Suomen suurin puutavara-autojen päällirakennevalmistaja Alucar Oy ja pieksämäkeläinen puutavara-autojen varusteluun ja huoltoihin keskittynyt Naaran Kuljetushuolto Oy solmivat tammikuussa yhteistyösopimuksen. Sopimuksen myötä Naaran Kuljetushuollosta tuli ensimmäinen tehtaan ulkopuolinen myynti-, asennus- ja jälkimarkkinointitoimija Suomessa Alucar-tuotteille.
Pieksämäen Naarajärvellä, Naaran Kuljetushuollossa, juhlistettiin tammikuun puolivälissä yhteistyösopimusta maamme johtavan puutavara-autojen päällirakenteita valmistavan yrityksen, Alucarin kanssa. Tapaus on siinä mielessä merkittävä, että kyseessä on ensimmäinen varsinainen täyden palvelun Alucar-edustus Suomessa. Alucar Oy:n toimitusjohtaja Anssi Alasaari totesi yhteistyön lähtökohdiksi Naaran Kuljetushuollon vetäjien, Jyrki ja Katri Paunosen sekä Alucarin kohdanneet arvomaailmat, tahtotilat ja yhteisen asenteen tekemiseen. Alasaari kertoo Alucarin tunnustelleen Itä-Suomen maaperää jo jonkin aikaa ennen nyt solmittua yhteistyötä.
”Aiemmat hyvät kokemukset yhteistyöstä Naaran Kuljetushuollon kanssa, sekä esimerkiksi asiakaspalautteet, vahvistivat lopullista päätöstä. Lukuisat asiakkaamme Itä-Suomessa myös toivoivat meidän tulevan länsirannikolta lähemmäksi heitä”, Alasaari perustelee edustuksen aloittamista juuri Naaran Kuljetushuollon kanssa.
Yhteistyö tiivistyi vähitellen
Vuonna 2008 perustetun Naaran Kuljetushuolto Oy:n toiminnan pääpaino on puutavara-autojen varustelussa, huollossa ja korjauksissa. Kaksi vuotta sitten yritys muutti uusiin ja suurempiin tiloihin lähelle entistä toimipaikkaansa. Toiminnan kasvaessa myös Katri Paunonen joutui valinnan eteen, toimittuaan siihen asti osa-aikaisena Naaran Kuljetushuollossa, ja siirtyi kokopäiväiseksi perheyrityksen palvelukseen. Toimitusjohtaja Jyrki Paunosen oma tausta puutavarakuljetusyrittäjänä toimimisesta on luonnollisesti osaltaan ohjannut korjaamo- ja huoltopalveluiden suuntaa juuri tälle suoritealalle. Katri Paunonen huomauttaa, että heillä toki palvellaan muitakin kuin pankkoautoja. Esimerkiksi rahtikorien vaihtoja vanhalta alustalta uuden päälle on suoritettu. Lisäksi katon alta löytyy myös virallinen HIAB Service -huoltopiste.
Alucarin kanssa yhteistyötä on tehty jo vuosien ajan ja se on tiivistynyt samanlaisen ajatusmaailman pohjalta entistä tiiviimmäksi. Ensimmäinen Alucarin päällirakennekokonaisuus asennettiin vuosi sitten. Jyrki ja Katri Paunosen lisäksi yritys työllistää kuusi asentajaa sekä työnjohtajan. Alasaari toteaa olevan harvinaista, mutta järkevää, että tämän kokoisessa yrityksessä omistaja palkkaa työnjohtajan ja keskittyy itse myyntiin. Muuten myyntipuoli voi helposti jäädä huonolle hoidolle yrittäjien itse pyrkiessä hoitamaan kaikki yrityksen tehtävät.
Kahvitauon koittaessa Naaran Kuljetushuollossa niin asentajan kuin asiakkaat sekä Paunoset istuvat saman kahvipöydän ääreen. Jotain tarjottavaakin pyritään pitämään pöydässä. Katri Paunonen toteaa, että asiakkaat ovat heille tärkeitä. Sitä ei haluta peitellä, päinvastoin.
Suomen johtava alallaan
Alucar on valmistanut puutavara-autojen päällirakenteita vuodesta 1984 alkaen. Pääraaka-aineena on käytetty koko ajan alumiinia. Omiin tuotteisiin kuuluvat apurunkopaketit, nosturitelineet, pankot ja hiekoittimet. Lisäksi markkinoidaan ja asennetaan samaan konserniin kuuluvan Exten pankkoja. Myös teräspankot kuuluvat nykyään Alucarin omaan tuoteperheeseen. Niiden käyttäjät ovat olleet pääasiassa uusia asiakkaita Alucarille. Alumiinin eduiksi Alucarilla nähdään keveyden ohella ennen kaikkea materiaalin kestävyysominaisuudet, mitkä meidän oloissamme korostuvat entisestään. Kylmässä alumiinin ominaisuudet, kuten esimerkiksi sitkeys, lisääntyy.
Viime vuonna Alucar rakensi kaikkiaan 360 päällirakennetta. Viennin osuus päällirakenteista oli noin 70 prosenttia. Päävientimaat olivat Pohjoismaiden ohella Baltia ja Venäjä. Kaikkiaan eri Alucar-tuotteiden vientimaita on liki kolmisenkymmentä, aina Yhdysvalloista Japaniin. Kotimaassa varusteltiin viime vuonna 240 uutta puutavara-autoa. Määrässä on mukana myös Sisun tehdasvalmiit puutavara-autot. Kokonaismäärästä Alucarin osuus oli puolet.
Puutavara-autojen suurin tiheys on maamme itäisissä osissa, Savon, Karjalan ja Kymenlaakson alueilla. Alasaaren mukaan heidän sijaintinsa Maxmossa, lähellä Vaasaa, ei ole kaikkein edullisin käyttäjäkunnan sijaintiin nähden.
”Myynti, asennus ja jälkimarkkinointiyhteistyö luotettavan toimijan kanssa juuri Itä-Suomessa on meille erittäin tärkeää”, Anssi Alasaari kiteyttää yhteistyösopimuksen merkityksen. Hän lisää vielä, että myös tuotekehityksen kannalta Naaran Kuljetushuolto on heille arvokas yhteistyökumppani.