Volvo Trucks kertoo kehittävänsä kuorma-autoja, joissa on vedyllä toimiva polttomoottori. Maantietestit näillä kuorma-autoilla alkavat vuonna 2026, ja kaupallinen lanseeraus on suunniteltu tämän vuosikymmenen lopulle. Vihreällä vedyllä toimivat kuorma-autot ovat merkittävä askel Volvolle nettonollatavoitteen saavuttamisessa ja asiakkaiden tukemisessa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.
Volvo linjaa, että kuorma-autot, jotka käyttävät vihreää vetyä fossiilisten polttoaineiden sijaan, ovat yksi tapa vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Vetykuorma-autot sopivat erityisen hyvin pitkille matkoille ja alueille, joilla on puutteellinen latausinfrastruktuuri tai akkujen lataamiseen on rajoitetusti aikaa.
Volvo aloittaa asiakastestaukset polttomoottoreissa vetyä käyttävillä kuorma-autoilla vuonna 2026, ja ne ovat kaupallisesti saatavilla tämän vuosikymmenen lopulla. Testaus laboratorioissa ja ajoneuvoissa on jo käynnissä. Vetykäyttöiset polttomoottorikuorma-autot täydentävät Volvon muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien tarjontaa. Näitä ovat akkusähkökuorma-autot, polttokennosähkökuorma-autot sekä uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla ja HVO:lla toimivat kuorma-autot.
”Kuorma-autot, joissa perinteinen polttomoottori säilyy, mutta toimivat vedyllä, ovat yhtä tehokkaita ja luotettavia kuin diesel-kuorma-automme, mutta lisäetuna ovat mahdolliset elinkaarenaikaiset nollapäästöt. Ne ovat arvokas lisä akkusähkökuorma-autoihimme, jotka ovat olleet markkinoilla useita vuosia”, sanoo Volvo Trucksin tuotehallinta- ja laatujohtaja Jan Hjelmgren.
Volvo Trucksin vihreää vetyä käyttävät polttomoottorit voivat päästä valmistajan mukaan elinkaarenaikaisiin nollapäästöihin käytettäessä uusiutuvaa HVO:ta sytytyspolttoaineena, ja ne luokitellaan uusien EU:n CO2-päästöstandardien mukaan ”nollapäästöisiksi ajoneuvoiksi” (Zero Emission Vehicles, ZEV). Vetypolttomoottorit päästävät vain erittäin pieniä määriä typen oksideja ja hiukkasia.
”On selvää, että raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tarvitaan monenlaista teknologiaa. Globaalina kuorma-autovalmistajana meidän on tuettava asiakkaitamme tarjoamalla erilaisia ratkaisuja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, ja asiakkaat voivat valita vaihtoehdon kuljetustehtävän, käytettävissä olevan infrastruktuurin ja vihreän energian hintojen perusteella”, sanoo Jan Hjelmgren.
Vedyllä toimivia polttomoottoreita käyttävät Volvo kuorma-autot sisältävät High Pressure Direct Injection (HPDI) -tekniikan, jossa pieni määrä sytytyspolttoainetta ruiskutetaan korkealla paineella puristussytytyksen mahdollistamiseksi ennen vedyn lisäämistä. Tämän tekniikan etuja ovat korkeampi energiatehokkuus pienemmällä polttoaineenkulutuksella ja lisääntynyt moottorin teho.
Volvo Trucks on allekirjoittanut sopimuksen Westport Fuel Systemsin kanssa yhteisyrityksen perustamisesta HPDI-teknologiaa varten. Yhteisyrityksen odotetaan aloittavan toimintansa vuoden 2024 toisella neljänneksellä virallisen hyväksynnän jälkeen.