Puolustusvoimat hankkii Hiabia ja Multiliftiä

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab on saanut Veho Oy Ab:ltä suuren tilauksen 135 Multilift-koukkulaitteesta ja seitsemästä Hiab-kuormausnosturista. Tilaus sisältää myös laitteiden asennukset, lisävarusteet ja koulutukset.

Kuormankäsittelylaitteet on tarkoitus asentaa Mercedes-Benz-kuorma-autoihin, jotka Veho toimittaa Puolustusvoimille. Ensimmäiset laitteet toimitetaan vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä ja viimeiset vuonna 2024. Tilaukseen sisältyy myös Vehon optio ostaa Hiabilta vielä 127 koukkulaitetta asennettuna.
“Suomen Puolustusvoimien on toimittava maailman vaikeimpiin kuuluvissa ilmasto-olosuhteissa, ja on hienoa voida auttaa Puolustusvoimia sen materiaalinkuljetustarpeissa. Olemme tehneet Puolustusvoimien kanssa yhteistyötä jo monen vuoden ajan, ja Puolustusvoimat luottaa siihen, että Hiab toimittaa sen käyttöön asiakaslähtöisiä, luotettavia laitteita”, kertoo Hiab Suomen myynti- ja palvelujohtaja Mika Liinanotko.
Toimitettavilla Multilift Ultima 21Z ‑koukkulaitteilla ja Hiab X-HiDuo 188 ‑kuormausnostureilla on valmistajansa mukaan sekä loistava suorituskyky että erinomaiset turvallisuusominaisuudet. Koukkulaitteiden ja kuormausnosturien mukana toimitetaan lisävarusteita, joiden avulla niitä voidaan käyttää entistä monipuolisemmin. Hiab vastaa myös loppuasiakkaiden kouluttamisesta.

Teemu Saikko aloittaa Renault Trucks -tuotepäällikkönä

Juha Mattilan siirryttyä Renault Trucks myyntijohtajaksi, uudeksi Renault Trucks -tuotepäälliköksi on valittu Teemu Saikko 16.1.2023 alkaen. Hän siirtyy tehtävään Auto-Kilta Trucks Oy:ltä. 

Teemu Saikko vastaa jatkossa Renault Trucks -tuotetekniikasta ja tulee toimimaan Volvo Finland -verkoston Renault Trucks -asiantuntijana vastaten mm. viranomaisyhteyksistä sekä päällirakentajatuesta.

Teemulla on pitkä ja monipuolinen kokemus kuorma-autoalalta. Viimeiset lähes kahdeksan vuotta hän on toiminut Auto-Kilta Trucks Oy:lla, joista kaksi viimeistä vuotta palvelumyyjänä Lappeenrannan ja Savonlinnan alueilla. 

”Työtehtäviini on kuulunut huoltosopimusten ja palvelutuotteiden myynti, korjaamopalveluiden myynti ja teknisen tuen antaminen. Olen myös toiminut Auto-Kilta Lappeenrannan ja Savonlinnan huoltopäällikkönä viiden vuoden ajan. Kuorma-autoalalle päädyin ammattikoulun työharjoittelun kautta. Aloitin työurani mekaanikkona ja lisäkoulutusten kautta työtehtävät ovat muuttuneet aina työnjohtajasta huoltopäällikköön. Matkan varrella olen työskennellyt myös Tampereen Volvo Truck Centerillä melkein neljä vuotta”, Saikko kertoo.

Teemu on koulutukseltaan autoalan insinööri ja valmistuu tämän vuoden lopussa Ylemmän Ammattikorkeakoulun tutkinnosta autoalan YAMK-insinööriksi.

”Teemun pitkä kokemus alalta monipuolisesti eri tehtävistä antaa hyvän pohjan tuotepäällikön työhön. Teemu tulee omalta osaltaan vahvistamaan ja tukemaan Renault Trucks tiimin osaamista”, myyntijohtaja Juha Mattila sanoo.

”Renault Trucks on tehnyt vaikuttavaa työtä vuosien aikana, joten haluan todella mielelläni liittyä osaksi tätä timanttista jengiä! Odotan innolla tulevia työtehtäviäni”, Teemu kertoo.

