Raskas Kalusto 1/2023

Uusi vuosi eli 2023 on avattu ja se tarkoittaa siis myös jälleen Raskas Kaluston ykkösnumeron ilmestymistä.Tällä kertaa ollaan talvisissa maisemissa, ja liikutetaan niin tupaöljyä kuin tukkejakin. Ensinnäkin Sisu Energian kaikki kolme eri merkkistä säiliöautoa pääsevät kuviin, kun käydään Elimäen suunnalla ihmettelemässä energia-alaa. Samalla aiheella ainakin osittain vierailemme myös Oy Håkan Storm AB:lla, ja säiliöpuuhia nähdään maitoversionakin, sillä Ylistaron suunnalla sitä aihetta hoidetaan MAN TGX:llä. Koeajossa DAF XF 530 vähintään riittävän pitkällä akselivälillä, ja kun kokeilemisen malliin päästiin, niin tehdään myös kulutusvertailuja R540 ja 560R -Scanioiden kesken. Yöt ovat auraamista varten, joten sitäkin suoritealaa väijytään. Lisäksi jututamme Manuel Haukkalaa ammatinvalinnan ansiosta, käydään kylässä Klemettilän tontilla sekä Hinaus ja Tuuppauksella. Pieni koukkaus Perun kautta Hausjärvelle ihmettelemään betoni-Vanajaa. Ensirekisteröintikakkua palastellaan vuoden 2022 osalta, ja jos jotain jäi mainitsematta niin tässä lista ja lehdestä luette sitten kaiken omaan vapaaseen tahtiin.

Kalusto ja ihmiset

06 Tupiin ja tankkeihin

Atte Kohtaniemen Sisu Energia myy ja toimittaa polttoaineita Kymenlaaksossa.

16 Kolme lajia kumipyörien päällä

Vaasalainen Oy Håkan Storm Ab on kymmenen auton kuljetusliike kolmella suoritusalalla. 

22 Maitomiesten MAN

Kuljetus J. Keisala Oy kerää ja kuljettaa  maitoa MAN TGX:llä. 

40 Tie kuljetusalalle

Manuel Haukkalan koulutuspolku koostui opiskelusta ja oma-aloitteisuudesta. 

46 Pahan päivän varalla

Hinaus ja Tuuppaus toimii tiepalvelutehtävissä Seinäjoen alueella. 

60 Kainuulainen kotimainen

Nostalgia-artikkelin aiheena Jari Koseniuksen Vanaja A69-R -betoniauto. 

66 Hyvällä asialla

Kävimme kylässä J. Klemettilä Oy:ssä Lapualla.

69 Nuorten puolesta

Vuoden 2022 Ammattina Sankari -shekki luovutettiin Mieli ry:lle.

70 Talvimyrskyssä

Tienhoitotyössä Etelä-Suomen yössä.

76 Virralla ja sen varrella

Perussa rahti kulkee monella tavalla ja väylällä. 

Koeajot ja esittelyt

28 Konstailematon kokonaisuus

Koeajossa DAF XF 530 6×2 -kaappiauto. 

34 Vähän vähemmällä vähän enemmän

Parivertailussa Scania R540 ja 560R puunajossa.

52 Uudella nimellä, tutulla tiimillä

Falck-nimen tilalla on nyt RedGo.

56 Olosuhteisiin sopeutuen

Tarkastelussa vuoden 2022 ensirekisteröintilukemat.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Vetinen talvi vaurioittaa tienpintoja

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Runsaat sulamisvedet ja sateiset säät ovat aiheuttaneet päällystevaurioita erityisesti eteläisen Suomen vilkasliikenteisellä päätieverkolla. Väylävirasto muistuttaa, että vauriot saattavat ilmaantua ja laajeta hyvin nopeasti, joten tienkäyttäjiltä vaaditaan varovaisuutta liikenteessä. Asfaltissa olevien reikien paikkaus on haastavaa märissä olosuhteissa.

Eteläisen Suomen runsaslumisena alkanut talvi vaihtui pitkiin plussakeleihin ja vesisateisiin. Lämpötila on myös sahannut nollan molemmin puolin. Lauha ja sateinen sää sekä sulamisvesien suuri määrä ovat aiheuttaneet päällysteiden reikiintymistä erityisesti Uudenmaan, Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen päätieverkolla.

”Runsaat vesisateet vaurioittavat herkästi pakkasten jäljiltä hauraita asfalttipäällysteitä, jos vesi pääsee päällysteen alle esimerkiksi verkkomaisen halkeaman kautta. Kun reikiintyminen pääsee alkuun, vaurioitunut kohta voi kasvaa nopeastikin”, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola Väylävirastosta.

Olosuhteissa on kuitenkin eroja Suomen sisällä, sillä ainakin Pohjois-Suomessa on edelleen pääosin normaali ja tasainen talvikeli. Etelämpänä päällysteiden tilanne voi huonontua muuallakin, jos nykyiset sääolosuhteet vielä jatkuvat.

Miten tilannetta hoidetaan?

Paikkaamistarvetta on tällä hetkellä etenkin Uudellamaalla. Asfaltissa olevien reikien paikkaus on kuitenkin haastavaa kosteissa olosuhteissa. Paikkaustyötä päästään tekemään tehokkaammin silloin, kun pinnat kuivahtavat.

