Scania ilmoittaa olevansa maailman ensim­mäinen kuorma-​autojen OEM-​valmistaja, joka käyttää kompo­nent­teja uudel­leen pääko­koon­pa­no­lin­jalla. Ensimmäisenä askeleena otettu vaihdelaatikon uudelleenvalmistusprojekti kulutti noin 50 prosenttia vähemmän materiaalia ja tuotti noin 45 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna täysin uuden vaihteiston valmistamiseen.

Scania on ryhtynyt integroimaan uudelleenkäytettyjä komponentteja pääkokoonpanolinjansa tuotantoon Ruotsissa. Valmistaja kertookin olevan ensimmäinen kuorma-autojen alkuperäisvalmistaja, joka on tehnyt tämän ratkaisun osana iReGear-tutkimushanketta yhdessä Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun KTH:n ja vaihteistojen kunnostuksessa ja uudelleenvalmistuksessa ansioituneen Scandinavian Transmission Service AB:n (STS) kanssa. Ensimmäisenä reman-komponenttina linjalle on saateltu vaihdelaatikko, joka on läpikäynyt täsmälleen samat tiukat vaiheet ja laatu- ja toimintatestit kuin täysin uusista osista valmistetut vaihteistot. Se arvioitiin samalla testilaitteella, jota käytetään uusille yksilöille, ja sitä seurattiin noin 100:lla erilaisella laatu- ja toimintaparametrilla. 

Vaihteisto täytti Scanian mukaan kaikki vaatimukset, joten se voitiin vahvistaa olevan uudenveroinen, täyttäen Scanian laatu- ja suorituskykyvaatimukset.

Sen lisäksi, että kunnostettu vaihdelaatikon luvataan olevan yhtä hyvä kuin uusi, prosessissa saatiin huomattavia ympäristöetuja. Kyseisen vaihdelaatikon uudelleenvalmistaminen kulutti noin 50 prosenttia vähemmän materiaalia ja aiheutti 45 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna vaihdelaatikoihin, jotka on valmistettu vain uusista komponenteista.

Autoteollisuudessa pidetäänkin tämänkaltaista uudelleenvalmistusta, jossa vanhoja osia käytetään uudelleen uusien, yhtä laadukkaiden tuotteiden luomiseksi, lupaavana strategiana ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja kiertotalouteen siirtymisen tukemiseksi. Sillä puututaan myös lisääntyviin raaka-aineongelmiin. Suuresta potentiaalistaan huolimatta Euroopan autoteollisuuden uudelleenvalmistus rajoittuu toistaiseksi pääasiassa varaosien valmistukseen jälkimarkkinoille, ja osuus uusien komponenttien valmistuksesta on vain 1,1 prosenttia European Remanufacturing Networkin (2015) raportin mukaan. 

Prosessin laajempi käyttöönotto edellyttääkin, että ajoneuvovalmistajat integroivat uudelleenvalmistetut komponentit suoraan uusien ajoneuvojen tuotantolinjoihin sen sijaan, että niitä käytettäisiin vain jälkimarkkinamyynnissä. Esimerkiksi mainitun iReGear-projektin toivotaan auttavan alaa tässä.