Volvo Trucks esittelee täyssähköisen Volvo FMX Electric -nosturiauton ensimmäistä kertaa Suomessa. Auto on nähtävänä FinnMateria-messuilla Jyväskylässä 26.-27.10.2022.
Volvo Trucks ja Volvo Construction Equipment esittelevät FinnMateria-messujen yhteisosastolla uusinta teknologiaa liikenteen sekä maanrakennuksen ja kunnossapidon hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Esittelyssä on ensimmäistä kertaa Suomessa nosturilla varustettu Volvo FMX -täyssähkökuorma-auto. Työkoneiden mallistosta osastolla on nähtävänä sähkökäyttöiset Volvo ECR25 -kaivukone ja Volvo L25 Electric -minipyöräkuormaaja.
Volvo Trucks aloitti raskaiden täyssähkökuorma-autojen sarjatuotannon tämän vuoden syyskuussa. Tuotanto käynnistyi vetoautoilla ja alustamallit seuraavat perässä alkuvuonna 2023.
”Olemme yhdessä asiakkaidemme ja heidän asiakkaidensa kanssa matkalla kohti nollapäästöjä. Odotamme innolla, että pääsemme esittelemään raskaita täyssähköisiä kuljetusratkaisujamme, joiden avulla kuljetusliikkeet voivat vähentää hiilidioksidipäästöjä ja samalla harjoittaa kilpailukykyistä liiketoimintaa. Tällä hetkellä sähkökuorma-autoja on hyvin saatavilla ja niillä pystytään hoitamaan kaikki kuljetukset kaupunkijakelusta ja jätekäsittelystä alueellisiin kuljetuksiin ja kaupunkirakentamiseen”, kertoo Volvo Finland Ab:lla sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava Janne Silvonen.
Volvo Trucks kertoo tarjoavansa tällä hetkellä alan laajimman sähköisen malliston. Kolme raskasta ja kaksi keskiraskasta kuorma-automallia ovat tilattavissa ja sarjatuotannossa.
”Sähkökuorma-autot mahdollistavat operoinnin paikallispäästöttömästi ilman meluhaittoja. Niillä voidaan liikennöidä taajamissa ja kaupungeissa ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lisäksi sähkökuorma-autot sopivat mainiosti myös tehdasalueille sisäiseen operointiin. Sähköisten, kestävien kuljetusratkaisujen tarjoamisesta on selkeästi muodostumassa asiakkaillemme kilpailuetu”, Janne Silvonen kertoo.
Volvo FMX Electric 8×4 Tridem -täyssähkökuorma-auto
- Akkukapasiteetti: 540 kWh
- Teho: 490 KW jatkuvaa tehoa
- Akseliväli: 4600 mm
- Auton omamassa: 23917 kg
- Kantavuus: n. 11000kg
- Rahtilava 6300 mm
- Vaihteistoulosotto PTR-DH
- Hydrauliikkapumppu Parker VP1-95 LS
- Nosturi: Palfinger PK 48.002 TEC7, 45,7 tm
FinnMateria-messut Jyväskylän Paviljongissa:
Keskiviikko 26.10. klo 10–17
Torstai 27.10. klo 10–16