”Mikäli paikkauksia ei pystytä tekemään, varoitetaan liikennettä päällystevaurioista. Myös nopeusrajoituksia voidaan joutua laskemaan tai kaistoja sulkemaan ongelmallisimmilla tieosuuksilla, kunnes vauriot saadaan pysyvämmin korjattua”, muistuttaa teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylävirastosta.

Mitä tienkäyttäjä voi tehdä?

Tienkäyttäjien kannalta olennaisinta on se, että liikenteessä on syytä olla erityisen varovainen ja sovittaa ajonopeus vallitseviin olosuhteisiin. Myös tavallista suurempi turvaväli auttaa havaitsemaan mahdolliset vauriot ajoissa. Paikallisetkin vaihtelut olosuhteissa voivat olla suuria, ja vauriot voivat vilkkailla teillä syntyä ja laajeta nopeasti. Vauriot voivat olla myös veden alla piilossa.

”Nopeusrajoitusten noudattaminen on tärkeää liikenneturvallisuuden takia, mutta myös siksi, että nastarenkaat kuluttavat asfalttia selvästi enemmän päällysteen ollessa märkä. Kuluminen kiihtyy, kun nopeus nousee kahdeksankympin yli”, Eskola sanoo.

Havaituista vaurioista kannattaa ilmoittaa eteenpäin: jos kyseessä on kiireellinen liikennettä vaarantava ongelma, ilmoita siitä Tienkäyttäjän linjalle (puh. 0200 2100). Kaikki muut valtion väyliä koskevat palautteet hoituvat Liikenteen asiakaspalvelun kautta. Palauteväylän kartasta näkee myös sen, onko kyseinen ongelma jo ilmoitettu ja otettu käsittelyyn.

Mikäli tienkäyttäjälle tapahtuu maantiellä vahinko, jonka hän katsoo aiheutuneen tien puutteellisesta kunnossapidosta, voi tienkäyttäjä hakea ELY-keskukselta korvausta syntyneistä vahingoista.

Lisäksi Etelä- ja Lounais-Suomeen sekä Etelä-Pohjanmaan rannikolle on annettu tulvavaroitus vallitsevien olosuhteiden takia. Tulvavesi on paikoin noussut ajoradalle ainakin Uudellamaalla, ja kiertoteitä otetaan käyttöön tarpeen mukaan. Runsaaseen tulvaveteen ei kannata ajaa, sillä jo 30 cm virtaavaa vettä voi liikuttaa autoa tai rikkoa sen.

Valtatie 4 on poikki Rantsilassa onnettomuuden vuoksi

Siikalatvalla Rantsilan eteläpuolella raskas ajoneuvo on poikittain valtatiellä 4. Poliisi pyytää autoilijoita kiertämään paikan.

PÄIVITETTY 13.1.2023 14:10 – Liikenne kulkee jälleen.

Säiliöajoneuvo ajautui ojaan valtatiellä 4 Rantsilan eteläpuolella, ja toinen raskas ajoneuvo on tiellä poikittain kääntyneenä. Onnettomuus ei aiheuttanut henkilövahinkoja.

Poliisi on paikalla ohjaamassa liikennettä. Henkilöautoliikenne menee onnettomuuspaikan ohitse, mutta liikenne on tukkeutunut. Poliisi pyytää autoilijoita kiertämään Pulkkilan ja Rantsilan välin muuta kautta. Poliisi ohjaa raskaan liikenteen Pulkkilasta kohti Vihantia ja pohjoisessa Haarasilloilta Limingasta kohti 8-tietä.

Poliisi on päivittänyt tiedotetta 13.1.2023 kello 13:12.

Kaksi raskaan liikenteen ajoneuvoa ajautui pientareelle 4-tiellä Rantsilassa perjantaiaamuna. Toisen ajoneuvon perävaunu nostettiin pois tieltä, ja liikenne kulkee taas molemmilla kaistoilla.

Säiliökuorma-auto ajautui vastaantulevan liikenteen kaistalle valtatiellä 4 Rantsilan eteläpuolella tienpinnan liukkauden vuoksi perjantaiaamuna 13. tammikuuta noin kello 7.15. Auto päätyi kokonaan pientareen puolelle. Se oli ollut ajamassa pohjoisesta etelään päin.

Tässä vaiheessa liikenteelle ei syntynyt estettä. Kun poliisipartio oli paikalla suorittamassa tutkintaa, paikalle ajoi pohjoisen suunnasta täysperävaunuyhdistelmä. Se ajautui kohti ulosajanutta säiliöautoa, ja säiliöauton kuljettaja ja poliisi joutuivat väistämään kohti tullutta yhdistelmää. Täysperävaunun vetoauto ajautui pientareelle ja kaatui, mutta perävaunu jäi toiselle kaistalle renkailleen tukkien liikenteen pohjoiseen menevällä kaistalla.

Poliisi ohjasi liikennettä paikan päällä. Perävaunu saatiin nostettua pois tieltä puolenpäivän aikaan, ja liikenne kulkee nyt molemmilla kaistoilla.

Poliisi jatkaa liikennevahingon selvittämistä paikalla. Onnettomuusajoneuvojen nosto-operaation vuoksi poliisi joutuu vielä sulkemaan valtatie 4:n joksikin aikaa. Liikennehäiriöstä tiedotetaan tieliikennekeskuksen kautta. Poliisi ei tiedota asiasta enempää.

