Mercedes-Benz Trucksin tähtiesiintyjä tämän vuoden IAA-kuljetusnäyttelyssä Hannoverissa on eActros LongHaul, pitkien etäisyyksien vaativiin tavarakuljetuksiin tarkoitettu täyssähköinen kuorma-auto.
Raskaaseen 40 tonnin painoluokkaan sijoittuvan mallin prototyyppi esiteltiin vuonna 2020, ja Hannoverissa esiteltävä versio on olemukseltaan jo hyvin lähellä sarjatuotantoon päätyvää mallia. Testivaihe käynnistyy tänä vuonna, ja asiakastesteihin edetään vuonna 2023. Sarjatuotanto alkaa 2024.
Mercedes-Benz tuo IAA-näyttelyyn myös muita sähköisiä automalleja: eActrosin, jonka sarjavalmistus alkoi vuonna 2021 sekä eEconicin, jonka sarjatuotanto käynnistyy heinäkuussa. Yhtiön tavoite on nostaa CO2-neutraalien kuorma-automallien myyntiosuus Euroopassa 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Karin Rådström, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja kertoo: ”Raskaiden pitkän matkan kuljetusten sähköistäminen on seuraava merkkipaalu tiellä kohti CO2-neutraalia toimintaamme. Uusi eActros LongHaul on asiakkaillemme taloudellisesti kestävä kuljetusratkaisu, ja odotamme ilolla sen esittelyä IAA-näyttelyssä Hannoverissa.”
Edistyksellistä latausteknologiaa ja jopa 500 kilometrin toimintamatka
Uuden eActros LongHaulin akuissa käytetään litium-rautafosfaatti- eli LFP-teknologiaa. Se takaa valmistajan mukaan akuille pitkän käyttöiän ja hyvän energiatiheyden. Akut voidaan ladata 20:stä 80 prosentin tasoon vain 30 minuutissa latausasemalla, jonka teho on noin yksi megawatti M-B Trucks tiedottaa. Toimintamatka latauksella on noin 500 kilometriä. Pitkä toimintamatka ja ultratehokas lataus yhdessä takaavat autolle suorituskyvyn, joka vastaa perinteisiä polttomoottorikäyttöisiä kuorma-autoja. Lisäksi autolla voidaan operoida vaikeuksitta kahdessa peräkkäisessä työvuorossa.
Tällä hetkellä EU:n kuljetusmääräykset mahdollistavat kuorma-autoille 4,5 tunnin yhtämittaisen ajoajan, jonka jälkeen kuljettajan on pidettävä 45 minuutin tauko. Tämä aika voidaan eActros LongHaulissa käyttää akkujen lataamiseen. Automalli sopii siis täydellisesti kuljetusyhtiöille, jotka ajavat säännöllisillä reiteillä suunnitellun aikataulun ja tunnettujen tauko- ja latauspaikkojen mukaisesti, Mercedes-Benz Trucks muistuttaa.
Yhteistyötä suurteholatausasemien rakentamiseksi
Daimler Trucks, Traton Group ja Volvo ovat sopineet yhteistyöstä julkisten, pitkän matkan tavarakuljetuksiin tarkoitettujen latausasemien rakentamisessa. Näin muodostuva latausverkosto on tarkoitettu kaikkien Euroopassa liikennöivien sähkökuorma- ja -linja-autojen käyttöön, riippumatta kaluston valmistajasta. Mercedes-Benz on lisäksi mukana niin sanotussa HoLa-projektissa, jonka tavoite on pitkien etäisyyksien kuljetusten vaatimien valikoitujen latauspaikkojen suunnittelu, rakentaminen ja operointi. Näitä MCS-asemia (Megawatt Charging System) rakennetaan neljälle paikkakunnalle Saksassa.
Tavoitteena CO2-neutraali liikenne vuoteen 2050 mennessä
Daimler Trucksin aikomuksena on tarjota asiakkailleen Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa vuoteen 2039 mennessä ainoastaan automalleja, jotka ovat CO2-neutraaleja käytettäessä (”tank-to-wheel”). Mercedes-Benzin eCitaro ja eActros ovat olleet sarjatuotannosta vuodesta 2018 ja 2021 lähtien. Tänä vuonna mallistot täydentyvät eEconic-, FUSO eCanter- sekä Freightliner eCascadia -malleilla. Vuosikymmenen jälkipuoliskolla alkaa vetykäyttöisten polttokennosähköautojen sarjatuotanto. Lopullisena päämääränä on täysin CO2-neutraali raskas liikenne vuonna 2050.