Saksalainen perävaunuvalmistaja Schmitz Cargobull ilmoittaa tuovansa konttipuoliperävaunut takaisin tuotantoon. Konttiruodot olivat pitkään poissa Schmitzin valikoimista, sillä yritys kertoo tuotteen kysynnän laskeneen voimakkaasti vuoden 2008 lopulla, kun kansainvälinen talouskriisi alkoi. Näin ollen tämän laman seurauksena yrityksessä päädyttiin lopettamaan konttipuolikkaiden valmistus alalle yhtäkkiä muodostuneen uusien ja käytettyjen vaunujen ylikapasiteetin vuoksi.
”Kysyntä on nyt toipunut, ja uskomme 9 000–12 000 konttivaunun vuosittaisiin markkinoihin”, arvioi myyntijohtaja Boris Billich.
Päämarkkinan arvellaan löytyvän Saksasta, Hollannista, Belgiasta ja Skandinaviasta.
Schmitz Cargobull tulee tarjoamaan konttien kuljetukseen vaunumalleja S.CF Gooseneck 45‘ Euro Light, S.CF Gooseneck 45‘ Euro and S.CF Gooseneck 40‘ LX. Niiden valmistamiseksi yritys on sopinut tuotantoyhteistyöstä turkkilaisen Koluman Otomotiv Endüstrin kanssa. Tuotantomääräksi on arvioitu tuhat konttiperävaunua vuodessa vuoteen 2021 mennessä. Scmhitz Cargobullilta kerrotaan, että turkkilainen yhteistyöyritys on tunnettu myös mm. Daimlerin kanssa tehdystä tuotannosta, ja samalla vakuutetaan laadunvarmistuksen olevan kohdallaan: ”Tuotantoprosessi on räätälöity täysin vastaamaan laatuvaatimuksiamme ja asiakkaidemme odotuksia. Asiakas voi olla varma, että hän saa aidon Schmitz Cargobull -tuotteen”, lausuu Andreas Schmitz.