Turun kehätien toinen vaihe Kauselan ja Pukkilan välillä valmistui puoli vuotta etuajassa

E18 Turun kehätien parantamisen toisessa vaiheessa saavutettiin merkittävä etappi, kun hankkeen urakoinut Kreate luovutti Kauselan ja Pukkilan välisen tieosuuden Väylävirastolle 29.12.2022 eli puoli vuotta suunniteltua aiemmin. Hankkeen valmistuminen parantaa monin tavoin liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

E18-tiehen kuuluvan Turun kehätien parantamisen toinen vaihe Kauselan ja Pukkilan välillä toteutettiin kehitysvaiheen sisältävällä Suunnittele ja toteuta -urakkamallilla. Hankkeen urakoineen Kreaten mukaan tehokas ja turvallinen rakentaminen pohjustettiin yhteistyössä Väyläviraston kanssa jo kehitysvaiheessa. Yhteistyön kerrotaan sujuneen hyvin ja Kreatelta muistutetaan, että yrityksen monipuolinen infraosaaminen näkyi jo urakan tarjouskilpailussa, kun tarjous arvioitiin laadultaan parhaaksi.   

”Samaa laatua halusimme tarjota myös rakentamisessa. Töiden tehokkaan etenemisen ansiosta pystyimme avaamaan osuuden yli puoli vuotta etuajassa ja luovuttamaan hankkeen hyvin edenneen yhteistyön tuloksena tilaajalle kesäkuun 2023 sijaan jo näin joulukuun lopussa”, totesi hankkeen projektipäällikkö  Ilkka Kaarakainen  Kreatelta.  

Laajan urakan keskeisiä työkohteita olivat Kausela-Pukkila-tieosuuden rakentaminen nelikaistaiseksi, Kauselan eritasoliittymän parantaminen, Aurajoen siltojen korjaus ja rakentaminen sekä valtatien 10 parannustyöt välillä kehätie–Kaarinantie.    

”Turun kehätiellä liikennemäärät ovat kasvaneet ja tulevat kasvamaan huomattavasti. Nelikaistaisuuden ansiosta liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranivat, ja saimme myös nostettua tien nopeusrajoituksen 100 kilometriin tunnissa. Parannukset koskevat myös alueen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väyläverkostoa. Kaikilla tehdyillä toimilla on huomattava vaikutus paitsi Turun seudulle myös koko eteläisen Suomen liikenteelle ja logistiikalle”, kertoo  projektipäällikkö Juha Sillanpää Väylävirastolta.   

Pohjaolosuhteet haastoivat – työaikaiset liikennejärjestelyt toimivat 

Hankkeen toteuttaminen vaati vankkaa teknistä osaamista ja tehokasta aikatauluttamista. Kaarakaisen mukaan ongelmanratkaisukykyä vaadittiin erityisesti pohjaolosuhteiden osalta.   

”Hankealueella maaperä on hyvin pehmeää savea, minkä vuoksi riittävä pohjanvahvistus oli merkittävässä roolissa onnistuneen lopputuloksen kannalta. Kiinnitimme erityistä huomiota muun muassa kaivantojen tukemiseen ja pohjaveden hallintaan. ”
  
Mittavaa urakkaa toteutettiin keskellä vilkasta liikennettä. Esimerkiksi valtatie 10:llä liikennemäärät olivat jopa 30 000 autoa vuorokaudessa.  
  
”Panostimme paljon mahdollisimman toimiviin työaikaisiin liikennejärjestelyihin. Tuo työ tuotti tulosta ja työmaa-alueella ei sattunut koko kahden ja puolen vuoden aikana yhtään työmaasta johtuvaa liikenneonnettomuutta”, Kaarakainen iloitsee.    

Turvallisemmat väylät ihmisille ja eläimille     

Valtatie 10:llä tavoitteena oli jalankulun ja pyöräilyn väylien parantaminen. Tämä toteutui muun muassa leveämpinä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitteinä sekä tasoliittymien muuttamisena siten, että kevyellä liikenteellä on kehäsillat risteysalueiden läpi.  

Työkohteissa kiinnitettiin huomiota myös alueen arvokkaaseen luontoon ja eliöstöön.   
  
”Rakensimme pieneläimiä varten kulkureittejä, joita pitkin ne pääsevät turvallisesti kehätien ali. Lisäksi liito-oravat saivat hyppypuita turvalliseen etenemiseen vilkkaan väylän yli, ja ennen siltojen parannustöitä siirsimme Aurajoesta turvaan kymmeniä tuhansia vuollejokisimpukoita”, kertaa Kaarakainen.   

Digitalisaatio vauhditti  

Hankkeesta tekee erityisen myös tietomallinnuksen ja digitaalisten työkalujen monipuolinen hyödyntäminen tarjouslaskennasta toteutuksen eri vaiheisiin.   

”Digitaalisuus toi näin isolle työmaalle sujuvuutta ja kustannustehokkuutta. Vaikka urakan nopeutuminen riippuu aina työn vaiheesta, tietomallinnuksen ja muiden digitaalisten ohjelmistojen ansiosta urakka-aika tehostui noin 10–15 prosenttia. ”

Turun kehätien kaikki neljä kaistaa Kauselan ja Pukkilan välillä otettiin liikenteen käyttöön 25.11.2022. Tieosuudella kiellettiin traktorilla, mopolla ja polkupyörällä ajaminen sekä jalankulku 20.12.2022 alkaen, mikä edistää entisestään kehätien sujuvuutta ja turvallisuutta.   

