-messuilla

Volvo Trucks esittelee täyssähköisen Volvo FMX Electric -nosturiauton ensimmäistä kertaa Suomessa. Auto on nähtävänä FinnMateria-messuilla Jyväskylässä 26.-27.10.2022. 

Volvo Trucks ja Volvo Construction Equipment esittelevät FinnMateria-messujen yhteisosastolla uusinta teknologiaa liikenteen sekä maanrakennuksen ja kunnossapidon hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Esittelyssä on ensimmäistä kertaa Suomessa nosturilla varustettu Volvo FMX -täyssähkökuorma-auto. Työkoneiden mallistosta osastolla on nähtävänä sähkökäyttöiset Volvo ECR25 -kaivukone ja Volvo L25 Electric -minipyöräkuormaaja.

Volvo Trucks aloitti raskaiden täyssähkökuorma-autojen sarjatuotannon tämän vuoden syyskuussa. Tuotanto käynnistyi vetoautoilla ja alustamallit seuraavat perässä alkuvuonna 2023.

”Olemme yhdessä asiakkaidemme ja heidän asiakkaidensa kanssa matkalla kohti nollapäästöjä. Odotamme innolla, että pääsemme esittelemään raskaita täyssähköisiä kuljetusratkaisujamme, joiden avulla kuljetusliikkeet voivat vähentää hiilidioksidipäästöjä ja samalla harjoittaa kilpailukykyistä liiketoimintaa. Tällä hetkellä sähkökuorma-autoja on hyvin saatavilla ja niillä pystytään hoitamaan kaikki kuljetukset kaupunkijakelusta ja jätekäsittelystä alueellisiin kuljetuksiin ja kaupunkirakentamiseen”, kertoo Volvo Finland Ab:lla sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava Janne Silvonen.

Volvo Trucks kertoo tarjoavansa tällä hetkellä alan laajimman sähköisen malliston. Kolme raskasta ja kaksi keskiraskasta kuorma-automallia ovat tilattavissa ja sarjatuotannossa.

”Sähkökuorma-autot mahdollistavat operoinnin paikallispäästöttömästi ilman meluhaittoja. Niillä voidaan liikennöidä taajamissa ja kaupungeissa ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lisäksi sähkökuorma-autot sopivat mainiosti myös tehdasalueille sisäiseen operointiin. Sähköisten, kestävien kuljetusratkaisujen tarjoamisesta on selkeästi muodostumassa asiakkaillemme kilpailuetu”, Janne Silvonen kertoo. 

Volvo FMX Electric 8×4 Tridem -täyssähkökuorma-auto

  • Akkukapasiteetti: 540 kWh
  • Teho: 490 KW jatkuvaa tehoa
  • Akseliväli: 4600 mm
  • Auton omamassa: 23917 kg
  • Kantavuus: n. 11000kg
  • Rahtilava 6300 mm
  • Vaihteistoulosotto PTR-DH
  • Hydrauliikkapumppu Parker VP1-95 LS
  • Nosturi: Palfinger PK 48.002 TEC7, 45,7 tm

FinnMateria-messut Jyväskylän Paviljongissa:

Keskiviikko 26.10. klo 10–17

Torstai 27.10. klo 10–16

SKAL ja CAP Pro Academy yhteistyöhön uusien kuljetusalan ammattilaisten kouluttamiseksi

Ammattitaitoisten kuljettajien saatavuus on alkanut horjuttaa toimintavarmuutta ja muodostua kasvun esteeksi kuljetuksen ja logistiikan alalla. Ratkaisuksi alan työvoimatilanteeseen Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja CAP Pro Academy aloittavat SKAL RekryKoulutus -mallin. 

