Komissio ehdottaa Euro 7 -normeja

Euroopan komissio on tänään esittänyt ehdotuksen, jolla on määrä vähentää EU:ssa myytävien uusien moottoriajoneuvojen aiheuttamaa ilman saastumista. Näin pyritään täyttämään Euroopan vihreän kehityksen ohjelmassa asetettu saasteettomuustavoite.

Euroopan komissio pohjustaa ehdotustaan sillä, että kaupungeissa suurin osa ilmansaasteista tulee tieliikenteestä. Uusien Euro 7 -normien ansiosta teillä tulisi kulkemaan entistä puhtaampia ajoneuvoja ja ilmanlaatu paranisi. Komission mukaan näin suojellaan ihmisten terveyttä ja ympäristöä. Euro 7 -normien ja ajoneuvojen hiilidioksidipäästönormien yhteisenä tavoitteena on parantaa ihmisten hengittämän ilman laatua. Näillä kahdella sääntökokonaisuudella myös osoitetaan autoteollisuuden toimitusketjulle selkeä suunta epäpuhtauspäästöjen vähentämiseen, jossa hyödynnetään myös digitaaliteknologiaa.

Uusilla Euro 7 -päästönormeilla varmistetaan, että henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autot ovat paljon puhtaampia ja pysyvät puhtaampina paljon pitempään kuin nykyiset säännöt edellyttävät. Vaatimusten on täytyttävä todellisissa ajo-olosuhteissa, jotka kuvastavat paremmin tilannetta kaupungeissa eli siellä, missä ilmansaasteongelmat ovat suurimmat. Ehdotuksella puututaan paitsi pakokaasupäästöihin myös jarruista ja renkaista peräisin oleviin päästöihin. Ehdotus tukee myös komission 26. lokakuuta 2022 ehdottamien uusien tiukempien ilmanlaatunormien toteutumista.

Hiilidioksidipäästöjä koskevat säännöt lisäävät päästöttömien ajoneuvojen käyttöönottoa, mutta komission mukaan tärkeää on myös varmistaa, että kaikki teillämme olevat ajoneuvot ovat paljon puhtaampia. Vuonna 2035 kaikkien EU:ssa myytävien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen on oltava nolla. Tilanteen odotetaan kuitenkin olevan vielä vuonna 2050 sellainen, että liikenteessä olevista henkilö- ja pakettiautoista yli 20 prosenttia ja raskaista ajoneuvoista yli puolet päästää pakokaasujensa mukana ilmaan epäpuhtauksia. Lisäksi myös akkukäyttöisten sähköajoneuvojen jarruista vapautuu epäpuhtauksia ja renkaista mikromuovia. Euro 7 -säännöt vähentävät kaikkia näitä päästöjä ja pitävät ajoneuvot hinnaltaan kuluttajien ulottuvilla, komissio linjaa.

Euro 7 -normeihin perustuvat uudet vaatimukset

Ehdotuksella korvataan aiemmin erilliset päästösäännöt, joita sovellettiin henkilö- ja pakettiautoihin (Euro 6) ja toisaalta kuorma- ja linja-autoihin (virallisesti Euro VI). Samalla sääntöjä yksinkertaistetaan. Euro 7 -normien myötä kaikkiin moottoriajoneuvoihin eli henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin sovellettavat päästörajat kootaan yhteen ja samaan sääntöpakettiin. Uudet säännöt eivät riipu käytettävästä polttoaineesta tai teknologiasta, vaan rajat ovat samat, kävipä ajoneuvo bensiinillä, dieselillä, sähköllä tai vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Säännöillä pyritään seuraaviin:

  • Tiukennetaan kaikkien uusien ajoneuvojen päästörajoja ottamalla ajonaikaisten päästöjen testauksen piiriin lisää ajo-olosuhteita. Testeissä ovat nyt paremmin edustettuina olosuhteet, joissa ajoneuvoja ajetaan Euroopassa: mukana ovat jopa 45 celsiusasteen lämpötilat ja työmatkoille tyypilliset lyhyet ajot.
  • Päivitetään päästörajat tiukemmiksi. Kuorma- ja linja-autoihin sovellettavia rajoja tiukennetaan, ja henkilö- ja pakettiautoja koskevia alimpia rajoja sovelletaan siitä riippumatta, mitä polttoainetta ajoneuvo käyttää. Uusissa säännöissä päästörajojen piiriin tulee myös uusia epäpuhtauksia, kuten raskaiden hyötyajoneuvojen päästämät typen oksidit.
  • Rajoitetaan jarruista ja renkaista tulevia päästöjä. Euro 7 -normeista tulee maailman ensimmäiset päästöstandardit, jotka menevät pakokaasupäästöjen sääntelyä pitemmälle: niissä asetetaan raja-arvot myös jarrujen hiukkaspäästöille ja säännöt renkaiden mikromuovipäästöille. Näitä raja-arvoja sovelletaan kaikkiin ajoneuvoihin sähköajoneuvoja myöten.
  • Varmistetaan, että uudet autot pysyvät puhtaina pitempään. Kaikkien ajoneuvojen on noudatettava sääntöjä pitempään kuin tähän mennessä. Henkilö- ja pakettiautojen sääntöjenmukaisuus tarkastetaan 200 000 ajokilometriin ja kymmenen vuoden ikään saakka. Kestävyysvaatimusten kesto siis kaksinkertaistuu nykyisestä Euro 6- ja Euro VI -normien mukaisesta tilanteesta (100 000 ajokilometriä ja viiden vuoden ikä). Vastaavat pidennykset tehdään myös linja- ja kuorma-autojen tapauksessa.
  • Tuetaan sähköajoneuvojen käyttöönottoa sääntelemällä henkilö- ja pakettiautoihin asennettujen akkujen kestoa ja parannetaan näin kuluttajien luottamusta sähköajoneuvoihin. Tällä tavoin vähennetään tarvetta vaihtaa akku jo varhaisessa vaiheessa ajoneuvon elinkaarta, ja samalla pienenee myös akkujen valmistamisessa välttämättömien uusien kriittisten raaka-aineiden tarve.
  • Hyödynnetään täysimääräisesti digitaalisia mahdollisuuksia. Euro 7 -säännöillä varmistetaan, että ajoneuvoja ei manipuloida ja että viranomaiset voivat valvoa päästöjä helposti, kun päästöjä mitataan ajoneuvossa olevilla antureilla ajoneuvon koko käyttöiän ajan.