Yhteystiedot 16.1.2022 alkaen: 

Teemu Saikko

Renault Trucks tuotepäällikkö
teemu.saikko@renault-trucks.com
Volvo Finland Ab, Renault Trucks
Osumakuja 4, Vantaa
010 655 00 (suora puh vahvistuu myöhemmin)

Rattijuopumusvalvontamaraton paljasti 84 rattijuopumusepäiltyä

Poliisi valvoi tehostetusti rattijuopumusta koko maassa perjantai-illasta lauantai-iltapäivään 9.–10.12.2022.

Puhalluskokeita tehtiin kaikkiaan yli 21 000, ja valtakunnallisen tehovalvonnan avulla tavoitettiin 43 rattijuopumuksesta ja 23 törkeästä rattijuopumuksesta alkoholin käytön perusteella epäiltyä. Alle rangaistavuuden rajan puhaltaneita kuljettajia tavattiin 128. Huumepikatestejä tehtiin 52 kuljettajalle ja niiden perusteella epäillään 18 kuljettajaa rattijuopumuksesta muun huumaavan aineen käytön perusteella.

Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta pitää tuloksia odotettuina.

”Viime vuoteen verrattuna positiivista on, että puhalluskokeita tehtiin reilusti yli kaksinkertainen määrä, mutta kiinnijääneiden epäiltyjen määrä ei kasvanut ihan samassa suhteessa. Huumepikatestejä toisaalta tehtiin viime vuotta vähemmän, mutta niiden perusteella esille tulleiden rattijuopumusepäiltyjen määrä oli silti viime vuotista suurempi, mikä osaltaan viittaa huumeiden käytön lisääntymiseen liikenteessä”, Katajisto sanoo.

Lisää sähköisiä Volvo-vaihtoehtoja

Volvo Trucks jatkaa mallistonsa laajentamista tuomalla markkinoille useita uusia sähkökuorma-autojen alustamalleja. Tämä mahdollistaa entistä useampien kuljetusreittien sähköistämisen kaupungeissa ja alueellisissa kuljetuksissa.

Volvo Trucks laajentaa tarjontaansa tuomalla markkinoille raskaiden sähkökuorma-autojensa alustamallit FH-, FM- ja FMX-sarjoissa. Tämän myötä kuljetusyritysten on entistä helpompi valita sähköajoneuvoja kaupunki- ja alueellisiin kuljetuksiin.

Useiden akku-, ohjaamo- ja alustavaihtoehtojen ansiosta uudet raskaat alustamallin kuorma-autot voidaan suunnitella monenlaisiin kuljetustehtäviin, kuten jakeluun, jätehuoltoon ja rakentamiseen. Uusien mallien tuotanto alkaa vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.

”Näiden uusien sähkökuorma-automallien ansiosta yhä useampien asiakkaiden on entistäkin helpompaa vaihtaa sähköön, ja kaupungit voivat siirtyä päästöttömiin ajoneuvoihin käytännössä kaikissa kuljetusvirroissa. Asiakkaamme voivat räätälöidä kuorma-autot vastaamaan käyttötarkoituksiaan sekä vähentää päästöjä ja saada samat toiminnot kuin heidän nykyisin käytössä olevassa diesel-autossaan”, Volvo Trucksin johtaja Roger Alm kertoo.

Uusien alustamallien akkukapasiteetti on 180-540 kWh ja käytettävien akkujen määrää voidaan skaalata tarpeen mukaan tilausvaiheessa. Alustamallien sarjavalmistus alkaa vuonna 2023.

”Nämä kuorma-autot pystyvät hoitamaan monenlaisia kuljetuksia kevyemmistä raskaisiin kuormiin. Asiakkaat voivat valita tehtäviinsä tarvitsemansa akkukapasiteetin, ja kun akkuja ei kuljeteta enempää kuin tarvitaan, hyötykuorma voi kasvaa. Lyhyesti sanottuna meillä on optimaalinen ja kustannustehokkain sähköinen kuljetusratkaisu, olipa tehtävä melkein mikä tahansa”, Roger Alm sanoo.