SKAL Kuljetusbarometriin 3/2022 vastanneista kuljetusyrittäjistä 35 prosentilla on ollut vaikeuksia henkilökunnan palkkaamisessa kuluvan vuoden aikana. Rekrytointivaikeudet hankaloittavat kuljetusyritysten toimintaa ja ovat esteenä yritysten kasvulle. Valtakunnallinen SKAL RekryKoulutus kehitettiin helpottamaan kuljetusyritysten ja tulevien kuljetusalan ammattilaisten kohtaamista. Koulutus luo uramahdollisuuksia alasta kiinnostuneille, ja yrityksille se taas mahdollistaa uudenlaisen tavan löytää osaavia ja päteviä työntekijöitä.
 
”SKAL RekryKoulutuksen tavoitteena on kouluttaa uusia ammattitaitoisia kuljettajia kuljetusyrityksien tarpeisiin”, kertoo SKALin lakimies Hanna-Liisa Hammarén.
 
CAP Pro Academy toimii SKAL RekryKoulutusten vastuullisena järjestäjänä. Koulutus palvelee kuljetusyrityksiä ja niiden työvoimatarpeita ympäri Suomen. Jokainen koulutus räätälöidään yrityksen tarpeiden mukaan. Koulutettavat henkilöt saavat ammatin harjoittamiseen vaadittavat korttikoulutukset ja ammattipätevyydet sekä käytännön osaamisen rekrytoivan yrityksen työtehtäviin, sillä koulutus toteutetaan työpaikalla varsinaisia työtehtäviä hoitaen. 
 
RekryKoulutus pystytään tuottamaan alueelle, jolla on esimerkiksi kuuden rekrytoitavan tarve. Jos yritys tarvitsee vain yhden kuljettajan, voidaan koulutuksissa yhdistää eri yritysten tarpeita. SKALin etuna on laaja paikallisyhdistysten verkosto, jonka kautta voi löytää useampia saman seudun kuljetusyrityksiä, joilla on rekrytointitarpeita.
 
”Meillä on pitkäaikainen kokemus RekryKoulutusten järjestämisestä. Valtakunnallisena toimijana voimme järjestää palveluita kaikille kuljetusyrityksille paikkakunnasta ja yrityksen koosta riippumatta”, kertoo CAP Pro Academyn myyntijohtaja Tuomo Kauppinen.

  • RekryKoulutuksen rahoituksesta vastaa pääosin Työ- ja elinkeinohallinto. Työnantajan osuus on 30 prosenttia kokonaishinnasta. 
  • Koulutus kestää 4–7 kuukautta. Aika riippuu siitä, mitä ajokorttiluokkia ja ammattipätevyyksiä koulutuksen aikana suoritetaan.
  • Koulutuksen sisältyy työssäoppimisjakso kuljetusyrityksessä. 
  • Koulutus on tarkoitettu työttömille sekä työttömyysuhan alla oleville työnhakijoille.
  • Koulutettavan tulee olla vähintään 21-vuotias ja hänellä täytyy olla vähintään B-luokan ajo-oikeus.

Lisätiedot koulutuksesta: www.skal.fi/rekrykoulutus 

Renault Trucks T ja C E-Tech -sähkökuorma-autojen ennakkomyynti alkaa

Renault Trucks aloittaa erityisesti alueellisiin kuljetuksiin ja kaupunkirakentamiseen suunniteltujen Renault Trucks T ja C E-Tech -kuorma-autojen ennakkotilaukset. Uudet yhdistelmämassaltaan 44 tonnin sähkökuorma-autot valmistetaan Renault Trucksin tehtaalla Ranskan Bourg-en-Bressessä.

Renault Trucks T ja C E-Tech -sähkökuorma-autot ovat nyt ennakkotilattavissa Suomessa ja Euroopan markkinoilla, ja varauksia ensimmäisestä tuotantoerästä voi siis tehdä. Renault Trucks T ja C E-Tech -tuotannon on määrä alkaa vuoden 2023 lopussa.