Tausta

Kaupungeissa suurin osa ilmansaasteista tulee tieliikenteestä. Vuonna 2018 yli 39 prosenttia typen oksidien päästöistä ja 10 prosenttia PM2,5- ja PM10-pienhiukkasten primääripäästöistä oli EU:ssa peräisin tieliikenteestä. Nämä prosenttiosuudet ovat paljon korkeammat kaupungeissa, joissa liikenne on säännönmukaisesi tärkein ilmansaasteiden lähde. Tieliikenne aiheutti EU:n 28 jäsenmaassa arviolta 70 000 ennenaikaista kuolemaa vuonna 2018.

Vuonna 2035 typen oksidien päästöt ovat Euro 7 -normien ansiosta henkilö- ja pakettiautojen tapauksessa 35 prosenttia ja linja- ja kuorma-autojen tapauksessa 56 prosenttia pienemmät kuin mihin Euro 6 -normilla on päästy. Pakokaasujen hiukkaspäästöt taas vähenevät henkilö- ja pakettiautojen tapauksessa 13 prosenttia ja linja- ja kuorma-autojen tapauksessa 39 prosenttia. Henkilöauton jarruista peräisin olevat hiukkaspäästöt putoavat puolestaan 27 prosenttia.

Lisätietoa laajemmassa tiedotteessa:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fi/IP_22_6495

Nimityksiä MAN Truck&Bus Finlandissa

Elo- ja syyskuun aikana MAN Truck&Bus Finlandin myyntijoukkoihin on tullut uusia nimityksiä sekä Varsinais-Suomeen että Uudellemaalle ja Päijät-Hämeeseen.

Jarno Tolvanen (kuvassa vas.) on nimitetty 29.8.2022 alkaen K Auto Oy:n MAN Truck&Bus Finlandin kuorma-automyyjäksi, alueenaan Varsinais-Suomi. Tolvanen on työskennellyt aikaisemmin raskaan kaluston ja nosturiautojen myyntitehtävissä Varsinais-Suomen alueella. Hän on toiminut myös kuljetusyrittäjänä ulkomaan ja kotimaan rahtiliikenteessä. Hän raportoi tehtävässään Senior Manager MAN Sales Raimo Haavikolle ja hänen toimipaikkansa sijaitsee Turun Raskoneella.

Joni Niemi on nimitetty 12.09.2022 alkaen K Auto Oy:n MAN Truck&Bus Finlandin kuorma-automyyjäksi, alueenaan Uusimaa ja Päijät-Häme. Niemi on aiemmin työskennellyt kuljetusesimiehenä Kesko- logistiikassa sekä jakeluauton kuljettajana Lahden alueella. Hän raportoi tehtävässään Senior Manager MAN Sales Raimo Haavikolle ja hänen toimipaikkansa sijaitsee MAN Centerissä Espoossa.

Avoimet ovet Vantaan Volvo Truck Centerillä la 12.11.2022

Lauantaina 12. marraskuuta klo 10-14 Vantaan Volvo Truck Centerillä järjestetään koko perheelle soveltuva avoimien ovien päivä. Tapahtumassa pääsee myös tutustumaan mekaanikon työhön sekä eri urapolkuihin Volvolla.

Korjaamokierroksella tarjoutuu mahdollisuus tutustua Euroopan suurimman Volvo Truck Centerin tiloihin. Ohjelmassa on työnäytöksiä ja korjaamokierrokset järjestetään tunnin välein alkaen klo 10.30. Komponenttien tunnistuskilpailussa luvataan olevan hyvät palkinnot ja paikan päällä voi tutustua uuteen Volvo- ja Renault Trucks -kuljetuskalustoon. Tapahtumassa Volvo Truck Centerin henkilökunta on paikalla kertomassa työstään ja HR-tiimi eri urapoluista Volvo Group -konsernissa. Paikan päälle voi tulla koko perheen voimin, sillä lapsille järjestetään mm. ”Pysähdy Katso Vilkuta” -liikenneturvallisuusinfo, ja muuta ohjelmaa. Tarjolla on kahvia, mehua ja hot dog-buffet.

