Volvo-maahantuoja on rakentanut suoraan ajoon valmiita Pro X -maansiirtoautoja kymmenen vuoden ajan. Uudelle vuosikymmenelle on suotuisaa siirtyä, kun perustaksi on tarjolla esimerkiksi vastikään uudistunut FMX-malli. Makustelimme aihetta tienhoitoautoksi viilatulla 540-hevosvoimaisella Pro X -Volvolla.

Kymmenen vuoden ikään ehtineen Volvo FMX:n kohdalla voidaan puhua kotimaisten kuorma-automarkkinoiden näkökulmasta onnistuneesta ja maahantuoja Volvo Finland AB:lle tärkeästä tuotteesta. Volvon monikäyttöiseen FM-malliperheen myynnistä FMX haukkaa Suomessa nimittäin noin 40 prosentin osuuden. Mallin ensimmäisen vuosikymmenen aikana se on tarkoittanut myytyinä ajoneuvoina lähes tuhatta maansiirtoon ja muihin raskaisiin ajotehtäviin tarkoitettua FMX-Volvoa.

Lähdimme tutkailemaan uuden FMX Pro X:n puitteita Etelä-Suomea myöten lumiseen kevättalveen sopivasti Winter-versiolla eli HF-Autohuollon toimesta tienhoitoautoksi rakennetulla 8×4-alustaisella FMX:llä.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 2/2021