Legendaarinen huoltoasemaketju Shell häviää tulevaisuudessa suomalaisesta maisemasta. Tuotemerkkiä Suomessa lisenssillä käyttävä St1 on siirtymässä yhden merkin strategiaan, joka tarkoittaa asemien muuttumista suomalaismerkin ulkoasuun.
St1:llä on valtakunnalliset huoltoasemaverkostot sekä St1- että Shell -brändeillä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. St1:n hankkiessa pääosan Shellin liiketoiminnoista vuonna 2010 Suomessa ja Ruotsissa ja vuonna 2015 Norjassa, yhtiö solmi samalla pitkäaikaisen lisenssisopimuksen Shell-brändin käytöstä hankituilla vähittäismyynnin alueilla. Nykyisen sopimuskauden päätyttyä St1 siirtyy yhden brändin strategiaan, jossa se keskittää koko vähittäismyyntinsä St1-brändin alle. Nykyinen brändin lisenssisopimus pysyy ennallaan vielä pari vuotta, joten muutokset tulevat näkyviin asemaverkostossa vasta sen päättyessä, St1:ltä kommentoidaan. Yhtenä näkyvänä esimerkkinä tästä muutoksesta on esimerkiksi Mäntsälän Shell, joka on viime aikoina muuttanut ilmettään St1:ksi.
Energiatransitioyhtiö St1:llä on laaja pohjoismainen vähittäismyyntiverkosto, joka käsittää noin 1270 St1- ja Shell-brändättyä huoltoasemaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa sisältäen kasvavan määrän kaasunjakeluasemia ja sähköautojen latauspisteitä. Verkostoon kuuluu asemia, joilla on polttoaineiden jakelun ja sähköautojen latauspisteiden ohella kauppoja, ravintoloita ja autopesuloita. Uusiutuvat polttonesteet ovat tärkeä osa St1:n premium-polttonesteiden tarjontaa. Uusiutuvien polttoaineiden osuus yhtiön liikevaihdosta oli 17,4 % vuonna 2022.
”Johdonmukainen oman brändimme ja sen tarjonnan kehittäminen auttavat meitä pysymään entistäkin kilpailukykyisempinä ja tehokkaampina haastavassa markkinatilanteessa ja saavutamme sen kaksinkertaistamalla St1-brändin näkyvyyden markkinoilla. Pohjoismainen asemaverkostomme on vahvuutemme vähittäiskaupassa ja vahva kanava tuoda asiakkaillemme yhä enemmän uusiutuvan energian tuotteita sekä muita uusia palveluita. Lisäksi yhden brändin strategia tukee tavoitteitamme omalla energiatransition tiekartallamme. Tällä tiekartalla olemme luoneet vahvan yhteyden visiostamme – olla johtava CO2-hyvän energian valmistaja ja myyjä – lyhyen ja keskipitkän aikavälin strategisiin painopistealueisiimme ja suunnitelmiimme tuleville vuosille”, sanoo St1 Oy:n myynti- ja verkostojohtaja Juha Vanninen.