”Ensi keväälle jää ainoastaan vähäisiä viimeistelytöitä sekä puiden istuttaminen kahteen meluvalliin ja leikkausmaiden sijoitusalueille. Toukokuun loppuun mennessä kaikki työt on tehty”, päättää Kaarakainen.   

  
E18 Turun kehätien parantaminen Kausela–Pukkila-välillä pähkinänkuoressa:  

  • Merkittävimmät työkohteet: Kausela–Pukkila-välin rakentaminen nelikaistaiseksi, Kauselan eritasoliittymän parantaminen, Aurajoen siltojen korjaaminen ja rakentaminen, valtatie 10 parannustyöt välillä kehätie–Kaarinantie   
  • Kreaten toinen Suomessa STk-urakkamallilla (Suunnittele ja toteuta -urakka sisältäen kehitysvaiheen) toteuttama väylähanke  
  • Kehitysvaihe 4–7/2020, toteutusvaihe 7/2020–6/2023  
  • Kausela–Pukkila-tieosuus avattiin liikenteelle 25.11.2022 ja luovutettiin tilaajalle 29.12.2022   
  • Tilaajana on Väylävirasto, joka toteuttaa hankkeen yhteistyössä Liedon kunnan ja Kaarinan kaupungin kanssa 
  • Urakan arvo on 35 miljoonaa euroa  

Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit edellisvuoden tasolla

Vuosi 2022 oli autojen rekisteröintien valossa synkkää katsottavaa erityisesti henkilöautopuolella ja kevyemmässä kuljetuskalustossa, mutta raskaiden kuorma-autojen rekisteröinneissä pysyttiin vuoden 2021 tasolla.

Autoalan Tiedotuskeskus kertoo, että vuosi 2022 oli poikkeuksellinen käänteiltään automarkkinoiden näkökulmasta. Pitkittynyt ja moniin tuoteosiin laajentunut komponenttipula jarrutti rekisteröintien määrää ja erityisesti henkilöautomarkkinassa rekisteröintien määrä jäi historiallisen alas. Talouden synkentyneet näkymät, kasvava korkotaso ja inflaatio sekä heikentynyt ostovoima leikkasivat uusien autojen tilauksia syksyn ja alkutalven aikaan. Myös käytettyjen henkilöautojen markkina jäi viime vuosien luvuista. Kuorma-autojen rekisteröinnit notkahtivat selvästi vähemmän ja linja-automarkkina elpyi selvästi koronavuosien poikkeuksellisesta romahduksesta.

Kun taustoitetaan asiaa, on hyvä ottaa tässä normaalisti kuorma-autoihin keskittyvässä katsauksessa nyt esille myös mainittu henkilöautojen musta vuosi. Uusia henkilöautoja nimittäin rekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 81 698, joka on 17,0 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Joulukuussa rekisteröitiin 6 186 uutta henkilöautoa. Määrä on 5,3 prosenttia vuoden 2021 ja 16,7 prosenttia viiden vuoden keskimääräistä joulukuun lukemaa pienempi.

Henkilöautojen rekisteröintien määrä on poikkeuksellisen alhainen – tätä alempaa lukua etsiessään rekisteröintien aikasarjaa on selattava aina vuoteen 1995 asti, jolloin rekisteröitiin hieman alle 80 000 uutta henkilöautoa. Keskimäärin 2000-luvulla on ensirekisteröity noin 120 000 uutta autoa vuosittain. Uusien autojen tilauskanta on vuosien 2021 ja 2022 aikana kasvanut moninkertaiseksi tuotantovaikeuksien takia. Komponenttipulan varjostama autojen tuotantotilanne ei vielä viime vuonna mahdollistanut vahvan tilauskannan purkautumista normaaliin tasoonsa.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 11 192, joka jää 13,2 prosenttia vuoden 2021 lukemista. Joulukuussa pakettiautoja ensirekisteröitiin 1 061. Määrä on 11,8 prosenttia vuoden 2021 joulukuuta suurempi, mutta jää 5,6 prosenttia viiden vuoden keskimääräistä joulukuun rekisteröintimäärää alemmas. Pakettiautoja on 2000-luvulla rekisteröity vuosittain keskimäärin 13 300. Pakettiautojen rekisteröinneissä nähtiin 11 000 auton alittavia lukemia myös 2010-luvun alun taantuman vuosina. Myös pakettiautojen tilauskanta on moninkertainen normaaliin tasoonsa nähden ja pieneksi jääneen rekisteröintimäärän taustalla ovat komponenttipula ja tuotannon pullonkaulat.

