Siimet Oy on tunnettu etenkin erikoiskuljetuskäyttöön räätälöityjen perävaunujen suunnittelusta ja valmistuksesta. Tuotevalikoimaan liittyy nyt Megalift SLT Sideloader -perävaunumallisto.
Standardikokoisen merikontin käyttäminen erilaisissa logistissa toiminnoissa yleistymiselle ei näy loppua, sillä teräsrakenteinen merikontti on erittäin kustannustehokas kuljetusmuoto niin kaukoliikenteessä kuin lähellä tapahtuvassa kuljettamisessa. Merikontin käsittelyssä vaaditaan kuitenkin aina nostokalustoa, joka tarvittaessa kulkee myös mukana autossa.
”Megalift SLT Sideloader -perävaunuilla kontit voidaan toimittaa asiakkaan toivomaan paikkaan muusta kalustosta riippumatta täysin itsenäisesti”, kertoo Siimet Oy:n myyntijohtaja Ari Mäkitalo.
Megalift on valmistanut Sideloader -tyyppisiä perävaunuja Irlannista vuodesta 2017 alkaen vuotuisen tuotantomäärän ollessa tällä hetkellä noin 100 yksikköä. Valmistajan mukaan perävaunuja on toimitettu jo yli 30 maahan eri puolille maailmaa ja lukuisten Euroopan maiden ohella Megalift-perävaunuja on toimitettu muun muassa Yhdysvaltoihin, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin.
Megalift SLT -perävaunuista on tarjolla kaksi eri kokoluokkaa ja ne on suunniteltu kuljettamaan ja nostamaan 35 tai jopa 44 tonnin painoisia kontteja. Nosturiin integroidun tukijalan ansiosta nosturin käyttö on aina turvallista myös epätasaisella alustalla. Mäkitalon mukaan hydraulikäyttöisten nostureiden avulla voidaan käsitellä käytännössä kaikkia konttipituuksia.
”Megalift SLT toimii 20”, 30”, 40”, 45” ja 2×20” konttien nostamisessa”, painottaa Mäkitalo, jonka mukaan suoran rungon ohella valikoimassa on myös hanhenkaulalla varustettu runko High Cube -konttien kuljettamiseksi.
Standardivarusteisen, omamassaltaan noin 9 tonnin perävaunu on suunniteltu täysin itsenäiseksi yksiköksi, sillä nostureiden tarvitsema käyttövoima tuotetaan perävaunuun sijoitetun dieselmoottorin avulla. Tästä johtuen perävaunua voidaan vetää ja nostureita voidaan käyttää kaikkien tavanomaisten vetoautojen yhteydessä. Nostureita ohjataan langattoman kauko-ohjaimen avulla ja helpon kunnossapidon takaamiseksi perävaunussa käytetään maailmanlaajuisesti tunnettuja komponentteja.
Nosturit Megalift valmistaa itse, mutta perävaunun runkojen kohdalla yhtiö tekee tiivistä yhteistyötä paikallisen perävaunuvalmistaja Dennisonin kanssa.
”Euroopan markkinoille tarjoamme ensisijaisesti Dennisonin valmistamaa perävaunua, jossa käytetään BPW:n 9-tonnisia akseleita rumpujarruin ja ilmajousin”, kertoo toimitusjohtaja Meredith Hall Irlannista. Tuotevalikoimaan kuuluu myös kitkaohjautuvalla akselilla varustettu perävaunu ja itsekin tuotekehitykseen vahvasti osallistuva Meredith Hall kertoo olevansa erittäin kiinnostunut kehittämään suomalaisvaatimusten mukaisia perävaunuja yhteistyössä Siimetin kanssa.
”Olemme erittäin kiinnostuneita muun muassa Suomessa käytössä olevista neliakselisista puoliperävaunuista ja uskon, että yhdessä Siimetin kanssa voimme tarjota Suomeen erittäin kustannustehokkaita kuljetusratkaisuja.”
Megaliftin tuotekehitys on alkanut vuosituhannen vaihteessa ja se on keskittynyt yksinomaan konttien kuljettamisessa ja käsittelyssä käytettäviin perävaunuihin. Valmistajan mukaan nostureiden käyttö on tehty erittäin helpoksi ja nopeaksi.
”Purkuaika perävaunusta maahan on vain kaksi minuuttia”, vakuuttaa Mäkitalo, jonka mukaan kontin käsittely tavanomaisilla trukeilla, lukeilla ja nostureilla ei vaikeudu perävaunussa sijaitsevien nostureiden johdosta.
Megalift SLT -perävaunua ja sen nostureita voidaan käyttää kontin lastaamiseen ja purkamiseen perävaunusta suoraan maahan, mutta yhtä lailla nostaminen onnistuu esimerkiksi toiseen perävaunuun tai junanvaunuun. Rakenteen mataluudesta johtuen kontteja voidaan käsitellä myös verrattain matalissa sisätiloissa.
Siimet Oy:n Ari Mäkitalo näkee Megalift SLT -tuoteperheen täydentävän mainiosti yrityksen nykyistä tuotevalikoimaa.
”Nosturilla varustettujen konttiperävaunujen markkinat ovat yhtäältä rajalliset, joskin konttiliikenteen kasvun kautta uskomme markkinoiden kasvuun. Lisäksi perävaunu nostureineen soveltuu myös muille suoritealoille, missä tarvitaan standardikokoisten kappaleiden kuljettamista ja käsittelyä”, summaa Mäkitalo lopuksi.