Töihin Volvo Truck Centerille 

Autokannan kasvaessa Volvo Truck Centereille ympäri maan haetaan uusia mekaanikoita. Avoimien ovien päivässä on mahdollisuus tutustua mekaanikon työhön sekä Volvo Finlandiin työnantajana. Volvo Finland Ab:n rekrytiimi on koko päivän paikalla kertomassa lisää Volvo Truck Centeristä työpaikkana sekä Volvo-urapolusta. Paikalla voi myös jututtaa henkilökuntaa kokemuksista Volvo Group -konsernissa työskentelemisestä.

Tapahtumasivut: www.volvotruckcenter.fi/tapahtumat

Poliisi pyytää rekan kuljettajalta yhteydenottoa kuolonkolarin selvittämiseksi – ei epäillä rikoksesta

Lounais-Suomen poliisi jatkaa perjantaina Eurajoella tapahtuneen kuolonkolarin tutkintaa. Tapauksen selvittämiseksi poliisi pyytää onnettomuushetkellä Kasitiellä ajanutta ajoneuvoyhdistelmän kuljettajaa ottamaan yhteyttä.

Eurajoella tapahtui perjantaina 4. marraskuuta kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus, kun henkilöauto törmäsi vastaantulevan ajoneuvoyhdistelmän keulaan. Tarkka onnettomuuspaikka sijaitsee valtatie 8:lla Etukämpäntien ja Lauhtuntien välisellä valtatieosuudella.

Onnettomuudessa menehtynyt henkilö ajoi kello 14 aikaan tummansinistä E-sarjan Mercedes-Benz-merkkistä, vuonna 2003 käyttöönotettua henkilöautoa Porin suuntaan.

Hänen edessään samaan suuntaan kulki ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona oli Volvo FH4 -kuorma-auto korkealla, tummanharmaalla hytillä. Vetoautossa oli päällä vaihtolava ja koukkumekanismi vaihtolavojen poimimiseksi kyytiin. Perävaunussa oli päällä kaksi vaihtolavaa.

Onnettomuutta edeltävistä hetkistä kaivataan lisätietoa

Poliisi pyytää ajoneuvoyhdistelmän kuljettajaa olemaan yhteydessä poliisiin esitutkinnassa tarvittavien lisätietojen saamiseksi onnettomuutta edeltävältä ajalta. Kyseisen ajoneuvoyhdistelmän kuljettajaa ei epäillä rikoksesta

Henkilöä pyydetään olemaan yhteydessä Lounais-Suomen poliisiin joko soittamalla numeroon 0295 417 259, sähköpostilla osoitteeseen vihjeet.lounais-suomi@poliisi.fi tai WhatsApp- tai tekstiviestillä numeroon 050 411 7655.

Karjaa rattailla

Karjakuljetuksiin koko toimintahistoriansa ajan keskittynyt Veljekset Silvennoinen Oy tuottaa alansa monipuolisia palveluita niin toimeksiantajalleen kuin toisille kuljetusyrityksillekin. Tutustuimme Silvennoisten toimintaan, toimitiloihin ja tuoreeseen kalustoon Pyhäjärvellä.

Pyhäjärveläinen Veljekset Silvennoinen Oy on Janne ja Jukka Silvennoisen omistama ja eläinkuljetuksiin keskittynyt kuljetusyritys Pyhäjärveltä. Karjankuljetushistoria kantaa suvussa jo 55 vuoden taakse, jolloin veljesten isä aloitti teuraseläinten kuljetukset. Jannen ja Jukan yrityksen perustaa ryhdyttiin rakentamaan 90-luvun alussa, jolloin Jukka Silvennoinen aloitti yrittäjänä. Janne tuli mukaan toimintaan hieman myöhemmin ja osakeyhtiömuotoon siirryttiin 17 vuotta sitten.

Janne Silvennoinen vetää yhdessä veljensä Jukan kanssa seitsemän auton eläintenkuljetuksiin keskittynyttä kuljetusyritystä sekä eläintenkuljetusautojen pesulaa. Toimintaan kuuluu lisäksi huolto, korjaamo- ja rengaspalveluiden tuottaminen myös ulkopuolisille asiakkaille.

Yrityksen kotipaikka ja hallit sijaitsevat Pyhäsalmen taajaman tuntumassa. Vaikka sijainti on keskellä Suomea ja Nelostien tuntumassa, ei kaikkia palveluita kuitenkaan ole tarjolla lähiseudulla. Niiden osalta on kehitytty niin omavaraisiksi, että alaan ja omaan suoritealaan liittyviä palveluita on myyty myös muille niitä tarvitseville yrittäjille. 