Raskaiden kuorma-autojen rekisteröinnit edellisen vuoden tasalla ja linja-autojen rekisteröinneissä pitkään odotettua kasvua

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 3 341, joka on 5,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 2 420, joka on lähes sama määrä kuin vuonna 2021. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 747, joka on 15,7 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Keskiraskaiden 6–16 tonnin kuorma-autojen rekisteröintien määrä laski 174 kuorma-autoon, mikä on 22,3 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Kokonaisrekisteröintimäärässä Volvo oli tänä vuonna kirkkaasti ykkönen 1057 kilpiin viedyllä autolla, ja määrä oli yli 300 enemmän seuraavana tulleeseen Scaniaan verrattuna. Rekisteröinnin kovimman kehitysprosentin puolestaan teki DAF, nostaen rekisteröintimääriään yli 63 prosentilla vuoteen 2021 verrattuna. Kappalemäärässä tämä tarkoittaa tosin 66 autosta kasvua 108 autoon, joten markkinaosuus jää vielä varsin marginaaliseen 1,9 prosenttiin Suomen kuorma-automyynnin kokonaismäärästä.

Linja-autoja rekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 417. Määrä kasvoi 9,2 prosentilla vuoteen 2021 verrattuna, mutta on edelleen matalalla tasolla pitkän aikavälin keskiarvoonsa nähden. Koronatilanne leikkasi pitkäaikaisesti erityisesti tilausliikenteen ja pitkämatkaisen bussiliikenteen kysyntää ja pääosa kalustosta onkin hankittu paikallisliikenteeseen. Suomessa on 2000-luvulla rekisteröity keskimäärin 500 uutta linja-autoa vuosittain.

Kuorma-autojen ensirekisteröinnit merkeittäin 2022, 10 eniten rekisteröityä merkkiä, lähde Tilastokeskus

Markkina-Markkina-Kumulatiivinen
Merkki2022osuus (%)2021osuus (%)muutos (%)
1.Volvo1 05731,693226,413,4
2.Scania75322,585024,0-11,4
3.Mercedes-Benz57217,175021,2-23,7
4.Ford1745,22025,7-13,9
5.Iveco1444,31875,3-23,0
6.Daf1083,2661,963,6
7.Toyota Truck Masters1053,1952,710,5
8.Renault1013,0792,227,8
9.Man802,4772,23,9
10.Ram/Carvista331,0581,6-43,1
 YHTEENSÄ3 12793,63 29693,2-5,1
 Muut2146,42406,8-10,8
 KAIKKI YHTEENSÄ3 341100,03 536100,0-5,5

Dachser investoi sähkökuorma-autoihin kaukoliikenteessä

Mercedes-Benz Trucks ja Dachser ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen 50 eActros LongHaul -kuorma-auton tilauksesta.

Logistiikkapalvelujen toimittaja Dachser suunnittelee täydentävänsä Euroopan autokantaansa 50 Mercedes-Benz eActros LongHaul -kuorma-autolla. Dachser on allekirjoittanut hankintaa koskevan aiesopimuksen Mercedes-Benz Trucksin kanssa. Käyttöön tulevat eActros LongHaulit konfiguroidaan 6×2-vaihtokoriajoneuvoiksi. Hankinnan myötä Dachser laajentaa merkittävästi sähköautokantaansa. eActros LongHaulien kantama yhdellä latauksella on noin 500 km, ja mallin odotetaan olevan valmis sarjatuotantoon vuoteen 2024 mennessä.

”Dachser on meille erittäin arvokas kestävän kuljetuksen asiakas. Dachser oli sitoutunut testauskumppani jo kehitettäessä eActros 300/400 -mallia raskaaseen jakeluliikenteeseen. Olemme vielä tyytyväisempiä siihen, että logistiikkayhtiö aikoo seuraavassa vaiheessa valita eActros LongHaulin. Tämä vahvistaa e-strategiaamme”, toteaa Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services, Mercedes-Benz Trucks.

”Tämä aiesopimus korostaa sitoutumistamme ympäristöystävällisten hyötyajoneuvojen kehittämiseen ja testaamiseen. eActros LongHaulin pitkän kantaman ansiosta voimme toteuttaa kuljetuksia Euroopan toimipisteidemme välillä päästöttömästi myös raskaassa hyötykuormaliikenteessä ja kaukoliikenteessä. Tämä on tärkeä osa Dachserin pitkän aikavälin ilmastonsuojelustrategiaa”, kertoo Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO), Road Logistics, Dachser.

Dachser on käyttänyt akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja, kuten FUSO eCanteria ja eActrosia, vuodesta 2018 osana DACHSER Emission-Free Delivery – kaupunkitoimituskonseptiaan. Yhdessätoista Euroopan kaupungissa akkukäyttöiset paketti- ja kuorma-autot toimittavat kaikki paikalliset lähetykset päästöttömästi määritellyllä kaupungin keskusta-alueella. Viimeisellä kilometrillä Dachser käyttää myös sähköavusteisia rahtipolkupyöriä lähetysten jakamiseen. Stuttgartin pilottihanke voitti Saksan liittovaltion ympäristöministeriön ja liittovaltion ympäristöviraston ”Sustainable Urban Logistics” -kilpailun vuonna 2018.

”Meillä on erittäin hyviä kokemuksia kaupunkilogistiikasta hyödyntämällä akkukäyttöisten sähköajoneuvojen (BEV) suorituskykyä. Siksi oli loogista ottaa seuraava askel – kaukoliikenne – yhdessä Mercedes-Benz Trucksin kanssa”, sanoo Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO), Dachser.

