Uudet MANit esittelykiertueelle syksyllä

MAN-kuorma-autojen uusin sukupolvi esiteltiin Bilbaossa helmikuussa, ensimmäistä kertaa 20 vuoteen. Nyt MAN-kuorma-autot saapuvat esittelyyn Suomeen, kun syyskiertue starttaa Espoon MAN-Centeristä tiistaina 18.8.2020. Kiertue kulkee läpi Suomen ja päättyy pääkaupunkiseudulle tiistaina 22.9.2020.

Kiertueella on koeajettavana MAN TGX 28.510 6X2 BLS -vetopöytäauto, jonka perässä on kuormattu puoliperävaunu. MAN TGX:n D26-moottori (12,4 litraa) tuottaa tehoa 510 hv (316-375 kW) ja vääntöä 2600 Nm:ä. Sen akseliväli on 3 300 mm. Uuden sukupolven MAN TipMatic -vaihteisto puolestaan laskee valmistajan mukaan polttoaineen kulutusta ja parantaa ajomukavuutta. MAN TGX:n GX-ohjaamo ja 12,3” digitaalinen mittaristo ovat myös uutta. Koeajettavan MAN TGX:n varusteita ovat myös led-ajovalot ja MAN ComfortSteering. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä mukana ovat kaista-avustin, kääntymisavustin ja GPS-ohjattu EfficientCruise-vakionopeudensäädin, joka tunnistaa edessä olevat ylä- ja alamäet jopa kolme kilometriä etukäteen.

Staattisessa esittelyssä on puolestaan MAN TGX 18.640 4X2 LL -vetopöytäauto. Sen akseliväli on 2 600 mm. Tämän MAN TGX -mallin varusteita ovat mm. GX-ohjaamo, 12,3” digitaalimittaristo, taukoilmastointi, MAN EasyControl -ohjauspaneeli sekä MAN MediaSystem Navigation Advanced 7” -navigointijärjestelmä.

MAN kertoo kehittäneensä tämän uuden kokonaisen mallisarjan kuljetusalan muuttuviin vaatimuksiin ja asettaneensa uudet standardit mm. kuljettajaa avustaville järjestelmille, kuljettajan huomioimisen suunnitteluun sekä ajoneuvon liittämiseen osaksi digitaalisia palveluja. Uuden sukupolven kuorma-autojen polttoaineenkulutuksen säästöt voivat MANin mukaan olla jopa 8 %, mikä puolestaan vähentää oleellisesti CO2-päästöjä TUV:n testitulosten perusteella. Valmistaja toteaakin, että uusi MAN-kuorma-autosukupolvi tuo mukanaan uudenlaista mukavuutta, turvallisuutta, taloudellisuutta, luotettavuutta ja digitalisaatiota kuljettaja huomioiden.

Nähtävillä on myös pienempiin kuljetuksiin sopiva MAN TGE -pakettiauto. TGE-pakettiautomalleja on saatavana useilla kori- ja alustaratkaisuilla niin etu-, taka- kuin nelivetoisenakin kuin täyssähköisenä versionakin.

Paikalla ovat myös kunkin alueen kuorma-automyyjät, rallisimulaattori (parhaat rallikuskit palkitaan) ja muuta ohjelmaa.

Tarkemmat kiertuepaikkakunnat ja aukioloajat löytyvät linkistä: https://bit.ly/MANSyyskiertueaikataulu

Kentän täydeltä retrorekkoja – Retro Trucks Lahes 3.5.2025

Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä kanttinitarjontaa.

Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma kokoaa eilispäivän kuljetuskaluston ja siitä kiinnostuneen yleisön Raskassarja-ketjun Lahden toimipisteeseen Paanakadulle Kujalaan. Tapahtumaan ovat tervetulleet kaikki eilispäivän hyötyajoneuvot, jotka ovat taivaltaneet maanteillä vähintään 15 vuoden ajan. Ennakkoilmoittautumisten perusteella tapahtuman vanhimmat ajoneuvot ovat 1930-luvulta toisen ääripään löytyessä vuosituhannen vaihteen jälkeen valmistuneista ajokeista. Esillä on siis laaja kattaus kalustoa, joka värittää vieraille kuljetusalan kehitystä vuosikymmenten aikana. Vanhimmat ajokit ovat pieteetillä entisöityjä veteraaniautoja, nämä uudemmat ovat monesti vielä työkäytössä olevia arkisia työjuhtia, joissa saattaa ja saakin näkyä ajan ja käytön mukanaan tuomaa patinaa.

