MAN-hyötyajoneuvojen Suomen maahantuoja ja jälleenmyyjä Adampolis Finland ja vetyasematoimija Vireon kertovat aloittavansa strategisen yhteistyön vetyliikennöinnin edistämiseksi Suomessa. Tavoitteena on luoda maahan kattava vetyjakeluverkko, joka puolestaan tukee vetykaluston yleistymistä.
Vireon rakentaa vetyjakeluasemaverkostoa Pohjoismaihin ja on jo aloittanut yhteistyön MAN Truck & Bus SE:n kanssa Norjassa vetyliikennöinnin edistämiseksi. Nyt yhteistyö laajenee Suomeen. Tavoitteena on luoda kattava jakeluverkko, jonka myötä kuljetusyritykset pystyvät toimimaan vetyajoneuvoilla halki Suomen. Ensimmäiset asemat tullaan avaamaan Vireonin mukaan Jyväskylään ja Vantaalle.
MAN puolestaan kertoo valmistavansa 200 kappaleen esisarjan vetykuorma-autosta, ja Suomi on yksi markkina-alueista, joissa autoja tästä sarjasta voidaan hyödyntää.
”On hienoa, että MAN tuo ensimmäiset vetykuorma-autonsa markkinoille ja pystyy nopeasti skaalaamaan tuotantoa. Hyvä yhteistyö toimijoiden välillä varmistaa vedyn saatavuuden ajoneuvojen tullessa käyttöön”, sanoo Vireonin Juho-Matti Uuksulainen.
MANin mukaan sen tavoitteena on tarjota päästöttömiä teknologiaratkaisuja, jotka toimivat tehokkaasti kaikissa olosuhteissa. Tämä mainitaan syyksi lähteä viemään vetyajoneuvoja erityisesti Pohjoismaihin.
Adampolis Finlandin toimitusjohtaja Kari Rautanen listaa vetyautoilun hyötyjä: ”MANin vetykuorma-autot tarjoavat korkean hyötykuorman, pitkän, yli 500 km:n toimintasäteen sekä nopean, noin 10 minuutin tankkausajan. Ne täydentävät MANin BEV-ajoneuvojen tarjontaa erityisesti pitkän matkan kuljetuksissa ja korkean kuorman ajoneuvoissa. MAN hTGX on suunniteltu Pohjoismaiden vaativiin olosuhteisiin, ottaen huomioon korkeat kuljetusmassat, ilmasto-olosuhteet ja maaston. Luotettava MAN-teknologia perustuu TG-sarjaan ja sisältää innovatiivisia ratkaisuja, jotka on kehitetty omalla Nürnbergin moottoritehtaalla.”
Ensimmäiset 200 esisarjan vetykuorma-autoa luovat valmistajan mukaan pohjan kannan nopealle laajentumiselle. Sarjatuotantoa suunnitellaan aloitettavan vuonna 2026. Suomeen on tiettyjen ehtojen täyttyessä mahdollisuus saada jo näitä esisarjan vetykuorma-autoja. ”Odotamme innolla, että voimme tarjota päästöttömän ratkaisun siitä kiinnostuneille asiakkaille”, sanoo Mikko Silfverberg kuorma-autojen tuotepäällikkö Adampolis Finlandilta.
Toimiva vetyautoilu vaatii toki yhteisen ekosysteemin, jossa jakelu, ajoneuvot, asiakkaat ja huoltopalvelut sitoutuvat pitkäjänteisesti tämän edistämiseen. Adampolis Finlandin ja Vireonin yhteistyön uskotaan avaavan mahdollisuuksia ja luovan verkoston vihreään siirtymään sitoutuneiden asiakkaiden kanssa. Kattavan vetyjakeluverkoston rakentaminen on välttämätön edellytys vetyajoneuvojen liikenteen käynnistämiselle.
”Vetytankkausasemat ovat ratkaisevassa asemassa, ja yhteistyö Vireonin ja MANin välillä varmistaa, että Pohjoismaat ovat etusijalla vetyteknologian kehityksessä. Strategisen yhteistyön tavoitteena on lisätä osaamista, vähentää riskejä ja esteitä ja vetyratkaisujen käyttöönotossa. MANin ja Vireonin yhteistyö mahdollistaa kattavan vetyjakeluverkoston rakentamisen koko Pohjoismaihin, tukien kestävän liikenteen kehitystä alueella”, summaa puolestaan Norwegian Hydrogenin Petri Luoma.
Suomen vetyjakeluverkostolle on jo suunniteltu ensimmäiset viisi sijoituskaupunkia, joilla pyritään mahdollistamaan valtakunnallinen ammatillinen liikennöinti vetyajoneuvoilla. Vetyjakelupisteet tullaan rakentamaan Vantaan ja Jyväskylän lisäksi Liminkaan, Tornioon ja Helsingin Vuosaareen. Vuosaaren piste tullaan rakentamaan yhdessä energiayhtiö Helenin kanssa satamassa sijaitsevan vetylaitoksen yhteyteen.