Mercedes-Benz eActros LongHaul

Mercedes-Benz Trucksin mukaan eActros LongHaul ja sen komponentit täyttävät samat kestävyysvaatimukset kuin vastaava perinteinen raskaan liikenteen pitkän matkan Actros. Tämä tarkoittaa 1,2 miljoonaa kilometriä maantiellä kymmenen vuoden aikana. eActros LongHaulin akuissa käytetään litium-rautafosfaattikennoteknologiaa (LFP). Niille on ominaista ennen kaikkea pitkä käyttöikä ja energianluovutuskyky. Sarjavalmisteisen eActros LongHaulin akut voidaan ladata 20:stä 80:een prosenttiin reilusti alle 30 minuutissa latausasemalla, jonka teho on noin yksi megawatti. Kolmen akun asennettu kokonaisteho on yli 600 kWh ja kaksi sähkömoottoria osana uutta e-akselia tuottavat jatkuvan 400 kW:n tehon ja yli 600 kW:n huipputehon.

SKAL: Kuljetusyrityksissä odotettavissa omistajanvaihdoksia, yritystoiminta pysyy usein perhepiirissä 

Kuva: Iikka Kekko / RK

Omistajanvaihdokset toteutuvat kuljetusyrityksissä muita yrityksiä useammin perhepiirissä, käy ilmi SKALin kuljetusbarometristä. Omistajanvaihdosta suunnittelevista kuljetusyrityksistä 40 prosenttia on tekemässä siirtoa perhepiirissä, kun kaikissa yrityksissä vain 20 prosenttia tekee sukupolvenvaihdoksen. SKAL toivoo omistajanvaihdoksiin kannustimia. 

SKAL Kuljetusbarometri selvitti kuljetusyrittäjien suunnitelmia seuraavan kolmen vuoden aikana. Suurin osa (65 prosenttia) vastaajista aikoo jatkaa yrittäjänä tai yrityksen omistajana myös lähitulevaisuudessa.15 prosenttia vastanneista aikoo vähentää omistajaosuuttaan yrityksissä. 17 prosenttia aikoo lopettaa yrittäjänä toimimisen kokonaan.       

”On todella hyvä, että perheyrityksissä on motivaatiota jatkaa, mutta huolestuttavan moni on myös lopettamassa toimintaansa. Tiedämme taustalla olevan esimerkiksi kannattavuussyitä”, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kuljetusbarometrin mukaan kuljetusyritys päätyy harvoin perheen ulkopuoliselle omistajalle. Omistajanvaihdosta suunnittelevista 40 prosenttia on tekemässä siirtoa perhepiirissä. Vain kuusi prosenttia on myymässä yrityksensä perheen ulkopuolelle, kun vuoden 2021 valtakunnallisen omistajanvaihdosbarometrin mukaan kaikissa yrityksissä yli 40 prosenttia aikoo myydä ulkopuoliselle.  

”Kuljetusala poikkeaa yritysten yleisestä suunnasta, jossa yrityksen myynti ulkopuoliselle on sukupolvenvaihdoksia suositumpaa. Kuljetusyritykset ovat tyypillisesti perheyrityksiä ja omistajanvaihdos merkitsee barometrin perusteella useimmiten sukupolvenvaihdosta. Aina ei jatkajaa kuitenkaan löydy perhepiiristä”, Kujala sanoo.    

Verokannustimia omistajanvaihdoksiin

SKAL kaipaa omistajanvaihdoksiin kannustimia. Hyviä keinoja ovat muun muassa sukupolvenvaihdoksia kannustava perintö- ja lahjaverotus sekä verohelpotukset myös silloin, kun yritys myydään työntekijöille. 

”Kuljetusala on myös pääomavaltainen, jolloin hyvä keino olisi perustaa sijoitusrahasto tukemaan pienten yritysten omistajanvaihdoksia”, Kujala sanoo. 

Kaikkien yritysten aikeet vuoden 2021 valtakunnallisen omistajanvaihdosbarometrin perusteella:  

Suomen yrityskanta on pienyritysvaltainen. Suomessa oli vuonna 2019 yhteensä runsaat 290 000 yritystä (pl. alkutuotanto) ja näistä yksinyrittäjien määrä oli 180 000. Työnantajayrityksiä Suomessa on noin 87 000. Suomessa on noin 74 000 yrittäjää, jotka ovat täyttäneet 55 vuotta.  

SKAL tekee kolme kertaa vuodessa kuljetusbarometrin, jolla mitataan jäsenyritysten näkemyksiä kuljetusmarkkinoista. Kuljetusbarometriin vastasi 603 kuljetusyrittäjää. Sähköinen kysely toteutettiin noin 4 100 jäsenyrittäjälle 26.8-8.9.2022. 

Finnlinesin uudet ROPAXit Suomen lipun alle

Finnlinesin uudet rahti-matkustajalaivat Finnsirius ja Finncanopus purjehtivat Suomen lipun alla. Varustamo tarjoaa vakituista työtä 200 uudelle työntekijälle ja rekrytoinnit alkavat heti.

Itämeren sujuva rahtiliikenne on Suomen kaupalle, teollisuudelle ja huoltovarmuudelle elintärkeää. Esimerkiksi Suomen ja Ruotsin viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia kulkee meritse. Tälle markkinalle Finnlines Oyj tuo kaksi uutta ROPAX- eli rahti-matkustaja-alusta, Finnsiriuksen ja Finncanopuksen. Ensimmäinen laivoista aloittaa liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä syksyllä 2023. Uudisrakennukset ovat osa varustamon 500 miljoonan euron investointiohjelmaa, jossa panostetaan uusimman teknologian rahti-matkustaja- ja rahtialuksiin.