Laajan suosion saaneella rompetorilla myydään vain ja ainoastaan raskaaseen kalustoon liittyvää aineistoa, kuten varaosia, kirjallisuutta ja pienoismalleja. Rompetorilta saattaa tehdä todellisia löytöjä joko kirjahyllyyn tai tallissa valmistuvaan retroautoon.

Paikan päällä on laajaa kanttiinitarjontaa sisältäen niin suolaista kuin makeaakin tarjottavaa ajoneuvojen ja tarinoiden äärellä nautittavaksi. Tarjonnan perusteella keväinen lauantaipäivä sujuu joutuisasti retrorekkojen parissa.

Tapahtuma-alueen koko on rajallinen ja suosio suurta, mistä johtuen ajoneuvoliikenne suljetaan tapahtuman ajaksi. Näyttelyajoneuvojen tulee kävijöiden turvallisuuden takaamiseksi olla pysäköitynä tapahtuma-alueella 09.00-16.00 välisen ajan.

Tekniset tiedot:

  • pysäköintialueen osoite: Makasiinikatu 5, 15150 Lahti.
  • maksuttomalta pysäköintialueelta on maksuton bussikuljetus tapahtuma-alueelle.
  • näyttelypaikan osoite: Paanakatu, 15150 Lahti
  • tapahtuma on avoinna 3.5.2025 kello 09.00-16.00
  • Koko perheen tapahtumaan on tänäkin vuonna vapaa pääsy!

Lisätietoa tapahtumasta löydät tapahtuman Facebook-sivustolta:

www.facebook.com/retrotruckslahes

Lisätiedot

Ari Perttilä 0400-967561 ari.perttila (ät) gmail.com

Mika Hovinen 040-5511667 hovinen (ät) dnainternet.net

Mercedes-Benz eArocs 400 julkistettiin

Mercedes-Benz julkisti Bauma 2025-messuilla Saksassa uuden täyssähköisen eArocs 400 -kuorma-automalliston. Auto on saatavana neliakselisina versioina joko maansiirtolavalla tai betoninsekoittajalla. Autolle luvataan versiosta riippuen noin 200-240 kilometrin ajosuorite kertalatauksella, mutta kaupunkikäyttöön suunnatun ajoneuvon hyöty mitataankin päästöttömyydellä ja meluttomuudella sitä mukaa kun vaatimukset tiukentuvat.

Mercedes-Benz toi Bauma 2025 -messuille ensiesittelyyn uuden täyssähköisen eArocs 400:n, jonka niskassa oli betoninsekoittaja. Ja ohjaamon takana oli toki muutakin, nimittäin 414 kilowattitunnin verran sähköä kahteen 800 voltin akkupakettiin säilöttynä. Käytössä on sama tekniikka kun eActros 600:ssa, mutta kuten mallinumerointikin kertoo, yhtä kolmasosaa pienemmällä kapasiteetilla.

Sähköinen eArocs on saatavana joko neliakselisena maansiirtoautona, jolloin kertalataus antaa 240 kilometrin matkan, tai avauskuvan sekoittaja-autona 200 kilometrin matkalla. Lukemat eivät kuulosta hurjilta, mutta Mersun mukaan niillä kohteilla, joihin nämä autot suuntaavat, eivät ajosuoritteet muutenkaan ole kuin sadan kilometrin luokkaa päivässä – eli kaupungeissa.

CCS2-latauspistokkeita on molemmin puolin autoa, ja niillä voi ladata jopa 400 kilowatin teholla, jolloin 20%-80% lataus ottaa aikaa 45 minuuttia.

Voimalinjassa on yksi huipputeholtaan 450 kilowatin ja jatkuvalta teholtaan 380 kilowatin sähkömoottori, joka välittää vakiona 8X4-vetoiselle autolle voimaa kolminopeuksisen vaihdelaatikon kautta. Kokonaismassavaihtoehdot ovat 32- ja 42-tonninen versio, akselivälejä on neljä ja myös makuuohjaamo on tilattavissa.

Mersulla ollaan maltillisia tuotteen myyntimäärien suhteen. Vuosittaiseksi tuotantomääräksi on kaavailtu 150 autoa.   

Raskas Kalusto 3/2025

Tienhoidollisilla toimenpiteillä lähdetään uuden lehden kannessa väistyvään talveen, ja sisäsivuilla päivystää laaja kattaus kotimaista kuljetusosaamista, mutta myös hieman länsinaapurin herkkuja. Esillä on tarinaa muun muassa Tynjälältä, Kemppaiselta, Oksaselta ja Maliselta. Koeajossa DAF XF530 ja vieraillaan myös kynäruiskutaiteilija Simon Ahlsvedin luona. Katso koko sisällysluettelo tästä:

Kalusto ja ihmiset

6     Kotimaisuus on tehty valinta

Petri Ikäheimon Sisu Polar on tienhoitoon räätälöity.

