Erikoiskuljetustoimija Ahola Special on kevään aikana tehnyt mittavia investointeja uusiin teknologisiin ratkaisuihin, jotka mahdollistavat tehokkaamman ja tarkemman reittisuunnittelun. Yrityksen uusi liiketoimintayksikkö Ahola Engineering hyödyntää modernia teknologiaa kuten laserkeilausta ja 3D-mallinnusta työmaiden sekä reittien suunnittelussa. Uusien teknologisten ratkaisuilla pyritään kustannus- ja päästötason merkittävään pienentämiseen.
Perinteisen mallin mukaan kuljetusalan yritykset otetaan mukaan kuljetusprosessiin vasta sen loppuvaiheessa. Erityisesti erikoiskuljetusten kohdalla prosessi sisältää kuitenkin monia vaiheita kuten reittisuunnittelua ja jopa uuden tiestön rakentamista ennen varsinaisten kuljetustarpeiden toteutusta. Jatkossa Ahola Special haluaakin olla vahvemmin mukana myös suunnitteluvaiheessa.
”Vuosikymmenien aikana kerryttämämme käytännön kokemus erikoiskuljetuksista yhdistettynä moderneihin teknologisiin ratkaisuihin tuo mittavia etuja jo projektien suunnitteluvaiheeseen. Hyödyntämällä tuoretta dataa ja uutta teknologiaa voimme varmistaa, että reitit suunnitellaan juuri oikeiden tarpeiden mukaisesti”, taustoittaa Ahola Specialin toimitusjohtaja Jonas Ahola.
Moderni teknologia säästää rahaa ja aikaa – mutta myös ympäristöä
Reittisuunnittelun tärkeys korostuu erityisesti erikoiskuljetusten, kuten tuulivoimalatyömaiden, kohdalla. Voimaloita rakennetaan usein olemassa olevan tieverkon ulkopuolelle, jolloin tiestöä suunniteltaessa on otettava huomioon kuljetettavien komponenttien erikoispiirteet ja -tarpeet. Yksittäinen tuulivoimalan siipi voi olla jopa 80 metriä pitkä sekä painaa yli 10 000 kiloa, joka vaikuttaa merkittävästi sekä ajoreittien valintaan että uusien tiestöjen rakentamiseen.
”Reittisuunnitelmamme perustuu aina ajankohtaiseen dataan, joka kerätään skannaamalla valittu reitti kokonaisuudessaan. Kerätystä datasta rakennetaan 3D-maailma, jonne syötetään 3D-mallinnettu kalusto. Näin pystymme ajamaan koko reitin läpi tietokoneen ruudulla ja siten toimittamaan asiakkaalle sentintarkan virtuaalisesti valmiiksi ajetun reittisuunnitelman”, kertoo Ahola Engineeringistä vastaava liiketoimintajohtaja Sauli Lomakka.
”Moderni teknologia kuten laserkeilaus ja 3D-mallinnus auttavat meitä välttämään turhia puuston kaatoja, liikennehäiriöitä, maastonmuokkauksia sekä pullonkauloja. Samalla säästämme yhdessä rekkalasteittain aikaa ja rahaa”, lisää Lomakka.
Ajan ja rahan säästämisen lisäksi uuden teknologian hyödyntäminen mahdollistaa tarvittavan tiemaatiestön rakentamisen mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Tulevaisuudessa 3D-mallinnus poistaa tarpeen tyhjällä kalustolla tehtäville testiajoille, mikä vähentää erikoiskuljetusten päästöjä merkittävästi. Jo nyt modernin teknologian avulla pystytään minimoimaan huoltoteiden tieltä kaadettavan puuston määrä.
Ahola Engineering osana kansainvälistä liiketoimintaa
Ahola Special tiedotti aiemmin keväällä laajentavansa liiketoimintaansa pohjoismaista Eurooppaan. Uudet teknologiset ratkaisut ovat merkittävässä roolissa myös kansainvälisessä liiketoiminnassa.
”Meille on tärkeää, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme kokonaisvaltaisesti niin Suomessa kuin maailmalla. Euroopassa on nyt jo käynnissä monia projekteja, jotka vaativat meiltä löytyvää erikoiskuljetusosaamista. Investoinnit uusiin teknologioihin tukevat pitkäaikaista strategiaamme myös kansainvälisillä markkinoilla ja tavoitteenamme onkin olla Euroopan tasolla merkittävä erikoiskuljetusyhtiö jo lähivuosien aikana”, lopettaa Lomakka.