Tiestön talvihoidon laatu ei saa pettää pahoillakaan keleillä, muistuttavat kuljetusalan järjestöt SKAL ja Rahtarit. Pohjoisessa nelostielle joulukuun alkuviikonloppuna osunut peilijää, ajoneuvoyhdistelmän suistuminen ja yötä myöten seisseet autojonot puhuttavat alan ammattilaisia. Järjestöt alleviivaavat, etteivät ne etsi syyllisiä, vaan peräävät ratkaisuja turvalliseen talviliikennöintiin. Avainasemassa on tällöin ammattiautoilijoiden kuunteleminen.
SKAL ja Rahtarit linjaavat tavoitteekseen, että tienpidon ja talvihoidon laatu olisi kauttaaltaan kunnossa ja paremmin valvottua, ja tämä heijastuisi vahvasti myös hoitourakoihin.
”Kuljetusyrityksille ja kuljettajille on ammattiylpeys viedä tavarat turvallisesti perille ja näin säilyttää asiakkaiden luottamus toimintaan. Teiden ylläpitäjien on mahdollistettava tämä toiminta. Tie voi muuttua huonokuntoiseksi todella nopeasti, siksi tarvitsemme ammattimaista, ennakoivaa tienhoitoa”, toteaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.
”Työt on tärkeää hoitaa, mutta ei kenenkään hengen ja terveyden kaupalla. Jos keli on erittäin haastava, on parempi laittaa rattaat seis ja toimittaa tavara perille ehjänä tilanteen parannuttua. Soitto tienkäyttäjien linjaan on tärkeä, jotta tieto kulkee ja hoitotoimiin luodaan painetta”, sanoo Rahtareiden puheenjohtaja Juha Nyberg.
Huonokuntoisella tiellä on muitakin seurauksia kuin liikenneturvallisuuden heikkeneminen. SKALin toissatalvisessa barometritutkimuksessa kolmannes vastaajista kertoi polttoaineen kulutuksen kasvaneen huonokuntoisen tiestön seurauksena. Se tarkoittaa myös ilmastopäästöjen kasvua. Pitenevät ajoajat haastavat kuljetusalan tarkasti säädeltyjen ajo- ja lepoaikojen noudattamista. Myös riski kalustovaurioihin kasvaa. Erityisesti renkaat ovat kovilla huonolla tieverkolla.
Liikenneturvallisuuden heikkeneminen ja ajoaikojen odottamaton piteneminen vaikuttavat suuresti kuljettajan työolosuhteisiin. On tärkeää, että kuljettajan työpaikka – eli auton lisäksi tie – on sellaisessa kunnossa, että siellä voi rauhallisin mielin ajaa turvallisesti. Yhteiskunnan tehtävä on huolehtia teiden liikennöitävästä kunnosta.
Järjestöjen toimenpidelista
- Tienhoitourakoissa raha ei saa ratkaista vaan laatu. Hankintoja ei tule tehdä vain hintasäästöjen perusteella.
- Ennakointia on tehostettava erityisesti haastavimmissa oloissa. Urakkamallin tulee kannustaa tähän kustannusten säästämisen sijaan.
- Riittävällä ja tasalaatuisella valvonnalla voidaan taata tilatun laatutason toteutuminen kaikissa oloissa.
- Lähtökynnysten ajoittamisessa ohjaavana tekijänä tulee olla, ettei laatutasoa lyhytaikaisestikaan aliteta missään oloissa.
- Digitaalisia ratkaisua tulee kehittää ja hyödyntää. Keli- ja ajoneuvokameroita voidaan käyttää nykyistä tehokkaammin laadunvalvonnassa.
Aineistoa:
SKALin Maanteiden talvihoidon haasteet -raportti sisältää toimenpideohjelman teiden talvihoidon ongelmien korjaamiseksi.