20   Pääosassa sivutuotteet

Tynjälän suku on toiminut sahateollisuuden rinnalla jo 60-luvulta.

26   Koulujen kautta kuljetusyrittäjäksi

Kuljetusliike Hannu Kemppainen Oy Kuhmosta.

32   Valtavirtaa vastaan

Marko Oksanen pyrkii tekemään asioita aina vähän eri tavalla.

38   Raskaan luokan customointipaja

Vierailukohteena Simon Ahlsved Airbrush Saloon.

44   Puunajoa suorasanaisesti

Kuhmolainen Olavi Malinen on nähnyt puunajon kaikki puolet.

50   Sora-DAF ruotsalaismaustein

Koeajossa DAF XF 530 8X4*4 Sörling-lavalla.

56   Asiakaspalvelua molemmin puolin jokea

Raisiolainen Ristomatti Heino ryhtyi kuljetusyrittäjäksi 10 vuotta sitten.

62   Suomalainen Saurus

Säynätsalossa rakennetaan modernia kalustoa pitkällä kokemuksella.

70   Bulkkikuljetuksia tyylillä

AB Bengt Forsgårds Åkeri on elävä legenda alallaan.

76   Maastokelpoinen, mutta kallis

Hämeen Mobilistien entisöimä Sisu SA-110.

Tapahtumat

68   Energiaa metsästä kattilaan

Energiapäivä Askolassa vuosimallia 2025.

Vakiopalstat

12   Uutiskuljetus

82   Seuraavassa numerossa

Merkkejä paremmasta?

SKALin tämän vuoden ensimmäisen Kuljetusbarometrin perusteella kuljetusyritysten investointiaikeet ovat kasvussa, sillä vuoden puoliväliin mennessä investoineja oli kaavailemassa 30 prosenttia kyselyyn vastanneista lähes 600 jäsenyrityksestä.

SKALin Kuljetusbarometri antaa varovaista positiivista viestiä kuljetusyritysten talousnäkymien paranemisesta.

”Kuljetusyritysten investointiaikeiden kasvaminen osoittaa kuljetusyritysten talousnäkymien paranemista. Korkotason yleinen lasku parantaa pääomavaltaisen kuljetusalan investointikykyä”, SKALin johtaja Petri Murto arvioi.

Kalustoinvestoinneista lähes 90 prosenttia oli kohdistumassa joko kokonaan tai osittain dieselvoimanlähteillä liikkuvaan kalustoon. Käyttövoimana kaasuun aikoi investoida 14 prosenttia vastaajista. Sähkökäyttöiseen kalustoon investoivien yritysten osuus on SKALin mukaan ollut viimeisen kahden vuoden aikana barometrissa 3–8 prosenttia.

”Erityisesti sähkökäyttöiseen kalustoon liittyvät huomattavan suuret investoinnit niin autokaluston kuin sen vaatiman latausinfrastruktuurinkin osalta. Kehitys sähkökäyttöisten kuorma-autojen ja niiden latauksen osalta on hyvin alkuvaiheessa. Hankintatukien päättyminen on selvästi vähentänyt kuljetusyritysten mahdollisuuksia hankkia sähkökäyttöistä kalustoa”, Murto toteaa.

Älykokeilu sujuvampaan kaupunkilogistiikkaan

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki testaa keväällä ensikertaa kolmea innovatiivista monitorointiratkaisua, joilla kerätään tietoa kaupungin kuormausalueiden käyttöasteista. Kokeilulla halutaan selvittää, voidaanko katutilan joustavalla käytöllä saavuttaa sujuvampia kuljetuksia ja vähentää kuormauspaikkojen etsimisestä syntyviä päästöjä.

Älyteknologiaa hyödyntäviä monitorointilaitteita asennetaan useisiin kuormauspaikkoihin kaupungin keskustassa: neljään pisteeseen Annankadulla sekä Vuorikadulle, Fredrikinkadulle ja Hämeentielle. Kokeilun aikana osaa monitorointilaitteista siirretään eri kuormauspaikkojen välillä, jotta voidaan kokeilla ratkaisujen siirrettävyyttä käytännössä.