Volvo FH-, FM- ja FMX-alustamallit tulevat saataville seuraavasti:

Julkaistu myyntiin, sarjatuotanto alkaa maaliskuussa 2023:

Voimansiirto: 490 kW

Ajoyksikkö: 3 sähkömoottoria

Akku: 450-540 kWh, 5-6 akkua

Ohjaamo: Makuuohjaamo, korkea makuuohjaamo ja extrakorkea makuuohjaamo

Akseliväli: 4300-6700

Akselivaihtoehdot: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R ja 8x4R

Ulosotto: Sähköinen, sähkömekaaninen ja vaihteisto

Julkaistaan myyntiin helmikuussa, sarjatuotanto alkaa toukokuussa 2023:

Edellä mainittuihin vaihtoehtoihin lisätään seuraavat:

Voimansiirto: 330 kW

Ajoyksikkö: 2 sähkömoottoria

Akku: 360 kWh, 4 akkua

Ohjaamo: Päiväohjaamo

Akseliväli: 3900-6700

Julkaistaan myyntiin kesäkuussa, sarjatuotanto alkaa syyskuussa 2023:

Edellä mainittuihin vaihtoehtoihin lisätään seuraava:

Akku: 180-270 kWh, 2-3 akkua

Raskas Kalusto 8/2022

On aika listata vuoden 2022 viimeisen Raskas Kalusto -lehden sisältö, ja se onkin jälleen varsin monipuolinen metsästä messuille, rahtikuljetuksista nostalgiaan ja jopa vapaa-ajan touhuihin, jotka liittyvät vahvasti raskaisiin ajonevoihin. Lehden virallinen ilmestymispäivä on torstai 15.12.2022 ja tilaajalahjana mukaan on paketoitu myös perinteinen Raskas Kalusto -kalenteri seuraavalle vuodelle.

Kalusto ja ihmiset

06 Maan ja ulkomaan ajoa

Ari Joutsi Ky harjoittaa kuljetustoimintaa viidellä autolla eri suoritealoilla.

20 Pintatiimi

Päivä päällystysryhmän mukana Varsinais-Suomessa. 

26 Mustasta keltaiseen

Antti Reentien matkassa juttua löytyy autoista ja kuljetusalasta. 

38 Kauneus on katoavaista

Muistatko vielä Tomb Raider -Scanian? Mitä kuuluu nyt? 

40 Paikallista kuljetuspalvelua

Vierailukohteena kaarinalainen Kuljetuspalvelu Petri Peltomaa Oy. 

56 Oman kylän kiveä

Sisulla ja sitkeydellä outokumpulaisen kiven kimpussa. 

66 Valintana vapaus

Oravanpyörä vaihtui ohjauspyörään, kun Scaniasta muotoutui pariskunnan uusi elämä.

76 Klassikkokasit

Esittelyssä Stefan Lundin molemmat nostalgia-Scaniat.

Koeajot ja esittelyt

32 Hyvällä mallilla

DAF XD julkistettiin syksyllä, ja nyt uusiin autoihin päästiin tutustumaan. 

46 Metsän poika tahdon olla

Renault Trucks C520 8×4 nyt myös puutavara-autona.

50 Siinä sivussa

Bauma 2022 tarjosi myös kuljetuskalustoon liittyvää asiaa.

62 Virranhallintaa

Plugit Finland pitää omalta osaltaan sähköistymisestä huolta.

72 Vain vähän pienempi

Auvisen Lowrider Rahikan tekemänä.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Z-puomisten suosio kasvussa

Muun muassa auto- ja teollisuusnostureita valmistavan Kesla Oyj:n mukaan Z-puomiset puutavaranosturit ovat yleistyneet Suomessa viime vuosina. Perinteisten Z-puomisten nostureiden rinnalle markkinoille on tullut myös ”puolikas Z”, jossa yhdistyvät suorapuomisen ja Z-nosturin edut.

