K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi täyssähkökuorma-autoa, jotka ovat ensimmäiset Suomeen rekisteröidyt MAN:n piensarjavalmistamat sähkökuorma-autot. Uudet sähkökuorma-autot kuljettavat rakennustarvikkeita työmaille ja elintarvikkeita K-ruokakauppoihin pääkaupunkiseudulla. Sähkökuorma-autot ovat osa K-ryhmän tavoitetta vähentää päästöjään ja olla hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä
Toinen uusista täyssähkökuorma-autoista on päivittäistavarakaupan käytössä ja toinen rakentamisen ja talotekniikan ketjujen K-Raudan ja teknisen tukkukaupan Onnisen käytössä. Molemmat liikennöivät pääkaupunkiseudulla.
”Logistiikan osuus kokonaispäästöistämme on noin 30 prosenttia, joten on selvää, että logistiikalla on merkittävä rooli erityisesti hiilineutraalin tulevaisuuden rakentamisessa. Haluamme rohkeasti kokeilla erilaisia tapoja logistiikan päästöjen pienentämiseksi ja siksi pilotoimme nyt täyssähkökuorma-autoja. Kuorma-autot ovat Suomessa ensimmäisiä laatuaan ja toinen niistä on samalla myös Pohjoismaiden ensimmäinen sähkökäyttöinen kuorma-auto, joka on varustettu sähköisellä kylmäkoneella”, sanoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan logistiikkajohtaja Jyrki Tomminen.
”Kaupunkiympäristössä täyssähkökuorma-autojen ehdoton valtti on myös niiden hiljaisuus. Sähköiset ajoneuvot vähentävät erittäin tehokkaasti meluhaittoja kaupungissa. Onnisen ja K-Raudan tuotteita rakennustyömaille kuljettava kuorma-auto liikennöi Pasilan myymälöiden yhteydessä sijaitsevasta terminaalista, jolloin pystymme tehostamaan pääkaupunkiseudun kuljetuksia ja vähentämään kuljetuksista syntyviä päästöjä tehokkaasti”, kertoo K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere.
Tavoitteena hiilineutraali K-ryhmä vuonna 2025
K-ryhmä päivitti keväällä 2020 kunnianhimoiset tavoitteensa päästöjen vähentämiseksi: Se aikoo olla hiilineutraali vuonna 2025 ja saada oman toimintansa päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä.
K-ryhmä on viime vuosien aikana uudistanut kalustoaan muun muassa ottamalla käyttöön erikoispitkiä yhdistelmäajoneuvoja ja LNG-yhdistelmäajoneuvon. Kaluston uudistamisen lisäksi logistiikan päästöjä vähennetään keskittämällä jakelua, optimoimalla reittejä, kuljettamalla täysiä kuormia ja hyödyntämällä tehokkaasti paluukuljetuksia. Näitä toimia täydentävät myös kuljettajien taloudellisen ajotavan koulutukset.
MAN TGM 26.360E -täyssähkökuorma-autot
MAN:n ensimmäisen eTGM-täyssähkökuorma-auton sähkömoottorissa on tehoa 264 Kw (360 hv) ja se tuottaa vääntöä 3 100 Nm:ä. Sen akseliväli on 4 725 mm ja takaylitys 2 525 mm. Täyssähköisen kuorma-auton suurin koripituus on noin 7,7 metriä. Täyssähköisen jakelukuorma-auton MAN eTGM:n suurin kokonaismassa on 26 000 kg ja se perustuu 6×2-4 kolmiakseliseen alustaan. Li-ion NMC -ajoakkujen kapasiteetti on 185 kWh. Apujärjestelmiä kuten ohjaustehostinta, ilmakompressoria ja ilmastointia operoidaan ja hallitaan sähköisesti energiahallintajärjestelmän avulla.
K-ryhmän käyttöön otettujen täyssähkökuorma-autojen pituus on 10 013 mm ja leveys 2 600 mm. Rakentamisen ja talotekniikan MAN eTGM on korkeudeltaan 4 200 mm ja oma massa 14 150 kg. Päivittäistavarakaupan käyttöön tulleen täyssähkökuorma-auton korkeus on 3 910 mm ja oma massa 14 200kg. Siinä on myös FCR-luokiteltu kylmäkori.
Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä muuntaa täyssähköisen kuorma-auton liike-energiaa sähköenergiaksi rullatessa ja jarrutettaessa, ja palauttaa sen akustoon. Tämä kasvattaa merkittävästi toimintamatkaa. Ohjaamon mittaristo näyttää kuljettajalle akusta kulloinkin otettavan tai sinne palautettavan tehon määrän sekä jäljellä olevan toimintamatkan. Volkswagen Groupin valmistama litiumioniakusto sijaitsee ohjaamon alapuolella, etuakselin yläpuolella – tilassa, johon perinteisesti sijoitetaan dieselmoottori. Lisäakustot sijaitsevat sähkökuorma-auton sivulla. MAN eTGM:n toimintamatka on jopa 200 km, riippuen mm. toimintaolosuhteista, ulkolämpötilasta ja lisälaitteiden käyttöasteesta. Akkua voidaan ladata vaihtovirralla joko 22 tai 44 kW:n teholla tai pikalatausasemalla tasavirralla 150 kW:n teholla.
MAN eTGM -täyssähkökuorma-autot latautuvat ympäristöystävällisesti, sillä K-ryhmän sähköautojen lataus tapahtuu täysin uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä. Akut voidaan esimerkiksi ladata täyteen yön aikana lähtöterminaalissa ja kantakaupungissa akku riittää yleensä koko työpäivän ajaksi.