Kokeilulla halutaan selvittää, voidaanko katutilan joustavalla käytöllä saavuttaa sujuvampia kuljetuksia ja vähentää kuormauspaikkojen etsimisestä syntyviä ruuhkia, tyhjäkäyntiä ja päästöjä. Kaiken kaikkiaan kokeilussa kerätty tieto tukee kaupunkia kuormauspaikkojen kehittämisessä.

Forum Virium Helsinki toteuttaa kuormauspaikkojen seurantakokeilun osana kansainvälistä EU-rahoitteista DISCO-hanketta. Kokeiluun osallistuu neljä yritystä: Ramboll Finland – yhteistyössä Delicoden kanssa, Technolution AB sekä Flow Analytics by AGC. Flow Analytics hyödyntää monitoroinnissa lidar-, eli valotutkateknologiaa ja muut yritykset kamerateknologiaa. Kokeilu kestää 30.4.2025 asti.

“Kokeilun ensisijaisena tavoitteena on selvittää kantakaupungin nykyisten kuormauspaikkojen käyttöasteita ja arvioida akkukäyttöisten monitorointilaitteiden toimivuutta aidossa kaupunkiympäristössä”, Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Matias Oikari kertoo. 

Laitteet keräävät tietoa siitä, kuinka kiireisiä paikat ovat ja millaiset ajoneuvot niitä käyttävät. Tietoja käytetään vain kuormauspaikkojen käyttöasteen selvittämiseen ja ne ovat täysin tietosuoja-asetusten mukaisia. Kerättyä tietoa hyödynnetään Helsingin kaupungin kuormauspaikkojen kehittämissuunnitelman tukena. 

“Kokeilussa kerättäviä tietoja ei käytetä pysäköinninvalvontaan. Kamerakuvaa ei tallenneta eikä lähetetä eteenpäin vaan kerätty tieto käsitellään ja anonymisoidaan laitteilla automaattisesti heti keräyksen yhteydessä”, Oikari täsmentää.

Osana kokeilua testataan myös mahdollisuutta välittää kuormauspaikkojen reaaliaikainen käyttötieto suoraan logistiikka-alan kuljettajille. Tämä toteutetaan Tietorahdin kartta -sovelluksen kautta, jota käyttää päivittäin yli 20 000 ammattikuljettajaa Suomessa. Monitorointilaitteiden tuottama reaaliaikainen tieto kuormauspaikkojen varaustilanteesta visualisoidaan karttapalvelussa, jolloin kuljettajat voivat seurata laitteistolla varustettujen paikkojen saatavuutta ja hyödyntää tietoa reittisuunnittelussaan.

Volvo FH Aero on Green Truck 2025

Volvon polttoainetehokkaimmaksi kutsuttu kuorma-auto eli Volvo FH Aero on vuoden 2025 Green Truck -palkinnon voittaja. Volvo FH Aeron tarjoama hyvä aerodynamiikka ja tehokas voimalinja tuotti riippumattoman testin mukaan polttoaine- ja CO2-säästöjä. 

Vuosittainen Green Truck -testi on kattava ja riippumaton vertailutesti, jonka tarkoituksena on selvittää polttoainetehokkain pitkän matkan kuorma-auto. Sen järjestävät saksalaiset kuorma-autolehdet Trucker ja Verkehrs-Rundschau

”Olen hyvin ylpeä nähdessäni ulkoisen testin vahvistavan, että Volvo FH Aero todella tarjoaa erinomaisen polttoainetehokkuuden, säästäen CO2-päästöjä ja käyttökustannuksia asiakkaillemme joka päivä”, sanoo Jan Hjelmgren, Volvo Trucksin tuotehallintajohtaja. 

”Jatkamme innovointia ja polttoainetehokkuuden parantamista, mikä hyödyttää sekä ilmastoa että kuljetusyritysten tuottavuutta. Polttoaineenkulutus muodostaa merkittävän osan asiakkaidemme toimintakustannuksista, joten tiedämme, että ponnisteluillamme on todella vaikutusta.”

Tämän vuoden voittaja on Volvo FH Aero 420 hv:n D13-moottorilla ja Volvon I-Save-paketilla sekä valmistajan uudella peilikamerajärjestelmällä, jonka luvataan säästävän polttoainetta positiivisen aerodynamiikkavaikutuksen ansiosta. Testatun Volvon polttoaineen keskikulutus oli 21,20 litraa/100 km järjestäjän määrittämällä testireitillä. 

Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja lausuu: “Green Truck -voitolla Volvo Trucksilla on hattutemppu! Ensin saavutimme ainoana brändinä viisi tähteä Euro NCAP:n ensimmäisessä kuorma-autojen turvallisuustestissä, sen jälkeen saavutimme raskaiden kuorma-autojen markkinajohtajuuden Euroopassa, ja nyt Volvo FH Aero on polttoainetehokkain kuorma-auto riippumattomassa testissä. Olen todella ylpeä kaikista näistä saavutuksista!”