Z-puomisen nosturin kuljetusasento säästää kuormatilaa verrattuna suorapuomisiin nostureihin ja kuormatila voidaan näin ollen hyödyntää täysin puunkuljetukseen. Lisähyöty on Keslan mukaan useita kuutiometrejä. Lisäksi nosturin kuljetusasentoon ajaminen on helpompaa, kun nosturille ei tarvitse tehdä koloa kuormaan.

”Jos suorapuomiselle nosturille ei tehdä koloa kuormatilaan, vaan se asetetaan kuormatilan päälle, voi yhdistelmän korkeus yllättää siltojen kohdalla. Z-mallisessa nosturissa tätä huolta ei ole”, toteaa liiketoimintajohtaja Ari Pirhonen Kesla Oyj:stä.

Z-puomisten nostureiden kysyntä on Keslan kokemuksen mukaan noussut muutaman viime vuoden aikana merkittävästi, joskin niiden kysyntä eri maissa vaihtelee paljon. Kotimaassa kysyntä on noussut siten, että Kesla arvioi Z-puomisten nostureiden osuuden olevan yrityksen myymistä nostureista jo lähellä 40 prosenttia. Z-nostureita löytyy yrityksen tuotevalikoimasta 5 tonnimetrin kokoluokasta 24 tonnimetrin luokkaan. Z-puomiset nosturit asennetaan yleensä vetoauton perään, mutta poikkeuksena ovat isoimmat mallit, jotka yleensä asennetaan kuorma-auton hytin taakse. Z-nostureihin on saatavana Kesla Vision -hytti aina 17 tonnimetrin kokoluokkaan asti, ja sitä suuremmat nosturit varustellaan avohallintalaitteella.

Muutama vuosi sitten Kesla toi markkinoille niin sanotut puolikkaat zetat. Niissä on käytetty suorapuomisen nosturin kääntölaitetta, mutta itse nosturi on Z-mallinen. Nosturin kääntökeskiö asettuu leveyssuunnassa auton keskelle, jolloin nosturin ulottuma molemmille puolille autoa on sama. Mallia voidaan kuljettaa myös puomi suorana kuormatilassa. Nosturin mitat kuljetusasennossa eivät merkittävästi poikkea normaalin ja puolikkaan Z-nosturin välillä, mutta asennuspaikka vaikuttaa siihen, että puolikkaan Z-nosturin kuljetusasennon on Keslan mukaan oltava hieman viisto. Nosturi myös vie vetoauton pituussuunnassa hiukan perinteistä Z-nosturia enemmän tilaa. Z-nosturissa on merkittävästi erilainen geometria suorapuomisiin verrattua, mikä voi yllättää käyttäjän.

”Z-nosturin hankintaa suunnittelevien kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa nosturia ennen ostopäätöstä, sillä z-nosturin käyttö poikkeaa suorapuomisen käytöstä”, Pirhonen huomauttaa.

Keslan nosturimallistossa puolikkaita Z-nostureita on saatavana integroidulla tukijalkapalkilla 11–12 tonnimetrin luokassa ja erillisellä tukijalkapalkilla 12–17 tonnimetrin luokassa.

”Kuten muissakin nostureissamme, myös puolikkaissa Z-nostureissa ehdottomasti suosituin kokoluokka on kasvanut viime vuosina 12 tonnimetriin”, Pirhonen kertoo.

Sotilasajoneuvolaki uudistuu

Hallitus antoi lokakuun lopulla eduskunnalle esityksen sotilasajoneuvolaiksi ja laiksi tieliikennelain muuttamisesta. Tällä hetkellä voimassa olevassa ajoneuvolaissa ei ole sotilasajoneuvoja koskevaa erityissääntelyä, joten nyt valmisteltu lakiesitys selkeyttäisi puolustusministeriön mukaan sotilasajoneuvojen ja muiden ajoneuvojen välistä säädöspohjaa.