Finnlines ja Merimies-Unioni ovat saavuttaneet neuvottelutuloksen, joka varmistaa sen, nämä Superstar-luokan alukset, liikennöivät Suomen lipun alla.  

Uudet laivat tarjoavat 200 uutta vakituista työpaikkaa. Tämän lisäksi laivat työllistävät runsaasti kausityöntekijöitä. Varustamo kertoo aloittavansa rekrytoinnit aluksen henkilöstön täyttämiseksi heti.

”Arvostamme suomalaisen merenkulkijan erityisosaamista ja samalla voimme taata kaikille asiakkaillemme, niin matkustajille kuin rahtiasiakkaillemme, laadukkaan suomalaisen tuotteen. Suomen lippu varmistaa ensiluokkaiset rahtipalvelut ja parhaan matkustusmukavuuden. Lanseeraamme aivan uuden palvelukonseptin, jonka toteuttamiseksi aloitamme rekrytoinnit hyvissä ajoin”, Finnlinesin matkustaja­liikenteestä vastaava johtaja Marco Palmu sanoo. 

Uudet ropax-alukset liikennöivät Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä.

Kummankin aluksen matkustajakapasiteetti on 1 100 eli noin kaksinkertainen reitin nykyisiin laivoihin verrattuna. Myös rahtikapasiteetti kasvaa noin 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin.

“Uuden sukupolven Superstar-alukset yhdistävät modernin matkustusmukavuuden ja ensiluokkaiset rahtipalvelut, joista Finnlines tunnetaan. Aiomme tarjota mukavimman ja kätevimmän tavan matkustaa meriteitse manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä. Itämeren ainutlaatuinen saaristo on vahvasti läsnä koko matkakokemuksessa ja aluksen varustelussa ja matkustajat voivat nauttia saaristotunnelmasta kaikilla aisteillaan”, sanoo Marco Palmu, Finnlinesin matkustajaliikenteestä vastaava johtaja.

Uusien laivojen varusteluun kuuluvat varustamon mukaan laadukas ravintolamaailma, sauna- ja spaosasto, business- ja loungetilat, laajat myymälätilat sekä monia muita palveluita. Alukset rakennetaan China Merchants Jinlingin telakalla Weihaissa, Kiinassa.

Superstar ROPAX -alukset Finnsirius ja Finncanopus
  • Liikennöinnin arvioitu aloitus vuoden 2023 syksyllä Naantali–Långäs–Kapellskär-reitillä
  • Rahtikapasiteetti 5 200 kaistametriä eli esimerkiksi 250 rekkaa ja 200 henkilöautoa
  • Matkustajakapasiteetti 1 100 PAX
  • 323 matkustajahyttiä
  • 64 miehistöhyttiä

Girteka ja Scania sopimukseen 600 sähköauton hankinnasta

Scania ja liettualainen kuljetusyhtiö Girteka ilmoittavat laajasta yhteistyöstä. Girteka odottaa Scanian toimittavan jopa 600 akkusähköautoa seuraavien neljän vuoden aikana. Yritykset tekevät yhteistyötä myös latausinfrastruktuurin rakentamiseksi.

Hankkeen tavoitteena on Girtekan mukaan vähentää kuljetusyrityksen asiakkaiden ilmastopäästöjä kilpailukykyisin kustannuksin. Girteka Logistics perustettiin vuonna 1996 Vilnassa, Liettuassa, ja toiminta alkoi yhdellä perävaunulla. Yritys on sittemmin kasvanut yhdeksi Euroopan suurimmista kuljetusyrityksistä. Se kertoo toimittavansa rahtia täysiksi kuormiksi muutettuna vuosittain noin 820 000 puoliperävaunullista, ja liikennöi noin 9 000:a kuorma-autoa ja 9 800:a perävaunua Euroopassa ja ns. IVY-maissa.

Stefano Fedel, Scania Groupin myynti- ja markkinointijohtaja, sanoo:”On ratkaisevan tärkeää tehdä yhteistyötä Euroopan kuljetusekosysteemin keskeisten sidosryhmien kanssa sähköautojen myynnin edistämiseksi”.

Tämän vuoden syyskuussa Scania ilmoitti tuovansa markkinoille vain akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja vuodesta 2040 alkaen, mikä käytännössä poistaa tuolloin dieselmoottorit käytöstä. Christian Levin, Scanian toimitusjohtaja ja Volkswagenin Tratonin toimitusjohtaja, lisäsi tuolloin, että he olivat ”ainoa kuorma-autojen valmistaja, joka on mennyt niin pitkälle, että kyseenalaisti dieselmoottorin jo vuonna 2040”. Traton, johon Scania kuuluu, hallinnoi Volkswagen-konsernin hyötyajoneuvoja, ja yrityksen tavoitteena on myydä joka toinen hyötyajoneuvo sähkömoottorilla vuoteen 2030 mennessä.

Toistaiseksi Girteka ja Scania eivät ole kommentoineet yksityiskohtaisesti, minkälaisia sähkökuorma-autoja tarkalleen tullaan jatkossa ottamaan käyttöön. Joka tapauksessa Girtekan kalusto koostuu paljolti kaksiakselisista rekkavetureista, joten tämä on todennäköisesti yksi mallisuuntaus.

