Ensimmäiset kuusi kappaletta vähäpäästöisiä Efficiency Champion -mallisarjan DAF XG 450 FT -autoja on toimitettu Flowertrucks Oy:lle.

Lämpösäädeltyjä kuljetuksia Suomen, Saksan, Tanskan, Alankomaiden, Ranskan, Espanjan, Italian, Iso-Britannian ja Marokon välillä tarjoava tamperelainen Flowertrucks Oy on saanut ensimmäiset kuusi kappaletta tilaamiaan vähäpäästöisiä Efficiency Champion -mallisarjan DAF XG 450 FT -vetoautoja. Syitä päätökseen hankkia DAF XG:t oli yrityksen mukaan useita. 

Flowertrucks Oy:stä kerrotaan perusteiksi muun muassa hankittujen kuorma-autojen erittäin alhaiset CO2 -päästöt ja VECTO-pisteet, joilla saavutetaan edulliset Saksan tietullimaksut. Autojen polttoaineenkulutus ja pienet kokonaiskäyttökustannukset todettiin myös DAF XG:n valttikorteiksi. Lisäksi mainittiin kuljettajien mukavuuden asettuvan aivan uudelle tasolle ajo-ominaisuuksien ollessa huippuluokkaa.

Autoissa kerrotaan olevan kaikki päivitetyt turvavarusteet, nopeusrajoituksen tunnistus, kuljettajan vireystilan valvonta, kaistavahtijärjestelmä ja etu- ja sivutörmäysvaroitin. Taustapeilit on korvattu kamerajärjestelmällä ja niiden lisäksi kulmakameralla, jonka näkymä on lähes 270 astetta.

Kuljettajan vapaa-aikaan XG-ohjaamon kerrotaan tarjoavan suorastaan ylelliset oltavat; varusteluun kuuluu 80 cm leveä sänky, kääntyvä kuljettajan istuin, sekä taukoilmastointi ja ohjaamon lisälämmitin, jotka takaavat tasaisen lämpötilan hytissä vuoden ympäri.

Uudet DAF:it tulevat Suomen ja Hollannin väliseen liikenteeseen kuljettamaan kaikenlaista rahtia kukista teollisuuden valmistuotteisiin.

Flowertrucks Oy:n hallituksen puheenjohtaja Sami Ruokostenpohja kertoo: ”Valintaamme vaikutti DAFin kokonaistaloudellisuus. Pystymme säästämään polttoainekuluissa ja tiemaksuissa. Myös kuljettajien asumisviihtyvyys on yksi tärkeä tekijä, johon DAF XG:n valtava hytti luo hyvät perusteet.”

Nordic Truckcenter Oy:n myyntipäällikkö Hannu Timonen on syystäkin tyytyväinen: ”Olen todella tyytyväinen nähdessäni Flowertrucksin upean DAF XG -rivistön. Nämä autot ovat ensimmäiset, joiden Vecto-arvolla päästään muun muassa Saksan tietullimaksuissa edullisempaan 3-luokkaan. Flowertrucksin kuljettajilta saamani palaute on ollut pelkästään positiivista. Odotan innolla, että saamme tuloksia autojen todellisista kulutuksista.”