DAF tuo markkinoille uuden sukupolven DAF XB -jakeluautosarjan 7,5–19 tonnin luokassa. Tarjolla on sekä 4- että 6-sylinterisiä dieselmoottoreita, kuten myös akkusähköiset vaihtoehdot.
DAFin uusi jakeluautokäyttöön suunnattu XB-mallisarja on esitelty. Sarja on räätälöitävissä kaupunki- ja aluejakeluun 7,5-19 tonnin kokoluokissa, ja voimanlähdevaihtoehtoina tarjotaan joko Paccar PX-5 ja PX-7 -dieselmoottoreita 124-227 kW:n tehoilla tai sähkömoottoriversioita jopa yli 350 kilometrin toimintamatkalla. PX-5 on 4,5-litrainen, 4-sylinterinen moottori, jonka suurin teho on 210 kW. PX-7 puolestaan on 6,7-litrainen, 6-sylinterinen malli joka lähtee 167 kW:stä ylöspäin, päättyen mainittuun 227 kW:n teholuokkaan.
PX-5- ja PX-7-moottoreilla varustetuissa DAF XB -malleissa on 8-vaihteinen, täysin automaattinen PowerLine-vaihteisto, jossa on valmistajan mukaan optimaalinen välityssuhde ja tasaisempi kierrosluvun jakautuminen vaihteiden välille. Vaihteiston Powershifting-toiminnon kerrotaan estävän väännön keskeytymisen ja mahdollistavan sujuvan vaihteenvaihdon ja nopean reagoinnin kaasutukseen. Lisäksi vaihteistossa on jarrupolkimen vapautuksen yhteydessä aktivoituva ryömintätoiminto, mikä takaa ohjattavuuden säilymisen erinomaisena alhaisillakin nopeuksilla.
DAF XB -sarjaan on saatavana myös 6- ja 9-vaihteiset manuaalivaihteistot, ja erikoiskäyttöön voidaan tilata Allison-täysautomaattivaihteisto.
XB Electric -mallin sähkömoottorin nimellisteho on puolestaan teknisten määritysten mukaan 120 tai 190 kW ja nimellisvääntö vastaavasti 950 tai 1 850 Nm (huippuvääntö 2 600 ja 3 500 Nm). DAF käyttää bruttoenergiasisällöltään 141–282 kWh:n suuritiheyksisiä koboltti- ja magnesiumvapaita litium-rautafosfaattiakkuja (LFP – litium-rautafosfaatti), joiden mainitaan olevan erittäin ympäristöystävällisiä ja kestäviä. Sähkömoottori on saatavana 16 ja 19 tonnin malliin sekä 12 tonnin malliin, jossa on 17,5 tuuman pyörät ja vain yksi askelma.
Uuden DAF XB Electricin erityisominaisuus on Combined Charging System -latausjärjestelmä. Sen avulla kuorma-auto voidaan ladata tavallisessa sähköverkossa esimerkiksi silloin, kun auto palaa varikolle työpäivän päätteeksi. Akku voidaan pikaladata (650 V DC, 150 kW) 20 prosentista 80 prosenttiin vain 40–70 minuutissa teknisistä tiedoista riippuen.
Kattavat, jopa 6,9 metrin akseliväli- ja alustan pituusvaihtoehdot mahdollistavat yli 9 metriä pitkän päällirakenteen. Lisäksi XB-sarjan alustan uusi rakenne antaa runsaasti mahdollisuuksia päällirakennukseen. Uutta ovat myös erityisesti lakaisulaite- ja kippikäyttöön tarkoitetut esimääritetyt alustat, joissa polttoainesäiliöt, pakokaasujärjestelmät, akut ja ilmasäiliöt on sijoitettu uudelleen.
Ohjaamovaihtoehtoina XB:hen on saatavana Day Cab-, Extended Day Cab- ja Sleeper Cab -versiot.
Maantieajoon suunnitellun XB-sarjan rinnalle DAF on kehittänyt XBC-sarjan, joka on edukseen haastavammissa olosuhteissa, kuten rakennustyömaalla. XBC-mallissa on 19 tonnin alusta ja korkea 255 millimetrin maavara, suuri 25 asteen lähestymiskulma, moottoritilaa suojaava teräksinen jäähdyttimen suojalevy sekä kestävä laavanharmaa teräspuskuri.
XB-sarja tule tuotantoon vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä.