Närhi Oy juhlii tänä vuonna kuuden toimintavuosikymmenen merkeissä. Raskaan kaluston varaosamarkkinat ovat muutoksessa, mutta yrityksessä aiotaan reagoida uudistuksiin ensimmäisten joukossa.
Matti Närhi perusti Kauko Tikkisen kanssa Joensuun Autohajottamo K Tikkinen & Kumppanit 1.11.1963. Alalle ominaiseen tapaan hommia painettiin jokaisena viikonpäivänä, ja tämä kova työtahti periytyi pojille, Jari ja Jarmo Närhelle, jotka siirtyivät yrityksen vetovastuuseen vuonna 1988. Tässä vaiheessa yrityksen nimi oli jo vaihtunut Joensuun Autohajottamo Närheksi.
Marraskuun alussa 60 vuoden rajapyykin saavuttaneen Närhi Oy:n yrittäjäveljekset odottavat muutosta raskaan kaluston varaosamarkkinoihin lähitulevaisuudessa.
”Vaihtoehtoisilla polttoaineilla kuten sähköllä ja kaasulla kulkevia kuorma- ja linja-autoja on huollettu hyvin vähän, jos ollenkaan vapaissa korjaamoissa ja -huolloissa. Tilanne muuttuu, kun näihin ajoneuvoihin sopivien varaosien tuotesuoja loppuu ja markkinat avautuvat”, ennakoi Jarmo Närhi.
Tällöin useammat valmistajat pystyvät tuottamaan vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkeviin ajoneuvoihin varaosia. Tämä lisää autoilijoiden valinnanvapautta ja kilpailua sekä laskee hintoja.
”Seuraamme tilannetta ja aiomme olla ensimmäisten joukossa tarjoamassa alkuperäislaatua vastaavia varaosia uusiin käyttövoimiin perustuvaan kalustoon.”
Närhi kuuluu valtakunnalliseen raskaan liikenteen varaosia myyvään Raskassarja-ketjuun, jonka jäsenliikkeet puolestaan myyvät Närhen maahantuomia varaosia ympäri maata. Vuosien aikana Närhen kautta on kulkenut kymmeniä miljoonia osia, ja verkkokaupan avaamisen myötä markkinat ovat laajentuneet. Kuluvan vuoden liikevaihdon arvioidaan kohoavan yli 14 miljoonaan euroon.
”Henkilöstöä on noin 40 ja liikkeitä on Joensuun lisäksi Jyväskylässä, Kuopiossa ja Lappeenrannassa”, kuvailee Närhi Oy:n toimitusjohtaja Kari Melanen.