”Aikaisemmat hyvät kokemukset täyssähköisten paikallisjakeluun tarkoitettujen D ja D-Wide kuorma-autojen myynnistä lisäävät asiakkaiden kiinnostusta myös raskaampiin täyssähköisiin ratkaisuihin. Suomessa asiakkaiden päivittäisessä käytössä on useita täyssähköisiä Renault Trucks kuorma-autoja ja näyttää siltä, että kysyntää riittää myös T ja C E-Tech -malleille”, Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Juha Mattila kertoo.

Aluekuljetusten ja kaupunkirakentamisen tarpeiden mukaan Renault Trucks T ja C E-Tech -mallit voidaan tilata kahdella tai kolmella sähkömoottorilla, joiden yhdistetty teho on jopa 490 kW. Tarjolla on laaja valikoima ajoakkuja, sillä Renault Trucks T ja C E-Tech voidaan varustaa 4–6 kappaleella litiumioniakkuja, joiden kapasiteetti on 390–540 kWh. Akut voi ladata vaihtovirralla jopa 43 kW:n teholla tai tasavirralla jopa 250 kW:n teholla. Kuorma-autoilla voidaan ajaa jopa 300 km yhdellä latauksella ja jopa 500 km yhden tunnin 250 kW:n pikavälilatauksella.

Akkukennot ja moduulit toimittaa Samsung SDI ja akustot kootaan Volvo Group -konsernin tehtaalla Belgian Gentissä. Renault Trucks on ollut osa Volvo Group -konsernia vuodesta 2001.

Kolme voimanottotyyppiä ja laaja valikoima akselivälejä

Renault Trucks T ja C E-Tech sähkökuorma-autot voidaan varustaa kolmella voimanottotyypillä, joten ne sopivat kaikenlaisia päällirakenteita ja käyttötarkoituksia varten. Saatavana on sähkön ulosotto, sähkömekaaninen voimanotto ja vaihteiston voimanotto.

Renault Trucks T ja C E-Tech, joiden suurin sallittu yhdistelmämassa on 44 tonnia, voidaan tilata 4×2- ja 6×2-vetoautoina, joissa on pitkä ohjaamo ja 3 900 mm:n akseliväli. Tasakuorma-autoja on saatavana 4×2-, 6×2- ja 8×4- tridem-, päivä- tai makuu-ohjaamoversioina. Akselivälivaihtoehtoja on 11 väliltä 3 900–6 700 mm.

Palveluita, jotka optimoivat suorituskyvyn

Mukaan tulee myös kattava valikoima palveluita, kuten ennakoiva Start & Drive Predict -huoltosopimus, joka valvoo akkujen ja kulutusosien kuntoa, ehkäisee ajoneuvon odottamattomia käyttökatkoksia ja mahdollistaa huoltotoimenpiteiden ryhmittelyn ja optimoinnin. Renault Trucks T ja C E-Tech ovat yhteensopivia Optifleet-kalustonhallintaohjelmiston kanssa. Optifleetin avulla ajojärjestelijät voivat suunnitella reitit, tiedottaa asiakkaille toimitusajoista ja valvoa akkujen lataustasoja reaaliajassa energiankulutuksen optimoimiseksi.
Renault Trucks kertoo myös tarjoavansa kuljetusyhtiöille räätälöityä tukea energiasiirtymässä, aina tarpeiden kartoituksesta käyttöönoton sekä toimintojen seurantaan ja analysointiin. Tämä analyysi sisältää esim. Range Simulator -työkalun, jonka avulla Renault Trucksin asiantuntijat voivat analysoida ajoneuvon kulutuksen mahdollisimman tarkasti sen todellisen käytön mukaan – ottaen huomioon GPS-reitin, sääolosuhteet, hyötykuorman ja apulaitteiden käytön. 

Alkoholirattijuoppojen määrä nousi, maistelleiden määrä väheni

Poliisi on vuodesta 1988 alkaen toteuttanut keväällä ja syksyllä valtakunnallisia puhallusratsioita eli R-tutkimusta, joissa poliisi puhalluttaa kaikki paikalle ajaneet kuljettajat.

