Ajoneuvojen moottorien ohjelmoijien ja muutosten tekijöiden on pitänyt kesäkuun alusta alkaen osoittaa ajoneuvon täyttävän muutoksen jälkeen päästöjä koskevat vaatimukset. Riittäviksi osoituksiksi katsotaan hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus.

Ajoneuvolakiin 1.6.2024 voimaantullut muutos käänsi osoittamisvelvollisuuden päästöjen vaatimustenmukaisuudesta toimijoille, jotka tarjoavat asiakkaalle moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.

Traficomilta painotetaan, että liikenteessä käytettävään ajoneuvoon voi myydä sellaisia moottorinohjausohjelmia tai päästöjärjestelmämuutoksia, joista myyjä pystyy osoittamaan tarjoamansa palvelun täyttävän päästöjä koskevat säädökset ja määräykset. 

”Vastuu kaikessa päästömanipulaatiomääritelmän täyttävässä palvelun tarjonnassa on päästöjen osalta palvelun tarjoajalla eikä asian vastuuta voi vierittää kuluttajalle. Toiminta, jossa muutoksia on tehty ja tarjottu kuluttajille ilman osoituksia ja selvityksiä päästötasoista tai palveluita on myyty ’ei tieliikennekäyttöön’ -ilmoituksella ajoneuvoihin, joiden tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, ei voi siis enää jatkua”, toteaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tarkastaja Kaarle Röyttä.

Moottorin ohjelmoinnilla ja päästömanipulaatiolla tarkoitetaan moottorin ohjantalaitteen muutoksia, joilla on vaikutusta moottorin toimintaan ja ominaisuuksiin, esimerkiksi tehon lisäykset ja optimoinnit. Traficomilta otetaan esille, että päästömanipulaatio tarkoittaa myös pakokaasupäästöjärjestelmien muutoksia. Kyseeseen tulevat esimerkiksi DPF, SCR ja EGR, jotka ovat olennaisia pakokaasujärjestelmien osia.

Päästöjen osalta riittäviksi osoituksiksi katsotaan pätevän hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus. Traficomin mukaan tutkimuslaitoksia löytyy Euroopasta sekä Suomesta, mutta kesäkuun alussa Suomessa ei ollut yhtään hyväksyttyä asiantuntijaa, jolla olisi ollut pätevyyttä ajoneuvojen päästöjen toteamiseen. Korjaamon tai katsastusaseman päästömittaustodistus ei ole osoitus ajoneuvon päästötasosta tai osoitus vaatimustenmukaisuudesta.

Jos päästömanipulaatiomääritelmän täyttäviä palveluita tarjoaa kuluttajille ilman hyväksyttäviä osoituksia, voi Traficom määrätä asiasta talouden toimijalle seuraamusmaksun, joka voi olla suurimmillaan 30 000 euroa. 

Suomessa on luonnollisesti paljon ajoneuvoja, joihin on asennettu päästömanipulaatiojärjestelmiä. 

”Jos tiedät, että autoosi on tehty ohjelmallisia muutoksia tai siitä on poistettu päästöjärjestelmäkomponentteja, varmista ajoneuvon liikennekelpoisuus esimerkiksi valmistajan edustajalta. Jos haluat poistaa muutokset ja palauttaa ajoneuvon alkuperäiseen kuntoon toimi valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti. Jos taas haluat pitää muutokset ja saattaa autosi liikennekelpoiseksi, katsastustoimipaikat auttavat muutoskatsastuksiin ja ajoneuvojen hyväksyntään liittyvissä asioissa”, neuvoo Röyttä.

Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300–30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun.