MAN esitteli maanantaina 10.2. uuden kuorma-automallistonsa Bilbaossa. Uudistus koskee TGX-, TGS-, TGM- ja TGL-malleja. Valmistajan mukaan kyseessä on täysin uusi mallisto ensimmäistä kertaa 20 vuoteen. MANilta lausutaan, että uudistuksen myötä valmistaja haluaa vastata kuljetusalan jatkuvasti muuttuviin vaatimuksiin, ja niinpä mukana on erilaisia ajoavustimia, digitaalista kytkettävyyttä ja kuljettajan olojen parantamiseen tähtääviä muutoksia. Ja tietenkin myös ympäristöystävällisyys ja polttoaineenkulutus on otettu huomioon, kuten nykypäivän tapana on.
MANilta kerrotaan, että asiakkaat ovat halunneet kuorma-autovalmistajilta ratkaisuja alati tiukkeneviin päästö-, turvallisuus- ja työympäristösäännöksiin, kuljettajapulaan sekä muihin haasteisiin, ja uudistuneella mallisarjalla käydäänkin näiden asioiden kimppuun. ”Asiakkaamme haluavat meiltä aivan oikeutetusti vastauksia näihin kysymyksiin”, kertoo MANin johtokunnan puheenjohtaja Joachim Drees. ”Heidän takiaan meidän täytyy olla askel edellä näissä muutoksissa ja niiden suorissa ja epäsuorissa vaikutuksissa. Tämä on suuri mutta samalla erittäin mielenkiintoinen tehtävä. Se tarkoittaa, että meidän pitää ajatella eri tavalla, uudelta kannalta kuorma-autovalmistajana. Ja näin me teemme uuden autosukupolven myötä.”
Kuljettaja asetetaan ensinnäkin keskiöön, jotta motivaatio ja teho säilyisi työssä. Tähän kerrotaan panostetun paitsi erilaisten järjestelmien, myös parempien hyttitilojen muodossa. Erilaisia hyttivaihtoehtoja onkin mallien välillä kahdeksan, ja suurimmat ovat 2,44 metriä ulkoleveydeltään tarjoavat GX, GM sekä GN. GX-hytti on korkein, tarjoten 2,07 metriä seisomakorkeutta, GM:n keskimääräinen korkeus on 1,87 metriä ja GN 1,57 metriä.
Vastaavasti myös kapeutta löytyy tarvittaessa, sillä TGL-, TGM-, ja TGS-, malleihin tarjolla on 2,24 metriä kapeita FM-kabiineja, matalia FN-hyttejä ja päivähyttinä palvelevia NN-tupia. TGL- ja TGM-sarjassa hytin nimi on CC ja neliveräjäinenmiehistöhytti kantaa nimeä DN.
Taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys on hoidettu Euro 6d moottorivalikoiman avulla, joka esiteltiin vuonna 2019. Sen kerrotaan säästävän jopa 8% polttoainetta aiempaan Euro 6c -sukupolveen nähden, ja näin ollen vähentävän myös CO2-päästöjä. Myös autojen aerodynamiikkaa on parannettu, ja kuljettajalle tarjotaan myös erilaisia digitaalisia ratkaisuja polttoainetta säästävään ajoon.
Laatua kerrotaan parannetun jatkuvasti ja tulevaisuuteen tähdätään esimerkiksi yksinkertaistetun ja tulevaisuutta varten suunnitellun elektroniikkajärjestelmän avulla. Se kertonee siitä, että ominaisuuksia voidaan lisätä myöhemminkin, kunhan kehitys kehittyy. Digitaaliaikaa on myös huoltoseurantajärjestelmä, jonka kerrotaan vähentävän käyttökuluja ja takaavan parhaan mahdollisen käyttöasteen uusille TG-sarjan autoille.
Näin MAN siis kertoo tuoreeltaan, ja nämä sekä monet muut uutta TG-sarjaa koskevat asiat käsitellään lehdessämme myöhemmin ja tarkemmin.