Nelostien itäpuolella

Silvennoisten hallin pihalla seisoo perjantaina kaksi eläinkuljetusautoa. Janne Silvennoinen kertoo, että perjantait ovat teuraskuljetusten osalta vapaapäiviä. Eläinvälitysautot ovat liikenteessä myös perjantaisin. Yrityksen toimialueena on karkeasti Nelostien itäpuoli Savon ja Kainuun osalta.
Eteläisimmät tuottajat, joiden tiloilla Silvennoisten Tuoretien ajossa olevat autot käyvät, sijaitsevat Etelä-Karjalan rajan tuntumassa. Pohjoisimmat puolestaan Suomussalmen korkeuksilla. Seitsemästä autosta vara-auton lisäksi kolmen asemapaikka on Pyhäjärvellä ja toisen kolmen auton ja niiden kuljettajien koti puolestaan Kuopiossa. Lisäksi yksi auto liikkuu Kainuusta käsin.

Renaultin mallistopäivitys näkyi 199-senttiselle Jannelle selvimmin paremman ajoasennon saamisena, ohjauspyörän säätövarojen kasvaessa.

Keski-eurooppalaista kalustoa

Tänä perjantaina pihassa seisoo parivuotias Actros-Mersu ja vasta muutaman kuukauden ajossa ollut Renautin T-sarjalainen. Janne kertoo merkkijakaumasta, että Mersuja on kolme ja Renaulteja sekä MANia kaksi kumpaakin. Lisäksi vara-autona toimii MAN. Yrityksen kaluston kunnossapidosta vastaava Pekka Hämäläinen toteaa hymyillen rengaskoneen vieressä, ettei heiltä löydy 33-millistä hylsyä pulttipyssyyn. No, toki sellainenkin oikeasti löytyy.
”MAN oli meillä pitkään päämerkki. Se on edelleenkin meillä hyvässä maineessa. Sen käyttöä neliakselisten autojen osalta rajoittaa täysilmajousituksen puute. Sama on Renaultissakin. Mersulta sellainen alusta löytyy ja siksi se onkin löytänyt tiensä meidän käyttöön”, Janne Silvennoinen taustoittaa. Mercedes-Benzeistä on tehty kauppaa Oulun Vehon Jarno Hietasaaren kanssa. Renaultit on vastaavasti hankittu Oulusta Arto Matinlassin kautta. Nykyään Matinlassi on tosin siirtynyt merkin myyjäksi Tampereelle. 
Yrityksen autot ovat kaksi-, kolmi- ja neliakselisia ajotehtävien mukaan. Kolmi- ja neliakselisilla vedetään perävaunuja, kun toimitetaan kuormia Kauhajoelle ja Jyväskylään teurastamolle. Vastaavasti kaksiakseliset autot toimivat eläinvälitysajossa, eli siirretään vasikoita maitotiloilta sonnikasvattamoihin. 

Renault on ottanut paikkansa

Kaluston tuoreinta päätä edustaa tällä hetkellä Renaultin T520 High -malli. Jannen mukaan auto hankittiin aiemmasta, edelleen liikenteessä olevasta Renaultista saatujen hyvien kokemusten pohjalta. Hankintojen väliin osunut mallisarjan päivitys toi mukanaan tervetulleita uudistuksia. Ajoasennon saa uudessa mallissa paremmaksi ohjauspyörän lisääntyneestä säätövarasta johtuen. Liki kaksimetrinen Janne kertoo myös istuimen säätöjen ja liikeradan riittävän hänen pituiselleen hyvin. Vanhassa mallissa ohjauspyörä tahtoi jäädä liian kauas, kun istuimen siirsi taakse. Ongelma on nyt poistunut. Myös ajovalojen kohdalla on menty eteenpäin kehityksessä.  
Toimintavarmuus ja ajettavuus nousevat kuitenkin molempien Renaultien yhteisiksi maininnan arvoisiksi ominaisuuksiksi. Täysilmajousitetut ja paripyörätelillä varustetut T-sarjalaiset ovat osoittautuneet ajettuvuudeltaan mukaviksi ja painopisteen ollessa korkealla myös hyviksi ja tukeviksi ajettaviksi. 
Vaikka autoissa ei oikeastaan yövytä, valittiin Renaulteihin suurin ohjaamo käytännön syystä. Jannen mukaan tasalattiainen ohjaamo on helppo pitää puhtaana ja työpäivät kuluvat mukavammin, kun on tilaa ympärillä.
Silvennoisten vanhemmassa Renaultissa on huolto- ja korjaussopimus, mihin ollaan oltu tyytyväisiä. Uuden auton kohdalla tilanne kuitenkin hieman mietityttää kuukausihinnan noustessa vanhan auton sopimusta korkeammaksi.

Suomalaisilta tiloilta ranskalaisella autolla ja italialaisilla päällirakenteilla.

