Ranskalainen puhtaan energian infrastruktuuriin keskittynyt yhtiö Proviridis on kehittänyt Kempowerin kanssa uuden sähkörekkojen latausasennusratkaisun, joka tukee logistiikan sähköistymistä. Maanalainen asennus ratkaisee keskeisen tilahaasteen raskaan kuljetuskaluston sähköistämisessä ja voi säästää merkittävästi tilaa logistiikkakeskuksissa ja sähkörekkojen latausasemilla.
Ranskalainen Proviridis on suunnitellut Kempowerin pikalatureiden asentamiseen uudenlaisen ratkaisun, joka mahdollistaa latauslaitteiden sijoittamisen maan alle. Samalla uusi asennusinnovaatio poistaa tarpeen varata olemassa olevilta pysäköintialueilta tilaa latureille. Innovaatio kehitettiin Proviridisin rekkavarikolla Saint Quentin Fallavierissä Ranskassa.
Tila ja tilankäyttö on yleinen haaste logistiikassa, eivätkä kookkaat latausasemat ainakaan helpota asiaa. Siksi Proviridis testasi, miten Kempower Control Unit -ohjausyksikön voi asentaa maan alle. Ohjausyksikkö saa virtansa maan päälle asennetusta 600 kW -tehoisesta Kempower Power Unit -tehoyksiköstä. Onnistunut pilotointi on ensimmäinen esimerkki maanalaisen asennuksen hyödyntämisestä tilarajoitteiden voittamiseksi, ja tarjoaa edullisemman vaihtoehdon nykyisin jo monissa logistiikkakeskuksissa käytetyille, ajoneuvojen yläpuolelle asennettaville latureille.
Latauslaitteiston sijoittaminen maan alle tarjoaa lisäetuna suojan vaurioilta, ja samalla latausinfran hajautettu suunnittelu mahdollistaa käytettävissä olevan tehon dynaamisen jakamisen Kempower Power Unitista jopa kahdeksalle laturille. Proviridiksen pilottiasennuksen pohjalta on jo lähdetty kehittämään räätälöityjä kokonaisuuksia muille asiakkaille. Uusi asennustapa voi tarjota ratkaisun myös sähköbussivarikoille, joissa latausjärjestelmän asennukseen liittyy samankaltaisia tilahaasteita erityisesti kaupungeissa.
Perinteinen tapa asentaa latauslaitteita varikoille voi johtaa jopa 20 %:n vähennykseen olemassa olevasta rekkojen pysäköintikapasiteetista. Kempower on jo aiemmin saanut tunnustusta lataussatelliittiensa pienestä koosta ja tehokkaasta tilankäytöstä. Proviridiksen patentoima ratkaisu Kempowerin latureiden asentamiseksi voi entisestään lisätä sijoitetun pääoman tuottoa varmistamalla, että ajoneuvojen lukumäärää ei tarvitse vähentää tilanpuutteen vuoksi, kun yhtiöt sähköistävät rekkakalustoaan.
Innovaatio on tällä hetkellä pilottikäytössä Proviridisin Saint Quentin Fallavierin V-GAS-asemalla. Seuraavassa vaiheessa Proviridis laajentaa ratkaisua muualle Ranskaan hyödyntäen yksinomaan Kempowerin pikalatausratkaisuja. Proviridiksen latauskenttä pystyy tarjoamaan jopa 240 kW tehoa yhdelle kuorma-autolle, mikä mahdollistaa latauksen 0–100 %:n noin tunnissa.
Kempowerin Ranskan myyntijohtaja Cédric Moret kommentoi: ”Monet logistiikka-alan yritykset ovat sitoutuneet edistämään kestävää kehitystä, mutta he tarvitsevat ratkaisuja, jotka säilyttävät varikoiden kapasiteetin, kun kalustoa sähköistetään. Valitettavasti pysäköintitilan menetys on kuitenkin yleinen ongelma latausinfran asennuksessa, ja juuri siksi olemme erittäin innoissamme Proviridisin maanalaisen ratkaisun tuomista uusista mahdollisuuksista.”
Proviridisin tekninen johtaja Olivier Verdu kommentoi: ”Meillä on pitkä kokemus innovaatioista, kuten akkuvarastojen integroinnista latausasemiimme, ja olemme ylpeitä voidessamme olla uuden maanalaisen latausratkaisun edelläkävijöitä yhdessä Kempowerin kanssa. Kestävyys ja joustavuus ovat kaksi keskeistä kuljetuskaluston ominaisuutta, ja Kempowerin Control Unit -ohjausyksikkö osoittautui erittäin sopivaksi maanalaisen ratkaisun vaatimuksiin. Kempower Control Unit kestää hyvin lämpötilan ja ympäristöolosuhteiden vaihteluita, tarvitsee vain vähäistä tuuletusta ja vastaa monipuolisesti asiakastarpeisiin – nämä ovat kaikki ominaisuuksia, jotka tekevät Kempowerin ratkaisusta täydellisen vaihtoehdon logistiikan latausjärjestelmiin.”