Scanian R- ja S-mallien ohjaamot voidaan nyt tilata 270 mm pidempinä. Uusi ohjaamomalli tarjoaa premiumtason mukavuutta, ja uusi ohjaamo antaa myös mahdollisuuksia esimerkiksi useamman henkilön ohjaamoille, kuten kuljettajakoulutukseen tai huolto- ja hinausautoihin, joissa tarvitaan useampia istumapaikkoja ohjaamoon. Pitkät ohjaamot valmistaa Scanian luotettu tuotantokumppani Laxå Special Vehicles.
“Nyt esiteltävien CR23- ja CS23-ohjaamoiden myötä Scanian ohjaamo kuljettajan premiumtyöpaikkana edelleen vahvistuu”, kertoo Scanian kuorma-autotuotannon johtaja Stefan Dorski. “Yhdistämme Scanian miehistöohjaamoiden osaamistamme premium-luokan R- ja S-ohjaamoihin. Uuden ratkaisun avulla tuomme aivan uudenlaista lisätilaa ja mukavuutta ohjaamoihin ja tämä myös mahdollistaa aivan uudenlaiset sovellukset ohjaamoiden sisällä.”
Scanian päätös valmistaa pidennettyjä ohjaamoita pieninä tuotantosarjoina perustuu useiden markkina-alueiden vaatimuksiin pidennetylle ja tilavammalle ohjaamolle. Premium-tason S-ohjaamo on jo saanut Scanian mukaan kiitosta tilankäytöstään ja tasaisesta lattiastaan. Pidennettynä S-ohjaamosta tulee entistäkin juhlavampi tila pitkän matkan kuljetuksiin, joissa kuljettaja saattaa viettää useita öitä ohjaamossa työvuoronsa aikana. Uuteen ohjaamoon voidaan asentaa Scanian 100 cm:n levyinen sänky kiinteänä, eikä sitä tarvitse erikseen levittää.
27 senttimetrin lisätila pidentää ohjaamon pituuden 200 senttiin mitattuna polkimista takaseinään. Lisätila saattaa äkkiseltään kuulostaa pieneltä, mutta ohjaamon pituus kasvaa 13% ja se mahdollistaa useanlaiset uudet sovellukset ohjaamon sisälle.
“Selkein hyöty tulee tietysti pitkän matkan kuljettajille. Heille ohjaamon lisätila ja premiumtason olosuhteet ovat tärkeitä”, kertoo Stefan Dorski. ”Se, halutaanko ohjaamoon pelkästään lisää tilaa, vai hyödynnetäänkö se leveämmän sängyn muodossa, jää nähtäväksi. Muita soveltuvia käyttökohteita uudelle ohjaamolle ovat esimerkiksi ajokoulutus, puolustusvoimien tarpeet ja huolto- ja hinausautojen tarpeet. Hinausautoissa ohjaamo esimerkiksi antaa mahdollisuuden kuljettaa henkilöitä rikkoontuneen auton luota”.
Lisätila on toteutettu lisäämällä normaaliohjaamoon olemassa olevia ohjaamo-osia Scanian tunnetusta modulaarisesta tuotannosta. Ensimmäiset asiakastoimitukset ovat suunniteltu vuoden 2021 kolmannelle vuosineljännekselle.
“Scanian suunnitelma on saada ohjaamolle WVTA-hyväksyntä vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä”, kertoo Dorski. “Joillain markkina-alueilla maakohtaiset hyväksynnät tehdään erikseen”.
Suomessa pidennettyjen ohjaamoiden hankita vaatii vielä tyyppihyväksynnät, jotka tultaneen saamaan vuoden 2021 aikana.