Volvo FH Aero esiteltiin alkuvuonna 2024 ja sen aerodynaamisesti muotoiltu ohjaamo säästää valmistajan mukaan jopa 5 prosenttia polttoainetta ja hiilidioksidipäästöjä verrattuna Volvo FH -vakiomalliin. Testattu malli on varustettu Volvon D13-dieselmoottorilla, jossa on I-Save, eli polttoaineen säästöön tähtäävien voimalinja- ja ohjelmistotoimintojen paketti.

Uuden Volvo FH Aeron mallisarja on saatavana neljänä versiona – FH Aero, FH Aero Electric, kaasukäyttöinen FH Aero ja FH16 Aero. Diesel- ja kaasukäyttöisiä Volvo FH:n ja FH Aeron versioita voidaan käyttää uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla, biodieselillä ja HVO:lla, mikä vähentää valmistajan mukaan merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.

Green Truck 2025 -testin tiedot

  • Osallistuvien kuorma-autojen tekniset tiedot: kokonaispaino 32 tonnia, korkeakattoinen ohjaamo, dieselvoimansiirto 390hv +/- 50hv, uudet renkaat ja 3-akselinen 24 tonnin perävaunu
  • Testi suoritettiin Etelä-Saksassa 343 kilometrin mittaisella reitillä, joka sisälsi moottoriteitä ja valtateitä
  • Volvon kuorma-auton keskinopeus testireitillä oli 80,14 km/h    

Kesänopeuksiin siirtyminen alkaa

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti keskiviikosta 2.4. alkaen, ensin Etelä-Suomessa ja länsirannikolla. ELY-keskukset päättävät muutosten tarkan ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan. Tielläliikkujien on otettava kevään mahdollisesti vaihtelevat olosuhteet huomioon niin ajamisessa kuin rengasvalinnassakin.

Koko maassa on mahdollisuus siirtyä kesänopeuksiin ennen pääsiäistä, mikäli sää- ja keliolosuhteet sen sallivat. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusten poiston voi aloittaa keskiviikkona 2.4. Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskusten maanteillä.

Keski-Suomen ja Pohjois-Savon ELY-keskusten maanteillä kesänopeuksiin voidaan siirtyä keskiviikosta 9.4. alkaen, ja Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskusten maanteillä keskiviikosta 16.4. alkaen. Moottoriteiden tieosilla, joilla on vaihtuvat nopeusrajoitukset, kesänopeuksia on voitu käyttää jo maaliskuussa valoisaan aikaan hyvissä keliolosuhteissa.

Kukin ELY-keskus päättää siirtymän tarkemman ajankohdan ja voi myöhentää sitä edellä mainituista päivämääristä, mikäli paikalliset sää- ja keliolosuhteet sitä edellyttävät. Koko maassa on kuitenkin määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään huhtikuun loppuun mennessä.

”Talven aikana päällysteisiin voi olla syntynyt halkeamia tai muita vaurioita. Mikäli tieosuuden vauriot ovat erityisen hankalat, voidaan alennetut nopeusrajoitukset joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes päällyste saadaan kelien kuivumisen myötä korjattua”, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.

Yöpakkaset voivat edelleen aiheuttaa liukkautta

Kesänopeuksiin siirryttäessäkin on hyvä muistaa, että turvallinen ajaminen edellyttää usein alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallisi. Kevään keliolosuhteet ovat usein vaihtelevat, ja yöpakkasia voi olla eri puolilla maata, jolloin tienpinnat voivat olla liukkaita erityisesti aamun tunteina.

”Nopeusrajoitus on suurin sallittu ajonopeus, ei tavoitenopeus. Jos kokee jatkuvaa tarvetta ohituksiin, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa oman nopeusmittarin lukema. Sopivan tilannenopeuden valintaan vaikuttavat niin liikenteen määrä, keliolosuhteet kuin esimerkiksi kuljettajan vireystilakin. Rauhallisempi ajotyyli säästää myös polttoainetta”, toteaa tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta.

Renkaat kelin mukaan – huomioi myös muut kulkijat

Kesärenkaiden vaihtoa kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan. Jos ajaa talvisilla teillä, ei kannata kiirehtiä turhaan. Monilla talvirenkaina on henkilö- ja pakettiautoissa nastarenkaat, joita saa käyttää maaliskuun loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Oikea rengasvalinta on aina kuljettajan vastuulla.

