Tämän vuoden Dakar-ralli on jo historiaa, mutta detaljina kerrottakoon, että 14 intensiivisen ajopäivän suorittajista kärkikymmenikön jokaisessa truck-luokan ajoneuvossa oli Allison Transmissionin täysautomaattinen vaihteisto – kuten myös 80%:ssa parhaan kahdenkymmenen auton joukosta.
Sekä tämän vuoden että vuoden 2023 Dakarin rallilla on jotain yhteistä. Tuloslista nimittäin osoittaa, että kahdestakymmenestä parhaasta osallistujasta 80% ajoi ajoneuvoa, joka oli varustettu Allison Transmissionin täysautomaattisilla vaihteistoilla, aivan kuten koko kilpailun truck-luokan kärkikymmenikkökin. Esimerkkinä tästä on Hino Team Sugawara, joka kuljettaja ja joukkueenjohtaja Teruhito Sugawaran ohjaamana päätyi vastoinkäymisten jälkeen seitsemännelle sijalle.
Hino Team Sugawara on käyttänyt täysautomaattisilla vaihteistoilla varustettuja Allison 3000 Series -kuorma-autoja vuodesta 2020 lähtien. Tänä vuonna tavoitteena on ollut saada ajoneuvoista mahdollisimman kevyitä, jotta niiden olisi helpompi navigoida Rub Al Khalin aavikon haastavilla hiekkadyyneillä. Vuonna 2023 kilpailuun osallistuneisiin autoihin verrattuna insinöörit ovat onnistuneet pudottamaan ajoneuvon painoa noin 400 kilolla.
”Kilpailuolosuhteet muuttuvat vuosi vuodelta rankemmiksi samalla kuin ajoneuvojen tekniikka paranee. Aiemmissa kilpailuissa monet joukkueet ottivat osaa muokatuilla tuotantoajoneuvoilla, mutta tieolosuhteiden muututtua vaativimmiksi monet ovat lopettaneet kilpailemisen. Meillä on 30 vuoden kokemus tästä kisasta, ja olemme ottaneet opiksemme kokemuksistamme. Olemme esimerkiksi suurentaneet öljynjäähdytintä parantaaksemme vaihteiston lämmönsietokykyä äärimmäisissä sääolosuhteissa”, sanoo Teruhito Sugawara ja jatkaa:
”Hiekkaisessa maastossa tavallisilla vaihteistoilla vaihdoissa voi tapahtua yllättäviä jarrutuksia. Ajoneuvon suorituskyvyn lisäksi myös kuljettajan kokeneisuudella on suuri merkitys, jotta ajoneuvo ei juuttuisi hiekkaan tai kaatuisi. Sellaisten virheiden välttäminen on ensisijaisen tärkeää aikojen parantamiseksi.”
Hiekkadyynien kaltevuus on usein 30 astetta, eikä niiden kiipeäminen ole helppoa.
”Ajoneuvot, joissa on täysautomaattiset vaihteistot, tekevät ajamisesta helpompaa, koska se mahdollistaa molemmilla käsillä ohjauspyörästä kiinni pitämisen. Aiempien kokemusteni perusteella minulla on Allisonin tasaiseen kiihtyvyyteen, suorituskykyyn ja kestävyyteen vankka luottamus”, summaa Teruhito Sugawara.
Allison Transmission kertoo olevansa johtava hyöty- ja puolustusajoneuvojen voimansiirtoratkaisujen suunnittelija ja valmistaja sekä maailman suurin täysautomaattisten vaihteistojen valmistaja keskisuurille ja raskaille ajoneuvoille. Allisonin tuotteita käytetään monenlaisissa ajoneuvoissa, mukaan lukien maantiekuorma-autoissa, linja-autoissa, matkailuautoissa, matkailuajoneuvoissa, maastoajoneuvoissa ja off-highway-laitteissa (energiantuotanto, kaivosala ja rakennusteollisuus) sekä puolustusajoneuvoissa (pyörillä ja teloilla kulkevat). Vuonna 1915 perustetun yhtiön pääkonttori sijaitsee Indianapolisissa, Yhdysvalloissa. Allison toimii yli 80 maassa, ja sillä on alueelliset pääkonttorit Alankomaissa, Kiinassa ja Brasiliassa sekä tuotantolaitokset Yhdysvalloissa, Unkarissa ja Intiassa. Lisäksi sillä on maailmanlaajuiset suunnitteluresurssit, mukaan lukien sähköistystekniikan tutkimuskeskukset Indianassa, Michiganissa ja Lontoossa. Allison Transmissionilla on myös noin 1 600 itsenäistä jakelu- ja jälleenmyyntitahoa ympäri maailman.