Uudessa sotilasajoneuvolaissa säädetään sotilasajoneuvojen ja niiden yhdistelmien luokituksesta, teknisistä ominaisuuksista sekä sotilasajoneuvojen hyväksymisestä, rekisteröinnistä ja katsastuksesta. Samalla pyritään selkiyttämään Pääesikunnan ja liikenne- ja viestintäviraston välistä suhdetta ajoneuvojen valvonnassa. Pääesikunnan teknillinen tarkastusosasto toimisi jatkossa selkeämmin valvontaviranomaisena puolustushallinnossa ja sillä olisi määräyksenantovaltuudet sotilasajoneuvojen teknisistä seikoista. Samalla tieliikennelakiin tehtäisiin uudesta sotilasajoneuvolaista johtuvat teknisluonteiset muutokset. Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.

Falck on nyt REDGO

Kuvat: Raskas Kalusto / Harri Onnila

REDGO syntyi aiemmin tänä vuonna norjalaisen Gjensidige Försikringin ostaessa Pohjoismaiden ja Baltian hinaus- ja tiepalvelut tanskalaiselta Falck-konsernilta. Uuden omistajan tukemana REDGO kertoo jatkavansa Suomen johtavana liikkuvuuspalveluiden tuottajana ja kehittävänsä toimintamalleja autoilevan Suomen avuksi.

Suomeen vuonna 2007 ensimmäisenä ketjuuntuvana hinausalan toimijana tullut Falck nousi osaltaan markkinajohtajaksi alalla, ja nyt REDGO ottaa tämän roolin haltuunsa. REDGO tiedottaa, että toimintaa jatketaan samoin, vahvaan asiakasymmärrykseen perustuvin opein. ”Uusi omistaja mahdollistaa sen, että pääsemme pitkäjänteisesti kehittämään uusia innovatiivisia toimintamalleja, joilla voimme helpottaa autoilevan suomalaisen arkea entistä yksilöllisemmällä palvelulla”, sanoo REDGO Finland Oy:n toimitusjohtaja Magnus Lindgren.

”Tarjoamme kuluttajille, yrityksille, kunnille ja julkisille organisaatioille ympärivuorokautisesti autoilun häiriöitä poistavia palveluita, esimerkiksi ratkaisuja vahinkojen välttämiseen ja toteutuneen vahingon minimointiin. Tehtävämme on poistaa autoilijoiden huolia ja helpottaa heidän arkeaan, mistä osoituksena tuomme markkinaan uuden sähköautojen Latausturva-palvelun. Latausturva neuvoo sähköautoilijaa ja tuo tarvittaessa nopean avun kantaman loppuessa, joko viemällä sähköauton lähimmälle latauspisteelle tai lataamalla auton paikan päällä”, Lindgren jatkaa.

Kolmasosa jatkaa matkaa omalla autollaan

REDGO tuottaa sopimuksellisia hätä- ja tiepalveluja vakuutus-, automerkki- ja yritysasiakkaille sekä tarjoaa apua kaikissa autoilun ongelmatilanteissa niin kuluttajille kuin yritysasiakkaillekin. Asiakas voi valita suorite-, kuukausi- tai vuosimaksuperusteisen hinnoittelun.

”Tavoitteenamme on antaa viiveetön apu autoilun ongelmatilanteissa niin, että matka voi jatkua omalla autolla. Kolmannes asiakkaistamme pääseekin jatkamaan matkaa omalla ajoneuvollaan. Asiakas tilaa avun valitsemassaan yhteyskanavassa, digitaalisesti tai puhelimitse. Joskus tilanne ratkeaa pelkällä neuvonnalla, ja jos auttajaa kaivataan paikan päälle, REDGOlla on tätä varten Suomessa yli 250 ajoneuvon kalusto”, Lindgren kertoo lisäten, että REDGOn logolla ja väreillä varustettuja autoja on ollut katukuvassa jo kuukauden ajan.

Franchising-mallin voimavarana paikallistuntemus

REDGO hyödyntää toiminnassaan franchising-mallia, jossa avunannon ammattilaiset ovat paikallisyrittäjiä. Falckin aloittaessa Suomen-toimintonsa yrittäjäverkosto koottiin alueiden johtavista toimijoista, joista valtaosa on yhä mukana ketjussa. Lindgrenin mukaan asiakkaalle on iso hyöty siitä, että tätä palvellaan yhteistyössä paikallisyrittäjän kanssa.

