Suomen ensimmäinen Renault Trucks C-sarjan puuauto luovutetaan tulevan viikon lauantaina FinnMETKO-tapahtumassa töysäläiselle Veljekset Vähämäki Oy:lle.
Veljekset Vähämäki on toiminut puunajotehtävissä 1960-luvulta lähtien. Yhtiömuoto on muuttunut matkan varrella ja nyt yrittäjinä toimii jo toinen sukupolvi. Yrityksen yli 50-vuotisen historian aikana on ajettu myös lautaa, turvetta, siirretty hirsitaloja ja niin edelleen. Tällä hetkellä Veljekset Vähämäki Oy:n yrittäjät ovat päättäneet keskittyä pelkästään raakapuun ajoon. Talossa on tarpeesta riippuen 7-8 autoa ja Vähämäet työllistävät toistakymmentä henkilöä.
Yrityksen puunajossa on aiemmin ollut kaksi Renault Trucks Keraxia, joista edelleen ajossa on niistä toinen. ”Kun ensimmäinen Renault Trucks Kerax -puuauto tuli taloon ei oikein tiennyt mitä odottaa, olihan se kuitenkin positiivinen yllätys. Nyt toisenkin Keraxin mittariin on 10-vuoden aikana kertynyt kilometrejä yli miljoona – ja vielä jatketaan puunajoa”, yrittäjä Jukka Vähämäki kertoo.
”Meillä on vuosien mittaan ollut ajossa monia eri merkkejä ja saadut kokemukset Keraxeista ovat olleet myönteisiä. Molemmat Keraxit ovat pelanneet muihin merkkeihin verrattuna hyvin, joten tähän uuteen hankintaan uskallettiin jo senkin perustella ryhtyä. Autojen luotettavuus on tärkeää, ja sitä Keraxit ovat meille olleet. Renault Trucks -kuorma-autojen hinta-laatusuhde on hyvä ja käyttökustannukset ovat osoittautuneet maltillisiksi, mikä tietenkin on ensiarvoisen tärkeää. Polttoainekulut on saatava alas, muuten ei kannattavuutta saa millään”, yrittäjä Jukka Vähämäki painottaa.
Keraxit ovat osoittautuneet polttoainetaloudellisiksi puunajossa – joten odotukset siltä osin uuden sukupolven Renault Trucks C-sarjaan ovat Vähämäellä korkealla.
”Puhuimme autokaupoista Käyttöauto Trucks -myyjä Kimmo Peuran kanssa. Neliakselinen puuauto olikin saatavilla Renault Trucksilta nopeasti, joten hankintaa ryhdyttiin samantien suunnittelemaan. Auto tulee meille suoraan ajoon lokakuussa 2022”, Jukka Vähämäki kertoo.
Mutta miten 520 hevosvoimaa riittää puunajossa? ”Taloudellisuus menee tehojen edelle. Renaultien käyttökustannukset ovat kilpailukykyiset, polttoainetaloudellisuus kokemustemme mukaan hyvä sekä huoltojen ja korjausten tarve 20 vuoden Kerax-kokemuksella vähäinen. Meidän kuljetusmaastoissa tällä autolla pystyy toimimaan ihan normaalisti”, yrittäjä Jukka Vähämäki kertoo. ”Luottettavuus on Renault Trucksin vahvuus”, Vähämäki summaa.