Scania toi markkinoille ensimmäisen sähköistetyn kuorma-autosarjansa vuonna 2020 ja aloitti näiden kahden ajoneuvomallin myynnin syyskuun puolivälissä. Scanian BEV-kuorma-auton teho on 230 kW, ja sen akkukapasiteetti on 165-300 kWh viidellä tai yhdeksällä akkumoduulilla ja toimintaetäisyys jopa 250 km.

Girteka ei myöskään toistaiseksi mainitse, kenen kanssa he haluavat tehdä yhteistyötä latausinfrastruktuurin suhteen. Tänä vuonna Ruotsissa käynnistetyssä pioneeriprojektissa Scania tekee yhteistyötä ABB:n kanssa korkeatehoisen latauksen toimittamiseksi CCS:n avulla.

Samaan aikaan Traton haluaa yhdessä Daimler Truckin ja Volvon kanssa kehittää korkean suorituskyvyn raskaiden kuorma-autojen ja linja-autojen latausverkostoa Euroopassa. Verkostossa olisi aluksi 1 700 latauspistettä. Kolmikko perusti yhteisyrityksensä, Commercial Vehicle Charging Europen, heinäkuussa 2021.

Samaan hengenvetoon Girteka ilmoitti myös, että sähköajoneuvoja koskevan sopimuksen lisäksi he ottavat käyttöön diesel-Scanioita uudella Super-voimansiirrolla. Tämän kerrotaan säästävän polttoainetta kahdeksan prosenttia edellisen sukupolven autoihin verrattuna.

”Yhteistyö Scanian kanssa on seuraava askel tiellämme tulla Euroopan kymmenen parhaan logistiikkayrityksen joukkoon”, sanoi Mindaugas Pasilauskas, Girtekan kuljetusomaisuudenhoitoyhtiö ClassTrucksin toimitusjohtaja. ”Yhdessä Scanian kanssa jaamme kokemuksiamme ja teemme yhteistyötä tulevaisuuden liikennejärjestelmän kehittämiseksi Euroopassa. Teemme sen monipuolistamalla maantiekuljetuksia, joissa hyödynnämme sekä polttoainetehokkaita ratkaisuja että sähköautoja tarjotaksemme kestäviin ratkaisuihin perustuvia edullisia logistiikkapalveluita”, Pasilauskas linjaa.

DB Schenkerille Volvo FL Electric -täyssähkökuorma-auto Tampereen keskustan jakeluun

Syksyllä Lempäälään uuden terminaalin avannut DB Schenker tulee hoitamaan Tampereen ydinkeskustan jakeluajot ilman paikallispäästöjä. Uusin lisäys kalustoon on täyssähköinen Volvo FL Electric.

Uuden isomman terminaalin avaamisen myötä Tampereen alueen merkitys on kasvanut DB Schenkerin verkostossa. Yritys haluaa kasvaa asiakkuuksiensa myötä ja tarjota entistä monipuolisempia logistiikkaratkaisuja. Kestävän kehityksen strategiaa DB Schenker toteuttaa Tampereen ydinkeskustassa, jonka jakelussa siirrytään vaiheittain täysin sähköisten ajoneuvojen käyttöön. Yrityksen tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. 

”DB Schenker on yksi maailman johtavista logistiikkapalveluiden tarjoajista, joka on sitoutunut vähentämään ilmastonmuutokseen kohdistuvia vaikutuksia. Olen iloinen kumppanuudestamme Schenkerin kanssa. Yhdessä nopeutamme siirtymistä nollapäästöisiin ajoneuvoihin”, sanoo Volvo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Björklund.

”Aloitimme sähköisen kaluston käytön vuoden 2021 alussa Turun ja pääkaupunkiseudun liikenteessä yhdellä autolla kummassakin. Tampereen keskustasta tulee nyt pääkohteemme sähköisen liikenteen vauhdittamisessa, kun otamme siellä käyttöön lisää sähköautoja myös ensi vuoden aikana”, sanoo Suomen DB Schenkerin toimitusjohtaja Petteri Nurmi.

Teholataus omasta aurinkovoimalasta

DB Schenkerillä on Lempäälän lastauslaiturissa 150 kW:n DC-teholatauslaitteet, joilla jakeluauton toimintamatkaa voidaan lastauksen ja purun aikana pidentää huomattavasti. Esimerkiksi puolen tunnin latauksella voidaan saada 50 km lisää toimintamatkaa. Talvikuukausia lukuun ottamatta lataukseen tarvittava energia saadaan Lempäälässä DB Schenkerin omasta aurinkovoimalasta.

Volvo FL 42 R Electric

  • Akut: 265 kWh, 4-akkua
  • Toimintasäde noin 200 km
  • Akseliväli: 4400 mm
  • Auton pituus: 8360 mm
  • Korkeus: 3620 mm
  • Leveys: 2600 mm
  • Omamassa: 10 300 kg
  • Suurin sallittu massa tieliikenteessä: 16 700 kg
  • Kantavuus: 6400 kg

Lataus

  • DC 150 kW: 0–100 % 2 h
  • AC 22 kW: 0–100 % 11 h

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...