”Franchising-toimintamallia hyödyntäen REDGO pystyy tuottamaan kilpailukykyisen ja alueellisesti relevantin palvelun. Hinausalalla kysyntä on vahvasti sesonkiluontoista ja paikallinen ymmärrys oman toimialueen erityispiirteistä ja tarpeista tärkeää. Palvelun tasalaatuisuuden varmistamisen ja parhaiden käytäntöjen jakamisen näkökulmasta franchising-malli luo merkittävän kilpailuedun”, Lindgren toteaa.

Tee-se-itse-asenne voi johtaa tuhansien eurojen vahinkoihin

REDGOn yli 250 ajoneuvon kalusto Suomessa on varustettu modernin ajoneuvotekniikan ehdoilla. Yrityksen käyttämien tietojärjestelmien ansiosta esimerkiksi tieto hinausauton liikkeistä ja toimista välittyy asiakkaalle aina reaaliajassa. Yritys vakuuttaakin, että hinaus- ja tiepalveluajoneuvojen varustus ja kuljettajien korkeatasoinen koulutus takaavat, että REDGO kohtaa erilaiset tilanteet tien päällä turvallisesti ja asiantuntevasti. Tämän takia Lindgren kehottaa kuljettajia aina kääntymään ammattiavun puoleen, jos auto jättää tienposkeen.

”Työskentely tien varressa voi olla vaarallista, minkä lisäksi ajoneuvotekniikka muuttuu jatkuvasti monimutkaisemmaksi. Tekniikkaa tuntemattoman kuljettajan ei kannata yrittää toimenpiteitä, sillä se voi tuntua kukkarossa. Esimerkiksi apuvirran antaminen väärällä tavalla voi johtaa tuhansien eurojen vahinkoihin. Samaten renkaanvaihdossa ja tunkkaamisessa säästää pitkän pennin varmistamalla, että ne tehdään oikein.”

FAKTA: REDGO numeroina

  • Suomen-verkostossa REDGOlla on noin 250 paikallisyrittäjää hinaus- ja tiepalveluajoneuvoineen, jotka palvelevat yli 70 lähtöpisteestä ympäri maan. 
  • Pohjoismaissa ja Baltiassa REDGOn alla ajaa yhteensä yli 1300 ajoneuvoa.
  • Omaa henkilöstöä REDGOlla on Suomessa noin 80 henkilöä.
  • Yhteensä omaa henkilöstöä Pohjoismaissa ja Baltiassa on yli 300 henkilöä.

Raskone uudistaa brändiään

Raskone toimii nyt uuden brändin alla. Yritys haluaa tuoda ilmemuutoksella näkyväksi kehittymistään nykyaikaiseksi hyötyajoneuvojen huollon ja korjauksen ammattilaiseksi ja viestiä yrityksen kyvystä vastata asiakkaiden ja toimintaympäristön haasteisiin tulevaisuudessa.

Vuonna 1994 alkanut Raskoneen tarina hyötyajoneuvojen parissa jatkuu nyt uuden ilmeen alla. Brändityön kerrotaan pohjautuvan asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin. Raskoneesta halutaan yrityksen tiedotteen mukaan välittää kuva helposti lähestyttävänä, asiakkaita intohimolla ja taidolla palvelevana yhteistyökumppanina. 

Asiakkaille ilmemuutos näkyy verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa sekä korjaamoilla. 

”Brändimuutos pohjautuu visioomme olla asiakkaiden arvostama ensisijainen kumppani. Erinomainen asiakaspalvelukokemus ja kestävien asiakassuhteiden rakentaminen on avainasemassa tavoitteiden saavuttamisessa. Asiakkaiden ja toimintaympäristön muutokset toimivat meille kehityksemme suunnannäyttäjänä”, kertoo Raskone Oy:n toimitusjohtaja Jan Popov.

Raskone lyhyesti

Raskone Oy on vuonna 1994 perustettu hyötyajoneuvojen valtakunnallinen korjaamoketju. Korjaamoja on tällä hetkellä 18 ympäri maan. Raskoneella työskentelee yli 450 hyötyajoneuvojen korjaamotoiminnan ammattilaista. Yritys kertoo hoitavansa ajoneuvokaluston huollot ja korjaukset niin alustan kuin päällirakenteiden osalta. Raskone kuuluu pörssiyhtiö Relais Group Oyj -konserniin.