Tämän syksyn ratsioissa poliisi puhallutti 39 487 kuljettajaa. Rattijuopoiksi kirjattiin 73 kuljettajaa (0,18 %). Alkoholia nauttineita, mutta alle rajan jääneitä oli 248 (0,63 %). 

”Rattijuoppojen määrä liikennevirrassa lisääntyi hieman aikaisempiin vuosiin verrattuna, mutta alle langettavan rattijuopumusrajan jääneiden kuljettajien määrä vähentyi hieman”, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo.

Rattijuoppojen määrä liikennevirrassa on ollut pienemmillään 0,11 % (vuonna 2012) ja suurimmillaan 0,25 % (vuonna 1990). Rattijuoppojen määrässä on pientä vaihtelua eri vuosina, mutta se on vakiintunut 0,11 ja 0,14 välille aikaisimpien vuosien aikana. 

Liikennevirrasta poimitut kuljettajat puhallutetaan seulontamittarilla. Puhalluksen jäädessä alle rangaistavuuden rajan eli 0,50 ‰ tai 0,22 mg/l kuljettaja kirjataan alkoholia maistelleeksi. 

Seulontatuloksen ylittäessä rangaistavuuden rajan kuljettaja toimitetaan joko tarkkuusalkometrimittaukseen tai verikokeeseen. Alkoholipitoisuuden ylittäessä rangaistavuuden rajan kuljettaja kirjataan tutkimuksessa rattijuopoksi.

Huumeiden ja lääkeaineiden vaikutuksena alaisista kuljettajista ei tehdä varsinaista tutkimusta, mutta myös niiden määrää seurataan tutkimusratsioissa. Tänä vuonna niitä jäi kiinni 15, kun vuonna 2018 kiinni jääneitä oli kymmenen kuljettajaa.

Vuosittain valtakunnallisissa ratsioissa puhallutetaan keskimäärin yli 100 000 kuljettajaa. Kuitenkin vuosina 2018 ja 2022 on järjestetty vain toinen vuoden ratsioista ja puhallutettujen autoilijoiden määrä on ollut noin 40 000. Tutkimuksia ei ole järjestetty vuosien 2018 ja 2022 välillä koronaviruksen takia.

Ammattina Sankari 2022 – vielä ehdit ehdottaa!

Syksy etenee kiihtyvällä tahdilla, ja se tarkoittaa myös vuoden 2022 Ammattina Sankari -kampanjan loppusuoraa. Jos korvan takana kytee ajatus henkilöstä, jonka pitäisi mielestäsi päästä esille tämän vuoden sankariteon suorittajana, kannattaa toimia heti!

Jo vuodesta 2011 lähtien Suomessa tutuksi tullut Ammattina Sankari -kampanja etsii jälleen Sankaria, ja nythän mennään jo vuosimallissa 2022. Toisin sanoen haussa on raskaan liikenteen ammattilainen, joka toiminnallaan on osoittanut sankarillisia elkeitä tavalla tai toisella – mitään tiettyä oikeaa tapaa ei ole, sillä sankaruutta on montaa sorttia. Jos jokin tien päällä tehty, kuultu, nähty tai muulla tavalla koettu sankarillinen teko on jäänyt tänä vuonna mieleen, kannattaa toimia ja laittaa asiasta viestiä eteenpäin. Ehkäpä juuri sinun mielessäsi oleva sankari ja teko palkitaan tänä vuonna Ammattina Sankari -kampanjan tapaan.

Lisää tietoa kampanjasta ja vuoden 2022 Sankarin ehdottamisesta – sekä kaikki aiemmat ehdokkaat ja heidän tarinansa – löydät sivulta ammattinasankari.fi

Raskas Kalusto -lehti on kampanjan yhteistyökumppani yhdessä Rahtarit ry:n, Bridgestone Finlandin, Milcoan, Scania Suomen ja Bandagin kanssa.

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...