”Kevään myötä tien päälle tulee taas paljon erilaisia kulkijoita. Kävelijät, potkulautailijat, pyöräilijät, mopoilijat ja kaikki muutkin kulkijat pitää huomioida jättämällä heille tarpeeksi tilaa muun muassa ohittaessa. Myös riittävät turvavälit muihin tielläliikkujiin ovat erittäin tärkeitä”, Österman muistuttaa.

Iveco palkitsi asentajia ja myyntihenkilöstöä vuoden 2024 saavutuksista

Vuosittaiset Iveco-palkinnot on jälleen jaettu, ja vuoden 2024 osalta Hedin Nordic Truck jakoi neljä palkintoa. Palkintojen saajia muistettiin erityisesti asiakaslähtöisestä asiantuntijuudesta, ja kategorioita oli neljä: Vuoden Saavutus, Vuoden Myyjä, Vuoden Jälkimarkkinointisankari ja Vuoden Jälleenmyyjä.

Iveco palkitsee vuosittain työntekijöitä ja jälleenmyyjiä työssään menestymisestä, yrityksen toimintaan panostamisesta sekä merkittävistä saavutuksista. Palkintoja jaetaan neljässä kategoriassa: Vuoden Saavutus, Vuoden Myyjä, Vuoden Jälkimarkkinointisankari ja Vuoden Jälleenmyyjä. 

”Tänä vuonna halusimme palkita myös Vuoden Jälleenmyyjän, sillä meillä on erinomaiset suhteet verkostoomme. Arvostamme korkealle sitä asiantuntevaa työtä, jota myös Ivecon kumppanit tekevät”, kertoo Country Sales Manager Tuomas Virén Hedin Nordic Truck Oy:stä.

Vuoden Saavutus

Vuoden Saavutus-palkinnon sai tällä kertaa Tomas Garaisi. Perusteluna tunnustukselle oli Garaisin vahva kehittyminen myyntityön saralla. 

”Aivan erityisesti halusimme palkita Tomas Garaisin erinomaisesta työstä asiakaspalvelun ja myynnin parissa”, Virén huomauttaa, ja jatkaa: ”Kokonaisuuden hallinta ja pitkäjänteisyys on avainasemassa näissä asiakassuhteissa, ja ammatillinen kehittyminen ja asiantuntijuuden syventäminen siitä näkökulmasta käsin on asiakkaalle – ja meille – kultaakin kalliimpaa.”

Vuoden Myyjä

Vuoden Myyjä-palkinnon voittaja Juhani Havia on jo pitkän linjan Iveco-ammattilainen, ja hän on voittanut palkinnon aiemminkin. 

”Juhani Havian kohdalla voidaan todellakin puhua yritykseen ja asiakkaisiin sitoutumisesta, ja todella syvällisestä toimialatuntemuksesta. Haastavinakin aikoina 30 vuoden kokemukseen Ivecon parissa voi aina luottaa”, iloitsee Virén.

Havia ansaitsi palkinnon myydessään vuoden 2024 aikana suurimman määrän uusia Iveco-ajoneuvoja.

Vuoden Jälkimarkkinointisankari

Vuoden Jälkimarkkinointisankari-tunnustuksen sai ansaitusti Vistema Oy:n asentaja Jari Kumpulainen

”Jari Kumpulaisen kohdalla puhutaan todellisesta konkariudesta, sillä hän on ollut mukana työskentelemässä Iveco-brändin parissa jo vuodesta 1983 lähtien”, Tuomas Virén kertoo, ja lisää: ”Hänen kokemuksensa Ivecosta on vertaansa vailla, ja samoin ovat myös hänen ongelmanratkaisutaitonsa. Kumpulainen on erinomainen esimerkki siitä, miten täydellä sydämellä ihminen voi työtään tehdä.” 

Vuoden Jälleenmyyjä

Jälleenmyyjä-palkinnon kuitannut Niemi-Korpi Oy on toiminut Iveco-merkin parissa pitkään ja palkintoperustelujen mukaan tehnyt pitkäjänteistä työtä myynnin ohella myös jälkimarkkinoinnin parissa. 

Virén katsoi Niemi-Korpi oy:n kanssa tehdyn pitkän yhteistyön ansaitsevan erityisen arvostuksen osoituksen. 