Sähköinen jäteauto vähentää kantakaupungin melua ja päästöjä

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden täyssähköinen Scania-jäteauto on aloittanut päivittäiset jäteastiatyhjennykset Helsingin kantakaupungissa. Auto on ollut kokeilussa loppuvuoden aikana ja sen tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja ympäristöystävällisesti. Sen ansiosta myös kuljetustoiminnan hiukkaspäästöt pienenevät. Jos auto saavuttaa sille asetetut tavoitteet ja pärjää Suomen haastavissa keleissä, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö saattaa hyvinkin yleistyä.

HSY:n upouusi sähköinen Scania-jäteauto on aloittanut päivittäisen tyhjennystoimintansa Helsingin kantakaupungissa. Syksyn aikana jatkuneen testaus- ja kehitystyön tulokset ovat olleet HSY:n mukaan rohkaisevia. Kokeiluun osallistuneet kuljettajat ovat olleet HSY:ltä saadun tiedon mukaan suorastaan innoissaan auton ominaisuuksista. Hipihiljaa liikkuva, ilveksen kuvalla koristeltu auto liikkuu arkisin Helsingin kantakaupungissa ja sen ympäristössä.

”Tätä päivää olemme odottaneet pitkään. Aloitimme suunnittelun yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n kanssa jo vuonna 2017. Testaamme jäteauton toimivuutta vuoden verran ja katsomme, miten paljon etuja siinä on dieselkäyttöisiin verrattuna”, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Raskaan kuljetuskaluston sähköistäminen on nykyisellä akkuteknologialla haastavaa. Ilves-auton vakituinen tyhjennystoiminta haluttiinkin aloittaa vasta, kun jatkuva toimivuus saatiin kestävälle tasolle.

”Pikkupakkasellakin auton akkuvaraus on ollut kahdeksan tunnin ajovuoron jälkeen yhä jopa 66 prosenttia, joten välilatauksille ei ole edes ollut kesken päivän tarvetta. Olemme myös saaneet keräyskapasiteetin pysymään normaalilla tasolla eli auto kykenee keräämään 8–10 tonnia jätettä kerrallaan”, Nuutinen iloitsee.

Työpäivän päätteeksi Ilves-auto saatellaan latautumaan seuraavaa päivää varten. Aluksi se tyhjentää kiinteistöjen sekajäteastioita, mutta myöhemmin reviiriä ja toimenkuvaa voidaan laajentaa. 

”Testaamme autoa talven yli, jotta näemme, kuinka se kestää pakkaset, lumimyrskyt ja muut haastavat kelit. Jatkosta päätämme koeajan jälkeen. Projektin keskeisiä tavoitteita ovat jätteenkeräyksen meluhaittojen sekä lähipäästöjen, kuten pakokaasun ja pienhiukkasten, minimointi”, Nuutinen toteaa.

Täyssähköinen jäteauto vähentää keräyksen melua kahdella tapaa: auton liikkuminen sekä jäteastian nosto ja tyhjentäminen ovat hiljaisempia kuin nykyisillä jäteautoilla. Keräyksen melutasoon vaikuttavat myös jäteastioiden ominaisuudet ja työskentelytavat. 

Täyssähköauton käytöstä ei juurikaan synny välittömiä pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä, joten sen käyttö vaikuttaa positiivisesti ilmanlaatuun. Tämä on erityisen tärkeää Helsingin kantakaupungin kapeilla kaduilla, joilla liikenteestä aiheutuvien hiukkaspäästöjen vaikutus hengitysilman laatuun on erityisen voimakas.

Sähköisen jäteauton tekniset tiedot

  • Huippunopeus 85 km/h
  • Ajomoottorin teho 350 kW
  • Akuston kapasiteetti 280 kWh
  • Laturien tehot 44 kW (AC), 150 kW (DC)
  • Maksimihyötykuorma 9430 kg

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...