Tuplamiehitys

Uusien kuljettajien löytyminen eläinkuljetuksiin ei ainakaan ole helpompaa kuin muilla suoritealoilla. 800-kiloisen ja ehkä tilanteesta vielä hieman stressaantuneen sonnin kyytiin ottaminen vaatii omaa ammattitaitoa, kuten vaikkapa puutavarakuormaajan käyttö puutavara-autossa. Kaikkea on mahdollista oppia, mutta eläinten kanssa jo lapsuudesta asti tekemisissä olleet ja vaikkapa maatiloilta lähtöisin olevat ovat usein hyvää ainesta tällaiseen työhön. Autoa on helpompi oppia ajamaan kuin eläintä käsittelemään ilman aiempaa kokemusta.
76-tonniseen kaksitasoyhdistelmään eläimiä otetaan parhaimmillaan jopa 57 kappaletta, joten ensimmäisen eläimen jälkeen ei vielä pyyhitä hikeä otsalta. Joillakin tiloilla lähtevät eläimet on aidattu omaan karsinaansa kuljetusta odottamaan, eikä talon väki ole välttämättä edes paikalla. Se on yksi syy, miksi kuormaa kerätessä ollaan liikkeellä tuplamiehityksellä. Kuormien toimitukset teurastamoille hoidetaan luonnollisesti yhden miehen taktiikalla, koska teurastamoilla on aina navettamies kuormaa vastaanottamassa. Janne on tyytyväinen työvoimatilanteeseen. Vaihtuvuus on alalla yleensäkin vähäistä ja tekijät ovat työhönsä oikealla asenteella suhtautuvia ja ammattitaitoisia.

Palveluja omaan ja toistenkin tarpeeseen 

Kuljetustoiminnan ympärille on rakentunut perustarpeita palvelevat omat huolto- ja korjaamotilat. Lähtökohtaisesti itse pyritään tekemään se mikä on mahdollista ja järkevää. Päällirakenteiden ylläpito on yksi merkittävä Pekka Hämäläistä työllistävä osa-alue. Koska päällirakenteet eläinkuljetusautoissa voidaan luokitella erikoisrakenteiksi, ei niissä käytettävien rakenteiden ja tekniikan päälle ymmärtäviä löydy joka kylältä. Lisäksi oman vivahteensa asiaan tuo se, että ongelmatilanteen ilmaantuessa on yleensä kiire saada kalusto kuntoon ja matkaa jatkamaan.

Monen toimen mies Pekka Hämäläinen huoltaa, korjaa ja varustelee kalustoa Silvennoisten korjaamolla. Eläinkuljetusluvatkin ovat kunnossa, joten tarvittaessa on mahdollista lähteä vaikka ajoonkin.


Myös omaa varaosavarastoa pidetään yllä, etenkin päällirakenteisiin ja joihinkin autojen kulutusosiin liittyen. Pihalla olevassa 9-akselisessa kaksitaso-eläinkuljetusyhdistelmässä on Pekan mukaan esimerkiksi 62 hydraulisylinteriä. Yhdistelmän rakenne ja toiminta on hyvä tuntea jollain tasolla valmiiksi, ennen mahdollista vikaa, Silvennoisten käyttämät uudet eläinten kuljetuskorit ovat italialaisen Pezzaiolin valmistamia. Vaikka laatu ja luotettavuus on todettu korkeaksi, kaikkiin teknisiin laitteisiin saattaa tulla joskus vikoja. 
Hämäläisen toimesta hallissa on tekeillä parhaillaan päällirakenteen vaihto- ja muutostyö alustalta toiselle. Vastaavia projekteja toteutetaan tilanne- ja tapauskohtaisesti.

Karja-autopesula 

Ajotehtävään liittyen kaluston pesu on oleellisessa asemassa eläinkuljetuksissa. Kuormatilat on pestävä ja desinfioitava jokaisen kuorman jälkeen. Teurastamoille kuormia toimittavat autot pestään pääsääntöisesti teurastamoiden pesupaikoilla. Jyväskylässä pesupaikka sijaitsee toisella puolella kaupunkia, joten niiltä reissuilta ajetaan usein kotiin Pyhäjärvelle pesuun.
Pesuja varten Silvennoiset ovat rakennuttaneet vaatimukset täyttävän eläinkuljetusautojen pesupaikan. Palvelua myydään myös toisille eläinkuljetuksia harjoittaville liikennöitsijöille ja heidän toimeksiantajilleen. Erityispiirteenä juuri tämän tyyppisten autojen pesupisteelle ovat muun muassa riittävä vedensaanti ja viemäristön mitoitus kuormatiloista poistettavalle lannalle ja purulle. Myös desinfiointi kuuluu asiaan kuten puru- ja suolavarastotkin. Janne kertoo, että esimerkiksi eläinkuljetusyhdistelmän pesussa vettä saattaa kulua jopa kahdeksan kuutiota. Vuositasolla kuormatilojen liukkauden torjunnassa suolaa joudutaan käyttämään jopa yli puolitoista tonnia. Purua käytetään vuodessa yhteensä parin rekkakuorman verran. 
Pesulla käydessään kollegoille on myös tarjolla korjaamopalveluita akuutimpaan tarpeeseen. Myös renkaita on myyty ulkopuolisille oman tarpeen lisäksi. Kun lähellä ei ole palveluita erikoissuoritealalle, ne on jouduttu hankkimaan itse. Samalla niistä voivat hyötyä muutkin alueella operoivat saman alan toimijat.

Neliakselisena autona paikkansa on ottanut Mercedes-Benz, koska Renaultilta ja MANilta ei täysilmajousitettua neliakselista alustaa saa.

Eläinkuljetuksiin erikoistunut 

Pyhäjärveläinen Veljekset Silvennoinen Oy harjoittaa teuraseläin- ja eläinvälityskuljetuksia seitsemällä autolla. Lisäksi yrityksellä on eläinkuljetusautojen pesula.