”Niemi-Korpi oy on panostanut prosessien kehittämiseen esimerkillisellä tavalla viime vuoden aikana, puhumattakaan merkittävästä, usean miljoonan euron investoinnista upeisiin uusiin tiloihin Pirkkalassa, jotka valmistuvat käyttöön tulevan kesän aikana. Uusien toimitilojen myötä he pystyvät palvelemaan asiakkaita entistä paremmin. Uusi korjaamohalli ja uudet myyntitilat sijaitsevat erinomaisella paikalla Tampereen kupeessa Pirkkalassa.” 

”Haluamme jatkossakin kannustaa kumppaneitamme rohkeasti kehittämään yhteistyötämme vastaamaan yhä paremmin tulevaisuuden haasteisiin ja asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin”, Virén summaa.

Liika ei ole liikaa! – Tapahtumakesä 2025

Tätä kirjoitettaessa kesän 2025 autotapahtumakausi alkaa jo vähitellen lämmetä, ja muutama viimeisin vuosi on näyttänyt tapahtumien olevan tarpeen. Onko niitä liikaa? Kysymys ei mielestäni ole relevantti. Toki jokainen vastaa siihen oman katsantokantansa mukaisesti, mutta pakollista tapahtumiin osallistuminen ei tietenkään ole. Määrä sen sijaan tuo mahdollisuuksia.

Suomen kesä on täynnä tapahtumia, oli sitten kyse rekkanäyttelyistä, laajemmin erilaisiin koneisiin, autoihin ja tekniikkaan liittyvistä kinkereistä – tai vielä hurjemmaksi heittäydyttäessä kaikista mahdollisista riennoista tasamaajuoksusta tangokarnevaaleihin. Tekeminen, kokeminen, näkeminen ja mahdollisesti myös poteminen ei siis lopu millään tänäkään kesänä. 

Joku on joskus voivotellut, että tapahtumia on jopa liikaa. Ja nyt puhutaan pelkästään nykypäivän rekkatapahtumista. Kenties voivottelija ei ole aivan selvillä siitä, että osallistuminen on vapaaehtoista? Tai ehkäpä henkinen pakko ajaakin osallistumaan jokaiseen? Ei se toki väärin ole, osallistumista vartenhan tapahtumat ovatkin. Liikaa stressiä ei kuitenkaan kannata ottaa – varsinkaan siitä, sattuuko tänä vuonna ehtimään mihinkäkin karkeloon. Käy yhden vuorollaan, ja ottaa kaiken riemun irti. Sitten seuraavaan, jos kykenee. Vanhan sanonnan mukaan elefanttikin on helpointa syödä pala kerrallaan, ja tämä pätee myös jo pelkästään moisen hankkeen ajattelemiseen, ei ainoastaan varsinaiseen toteuttamiseen.

Se, mikä runsaassa näyttelyvalikoimassa on myös hyvää, on niiden maantieteellinen jakauma. Nykyinen tilanne tarjoaa pitkässä maassa mahdollisuuksia lähteä näkemään kalustoa pienemmällä rahan- tai ajankäytöllä, jos niin haluaa. Tai vaihtoehtoisesti nähdä ne kaukaisemmatkin autot, jotka eivät välttämättä satojen kilometrien päähän näytille lähde. 

Myös tapahtumajärjestäjille kevyt kilpailu on varmasti hyvästä. Eikä pidä käsittää väärin: ei ole tarkoitus, että tapahtumat kilpailisivat verissä päin paremmuudesta. Tarkoitus on se, että kun luonnollista rinnakkaisasettelua syntyy kävijöiden ja näytteilleasettajien sieluista, se laittaa järjestäjätkin miettimään, mitä juuri me voimme tarjota, jotta asiakas saapuu ja viihtyy. Samalla hyviksi havaitut käytännöt voivat levitä laajempaankin käyttöön. Kilpailun ei tarvitse olla vastakkaisuutta, se voi olla myös rinnakkaista pyrkimystä samaan päämäärään: tarjota alasta kiinnostuneille parasta mahdollista koettavaa joka paikassa. 

Ja siinä suomalaiselle yleisölle ei kukaan pystykään parempaa tarjoamaan. Kotimaisissa tapahtumissa alkaa olla koossa sen verran vankka joukko kokeneita järjestäjiä ja näytteilleasettajia, että vaikka ulkomaisissa näyttelyissä on omat eksoottiset ja hetken makealta maistuvat mausteensa, pärjää kotimainen show, meet, weekend tai muu aivan mainiosti silläkin vertailutasolla. Kiitos tästä jo taas kerran näin etukäteen! Kohti maailman parasta suomalaista rekkanäyttelykautta 2025, siis!

