Iveco S-Wayn erikoisversio Icevo TurboStar kunnioittaa alkuperäisen TurboStarin legendaa. Uudelleenversiointi saapui kesän alussa Pohjoismaihin, ja auto onkin saanut ahkerasti kiertää alan tapahtumia.
TurboStar oli aikoinaan yksi ikonisimmista, legendaarisimmista ja innovatiivisimmista kuorma-autoista, ainakin jos Fiat- ja Iveco-henkisiltä kuorma-autokonkareilta kysytään. Samaa mieltä on tietenkin myös valmistaja, joka onkin nyt retronostalgiahengessä laatinut modernista S-Waysta version kunnioittamaan alkuperäisen TurboStarin perintöä.
”Nyt Pohjoismaihin saapunut S-Wayn erikoismalli kunnioittaa menneisyyden ikonia hienoimmalla mahdollisella tavalla”, sanoo IVECOn testikuljettaja Jørgen Andreassen, joka itse ajoi runsaasti alkuperäisellä TurboStarilla silloin kultaisella 80-luvulla.
TurboStar olikin peräti yli 50 000 asiakkaan valinta 1980-luvulla. Yksi syistä oli varsin tehontäyteinen moottorivalikoima, joka tarjosi tuolloin 420 hv:n V8-moottorin. Tuote oli poikkeuksellisen suorituskykyinen ja kiinnosti monia kuorma-autonkuljettajia ympäri Eurooppaa. Turbostar oli myös muuten yksi ensimmäisistä kuorma-autoista, jotka kilpailivat Le Mansin 24 tunnin ajossa.
Pohjolan markkinoille nyt lanseerattavassa TurboStarin uudistetussa versiossa on säilytetty paljon alkuperäisestä TurboStarista ainakin henkisellä tasolla, jos nyt ei suoranaisesti tekniikassa. Moottorina on nyt Cursor 13, 6-sarjan 530 hv:n moottori, ja auton kerrotaan hyötyvän Iveco S-Wayn monista edistyneistä liitäntävaihtoehdoista, kuten satelliittinavigoinnilla varustetusta infotainment-järjestelmästä ja IVECO Driver Palista sekä 4G-kytkennästä ja Iveco Hi-Cruisesta.
Menneisyys kohtaa nykyisyyden erityisesti ulkoasussa, ja uudelleen suunniteltu TurboStar tuo mukanaan väritystä ja graafisia elementtejä, jotka vievät ajatukset sinne alkuperäisiin ratkaisuihin. 1980-luvun ikonin tyyliä on tulkittu uudelleen ja modernisoitu käyttämällä kaksisävyistä turbostarinpunaista ja metallinharmaata. Ohjaamossa näkyvät aikakauden klassiset Iveco-värit keltainen, punainen ja sininen, joita on käytetty tunnelman luomiseen ja jotka on mukautettu S-Wayn muotoihin.
Jotkut alkuperäisen TurboStar-aikakauden ajoneuvoihin saatavilla olevista lisävarusteista ovat saaneet syntyä uudelleen kunnianosoituksena Turbo-mallistolle. Tällaisia lisävarusteita ovat kromatut tangot ohjaamon takaosassa ja helmojen alla sekä kromatut vanteet ja ovenkahvat. Lisäksi etusäleikössä on metallista otetta, samoin kuin taustapeileissä. Etupuskurin alla on kromattu iskurauta ja katolla neljän pyöreän lisävalon paketti rautoineen.
Alkuperäisen TurboStarin vintage-tunnelma näkyy myös sisätiloissa, päivitettynä modernilla tulkinnalla. Istuimet on verhoiltu sametilla, samalla materiaalilla kuin alkuperäinen TurboStar. Tyylikäs punainen väri sulautuu täydellisesti ulkopintaan, ja istuimet on viimeistelty vaaleanharmailla saumoilla.
Alkuperäinen logo näkyy myös uudistetussa versiossa, ja se löytyy brodeerattuna istuimista, tyynyistä ja patjoista. Näkyypä se myös satiinikromatussa hansikaslokerossa.
Pohjoismainen versio IVECO S-WAY TurboStar Special Editionista:
- 530 hv Cursor 13 -moottori, 6-sylinterinen (saatavana 490, 530 ja 570 hv)
- 12-vaihteinen HI-TRONIX automaattivaihteisto, ylä- ja sivuspoilerit
- LED-ajovalot
- Ajotavan arviointi ja Driver Attention Support
- Integroitu rengaspaineen valvonta (TPMS)
- Automaattisesti säätyvä ilmastointi ja taukoviilennys
Iveco Turbostar 190-38-3800-4×2
- 12,9 litran 6-sylinterinen 6-sarjan moottori – 380 hv/1 900 Nm
- 16-vaihteinen ZF-vaihteisto , synkronoitu (Oli saatavilla myös Fullerin synkronoidulla vaihteistolla)
- Perävälitys 1:2.85
- Parabolinen etuakselin jousitus / ilmajousitettu taka-akseli
- TurboStar-ohjaamo spoilerisarjalla
- Metallinharmaa ohjaamo / tumma metallinen spoilerisarja
Turbostar-lisävarusteet aikanaan:
Säädettävät takapeilit, ohjaamon ikkunoiden ritilämäinen ulkoverhoilu, Turbostar-luksusistuimet ilmajousituksella ja lämmityksellä, tilanjakaja, ruokapöytä ja asiakirjalaatikko, kaksi makuupaikkaa lukuvaloilla, moottoritilan peite, radiopuhelin, porrasvalot.