JKK Couriers Oy Vantaalta otti käyttöönsä ensimmäisenä suomalaisena kuljetusliikkeenä maa-/biokaasua polttoaineena käyttävän Renault D Wide -kuorma-auton. Huomiota herättävät koko auton yli toteutetut raikkaansiniset tulosteteippaukset erottavat JKK Couriers Oy:n uuden Renault D Wide CNG:n niin yrityksen muusta kalustosta kuin tien päällä muusta liikenteestäkin. Mielikuva raikkaudesta ei ole täysin tuulesta tempaistu, koska autossa polttoaineena käytettävän maa- tai biokaasun myötä CO2 päästöt ovat jopa 70 prosenttia pienemmät kuin vastaavalla Euro6 dieselmoottorilla varustetulla autolla.
JKK Couriersin toimitusjohtaja Joni Fihlman kertoo, että vaihtoehtoista polttoainetta käyttävän kuorma-auton hankintaa oli pohdittu jo jonkin aikaa, kunnes asiaa ryhdyttiin viemään eteenpäin yhdessä Volvo Truck Center Vantaan Renault Trucks -automyynnin kanssa.
Yhtenä kysymysmerkkinä oli auton toimintamatka yhdellä täytöllä. Luvattu jopa yli 800 kilometrin toimintamatka toteutui, kun ensimmäisellä tankillisella päästiin 808 kilometriä. Vasta muutaman viikon ajossa ollut auto on poikinut kuljettajilta positiivista palautetta muun muassa dieselversioita hiljaisemman moottoriäänen osalta. Myös epäilyt kaasumoottorin tehosta ovat hälvenneet. 320-hevosvoimaisella moottorin ja sen yhteydessä olevan Allison-automaattivaihteiston myötä Renault on osoittautunut vahvaksi mutta pehmeäkulkuiseksi työjuhdaksi.
Ensikokemukset uudesta autosta ovat positiiviset. Joni Fihlman kuitenkin muistuttaa, että esimerkiksi todelliset kulutus- ja ylläpitokulut selviävät ajan myötä. Vertailua on JKK Couriersilla helppo suorittaa vastaavaan dieselmoottorilla varustettuun Renaultiin. Odotukset kaasuauton osalta ovat korkealla ensikokemusten perusteella.
”Meillä on nyt vähäpäästöisempi kuorma-auto, josta osa asiakkaistamme on ollut kiinnostunut. Täytyy vain toivoa, että kuluttajat ovat valmiita tekemään vastuullisia valintoja, jotka tukevat investointeja”, Joni Fihlman JKK Couriers Oy:stä toteaa.
JKK Couriers Oy on noin 20:llä kuorma-autolla operoiva vantaalainen perheyritys. Yritys harjoittaa monipuolisia kuljetuksia kalustolla, joka koostuu pakettiautoista, jakelukuorma-autoista, nosturiautosta ja yhdistelmästä.
Renault Trucks D Wide 320 CNG
Moottori NGT9: 6-sylinterinen rivimoottori.
Iskutilavuus 8,9 litraa. Enimmäisteho 239 kW / 320 hv – 2100 rpm. Enimmäisvääntömomentti 1360 Nm, 1300 – 1400 rpm. Pakokaasujen puhdistustaso CEE EURO VI. Pakokaasujen jälkikäsittely kolmitiekatalysaattorilla.
Ei vaadi hiukkassuodatinta, regenerointia tai AdBlueta.
Vaihteisto: Automaattivaihteisto Allison 3200V. 6 vaihdetta eteen ja 1 taakse momentinmuuntimella.
Vaihteiston välityssuhteet 3,49 – 0,65. Ohjataan näppäinkotelolla. 2 konfigurointitilaa: ”eco ja ”dynaaminen”. Lukitustoiminto. Automaattinen vaihteiston jäähdytys.
Polttoainesäiliöt: 8 terässäiliötä (à 100 l) rungon oikealla puolella. 8 terässäiliötä (à 100 l) rungon vasemmalla puolella. Säiliöiden kansinkertaiset täyttöliitännät CNG1 & CNG2