Polttoainetuki nyt haettavissa

Valtiokonttorissa avautui 1.11.2022 hakuun polttoainetuki, joka on suunnattu kuljetusalan ja työkonealan yrityksille. Polttoainetuki kompensoi helmikuussa 2022 alkanutta äkillistä polttonesteiden hinnan nousua, joka alkoi Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

Tuki on tarkoitettu yrityksille, jotka harjoittavat maantiellä tapahtuvaa tavara- tai henkilökuljetusta tai joiden liiketoiminnassa käytetään kevyttä polttoöljyä käyttäviä työkoneita. Tuki koostuu kahdesta osasta: kuljetusyrityksille suunnatusta määräaikaisesta polttoainetuesta sekä määräaikaisesta polttoöljytuesta, joka kohdistuu työkoneyrityksiin. Tukia haetaan samaan aikaan samalla hakemuksella Valtiokonttorin sähköisen asiointipalvelun kautta.

Tuen hakuaika alkoi tiistaina 1.11. klo 9.00 ja se jatkuu 30.11. klo 16.15 saakka.

Tuen enimmäismäärä on 400 000 euroa

Kuljetusyritysten polttoainetuki korvaa 5 % tukikauden 1.2.–30.4.2022 aikana ostetun ja kuljetustoimintaan käytetyn polttoaineen tai sähköenergian kustannuksista ilman arvonlisäveroa. Tuella ei korvata sähkön siirtohintaa ja sähköveroa, eikä myöskään AdBlue -urealiuokseen liittyviä kuluja.

Työkoneyritysten polttoöljytuki korvaa 5 % tukikauden 1.2.–30.4.2022 aikana ostetun ja työkoneissa käytetyn polttoöljyn kustannuksista ilman arvonlisäveroa. Korvaus ei koske työkoneiden siirrossa syntynyttä kustannusta muulla kuin traktorilla, polttoöljyn lämmityskäyttöä eikä työkoneiden käyttöä maatalouden alkutuotannossa, kalataloudessa tai vesiviljelyalan yritystoiminnassa.

Tuen konsernikohtainen enimmäismäärä on 400 000 euroa. Pienin maksettava tuki on 250 euroa. Tuesta vähennetään muut EU:n Ukraina-puitetukiohjelman mukaiset tuet sekä muut aiemmin myönnetyt julkiset tuet, jos ne kohdistuvat tukikauden aikana ostettuun polttoaineeseen.

Valtiokonttori auttaa ja ohjeistaa tuen hakemisessa

Tuen tarkemmat ehdot ja hakuohjeet löytyvät polttoainetuen verkkosivuilta osoitteesta haepolttoainetukea.fi. Sivuille on päivitetty tiedot tuesta, usein kysyttyjä kysymyksiä sekä laskuri, joka auttaa arvioimaan maksettavan tuen määrää. Lisäksi sivuilta löytyy sähköisen asiointipalvelun auettua ohjevideo, jossa käydään läpi tukihakemuksen täyttämistä.

Valtiokonttori järjestää tukeen ja sen hakemiseen liittyen webinaarin 31.10. Klo 11.00. Ilmainen ja kaikille avoin webinaari käy läpi kaiken, mitä sinun tulee tietää polttoainetuen hakemisesta ennen hakemuksen tekemistä. Tapahtuma myös tallennetaan ja tallenne tulee katseltavaksi polttoainetuen verkkosivuille pian tilaisuuden päättymisen jälkeen.

Ensimmäiset tilastot julkaistaan hakuajan alkamisen jälkeen

Valtiokonttori julkaisee kattavat tilastot saapuneista polttoainetukihakemuksista ja tehdyistä päätöksistä. Tilastot julkaistaan polttoainetuen verkkosivuilla. Sivulta voit seurata esimerkiksi hakemuksesi käsittelyvaihetta tai raportointitietoa hakemuksista ja niiden käsittelystä. Ensimmäiset tilastot julkaistaan pian haun alkamisen jälkeen, ja ne päivittyvät tämän jälkeen päivittäin.

Väylävirasto: maanteiden kunnossapito valmiina talveen

Väyläviraston mukaan tulevan kauden talvikunnossapitovalmius on saavutettu ja uuteen talveen lähdetään niin, ettei talven pitäisi yllättää ainakaan kunnossapitourakoitsijoita.

Maanteiden talvikunnossapidolla varmistetaan kansalaisten turvallinen liikkuminen ja elinkeinoelämän kuljetusten toimintaedellytykset. Tärkein osa talvikunnossapitoa on ennakointi. Sään vaikutus tienkäyttäjien tyytyväisyyteen on talvisin suuri: esimerkiksi jatkuvasti nollan molemmin puolin sahaava lämpötila voi aiheuttaa haasteita.

”Urakoitsijat ovat varautuneet niin, ettei talvi yllättäisi ainakaan heitä. Suolat ja hiekat on ajettu varastoihin, kalusto on tarkistettu, talvikauden aloituspalavereja on pidetty ja aurausviittoja asennettu. Viime talvi oli pitkä ja luminen – katsotaan, millainen kausi tästä tulee ja toimitaan olosuhteiden edellyttämällä tavalla”, kertoo kunnossapidon osastonjohtaja Magnus Nygård Väylävirastosta.

