DAF XD julkistetaan syyskuussa IAA-messuilla Hannoverissa. Auto on suunniteltu erityisesti jakelukäyttöön, ja siinä kerrotaan olevaan myös valmiudet tulevaisuuden erilaisille voimansiirtotekniikoille.
Uuden sukupolven DAF XD pohjautuu XF, XG ja XG⁺ -kuorma-autojen alustaan. Monia näissä sarjoissa esiteltyjä ominaisuuksia tuodaan XD:n myötä myös jakelukuljetuksiin, sillä tämä on se osa-alue, johon XD erityisesti on tarkoitettu.
Kaupunkijakeluliikenteessä keskeisen ominaisuuden, eli parhaan mahdollisen näkyvyyden takaamiseksi uuden sukupolven DAF XD -mallissa kerrotaan olevan suuri tuulilasi ja suuret sivuikkunat, joiden alareunat ovat erittäin matalalla. Matala ohjaamo sekä lisävarusteena saatava reunakiveyksen näyttävä ikkuna parantavat suoraa näkyvyyttä entisestään. DAF Corner View- ja DAF-digitaalikamerajärjestelmän ansiosta myös epäsuora näkymä on taattu.
Valmistaja kertoo, että luokkansa paras polttoainetehokkuus ja alhaiset hiilidioksidipäästöt saavutetaan muun muassa ohjaamon aerodynamiikan, uuden PACCAR MX-11-voimansiirron ja kuljettajaa avustavien järjestelmien ansiosta. DAF Connect -kalustonhallintajärjestelmä tarjoaa langattomat ohjelmistopäivitykset. Useat saatavilla olevat voimanotot, korin kiinnitysmoduulit ja liittimet lisäävät päällirakentamisen mahdollisuuksia. DAF XD:n alusta on myös täysin valmisteltu vaihtoehtoisia voimansiirtoratkaisuja varten.
Uuden sukupolven XD-mallissa on tilava, lähes 10 m3:n ohjaamo, johon kuljettajan on erittäin helppo nousta. Istuimen ja ohjauspyörän säätövarat sekä kirkkaat ja täysin digitaaliset mittaritaulut ovat tuttua jo aiemmista uusista DAFeista. Alustan etuosan, ohjaamon jousituksen ja taka-akselin jousituksen täysin uusi muotoilu parantaa valmistajan mukaan ajoa ja ohjattavuutta.
Tuotannon on tarkoitus alkaa syksyllä 2022.