Kesäkauden 2025 kuorma-autoaiheisia tapahtumia

3.5. Retro Trucks Lahes, Lahti
17.5. Nälkämaa Truckmeeting, Vuokatti
6.-7.6. Truck Meet Perho, Perho
7.6. Askolan rekkaspottaus, Askola
13.-15.6. Vetku Kesäkeikka, Pieksämäki-Mikkeli
13.-14.6. Tornio Truck Meet, Tornio
13.-14.6. Mid Finland Truckmeeting, Viitasaari
14.6. Trucks on the beach, Kalajoki
28.6. Tawastia Truck Weekend, Hämeenlinna
28.6. Liperin Truck Meeting, Liperi
4.-5.7. Runni Truck Festival, Iisalmi
5.7. Sisukuja Truck Meet, Kuusankoski
26.7. Himos Truck Show, Himos
8.-9.8. Power Truck Show, Härmä
??.-??.9. Iso-Syöte Truck Weekend, Isosyöte
13.9. Tahko Truck Fest, Tahko
27.9. Uudenmaan truck meeting, Mäntsälä

Lisäksi tätä kirjoitettaessa on avoinna vielä Iso-Syöte Truck Weekendin päivämäärä? Ja jos tiedossasi on tapahtuma, joka puuttuu, ilmoita ja lisätään sekin listaan.

Muutoksia VAK-reittirajoitusten merkintään

C8-liikennemerkkien (A)VAK- ja (B)VAK-lisäkilvet ovat poistuneet tieverkolta helmikuun lopussa, ja vaarallisten aineiden kuljetusrajoitukset ilmoitetaan jatkossa C8-liikennemerkillä sekä mahdollisilla tekstillisillä lisäkilvillä.

Vaarallisten aineiden kuljettajille tienvarsilta tutut lisäkilvet A(VAK) ja B(VAK) jäivät historiaan 28. helmikuuta, kun niille säädetty siirtymäaika päättyi. Jatkossa näitä lisäkilpiä ei enää käytetä liikennemerkin ”C8 Vaarallisten aineiden kuljetus kielletty” yhteydessä. ”Niiden sijasta voidaan käyttää muita lisäkilpiä merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemiseksi taikka vaikutuksen rajoittamiseksi”, kertoo ADR-turvallisuusneuvonantaja Erkki Heiskanen Suomen Kuljetusturva Oy:stä.

Maaliskuun alusta lähtien VAK-lain perusteella määrätyt alueelliset vaarallisten aineiden kuljetusrajoitukset on merkitty liikennemerkillä ”C8 Vaarallisten aineiden kuljetus kielletty” ilman edellä mainittuja lisäkilpiä. Merkki koskee ajoneuvoja ja kuljetusyksiköitä, jotka edellytetään merkittäviksi oranssikilvin, eli vapaarajan ylittäviä kappaletavarakuljetuksia sekä kaikkia irtotavara- ja säiliökuljetuksia.

Liikennemerkin C8 alapuolella voidaan käyttää tekstillisiä lisäkilpiä, joilla selvennetään merkin tarkoitusta tai kohdetta. Kellonajallisilla lisäkilvillä kuljetuskiellot esimerkiksi ydinkeskustassa voidaan kohdistaa ruuhka-aikoihin.

Suomen Kuljetusturvan mukaan varsin yleinen tekstillinen lisäkilpi tulee todennäköisesti olemaan ”Koskee läpiajoa”, mikä tarkoittaa, että ajaminen alueella olevalle kuormaus- tai kuorman purkupaikalle on sallittu. Lisäkilvillä voidaan ohjata rajoituksia myös niin, että ruuhka-aikoina kielletään kuljetukset kokonaan ja muina aikoina vain läpiajo.

”Vaarallisten aineiden alueelliset reittirajoitukset tiukentuivat tämän muutoksen vuoksi, sillä merkki C8 koskee nyt myös luokan 7 radioaktiivisia aineita sekä tyhjiä puhdistamattomia irtotavara- ja säiliöajoneuvoja”, Heiskanen jatkaa.

Toisaalta rajoitukset muuttuivat kuljettajien kannalta yksinkertaisimmiksi, kun poistuneisiin lisäkilpiin liittyneet vaikeaselkoisina pidetyt aineluokkakohtaiset taulukot jäivät pois.

Uusimmat julkaisut

Kentän täydeltä retrorekkoja – Retro Trucks Lahes 3.5.2025

Toukokuun ensimmäisenä lauantaina, 3.5.2025 järjestetään Lahden Kujalassa jälleen autokansan suosioon ajanut Retro Trucks Lahes 2025 -tapahtuma. Eilispäivän kuljetuskaluston värittämässä tapahtumassa on myös raskaan kaluston rompetori sekä...