Väylävirasto määrittelee maanteille talvihoidon laatuvaatimukset. Talvihoidon rahoitus on turvattu, eli tiet hoidetaan normaalitasolla. Palvelutason toteutumisesta huolehtivat paikalliset ELY-keskukset, jotka tilaavat teiden kunnossapidon.

”Talvihoidon toimintalinjat uudistettiin vuonna 2018, ja uudet linjaukset on jo otettu käyttöön pääteillä ja kokonaisuudessaan yli 80 prosentissa maanteiden hoitourakoita. Loputkin urakat siirtyvät syksyllä 2023 uusiin laatuvaatimuksiin, joissa korostuvat esimerkiksi hyödyt elinkeinoelämälle, raskaalle liikenteelle ja työmatkaliikenteelle”, Nygård sanoo.

Talvikunnossapidossakin tehdään tutkimusta ja kehitystä, maanteiden lisäksi myös kävely- ja pyöräilyväylien hoidon parantamiseksi. Toimintaa kehittämällä pyritään muun muassa paremmin varmistamaan kunnossapidon laatua, ja esimerkiksi erilaiset laadunhallintatyökalut helpottavatkin laadunvalvojien työtä.

Volvo aloittaa akkutuotannon Gentissä

Volvo Groupin kuorma-autotehdas Gentissä, Belgiassa alkaa valmistaa akkumoduuleja vuonna 2025. Tähän mennessä teknologiakumppanit ovat toimittaneet konsernille sekä kennoja että valmiita akkumoduuleja.

Investointipäätös akkumoduulien valmistuskapasiteetin asentamisesta Gentiin on toinen tärkeä askel Volvo-konsernille tulevaisuuden akkujärjestelmien rakentamisessa. Gentin akkumoduulien valmistuslinjalla voidaan käyttää akkukennoja sekä kumppaneilta että Ruotsiin rakennettavaksi suunnitellulta akkukennotehtaalta.

”Olemme aloittaneet investointiprosessin akkumoduulivalmistuksen perustamiseksi Gentiin. Rakennuksen odotetaan olevan kooltaan 12 000 m2 ja se sijoittuu Volvo Groupin tuotantolaitokselle. Uusi korkean teknologian moduulitehdas muodostuu lähes täysin automatisoidusta robottiprosessista. Tämä tarkoittaa, että työntekijöitä, joilla on tarvittava osaaminen, rekrytoidaan sekä ulkoisesti että sisäistä osaamistamme hyödyntäen”, sanoo Jens Holtinger, kuorma-autoliiketoiminnan johtaja. Moduulivalmistuksen ensimmäisen vaiheen investointikehys on 75 miljoonaa euroa.

Volvo Groupin kuorma-autojen kokoonpanotehdas Göteborgissa Ruotsissa rakentaa jo raskaita sähkökuorma-autoja ensimmäisenä globaalina valmistajana maailmassa. Vuoden 2023 toisella puoliskolla Gentin tehdas aloittaa myös akkusähköisten raskaiden kuorma-autojen tuotannon. Näiden sähköautojen akut tullaan valmistamaan Gentin tehtaalla. Volvo Groupin tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä vähintään 35 % maailmanlaajuisesti myydyistä ajoneuvoista on sähköisiä.

Vastakehitetty bulkkiyhdistelmä on nyt liikenteessä

Powder-Transin ja Nordic Tank -säiliövalmistajan yhdessä kehittämä uusi bulkkiyhdistelmä on nyt ollut ensimmäisiä kertoja kuljetuskäytössä. Uusi yhdistelmä oli ensiesittelyssä Elmia Lastbil 2022 -messuilla Jönköpingissä elokuussa. Ensimmäisen kuorman varsinaisessa liikenteessä toimittivat perille Powder-Transin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist ja Nordic Tankin tekninen johtaja Henri Mattila.

Altapurkava säiliöyhdistelmä on kehitetty tiiviissä yhteistyössä Powder-Transin kanssa, jotta yhdistelmä vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaiden toivomuksia ja pohjoismaisia olosuhteita. Hanke on edellyttänyt vuoden kestänyttä suunnittelu- ja valmistustyötä, johon ovat osallistuneet Powder-Transin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist ja kalustopäällikkö Tero Viitanen yhteistyössä Nordic Tankin teknisen johtajan, Henri Mattilan ja hänen johtamansa projektitiimin kanssa.

Uusi tuote on tyyppihyväksytty yhdistelmä, jossa on 28 kuution vetoautosäiliö sekä 45 kuution perävaunu. Yhdistelmän omamassa on 20 920 kg. Soveltuvuus pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoittaa, että ajoneuvoyhdistelmä täyttää myös Ruotsissa sovellettavat vaatimukset ja voi operoida siellä 74 tonnin junapainolla. Volvo FH500 TC 8×4 Tridem -yhdistelmän 500 hevosvoiman moottoriteho, rajoittaa kokonaismassan Suomessa 75 tonniin, kunnes Traficom hyväksyy 76-tonnisen Volvon 500 TC:n, jonka tekninen kokonaismassa on 76 tonnia.

