Renault Trucks aloittaa erityisesti alueellisiin kuljetuksiin ja kaupunkirakentamiseen suunniteltujen Renault Trucks T ja C E-Tech -kuorma-autojen ennakkotilaukset. Uudet yhdistelmämassaltaan 44 tonnin sähkökuorma-autot valmistetaan Renault Trucksin tehtaalla Ranskan Bourg-en-Bressessä.
Renault Trucks T ja C E-Tech -sähkökuorma-autot ovat nyt ennakkotilattavissa Suomessa ja Euroopan markkinoilla, ja varauksia ensimmäisestä tuotantoerästä voi siis tehdä. Renault Trucks T ja C E-Tech -tuotannon on määrä alkaa vuoden 2023 lopussa.
”Aikaisemmat hyvät kokemukset täyssähköisten paikallisjakeluun tarkoitettujen D ja D-Wide kuorma-autojen myynnistä lisäävät asiakkaiden kiinnostusta myös raskaampiin täyssähköisiin ratkaisuihin. Suomessa asiakkaiden päivittäisessä käytössä on useita täyssähköisiä Renault Trucks kuorma-autoja ja näyttää siltä, että kysyntää riittää myös T ja C E-Tech -malleille”, Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Juha Mattila kertoo.
Aluekuljetusten ja kaupunkirakentamisen tarpeiden mukaan Renault Trucks T ja C E-Tech -mallit voidaan tilata kahdella tai kolmella sähkömoottorilla, joiden yhdistetty teho on jopa 490 kW. Tarjolla on laaja valikoima ajoakkuja, sillä Renault Trucks T ja C E-Tech voidaan varustaa 4–6 kappaleella litiumioniakkuja, joiden kapasiteetti on 390–540 kWh. Akut voi ladata vaihtovirralla jopa 43 kW:n teholla tai tasavirralla jopa 250 kW:n teholla. Kuorma-autoilla voidaan ajaa jopa 300 km yhdellä latauksella ja jopa 500 km yhden tunnin 250 kW:n pikavälilatauksella.
Akkukennot ja moduulit toimittaa Samsung SDI ja akustot kootaan Volvo Group -konsernin tehtaalla Belgian Gentissä. Renault Trucks on ollut osa Volvo Group -konsernia vuodesta 2001.
Kolme voimanottotyyppiä ja laaja valikoima akselivälejä
Renault Trucks T ja C E-Tech sähkökuorma-autot voidaan varustaa kolmella voimanottotyypillä, joten ne sopivat kaikenlaisia päällirakenteita ja käyttötarkoituksia varten. Saatavana on sähkön ulosotto, sähkömekaaninen voimanotto ja vaihteiston voimanotto.
Renault Trucks T ja C E-Tech, joiden suurin sallittu yhdistelmämassa on 44 tonnia, voidaan tilata 4×2- ja 6×2-vetoautoina, joissa on pitkä ohjaamo ja 3 900 mm:n akseliväli. Tasakuorma-autoja on saatavana 4×2-, 6×2- ja 8×4- tridem-, päivä- tai makuu-ohjaamoversioina. Akselivälivaihtoehtoja on 11 väliltä 3 900–6 700 mm.
Palveluita, jotka optimoivat suorituskyvyn
Mukaan tulee myös kattava valikoima palveluita, kuten ennakoiva Start & Drive Predict -huoltosopimus, joka valvoo akkujen ja kulutusosien kuntoa, ehkäisee ajoneuvon odottamattomia käyttökatkoksia ja mahdollistaa huoltotoimenpiteiden ryhmittelyn ja optimoinnin. Renault Trucks T ja C E-Tech ovat yhteensopivia Optifleet-kalustonhallintaohjelmiston kanssa. Optifleetin avulla ajojärjestelijät voivat suunnitella reitit, tiedottaa asiakkaille toimitusajoista ja valvoa akkujen lataustasoja reaaliajassa energiankulutuksen optimoimiseksi.
Renault Trucks kertoo myös tarjoavansa kuljetusyhtiöille räätälöityä tukea energiasiirtymässä, aina tarpeiden kartoituksesta käyttöönoton sekä toimintojen seurantaan ja analysointiin. Tämä analyysi sisältää esim. Range Simulator -työkalun, jonka avulla Renault Trucksin asiantuntijat voivat analysoida ajoneuvon kulutuksen mahdollisimman tarkasti sen todellisen käytön mukaan – ottaen huomioon GPS-reitin, sääolosuhteet, hyötykuorman ja apulaitteiden käytön.