Tänä vuonna päällystetään yhteensä yli 4 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Samaan suuruusluokkaan päästiin viimeksi vuonna 2020. Vilkas päällystyskausi on pyörinyt lisärahoituksen turvin, ja sillä on pystytty taittamaan maantieverkon korjausvelan kasvua. Myös työllisyysvaikutukset ovat olleet merkittäviä.

Uutta päällystettä on kuluvan vuoden aikana tehty ympäri Suomen. Maanteiden päällystysten korjaustöitä on kuluvana vuonna suoritettu kuuden urakoitsijan voimin lähes 50 urakassa, kaikkien Manner-Suomen maakuntien alueella ja yli 190 kunnassa.

Vuonna 2023 maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä päällystettiin yhteensä vain 1 682 kilometriä, mutta tänä vuonna lukema kohoaa yli 4 000 kilometriin. Valtaosa päällystyskauden töistä on jo valmistunut.

Korjausvelan kasvun taittamiseen tarkoitetulla lisärahoituksella on ollut myös merkittävä työllisyysvaikutus. Jos laskun apuvälineenä käytetään kaavaa, jossa miljoona euroa työllistää yhdeksän henkilöä päällysteketjussa, 250 miljoonalla eurolla on työllistetty noin 2 300 henkilöä.

Viime vuosien niukan rahoituskehys myötä päällystystyöt on priorisoitu vilkkaimmalle noin 10 000 kilometrin verkolle, jossa liikenteestä kulkee noin kaksi kolmasosaa. Tämä on näkynyt muun tieverkon kunnon heikentymisenä. Huonokuntoisten päällysteiden määrän kasvu kuitenkin taittuu ja jopa hieman laskee tänä vuonna. Tänä vuonna vilkkaimman tieverkon ulkopuolella tehdäänkin yli puolet kaikista päällystystöistä.

Pohjois-Suomessa viimeiset kohteet saadaan valmiiksi arviolta syys-lokakuun vaihteessa. Sen sijaan Etelä-Suomessa päällystystyöt voivat venyä jopa marraskuulle saakka. Päällystystyön jälkeen tehdään vielä tiemerkinnät, ennen kuin työmaa on kokonaan valmis.

Kasvanut kilometrisuorite näkyy myös valtion omistamilla kävely- ja pyöräteillä. Niitä päällystetään tänä vuonna lähes 200 kilometriä, kun edellisen kerran vastaavaan lukuun on päästy vuonna 2010. Korjausvelan kasvua hillitään siis myös tällä kevyen liikenteen puolella.