Powder-Transin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist kiittelee hanketta, jossa on aikaansaatu tämänhetkisten markkinoiden kevyin bulkkiyhdistelmä. Päällirakenteissa on hyödynnetty lähtökohtaisesti alumiinia lukuun ottamatta etukelkkaa, joka on valmistettu ruostumattomasta teräksestä.

Yhdistelmä on kevyt ja helppokäyttöinen, koska kaikki säiliöiden hallintalaitteet on sijoitettu kuljettajan työskentelyä ajatellen sopiviin paikkoihin, Fredrik Blomqvist toteaa. Hän korostaa lisäksi, että helppokäyttöisyys tarkoittaa nopeutta, mikä näkyy edelleen kustannussäästöinä.

Nordic Tankin toimitusjohtaja Satu Heikkilä kertoo, että yhtiöllä on tavoitteena kehittää bulk-yhdistelmistä merkittävä tuoteryhmä. Tuoteryhmän ensimmäinen yhdistelmä on nyt kehitetty yrityksen ja Powder-Transin yhteishankkeena. Vuonna 2016 perustettu yritys on tätä ennen nojannut paljolti kemianteollisuudessa sekä maidonkuljetuksessa käytettävän kaluston valmistukseen. Satu Heikkilä toteaa myös, että Nordic Tank on päättänyt viisivuotisstrategiaa laatiessaan tuoda valikoimaan yrityksen aiempaa liiketoimintaa tukevia uusia tuoteryhmiä.

Nordic Tankin tuotteet ovat erittäin korkealaatuisia ja tuotanto asiakaslähtöistä, mikä mahdollistaa keskimääräistä nopeammat toimitukset, Satu Heikkilä korostaa. Yrityksen vuotuinen liikevaihto on tällä hetkellä 6,6 miljoonaa euroa. Tavoite on, että suomalainen tuote löytää tulevaisuudessa käyttäjiä myös muista Pohjoismaista ja Euroopasta.

Suomi jäänyt jälkeen infrainvestoinneissa verrokkimaihin verrattuna

Keskuskauppakamarin ja muiden järjestöjen tilaamasta raportista ”Modernit pääväylät – kilpailukykyinen Suomi” selviää, että kun kilpailevissa verrokkimaissa on panostettu infran kuntoon ja investointeihin, Suomessa rahoitusta on vastaavasti leikattu. Kauppakamarit vetoavat, ettei liikenteen rahoituksesta leikata. Kansainvälisen toimintaympäristön muuttuessa Suomen logistinen sijainti ei saa karata yhä kauemmaksi päämarkkina-alueilta kohoavien energiahintojen ja rapistuvan kansallisen infran myötä.

Keskuskauppakamarin, SAK:n, SKAL ry:n, Elinkeinoelämänä keskusliiton, INFRA ry:n sekä Suomen Tieyhdistyksen yhdessä tilaama raportti ”Modernit pääväylät – kilpailukykyinen Suomi” kertoo karua kieltä Suomen infran jälkeenjääneisyydestä. Samaan aikaan, kun Suomessa infran rahoitusta on leikattu, kilpailevissa verrokkimaissa on pystytty panostamaan infran kuntoon ja investointeihin.  

”Viime vuosien valitettava kehityssuunta on ollut, että tie- ja rautatieinfran ylläpidon rahoitus on ollut liian alhaisella tasolla ja liikenne on ollut liian helppo kohde leikkauksille. Nykyisen infran heikkenevä kunto johtaa pahimmillaan siihen, että Suomi menettää asemiaan kilpailussa verrokkimaihin, kuten Ruotsiin nähden, ja Suomen houkuttelevuus yritysten sijaintipaikkana vähenee”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.

Ruotsin tavaraviennin arvo vuonna 2021 oli 163 miljardia euroa ja Suomen 71 miljardia euroa. Vastaavasti raportista selviää, että Ruotsin panostukset infraan ovat noin 62 miljardia euroa vuosina 2022–2033, Suomessa vastaava luku on 22 miljardia euroa vuosina 2021–2032.  

”Negatiivisen kierteen välttämiseksi meidän tulee panostaa edistykselliseen liikenneinfrastruktuuriin, joka luo kilpailuetua ja edistää Suomen talouden vahvistumista sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Kilpailukykyinen talouselämä on välttämätöntä Suomen huoltovarmuudelle”, sanoo Wood.

Kauppakamarien mukaan isoin ongelma on Suomen infran rapautuva kunto, riittämätön rahoitus tilanteen korjaamiseksi sekä yhteisen näkemyksen puute. Wood korostaa, että liikenteestä leikatut eurot ovat pois Suomen kilpailukyvystä, saavutettavuudesta sekä teollisuuden toimintaedellytyksistä.

”Erityisesti nyt kun kansainvälinen toimintaympäristö on muuttunut, ulkomaankaupan varmuuden takaaminen on ensiarvoisen tärkeää ja häiriötilanteissa myös vaihtoehtoisten yhteyksien on toimittava. Suomen täytyy pystyä vastaamaan muuttuvaan tilanteeseen ja puitteet täällä toimiville yrityksille  on pidettävä kunnossa”, sanoo Wood.

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...