Scania esittelee Ruotsin Elmia-messuilla uusimman version Scania Opticruisen G-sarjan vaihteistoista. G38 on kehitetty erityisesti toimimaan yhdessä Scanian tehokkaimman V8:n kanssa.
G38 on G-sarjan vaihteistojen uusin tulokas. Se on räätälöity käsittelemään Scanian 770 hv:n V8:n tuottamaa 3700 Nm:n vääntömomenttia. Laatikossa itsessään on silti täsmälleen samat mitat ja paino kuin G33:ssa. Kuinka jämäkämpi kirstu on mahdutettu näihin mittoihin?
”Kyse on pohjimmiltaan metallurgiasta, äärimmäisempien teräslaatujen valitsemisesta ja hammasrattaiden kiillotuksen ja kuulapuhalluksen kaltaisten tekniikoiden soveltamisesta tiettyjen tärkeiden komponenttien kovettumisen ja kestävyyden lisäämiseksi”, sanoo Mats Henriksson, Scanian kehitysinsinööri. ”Olemme myös lisänneet ylimääräisiä öljykanavia tärkeimpiin osiin, mutta siinä kaikki – G-sarjan perusrakenne on itsessään erittäin luja.”.
G-sarjan vaihteistot ovat tyypillisesti 60–70 kg kevyempiä kuin muut Scanian vaihdelaatikot, pääasiassa täysalumiinikoteloiden ja pienempien kokonaismittojen vuoksi. Toinen keskeinen saavutus on melun vähentäminen, joka on edellytys tulevien määräysten täyttämiselle. Näiden automaattisten manuaalivaihteistojen vaihteenvaihdot tehdään pneumaattisilla toimilaitteilla. Käyttämällä akselijarruja Scanian insinöörit ovat pystyneet vähentämään synkronointien määrää, tilaa käytetään sen sijaan leveämmille hammasrattaille.
”G-sarja ja sen ominaisuudet olivat jonkinlainen vallankumous esittelyhetkellä, ja ne ovat sitä edelleen, jos minulta kysytään”, kertoo Scania Trucksin tuotepäällikkö Bo Eriksson. ”G-sarja tarjoaa kaikille asiakkaillemme lisäarvoa, samalla kun se on joustava ja sopii laajaan käyttötarpeeseen ja useisiin toimintoihin, joissa käytetään paljon hevosvoimia ja vääntömomenttia. Esimerkiksi raskaan liikenteen vetoautot hyötyvät varmasti G38-mallista. Se on erinomainen lisä Scanian modulaarisen järjestelmän tasapainoisiin suorituskykyvaiheisiin.”
G-sarjan vaihteistot voidaan tilata myös HD-versioina (Heavy Duty), eikä G38 ole poikkeus. G38CH:nä siinä on leveämpi planeettavaihteisto, joka lisää entisestään kestävyyttä. Tämä lisää kykyä käsitellä kardaaniakselin suurta vääntömomenttia myös vaativimmissa tieolosuhteissa alemmilla tieverkoilla ja huonokuntoisilla metsäpätkillä.
G38-vaihteisto on lyhyempi kuin Scanian nykyinen GRSO926 vaihteisto, joka on suunniteltu samantyyppiseen käyttöön. Tietty ero niiden välillä on, sillä G38:lla on vain yksi sisäänrakennettu vääntömomentin rajoitus: vain 100 Nm moottorin tehoa rajoitetaan tietyllä vaihteella ja kierrosluvulla, jota valmistajan mukaan tuskin edes huomaa. G38 tarjoaa 14 vaihdetta eteenpäin, joihin kuuluu myös superryömijä ja suora vaihde, sekä mahdollisuus määrittää jopa 8 vaihdetta taaksepäin.